Welke behandeling krijgt jouw zieke vis?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,355
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Gelukkig gebeurd het zelden maar natuurlijk heb ook ik zieke vissen gehad. Niet zo lang geleden zelfs. Een zelfde iets gebeurde bij vrij kort achter elkaar bij mijn Kardinaaltetra's. Ze kregen een opgezwollen oog. Bij de eerste dacht ik aan een "Pop-eye" iets dat veroorzaakt wordt door een ontsteking. Bactyfec van Colombo hielp niet. Maar niet zo lang daarna kreeg een tweede exemplaar een vergelijkbaar ook wat mij aan het twijfelen bracht. Was het wel een ontsteking of misschien iets besmettelijks, mogelijk een parasiet? Ik heb mijn UV-c lamp in de bak gehangen. Beide vissen hebben het trouwens niet overleeft. Is het door die UV-c lamp? In ieder geval is het daarna niet meer voorgevallen tot nu toe.

Mijn vraag aan jullie:

Hoever moet je gaan om een vis te helpen? Afwisselend, maar gedurende een jaar of 50 heb ik een aquarium gehad. Maar zieke vissen echt genezen? Het is maar zelden gebeurd. Ondanks het gebruik van soms dure geneesmiddelen. Kan het misschien beter zijn om de vis uit de bak te halen, ook om eventuele besmettingen te voorkomen, en het dier snel uit z'n lijden te verlossen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Ooit heb ik succesvol vissen tegen witte stip behandeld, daar lijken medicijnen zeker wel tegen te helpen. Maar verder heb ik ook weinig geluk gehad met medicijnen. Ik probeer zo veel mogelijk preventief te werken. Dus een goede waterkwaliteit, niet teveel vissen, kwalitatief goed voer, verdiepen eisen van de vissen en heb op dit manier geluk weinig zieke vissen gehad. Wel heb ik vaak dat na aanschaf er een vis doodgaat. Ik probeer ze altijd zo voorzichtig mogelijk te transporteren en laat ze altijd geleidelijk wennen. Toch gaat er vaak na een paar dagen eentje (uit een groepje) dood.

Op dit moment heb ik last van hydra in mijn aquarium (geen ziekte maar wel een plaag). Ik heb me wat verdiept in middeltjes die ertegen helpen. Maar het voelt niet goed om een hoop chemicaliën in mijn aquarium te gooien. Met medicijnen voelt dat ook nooit goed om te doen, vooral omdat ik niet echt mogelijkheid heb om een zieke vis lang in quarantaine te houden.
 
Ligt aan de vis en vooral hoe de vis er aan toe is. Behandelen doe ik eigenlijk nooit in m'n showbak en heb daarom ook een quarantainebak. Heb wel vorig jaar de fout gemaakt om een beschadigde vis vanuit de quarantaine over te zetten na het showaquarium wat toen helemaal mis ging en resulteerde in een dode school roodkopzalmen. Kwam een infectie bij, moest ik ze uitvangen (is weer stressvol dus slecht voor de weerstand) dus niet echt een succes. Verder een keer buikwaterzucht gehad bij een Corydoras aeneus. Deze behandeld en is er weer bovenop gekomen en zwemt nu nog vrolijk rond. Een andere Cory had een beschadiging aan de slijmhuid die niet echt wilde helen, hier heb ik toen Voogle icm wat extra waterverversing gedaan en binnen enkele dagen was het dicht. Goede waterkwaliteit en kwalitatief goede voeding (mijn voorkeur droogvoer) en rust in de bak doen denk ik al een hoop dus daar komt de befaamde preventie weer om de hoek kijken. Nadeel van medicatie is ook zeker de bacteriële componenten dat je ook de gezonde flora beschadigd, deze flora beschermd de vis oftewel je krijgt een zwakkere vis.

Gr
Stefan
 
Mooi om te horen Stefan, dat die cory met buikwaterzucht toch nog genezen lijkt. Wat heb je toen toegediend/gebruikt?

Meestal (niet dat het vaak gebeurt) als ik buikwaterzucht zie, bereid ik me voor op het ergste. Toch is het niet altijd een doodvonnis; ik had een keer een vrij nieuwe/jonge zwaarddrager die ineens uitstaande schubben kreeg. Ik nam in mijn hoofd alvast afscheid, maar hij heeft nog maanden zo rondgezwommen. Gedroeg zich ook niet anders dan de rest. Op een gegeven moment vond ik hem alsnog dood tussen de beplanting, dus de strijd is wel verloren uiteindelijk. Wel lang volgehouden, overigens zonder behandeling.

