Welke aquarium planten zijn geschikt als achtergrond en die tegen de stroming van het waterfilter kunnen?


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Welke aquarium planten zijn geschikt als achtergrond en die tegen de stroming van het waterfilter kunnen?
ik ben nog op zoek naar een paar soorten, om mijn aquarium nog mooier te maken.
Iemand tips?
Mijn filter met stroming staat tegen de achterwand, en geeft stroming van rechts naar links.

Die achtergrond wil ik nu ook beplanten.

groetjes Watervrouw.
 
Richt je de uitlaat vh filter naar het midden vd voorruit, wappert zowiezo het meeste naar achteren toe, dan vallisneria om de achterkant mee te laten overgroeien.
 
Richt je de uitlaat vh filter naar het midden vd voorruit, wappert zowiezo het meeste naar achteren toe, dan vallisneria om de achterkant mee te laten overgroeien.
Die snap ik even niet, hoe kan ik de richting van mijn filter uitlaat bepalen? ik heb maar een standaard dat is recht naar voren, m.i
 
Ow bij mijn binnenfilters is het wel mogelijk om de uitlaatrichting te veranderen
16600734334271445216252.jpg
deze kan ik naar links of rechts draaien, maar die is al naar de voorruit toegericht en pakt de bodem mee als voorfilter.
 
Ik denk dat je prima een mooie Zwaardplant of hoge Echino kan gebruiken al zullen de bladeren vaak door de uitstroom wel wat bewegen.
Ik denk dat de meeste planten prima kunnen hoor. Het is meer een kwestie van heb voldoende voeding en licht voor de planten die je neemt.
 
Ik denk dat je prima een mooie Zwaardplant of hoge Echino kan gebruiken al zullen de bladeren vaak door de uitstroom wel wat bewegen.
Ik denk dat de meeste planten prima kunnen hoor. Het is meer een kwestie van heb voldoende voeding en licht voor de planten die je neemt.
Oké bedankt voor het mee denken en de info :)
 
Btw, Vallisneria is ook een leuke hoge plant die niet teveel eisen stelt.
Eens, vind de Valisneria een bak altijd een natuurlijke uitstraling geven en ik vind het mooi hoe hij luifelen kan . ALleen natuurlijk niet teveel want dan vangt hij alle licht weg. Dus kiezen voor een variant die kort blijft.
 
Eens, vind de Valisneria een bak altijd een natuurlijke uitstraling geven en ik vind het mooi hoe hij luifelen kan . ALleen natuurlijk niet teveel want dan vangt hij alle licht weg. Dus kiezen voor een variant die kort blijft.
Ik had ook naar die plant gegoogeld, persoonlijk vond ik die lange hangende bladeren zelf ook niet zo ooi, en al zeker niet een een klein aquarium als ik heb.
 
ik heb even een aanpassing gedaan, wat vinden jullie beter?
Eerlijk zijn hoor ;)
Ik heb links wat weg gehaald nu staan er in de hoek nog maar twee soorten.
Ik heb een rots terug geplaats, die ik al had en daarop de java varen, misschien moet ik nu gewoon even geduld hebben, en even afwachten tot het allemaal goed is gegroeid.
En vooraan een groep met dank aan forum lid Edin68 :)
 

Bijlagen

  • IMG_2478.JPG
    IMG_2478.JPG
    282.6 KB · Weergaven: 82
ik heb even een aanpassing gedaan, wat vinden jullie beter?
Eerlijk zijn hoor ;)
Ik heb links wat weg gehaald nu staan er in de hoek nog maar twee soorten.
Ik heb een rots terug geplaats, die ik al had en daarop de java varen, misschien moet ik nu gewoon even geduld hebben, en even afwachten tot het allemaal goed is gegroeid.
En vooraan een groep met dank aan forum lid Edin68 :)
Lekker bezig Watervrouw.

Aks straks de stengelplanten lekker gegroeid zijn, een flink stuk eraf en dat terug planten, andere deel nog even laten staan, dat loopt weer uit (vertakt).
Misschien dat je zelfs het stuk dat je eraf knipt nog in 2 stukken kunt verdelen. Dan heb je 2 stekken uit 1 stengel.
Zorg dat je de stengelplanten niet te dicht op elkaar zet, er moet nog licht bij de onderste bladeren komen, anders vergelen die en vallen af.

