welke apisto


Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
Als je er een dwergcichlide er bij wilt, neem er dan ��n die net zo rustig is als de Laectara dorsigera. Weet niet of je bijvoorbeeld de Mikrogeophagus altispinosa wat vindt?
Geeft dat niet teveel concurrentie om broedplekken, aangezien beide substraatleggers zijn?

~ Ivo

Sluit ik niet uit, maar dat zou volgens mij net zo goed kunnen tussen de Laectara dorsigera zelf. Het zijn allebei wel rustige vissen, ik zou het wel aandurven.
Maar ik heb de ervaring dat het combineren van een substraatlegger met een holenbroeder ook niet altijd even geslaagd is.
 
Mijn broer houdt 4 apistogramma borelli met 5 mikrogeophagus altispinosa in een rio 400. De altispinosa kan best op een temperatuur van 22 en de borelli ook. De vissen doen het prima.

Borelli's durven toch niks te doen tegen de 2 x grotere altispinosa, gelukkig zijn altispinosa's erg rustige vissen :)
 
Weet niet of ik twee koppels nijnessi zou houden... zou dan liever voor de agasizzi gaan
 
swordfish zei:
Weet niet of ik twee koppels nijnessi zou houden... zou dan liever voor de agasizzi gaan
Omdat volgens jou twee koppels nijsseni geen goed plan is? Of omdat jij zelf de agassizii mooier vindt?

Het eerste is voor Jelle een stuk relevanter, maar dan wel met een reden erbij. Het tweede is puur smaak en Jelle moet de keuze hier maken ;)
 
Agressie van de nijnessi is ongekend. Heb ze hier gehad en geen kardinaal of welk vis had geen leven. Onderling kunnen ze ook aardig heftig reageren.

Agaszzi kan in harem vorm... ook wat temperament, maar minder als de nijnessi... smaak nee... beide vind ik even mooi.
 
Het gaat voor mij nu tussen:
Iniridae groepje
Bitaneata 2m/4v
Steindachneri 1m/3v
Beanschi 2 koppels

Nijnessi vind ik ook erg mooi, maar valt voor mij dan nu af.
 
Moeilijk moeilijk, ze zijn allemaal zo leuk.:(
 
Ja, weet nu wel wat mijn doel word, voor mijn 80ste alle bekende Apistogramma soorten gehouden hebben :p
 
Jelle Touwen zei:
Nijnessi vind ik ook erg mooi, maar valt voor mij dan nu af.
Zal ik nog even checken wat R�mer in de Cichlid Atlas stelt over de nijsseni?
Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de agressie bij Swordfish te maken had met de bakmaat.

Overigens vind ik de baenschi zelf wel mooier ;)

~ Ivo
 
Beanschi is volgens mij ook iets makkelijker te kweken, vind ik ook mooier. Ik moet dat boekje ook maar eens gaan kopen, heb het idee dat jij daar heel veel info uit haalt.
 
Dat 'boekje' (ca. anderhalve kilo ;-)) is helaas niet meer zo courant. Cichlid Atlas II is nog goed verkrijgbaar, maar deel I is niet meer leverbaar bij de uitgeverij. Ik heb na lang zoeken een tweedehands exemplaar uit de V.S. bemachtigd. Er staat wel al tijden op de website van Baensch/Margus dat er een 'updated reprint' in voorbereiding is.

Maar, inderdaad een mooie set :)
 
Ik kwam via bol, inderdaad ook alleen deel 2 tegen, zal er eens actief naar gaan zoeken.(zal wel voor de engelse vertaling gaan, mijn duits is niet zo sterk) Kan je mij een idee geven van hoeveel info er per soort staat?
 
Noem even een soortje waar je graag over leest, dan stuur ik je via pb wel even een idee ;)

De index van beide boeken is ongeveer als volgt: eerst een algemeen deel, met biology, ecology, geografie, evolutie, etc. in het eerste boek zo'n 250 pagina's, in het tweede boek zo'n 370 pagina. Daarna t/m pagina 1200 species description in beide boeken.

~ Ivo
 
let er wel op jelle als je voor 2 koppels gaat van de baenschi dat je als je dat grotere mannetje neemt en een kleintje dat dat kleine mannetje natuurlijk geen match is voor de grotere mochten ze agressief overkomen naar elkaar...misschien wel iets om over na te denken..

