Welke algeneter?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Op dit moment staat mijn nieuwe aquarium in te draaien en ben ik aan het kijken welke algeneters er het beste in kunnen. In de bak komen voorlopig alleen guppen en platy's. Ik ben nog steeds een beginner en vind dit geschikte visjes. Mijn bak is een meter breed, 24 graden en op de bodem ligt zwart gravel en een heel klein beetje groter grind. Het liefst heb ik alleen maar vreedzame bewoners in mijn aquarium. Zelf kwam ik uit op de corydoras panda maar als ik google kom ik steeds tegen dat ze moeten grondelen en dat gravel dan niet geschikt is. Heeft iemand suggesties, ervaringen? Is er een ander soort algeneter die ook geschikt is voor mijn aquarium? De ph ligt rond de 7,5 en de hardheid is ca 9,8. Eigenlijk moeten ze het met gewoon kraanwater doen.
 
Naast dat de bodem idd niet zo geschikt klinkt zijn Corydoras ook geen algeneters en hebben hoofdzakelijk juist voer met dierlijke bestanddelen nodig.
De beste algeneters zijn eigenlijk garnalen en in combinatie met je vissen zou je dan aan de vuurgarnaal kunnen denken bv.
Er zijn ook wel vissen die algen eten maar omdat je bak net nieuw is zullen ze dan geen voedsel hebben en als het goed is lijkt me het ook niet de bedoeling dat je heel veel algen wil hebben.
 
Nee klopt. Algeneter is misschien beroerd gekozen als omschrijving hoewel ik wel dacht dat het algeneters waren. Wat ik vooral zoek is een bodembewoner die het te veel aan voer en plantenresten opeet. Nu heb ik al wel appelslakken maar nog een andere bewoner erbij zou leuk zijn. Ik ga iig googelen naar vuurgarnalen. In mijn 60 cm bak heb ik nu alleen guppen en appelslakken en gelukkig geen alg. Maar zijn er bodembewoners naast de appelslak die het teveel aan voer en plantenresten opeten?
 
Een 'teveel aan voer' betekent dat je te veel voert (what's in a name?) dus waarom niet minder voeren dan?