Gaat helemaal goed komen met dit bakje met al het research dat je aan het doen bent.
 
mijn bakkie is 60 breed.30 diep en 34 hoog
Het is een Juwel toch, maar weet je ook welke? Ik ben op zoek naar de sterkte van het licht, bij de Primo 60 is dat 8 Watt. Geen vetpot maar ik geloof dat jouw bakje geen Juwel Primo is?
 
Het is een Juwel toch, maar weet je ook welke? Ik ben op zoek naar de sterkte van het licht, bij de Primo 60 is dat 8 Watt. Geen vetpot maar ik geloof dat jouw bakje geen Juwel Primo is?
ik heb geen idee Nicole :S
 
In mijn opinie is er genoeg bodem substraat, daar kun je het filter in verzinken, doet de bodem mee als filter, absoluut niet verkeerd.
En dan richt je de uitlaat uiteindelijk naar waar je maar wilt.
Dat scheelt ook in het resoneren van zo een pompfiltertje.
 
Dat is jammer... dan speur ik nog eens verder of ik er een kan vinden met het filter dat jij hebt. Ik ben nu wel erg benieuwd geworden :)
In elk geval vind ik het zó ontzettend leuk om met aquarium leven bezig te zijn, nu heb ik nog een klein bakkie staan wat ik splinter nieuw heb gekocht, het was een miskoop voor vissen en als echt onwetende van van alle s en nog wat, zit ik er toch aan te denken om ook van dit bakkie iets leuks te maken, ik heb op dit forum al zoveel leuke ideeën gelezen :)
 
Dat zijn snelgroeiers en ik zou ze daarom juist achterin voor de ruit plaatsen in een groepje en dan dik 1 cm ruimte tussen de stengels.
Ik heb dat juist niet gedaan, omdat ik gelezen had dat ze niet tegen de stroming van het filter kunnen.
Maar wellicht staan ze te dicht op elkaar, dankje.
 
In mijn opinie is er genoeg bodem substraat, daar kun je het filter in verzinken, doet de bodem mee als filter, absoluut niet verkeerd.
En dan richt je de uitlaat uiteindelijk naar waar je maar wilt.
Dat scheelt ook in het resoneren van zo een pompfiltertje.
Sorry, wat je zegt is voor mij allemaal wat te ingewikkeld.
 
Dag John, ik heb wel een gevoel ( esthetisch) voor wat mooi is en wat niet , maar ik dacht dat ik rekening moest houden met de behoefte van de planten, en daar heb ik me helaas te laat in verdiept.
Ik ging gewoon naar de winkel en koos wat plannetjes uit, die ik naar mijn gevoel mooi had gerangschikt, maar al lezende kwam er de twijfel, over welke plantjes wel of niet bij elkaar kunnen en elk zo hun eigen behoeftes, ja ik geef toe ik moet nog heel veel leren, maar ik vind het wel super leuk ;)
 
1660134160327897544375.jpg
is niet ingewikkeld hoor!
Door de onderste spleetjes of gaatjes vh pompje wordt erzo al het water door de bodem getrokken.
Dat is een soort van biologies.
Maar zo vanuit de bodem voorgefilterd, hoef ik al maanden geen sponsen meer uittespoelen.
 
Bekijk bijlage 347071is niet ingewikkeld hoor!
Door de onderste spleetjes of gaatjes vh pompje wordt erzo al het water door de bodem getrokken.
Dat is een soort van biologies.
Maar zo vanuit de bodem voorgefilterd, hoef ik al maanden geen sponsen meer uittespoelen.
En denk je dat dat met elke pomp kan?
 
Jawel door de spons kunnen er geen zand of grindkorreltjes erin komen en dan is simpelweg de aquariumbodem ook gewoon meebenut.
 
Ik stuur maandag genoeg om de hele bodem mee te bedekken, die topjes zullen niet geworteld zijn maar die kun je er gewoon per aantal in laten wortelen, in bosjes dus.
 