Ik denk dat vissen vaak niet genezen, deels doordat een ziekte vaak al langer aan de gang is tegen de tijd dat wij het in de gaten krijgen en actie ondernemen, en deels doordat verreweg de meeste medicatie (naar het advies van de fabrikanten) extreem verdund via de waterkolom toegediend wordt. Prima voor bepaalde wormen en voor een aantal uitwendige dingetjes. Maar om echt intern een goede concentratie te bereiken tegen bacteriële infecties en zo, schijnt toediening van een medicijn in het voedsel efficiënter te zijn. Als een vis nog eet tenminste. Maar de markt voor dat type toediening is niet groot momenteel, en dus vind je nauwelijks dergelijke medicatie in de winkels. Sera (koi) bakto tabs is een uitzondering die nog wel eens te vinden is. Dat heb ik voor de zekerheid op voorraad in de vriezer. Maar dat zal niet overál tegen helpen....

Sinds kort gebruik ook ik UVC in een van mijn bakken en ik merk dat het water er duidelijk helderder door is geworden. Dan ga je ervan uit, dat dat o.a. komt doordat de rondzwevende bacteriën (die zich voeden met opgeloste organische stoffen) in aantallen zijn verminderd. Dat geeft wel vertrouwen dat ik in die bak niet snel gekke dingen zal zien. Uitbraken van het een of het ander. Toen ik die UVC toevoegde had ik (eigen schuld) al een tijdje witte stip aan de gang die wat bleef doorzeuren. 1 op 1 kun je natuurlijk niet weten of het met elkaar samenhangt, want er spelen meer invloeden, maar er volgde geen toename van stippen meer en binnen een aantal dagen waren alle vissen (de helft had er in meer of mindere mate mee te maken) stipvrij.

Ik overweeg nu ook zo'n lamp aan mijn andere bak te hangen. Kost extra stroom, dat zeker; het is een afweging. Wat sowieso helpt om de bacteriedruk laag te houden is een ruime omvang van biologische filtratie; de bacteriën in de filters concurreren immers direct met die in het water. Weet je de aantallen laag te houden dan kan het immuunsysteem van je vissen veel gerichter te werk gaan.

Om nog direct antwoord te geven op de topicvraag: als ik een vis heb die erg ziek of lamlendig is en niet meer eet, en er zit geen verbetering in..... tsja, dan laat ik 'm inslapen. Ik begin geen trajecten met slappe behandelmethodes die waarschijnlijk het leed alleen maar verlengen...
 
Het probleem is denkelijk ook dat het vaak niet goed mogelijk is om een juiste diagnose te stellen. Waardoor een juiste behandeling ook weer wordt bemoeilijkt.
 
Heb een keer een onbekende ziekte in de stelling gehad na toevoegen van een groep corydoras uit de winkel, helft van de duurste kweekgroep toen overleden, overige schade kon voorkomen worden door de stelling bak voor bak te kuren met ab en de corydoras het levenslicht uit te helpen omdat de corydoras symptomen bleven vertonen ook na de ab-kuur
Tijdje terug een verzwakte kweekman gehad (te dominante vrouw) en d eman toen in een quarantainebak gekuurd met voogle en d evrouw verhuisd d eman zwemt nu nog steeds vrolijk rond
En een keer hydra gehad, flubenol deed het prima en geen nadelige gevolgen van gehad
En een keer camelanuswormen gehad en toen deed lernex pro watie moest doen en geen doden gehad
 
In deze is niet geschoten vaak ook altijd mis dus ik vind behandelen al dan niet in quarantaine.

Vele ziekten zijn vrij eenvoudig op te lossen mits je er een beetje vlot bij ben.

Als vis zichtbaar lijd en niet reageert op medicatie dan kun je hem altijd nog naar de eeuwige wateren sturen.

Vind soms de paniek om "chemische rommel" te gebruiken wat over dreven. Als ik koorts heb slik ik ook wat PCM en komt het wel weer goed met me. Als je je een beetje verdiep in wat en hoe en consequenties dan hou jezelf overzicht in het proces.

Mocht er gewaarschuwd worden kan je biologisch evenwicht afbreken is het een kwestie van je drupjes pakken en verversen, verversen en verversen tot dat dit weer hersteld is of wat zeoliet gebruiken.

Planten is voor mij altijd al ondergeschikt aan vissen dus vind ik geen issue in deze. Ik snap wel dat het ontzettend zonde is dat een mooie planten bak om zeep word geholpen maar is een kwestie van prioriteiten stellen.
 
goed behandelbare ziektes zijn stip, beginnende wormen, en kleine uitwendige bacteriële en schimmel infecties.

bij witte stip en beginnende infecties is 9 van de 10 keer het genoeg om watertemp te verhogen, water te verversen en zorgen dan vissen goed eten, (levend voer)
in ernstigere gevallen een bad met malachietgroen.

tegen wormen werken middelen op basis van diflubenzuron prima. mits je er op tijd bij bent. als de vis al te zeer verzwakt is liggen secundaire infecties op te loer. en komt een vis er zelden bovenop. Grotere vissen laten zich dan ook een stuk beter behandelen dan kleine visjes.

in alle gevallen is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Geen overbezetting, niet teveel soorten, juiste waterwaarden en goede voeding.
 

Terug
Bovenaan