Welke aquarium planten zijn geschikt als achtergrond en die tegen de stroming van het waterfilter kunnen?


Hele fijne zandkorrels komen er wel doorheen en de pomp vernachel je ook door hem zo in de bodem in te graven daardoor moet de pomp veel meer werk verzetten het water rond te pompen.

En de term forumlid is niks mis mee m.i, het is een forum en daar ben jij lid van
Ik doe met fijn zand andere dingen dus die rotors van ons blijven hier altijd schoon daar gebruiken we het grovere geweld als kiezelsteentjes , begrijp me niet verkeerd🤗
 
en kijk dat weet je niet als iets koopt in de winkel, althans ik niet, ik kijk vooral naar wat ik mooi vind.
Vanzelfsprekend. Je hebt natuurlijk ook geen idee hoe iets uit gaat groeien ook nog eens. Een probleem wat velen van ons hebben. En dan ook nog eens de vraag veel of weinig licht...
Zelf nam ik altijd mijn telefoon mee en zocht ik in de winkel op wat ik moest weten.
Of ik maakte een notitie en schreef daarin de namen van vissen/planten waar ik interesse in had, dan kon ik thuis op mijn gemakje onderzoek doen. Niet alle zaken zijn blij als je je telefoon uit je jas trekt, wel meegemaakt dat ik meteen werd aangesproken dat ik er geen foto's mocht maken van de bakken.





Dan is uiteindelijk de bacteriologische filtering het werk vd mechanische filtering overnemend, zo optimaal dat de excrementen van bewoners uitermate snel weer in in tot voor de planten opneembare stoffen worden omgezet.
De aquariumbodem wordt zo mijns inziens er positief toe bijgedragen.
Juist omgekeerd van bodemrot maar een constante time-released zonder soil of bodem pillen Levende bodem waar er alles uit en opgroeit.
Het zijn mooie woorden en het klinkt veel belovend maar je zult begrijpen waarom ik sceptisch ben. We gaan het op langere termijn zien Edwin, wie weet heb je een winner.
 
Dan is uiteindelijk de bacteriologische filtering het werk vd mechanische filtering overnemend, zo optimaal dat de excrementen van bewoners uitermate snel weer in in tot voor de planten opneembare stoffen worden omgezet.
De aquariumbodem wordt zo mijns inziens er positief toe bijgedragen.
Juist omgekeerd van bodemrot maar een constante time-released zonder soil of bodem pillen Levende bodem waar er alles uit en opgroeit.
Bodemfilter als aanvulling? Zoiets of DIY systeem?
 
Maak eens een foto van het filter en het totaalplaatje van je bak @Watervrouw . Even plaatsen op deze pagina aub. 🙂
Mijn bakkie heb ik al eerder in de draad geplaats, maar hier even mijn filter:
 

Bijlagen

  • IMG_2492.JPG
    IMG_2492.JPG
    249.1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_2493.JPG
    IMG_2493.JPG
    326.7 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2494.JPG
    IMG_2494.JPG
    150.1 KB · Weergaven: 54
Ik had het niet goed genoeg gezien. Maar nu met inzoomen zie ik op de 3de foto duidelijk Juwel staan. Heeft deze zuignappen?

Het filter op deze pagina komt qua uitstroom idd heel erg overeen met die van de TS @NicoleE .

fg_juwel_auqarium_filter_Primo_system_01(4)-xs@2x.jpg


 
Laatst bewerkt:
Deze staan er ook al een tijdje naar tevredenheid in
1660149537706597354989.jpg
16601495961461859198864.jpg
16601494678601897421195.jpg
de 2mbak wordt er ook alleen maar via de bodem door een superfish400l. capaciteit zo helder gehouden.
Ook al 3 maanden of meer niets meer aan hoeven doen, planten groeien gestaag maar duidelijk goed zonder enige andere toevoeging als vissenvoer.
 
Dag dag, vanmorgen weer bezig geweest, met planten naar achteren te plaatsen, wat dus geen succes was, mijn ervaring is nu dat fragiele planten niet tegen de stroming van een filter kunnen,
een foto volg als alles een beetje tot rust is gekomen, maar ik laat de boel nu even rusten.
 
Tegen de achterwand staan nu in elk geval de Zwaardplant, zoals ik denk dat hij heet, een java varen en nog een stengel achtige vetplant, allemaal groot groeiend, en die doen het goed tegen de stroming van het filter.
Dan heb ik in het midden de Limnophila Aquatica staan als blik vanger, links de cardamine lyrata, en nog wat andere plantjes waar ik de naam niet van ken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de rechtse plant hoge plant heet?