@mascha&ivo mag ik vragen wanneer dat boek is gepubliceerd en of de data wat erin staat vrij recent is of al iets ouder...kan me voorstellen dat er ondertussen het 1 en ander is veranderd...bv beschreven namen etc
 
2001 en 2006 meen ik, maar dat doet niets af aan de kwaliteit als je dat wilt zeggen. Natuurlijk, er zijn nieuwe soorten ontdekt en beschreven, en er staan enkele mis-ID's in. Maar de captive biology van een soort verandert bijvoorbeeld echt niet zomaar.
 
Ja, daar had ik al aan gedacht nollie, misschien dan toch een harem.
Ivo, kan je mij een stuk over de Iniridae sturen?
 
Na Romer gelezen te hebben valt de iniridae af, mooie vis, maar ik kan hem niet de juiste waterwaarden geven.
 
Mascha&Ivo zei:
Jelle Touwen zei:
Nijnessi vind ik ook erg mooi, maar valt voor mij dan nu af.
Zal ik nog even checken wat R�mer in de Cichlid Atlas stelt over de nijsseni?
Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de agressie bij Swordfish te maken had met de bakmaat.

Overigens vind ik de baenschi zelf wel mooier ;)

~ Ivo

Denk dat Ralph wel gelijk heeft over de Apistogramma nijsseni.
Tom Christofferson spreekt op zijn website ook over het feit dat de nijsseni vrij agressief kan worden. Maar staat er wel bij dat als je ze dan in een grote bak houd, de agressie verminderd kan worden.
http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1
 
Jelle Touwen zei:
Na Romer gelezen te hebben valt de iniridae af, mooie vis, maar ik kan hem niet de juiste waterwaarden geven.

welke waterwaarden worden er aangegeven dan? denk niet dat er veel verschil inzit met bv wildvang bitaeniata..

btw de agasizzi's wildvang hebben hoogstwaarschijnlijk een nestje want de vrouw verdedigt fel een holletje en is mooi geel gekleurd...wel apart is het feit dat ze aan de ene kant 1 zwarte stip heeft en aan de andere kant 2...
 
Leuk, zou mooi zijn als je er een paar groot krijgt. Net weer even goed gekeken en ben er nog niet uit. Cacatuoides biedt ook wel weer mogelijkheden.
 
ja zou idd leuk zijn maar zover is het nog niet,laat eerst de eitjes maar is uitkomen dan kijken we weer verder...en het blijft lastig om te kiezen...waren er nog een paar nieuwe soorten binnen of niet...
 
Voor zover ik weet zijn qua Apistogramma's de omstandigheden in jouw bak alleen gunstig voor A. baenschi, A. cacatuoides en een paar soorten die ik in de handel nog nooit heb gezien.

Met de eerstgenoemde heb ik (ook uit tweede hand) geen enkele ervaring, ik lees echter dat ze behoorlijk territoriaal en vrij agressief zijn. Het eerste is in het formaat van jouw bak niet echt een probleem, ruimte zat, maar het tweede zou met name voor de Laetacara's wel eens erg lastig kunnen zijn.
Van de A. cacatuoides weet ik wel uit eigen ervaring dat met name de mannen erg territoriaal en behoorlijk agressief zijn; niet in de zin van daadwerkelijk doodvechten maar w�l eindeloos achtervolgen met als gevolg ondervoeding en uiteindelijk de dood. Ik zou die zelf nooit samen met dorsigera's willen hebben.

Waarom zou trouwens de combinatie van een holenlegger en een substraatlegger ongunstig zijn? In principe lijkt me dat gunstiger dan 2 holenleggers of 2 substraatleggers, want het geeft minder concurrentie.

Ik denk dat het voor de vrede in de bak misschien weleens een goed idee zou kunnen zijn te gaan voor een groepje sleutelgatcichliden (Cleithracara maronii), en proberen daar 1 of 2 koppels uit over te houden.
Ik vermoed dat je dan �l je vissen meer en beter te zien zult krijgen.
 
Paddy.K.1966 zei:
Voor zover ik weet zijn qua Apistogramma's de omstandigheden in jouw bak alleen gunstig voor A. baenschi, A. cacatuoides en een paar soorten die ik in de handel nog nooit heb gezien.
Waarom?
 
Als ik info zoek over de Apisto's die Jelle in zijn lijstje noemt of over de soorten die ik ken, zijn dat de enige die met de genoemde temperatuur en waterwaarden overeenkomen. Daarom.
Natuurlijk kan het, met name bij nakweek, best zijn dat sommige soorten best iets buiten hun "ideale waarden" gehouden kunnen worden.

Maar ik denk persoonlijk dat Apistogramma's sowieso niet de handigste combinatie met de rest van het visbestand (met name de L. dorsigera) zijn. De combinatie met C. maronii lijkt mij meer rust in de bak te geven.