Ik stuur maandag genoeg om de hele bodem mee te bedekken, die topjes zullen niet geworteld zijn maar die kun je er gewoon per aantal in laten wortelen, in bosjes dus.
Wat een verassing weer, en welke naam hebben de plantjes Edwin68? ik heb zojuist deze gekocht, ik kon het niet laten Cardamina Lyrata.
Morgen ga ik dan toch nog de hele boel om planten dus de langen achter in op advies van John.
Als het fout gaat is het zijn schuld. :DD
 
Het zal voor mij ook niet de eerste keer zijn dat ik op johns adviezen inga, hij is nou eenmaal een leider.
Ik zou er wel de cel voor in willen betrekken.
Komt uit groningen en houdt hier de boel lekker lustig.
Maybe he is the ONE
 
Cardamina Lyrata
Mooi plantje, laat me denken aan Hydrocotyle leucocephalia. Ik ben benieuwd hoe het het gaat doen omdat het dacht ik vooral goed gedijt bij koelere temperaturen en in de meeste huizen is het nu al en de komende week verre van koel te noemen.
Ik ben heel benieuwd hoe je bak er morgen uit ziet!
 
Bekijk bijlage 347071is niet ingewikkeld hoor!
Door de onderste spleetjes of gaatjes vh pompje wordt erzo al het water door de bodem getrokken.
Dat is een soort van biologies.
Maar zo vanuit de bodem voorgefilterd, hoef ik al maanden geen sponsen meer uittespoelen.
Beetje off topic....

Ik snap de gedachte hierachter niet. Een heel dun laagje watten in zo'n filter en je hebt al een heel mooi "voorfilter". Ik snap niet waarom je zou willen dat de troep die normaal bv in watten blijft hangen, nu in de bodem terecht komt. Als die dicht slibt heb je een recept voor bodemrot.
De bodem mits niet verstoord, is al een heel mooi filter op zich. Weliswaar geen voorfilter maar wel zeer efficient.
 
Niet aan te raden de pomp zuigt dan ook het zand naar binnen waardoor de rotor sneller slijt, niet alle plannen van forumlid Edwin zijn even goed.
Ik heb toch duidelijk omschreven dat er geen zand noch grind in de rotor kan terecht komen omdat er de spons voorzit die dat weerhoudt.
Een keer de term forumlid edwin en daar ben jij mij mee kwijt.
 
Ik heb toch duidelijk omschreven dat er geen zand noch grind in de rotor kan terecht komen omdat er de spons voorzit die dat weerhoudt.
Een keer de term forumlid edwin en daar ben jij mij mee kwijt.
Hele fijne zandkorrels komen er wel doorheen en de pomp vernachel je ook door hem zo in de bodem in te graven daardoor moet de pomp veel meer werk verzetten het water rond te pompen.

En de term forumlid is niks mis mee m.i, het is een forum en daar ben jij lid van
 
Beetje off topic....

Ik snap de gedachte hierachter niet. Een heel dun laagje watten in zo'n filter en je hebt al een heel mooi "voorfilter". Ik snap niet waarom je zou willen dat de troep die normaal bv in watten blijft hangen, nu in de bodem terecht komt. Als die dicht slibt heb je een recept voor bodemrot.
De bodem mits niet verstoord, is al een heel mooi filter op zich. Weliswaar geen voorfilter maar wel zeer efficient.
Dan is uiteindelijk de bacteriologische filtering het werk vd mechanische filtering overnemend, zo optimaal dat de excrementen van bewoners uitermate snel weer in in tot voor de planten opneembare stoffen worden omgezet.
De aquariumbodem wordt zo mijns inziens er positief toe bijgedragen.
Juist omgekeerd van bodemrot maar een constante time-released zonder soil of bodem pillen Levende bodem waar er alles uit en opgroeit.
 
Mooi plantje, laat me denken aan Hydrocotyle leucocephalia. Ik ben benieuwd hoe het het gaat doen omdat het dacht ik vooral goed gedijt bij koelere temperaturen en in de meeste huizen is het nu al en de komende week verre van koel te noemen.
Ik ben heel benieuwd hoe je bak er morgen uit ziet!
Klopt helemaal wat je zegt, heb ik inmiddels gegoogeld betreft de Cardamina Lyrata, tja en kijk dat weet je niet als iets koopt in de winkel, althans ik niet, ik kijk vooral naar wat ik mooi vind.
En dit plantje stond dus in het tropische aquarium bestand, wat nu was bij gevuld, na hen vakantie periode, ik heb nu wel naar de naam gevraagd, iets wat ik voorheen nooit deed, ik kocht gewoon wat ik mooi vond. dus het het is zeker een tip, om te weten wat je van te voren koopt, en niet enkel op je smaak af te gaan, tja nu dus ook weer iets geleerd ;)

Morgen stuur ik een up date.
 

Terug
Bovenaan