welke apisto


Als ik de fotos bekijk denk ik dat ik 212 heb, duidelijk blauw en geel. Ook komen ze ui Peru, waar de Rio Yaviari stroomt. Ze zijn alleen nog niet zo oud en nog niet helemaal op kleur.
 
fotos komen morgen, vissen werken niet erg mee
 
368147_0_82_jt_bita.jpg


Het is niet de mooiste foto, vissen zijn wel fotogeniek, maar mijn bak is zo donker. Ik heb gekozen voor de bitaeniata omdat ik het belangrijk vind dat vissen hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien. Voor een scholenvis moet dat in een school. Voor dwergcichliden is dat volgens mij in een groepje. Ik heb nu 2 mannen en 5? vrouwen. Ze laten zich al goed zien, ben er erg blij mee.
 
Mooie vissen! Ik vind dat je een goede keus hebt gemaakt, vind het ook erg mooi vissen. Hopelijk laten ze ook leuk gedrag zien.
 
Prachtige dieren zeg! Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord. Ze hebben volgens mij wel iets weg van de agasizzii, of zeg ik nu iets heel verkeerds? Veel succes met de 20 andere bakken hahaha

Gr Robin
 
nee hoor Robin dat is helemaal niet zo gek. Mike Wise deelt de bitaeniata in onder de agassizi group van de agassizii lineage. Als je wilt zoek ik daar even wat over op voor je.
 
Ik heb jullie links even vluchtig doorgenomen en vind ze reuze interessant. Mijn engels icm latijns is niet je van het maar ik kan er wijs uit worden. Misschien ben ik nu het topic aan het vervuilen maar heb even een korte vraag. Ik heb zelf een harem a. agassizzii gold of double red in mijn aqua. Ik heb altijd gedacht dat dit een dubieuze kweekvorm was maar in jullie links kwam ik hem ook tegen. Zelfs het leefgebied staat erbij. Oke, het gaat om A. Agassizzi red maar mijn lfs zegt de ene keer dat het red is, de volgende keer double red en laatst was het weer de gold red. Enigszins onduidelijk mijns inziens maar het gaat wel altijd om de variant die ik heb en altijd voorradig is bij de lfs. Dus...heb ik nu een vage kweekvariant of niet?

681884_0_82_008.jpg


Hier een foto van mijn mooie (volgevreten) kerel!
 
Het lastige van de agassizii is dat het wel eens een 'soort' zou kunnen zijn die meerdere 'ondersoorten' heeft. Mooier dan de volgende quote kan ik het niet omschrijven: "A. agassizii is actually a �super-species� composed of many distinct populations that are very possibly separate species in their own right."
Zie het volgende artikel: http://mtfb.com/MTFBJuly2005/JULY2005pa ... ticle2.htm

Daarnaast is het 'probleem' dat sommige soorten/kleure - al dan niet gekweekt - een soort van fantasienamen meekrijgen. Twee rode vinnen = double red? Drie rode vinnen = triple red? Wat is super-red, een opgefokt rood, en in hoeveel vinnen dan? Ik vond zo snel een filmpje van een "super-red", maarja ik noem dat zelf meer oranje eigenlijk. En kijk eens hier en hier: zelfde vis - andere naam.
Ik weet het dus ook niet, maar ik meen wel dat het een kweekvariant is. Of dat 'vaag' is moet je zelf maar bepalen, maar ik vind hem wel mooi.

~ Ivo
 
Wederom erg interessant Ivo! De foto's en het filmpje die je liet zien, gaan volgens mij over 1 en dezelfde soort. Ze zien er volgens mij exact hetzelfde uit. Er is wel iets verschil met mijn Agassizzii. Mijn man heeft geen wit randje in zijn staartvin. Deze is helemaal rood met zelfs iets van een zwart randje. Ook zijn borstvinnen (zijn dat pectorale vinnen?) zijn oranje/rood. Kweekvorm of niet, ik ben erg blij met mijn mannetje. Hij ziet er erg gezond uit en naar zijn gedrag kan ik uuuuren kijken. Ik vroeg me eigenlijk alleen hardop af of mijn variant ook in het wild te vinden is.

De vrouwtjes zijn een ander verhaal. Deze heb ik erg klein gekocht (Verduijn) en zijn sindsdien nauwelijks gegroeid. Ik weet niet of jij je het pop-eye verhaal uit mijn oude bak nog kan herinneren? Hier had ik ook 2 vrouwtjes in die iig een heel stuk groter waren. Ik heb ze nu al best een flink poosje in de bak maar echt gegroeid zijn ze dus niet.
 
Wat voor voer geef je ze? En zijn ze ook mager?
 
Mijn vrouwtjes zijn sinds zaterdag al gegroeid, van de mannen is het moeilijk te zien want die waren al groot. 2 keer per dag levend en 2 keer per dag diepvries. Groeien ze goed op.krijgen ze mooie dikke buikjes van, en ze kleuren geel. Veel geflirt in de bak :)
 
Ik voer mijn vissen maar 1x per dag. Ze krijgen ongeveer 5x per week diepvries (diverse soorten) en 2x per week granulaat of vlokvoer. Ik heb absoluut niets te klagen over mijn andere vissen. Deze groeien goed en zien er gezond uit. Enkel de apisto vrouwtjes blijven achter. Ik zie ze wel eten maar groeien doen ze niet.

Vraag nu aub niet om foto's want de vrouwtjes krijg ik echt niet fatsoenlijk op de foto. Dit heb ik al zoooo vaak geprobeerd!
 
Nou ja, zo lang ze niet mager zijn zal het wel meevallen.
 

Terug
Bovenaan