Maar alles moet nu echt goed aanslaan, dus van af nu verander ik voorlopig niks meer :rolleyes:;)
 
Dag dag, vanmorgen weer bezig geweest, met planten naar achteren te plaatsen, wat dus geen succes was, mijn ervaring is nu dat fragiele planten niet tegen de stroming van een filter kunnen,
een foto volg als alles een beetje tot rust is gekomen, maar ik laat de boel nu even rusten.
Dus weer lekker bezig geweest.

Schiet mij iets binnen, stroming vs distributie. Het filter hoeft vaak niet eens zo hard te staan. Als het water in alle hoeken en gaten in beweging is is dat voldoende. Daargelaten bakken met vis die graag een flinke stroming willen.

Stroming kun je vaak voelen. Of de distributie goed is moet je soms zien. Als alle plantjes een beetje wuiven in het water is het goed.
Vaak gebruiken mensen ook Vloeibaar Filter Medium van Easy life. Dat is een melkachtige vloeistof, daar die je een beetje van in het water en dan kun je zien hoe het zich verspreidt, of niet...
Niet alle plantjes wuiven even makkelijk op de stroming en zelfs als de plantjes niet wuiven kan toch je distributie goed zijn, En dan is VMF een fijne verklikker.

Nou wil ik je niet meteen op kosten jagen want als je naar je plantjes kijkt kun je vaak zien of de distributie goed is, ook als je maar heel weinig stroming hebt. Waarom dit hele verhaal?
Misschien kun je je filter wel minder hard zetten als je plantjes dat fijn vinden. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik dit lange verhaal hierboven schreef.
 
Ik had het niet goed genoeg gezien. Maar nu met inzoomen zie ik op de 3de foto duidelijk Juwel staan. Heeft deze zuignappen?

Het filter op deze pagina komt qua uitstroom idd heel erg overeen met die van de TS @NicoleE .

Bekijk bijlage 347103

Inderdaad dit filter heb ik Frielan.
 
Dus weer lekker bezig geweest.

Schiet mij iets binnen, stroming vs distributie. Het filter hoeft vaak niet eens zo hard te staan. Als het water in alle hoeken en gaten in beweging is is dat voldoende. Daargelaten bakken met vis die graag een flinke stroming willen.

Stroming kun je vaak voelen. Of de distributie goed is moet je soms zien. Als alle plantjes een beetje wuiven in het water is het goed.
Vaak gebruiken mensen ook Vloeibaar Filter Medium van Easy life. Dat is een melkachtige vloeistof, daar die je een beetje van in het water en dan kun je zien hoe het zich verspreidt, of niet...
Niet alle plantjes wuiven even makkelijk op de stroming en zelfs als de plantjes niet wuiven kan toch je distributie goed zijn, En dan is VMF een fijne verklikker.

Nou wil ik je niet meteen op kosten jagen want als je naar je plantjes kijkt kun je vaak zien of de distributie goed is, ook als je maar heel weinig stroming hebt. Waarom dit hele verhaal?
Misschien kun je je filter wel minder hard zetten als je plantjes dat fijn vinden. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik dit lange verhaal hierboven schreef.
Ik vraag me af of ik mijn filter kan bijstellen, de stroming is nu best wel sterk m.i
 
Dan is het de Bio Flow One en dit is dan de pomp zelf. Bij mijn weten zijn die pompen niet te regelen.

1660226073125.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nu rust in het bakkie, de guppen hebben nu bloedworm.
 

Bijlagen

  • IMG_2497.JPG
    IMG_2497.JPG
    305.4 KB · Weergaven: 47
Dat zier er al goed uit!

Wat is de reden dat je het filter zo laag hebt hangen, bijna hebt staan?
Hangt hij bewust niet hoger? Die sleuven rechtsboven, horen die niet als skimmer te werken? Ik ken dit filter verder niet maar bij andere filters van Juwel zitten er bovenin sleuven die als skimmer functioneren.


Dat algenmagneet links bovenin. Neem dat uit zicht, zo jammer! Beter nog... gebruik het nooit. Er hoeft maar 1 zandkorreltje onder te zitten en je trekt een vreselijke kras in de ruit.
 
Dat zier er al goed uit!

Wat is de reden dat je het filter zo laag hebt hangen, bijna hebt staan?
Hangt hij bewust niet hoger? Die sleuven rechtsboven, horen die niet als skimmer te werken? Ik ken dit filter verder niet maar bij andere filters van Juwel zitten er bovenin sleuven die als skimmer functioneren.