Overigens zou een groepje Dicrossus filamentosus (schaakbordcichlide) volgens mij ook prima kunnen, die trekken zich weinig van de andere vissen aan.
 
en waar zoek je die info?
 
De enige nieuwe zijn macmasteri, in de wildkleur. Zijn ook mooie vissen. En taenacara candidi, die waren dacht ik al helemaal agressief. Een extra substraat legger gaat het niet worden. Sleutelgatjes vind ik ook te groot. Ervaring die ik met cacatuoides heb is dat de agressie wel mee valt. Mijn beide mannen waren aanwezig, maar niet overdreven agressief.
 
Prachtige soortjes, beiden!
 
Ivo, als het jou bak was, welke zou het dan worden van alle voorgenoemde soorten?
 
Ik weet niet of de TS op deze info zit te wachten maar ik heb een harem (1m 2vr) agasizzi double red, 3 L.Dorsigera en 4 C. Maronii in een 1.20bak zitten met de nodige bijvissen. De Agasizzi was de eerste week toen de andere dwergjes erbij kwamen vrij agressief maar nu gaat alles in heel goede harmonie samen. Ik verwacht geen nageslacht van welke soort dan ook in mijn bak want daar is het simpelweg toch iets te druk voor maar toch wil ik even aangeven dat mijn ervaringen met meerdere dwergcichlides geen probleem hoeft te zijn. De agasizzii is zelfs behoorlijk onder de indruk van het formaat wat de Maronii's intussen hebben bereikt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou me eerder druk maken om het gedrag van de manen icm dwergen.

Buiten dit alles is je bakmaat wel uitmuntend moet ik zeggen. Daar kan je vele kanten mee op...

Gr Robin
 
Dank je Robin. Ik heb al wel cacatuoides in de bak gehad. Dat ging prima samen met de maanvissen. Doordat ik er zoveel hout in heb zijn de laag van de maanvissen en de apistogrammas goed gescheiden. Ze zien elkaar vaker niet dan wel. Fijn om te lezen dat het ook met laetacara goed gaat.
 
Geen dank Jelle. Precies om die redenen heb ik ook voldoende hout en vrij grove planten in mijn bak. Toch moet ik zeggen dat de dwergen (ongeacht welke soort) elkaar toch opzoeken. Zo zijn de Maronii's en de Agasizii's regelmatig samen te zien. Het is wel goed om te lezen dat de Dorsigera's bij andere forumleden ook wat vaker in de bovenste regionen te vinden zijn. Dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan mij. Ze worden vaak omschreven als timide vissen maar dat ervaar ik absoluut niet zo. Vooral als ik ga voeren, zijn ze zelfs brutaal en duwen de ze andere soorten weg. Ze willen echter alleen nog niet echt hun mooie kleurtjes te laten zien. Waarschijnlijk laten ze deze alleen zien tijdens paargedrag maar ik heb geen idee of ik mannetjes of vrouwtjes heb! De Maronii's zijn trouwens ook echt een aanrader. Wat een ontzettend leuk gedrag laten deze dieren zien! Oke, ze zijn niet heel erg mooi qua kleur maar dat maakt hun gedrag meer dan goed! Het zijn wel ontzettende vreetzakken...dus vervuilers....!
 
Het is toch de bitaeniata geworden, nu snel 20 nieuwe bakken opzetten zodat ik den anderen ook kan gaan houden.
 
Dan zal je even moeten wachten tot het wat donkerder word buiten, nu sta ik vooral zelf op de fotos door de weerspiegeling van het glas. Zou jij mij fotos willen sturen van de bitaeniata volgens Romer? Dan zet ik de fotos van mijn vissen er vanavond op.
 
Ga ik doen.

Volgens de lijst met A-nummers op apisto.sites.no (http://apisto.sites.no/slekt.aspx?gruppeID=1) zijn er de A. bitaeniata en een vijftal A. cf. bitaeniata:
- A 211 Apistogramma (cf.) bitaeniata
- A 212 Apistogramma cf. bitaeniata (Rio Yaviari)
- A 213 Apistogramma cf. bitaeniata (Rio Tef�)
- A 214 Apistogramma cf. bitaeniata (Manacapuru)
- A 215 Apistogramma cf. bitaeniata (Brazil)
- A 216 Apistogramma cf. bitaeniata "Porto Velho"

Zou me niet verbazen als die allemaal als A. bitaeniata worden gelabeld en verkocht. Hebben we misschien apistogramma.com nodig voor de exacte variant.
 

Terug
Bovenaan