Dat algenmagneet links bovenin. Neem dat uit zicht, zo jammer! Beter nog... gebruik het nooit. Er hoeft maar 1 zandkorreltje onder te zitten en je trekt een vreselijke kras in de ruit.
Dag Nicole, ik dacht dat het filter zo moest hangen ? dat slangetje op de uitlaat moet toch ook onderwater?
Wat de algenmagneet betreft heb je gelijk in hangt daar heel lelijk :oopss:
 
Dag Nicole, ik dacht dat het filter zo moest hangen ? dat slangetje op de uitlaat moet toch ook onderwater?
Wat de algenmagneet betreft heb je gelijk in hangt daar heel lelijk :oopss:
Met dat slangetje, bedoel jij de venturi? Het slangetje dat luchtbelletjes het water in brengt? Het slangetje moet voor dit doel boven water uitsteken.

Maar ik ben afbeeldingen gaan zoeken, er zijn er maar weinig die de Juwel Primo LED met BioFlow One laten zien.
Kwam deze tegen op de website van Intr*t**n. Op die afbeelding staat het filter inderdaad heel laag. Maar je ziet dat het slangetje, als je dat gebruikt, wel bovenwater is (het uiteinde).

Ik ga eens op het forum kijken hoe mensen dit filter geplaatst hebben. Zoals ik al eerder zei, ik ken dit filter niet echt.
Ik hoop dat ik je nu niet in de war maak.

1660298423553.png
 
Wat lief dat je zoveel moeite voor me doet Nicole :smitten:
Ik vind het ook leuk om te doen, en je hebt een erg leuke bak. Jij steekt ook veel tijd in onderzoek doen hoor!

Er staat een filmpje op de website van Juwel... en hieronder een screenshot uit dat filmpje. Filter hoog.

Knipsel.JPG

Knipsel.JPG
 
Ik vind het ook leuk om te doen, en je hebt een erg leuke bak. Jij steekt ook veel tijd in onderzoek doen hoor!

Er staat een filmpje op de website van Juwel... en hieronder een screenshot uit dat filmpje. Filter hoog.

Bekijk bijlage 347154
Je hebt helemaal gelijk, wat goed dat je dat gevonden hebt, ik ga het filter direct omhoog halen.
 
Je hebt helemaal gelijk, wat goed dat je dat gevonden hebt, ik ga het filter direct omhoog halen.
Hier is het hele filmpje:



Filter *moet* natuurlijk niet hoog gehangen worden maar je profiteert als je hem hoog hangt wel van het skimmer effect en daardoor milde oppervlaktebeweging.
Dat slangetje zou ik overigens niet gebruiken. Met wat oppervlaktebeweging heb je normaal gesproken voldoende zuurstof in de bak. Hoge temperaturen daargelaten. Dan heb je baat bij meer oppervlaktebeweging.

Edit: filmpje speelt niet af binnen het forum zie ik, even klikken op 'watch on youtube' en je kunt het alsnog bekijken.
 
Dat is precies het aquarium wat ik heb Nicole., zag het aan de deksel. :)
 
Dat is precies het aquarium wat ik heb Nicole., zag het aan de deksel. :)
Dus Juwel Primo 60 LED. Dan is de verlichting 8 watt. Hoeveel dat is durf ik je niet te zeggen. @jessicapilon kan daar wel wat zinnigs over zeggen.

 
Kort door de bocht doet zo een naam als juwel ons aquarianen voornamelijk ingeplakte binnenfilters eruit snijden, het zijn consument verslindende ontwerpen.mijns inziens.
Nemen noemenswaardig veel weg vh esthetische.
Bijna wil ik gaan zeggen dat gemiddeld al de bakken tot een meter prima afkunnen met een op lucht aangedreven filtertje.
 
Jawel door de spons kunnen er geen zand of grindkorreltjes erin komen en dan is simpelweg de aquariumbodem ook gewoon meebenut.

Zou ik voorzichtig mee zijn. Mijn zand is zo fijn dat het zelfs nog door filterwatten komt. Is je korrel wat groter dan vind ik dit geen slecht idee.
 
Waarom zou je uberhaubt zand hanteren dat je filterwatten nog passeert, Doet niets af aan de questie die gaat dacht ik over filtering.
 
En mijn filter houdt de grindbodem in een in die zin absolute topconditie, dat er nog slechts teveel plantengroei verwijderd hoeft te worden.
Uitstekende mulch overigens voor in de moestuin en onder alle eenjarige gewassen.
 

Terug
Bovenaan