welke algeneter is dit?


I

Irisjeeej

Guest
Hoi hoi,

Gisteren heb ik een grote nieuwe aquarium opgehaald. Nou heb ik er ook 2 algenetertjes bijgekocht. De vrouw bij wie ik ze kocht, zei dat ze heel vredelievend zijn, gewoon bij onze guppen inkunnen en niet groter dan 4/5 cm worden. Perfect dacht ik, dus ik kocht ze. Nu ben ik alleen de naam kwijt. Ik wil toch wat meer over deze algeneters weten. De vrouw zei namelijk dat het niet uitmaakt of je er 1tje zou kopen, of dat ze toch liever met meer soortgenootjes zijn. Als dit wel zo is, dan koop ik er gewoon wat bij want ik heb ruimte zat. Maargoed, hier wist ze dus niet echt een antwoord op te geven.

Nu hoop ik dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

kPNH-sj9GCH48Z7cef-065Cuh2x5g7_V.jpeg


kPNH-sj9GCH48Z7cef-065Cuh2x5g7_V.jpeg


kPNH-sj9GCH48Z7cef-065Cuh2x5g7_V.jpeg

De foto's zijn een beetje gedraaid. Sorry voor je zere nek.
 
Dat is een otocinclus ;)
 
Een zeer magere nog wel.

Deze diertjes worden massaal uit het wild gevangen en deze beestjes zijn nogal gevoelig waardoor er tijdens opslag en transport vele sterven. Voor elke vis die jij hebt zijn er onderweg 2 of 3 overleden. Het zijn ook beestjes die je in een groepje moet houden inbakken die al een tijdje staan. Ook moet je ze bijvoeren met algen tabletjes.

De bodem van je bak is veelte grof waardoor er veel vuil tussen gaat zitten en bodem rot zal ontstaan. Ik snap ook niet dat deze bodems nog verkocht worden want voor aquaria zijn ze totaal ongeschikt!

Ook lijken je stenen nogal kalkhoudend en zodoende ook volkomen ongeschikt voor een gewoon gezelschaps aquarium.

Heb je, je bak 3 weken laten indraaien?

Aquarium houden is nog niet zo simpel. ;))
 
Botia,

Het water van mn oude aquarium is overgegoten in deze. Met 1/3 nieuw water. En die oude draaide al een halfjaar.

Ik kom vandaag nog in dezelfde winkel als waar ik ze vandaan heb, dus kan ik er een paar bij kopen. Ook zal ik dan zand gaan halen. Dat is t beste dan toch? Ook heb ik diepvriesvoer voor de algeneters mee gekregen gister.
 
Niet zomaar zand,hoor.
2 mm aquariumgrint kan wel.
Bedenk wel dat je dan weer kans op nitriet kan krijgen.
Met binnenfilter.
Tenzij je een buitenfilter heb.

En neem dan gelijk zuurstofplanten mee.
Bosje cabomba.en waterpest.
 
Oke nou dan zal ik straks eens even gaan kijken. Zal me laten informeren. Heb een binnenfilter.
 
Voor de algeneters, een schijfje komkommer lusten ze ook wel.
 
Het gros van je bacterien zit in je bodem. Nu je bent begonnen met een nieuwe bodem is het evengoed uitkijken ookal heb je oud water gebruikt. een ingedraaid filter meteen weer gebruiken is wel een goed idee.

Fijn grind of grof zand is idd het beste.

De Otocinclus eet voornamelijk plantaardig voedsel tabletten (met een hoog plantaardig gehalte) zijn dus noodzaak. Diepvries voer kan ook af en toe maar niet meer dan 2x per week bv.
 
Zou nog ff een tijdje wachten met nieuwe bewoners nemen.
De schelpen kan je beter uit je bak halen,door het oplossen wat ook extra kalk afgeeft aan het water onstaan er bovendien scherpe randjes waar de vissen zich flink aan kunnen verwonden.
 
Oke nou super bedankt voor alle tips en reacties!

Ik heb vandaag een grote bos zuurstofplant aangeschaft en zwarte grintsteentjes van 1mm.
De schelpjes gaan eruit. Ik heb een heel mooi rotsje waar ze in en onderdoor kunnen zwemmen. Die zet ik ervoor in de plaats. Ik ga vrijdag alles verbouwen. Grint veranderen bedoel ik dan. Ik behoud het oude water, ook zit mn oude filter er zojuist weer in. Super bedankt mensen, julie helpen me echt.

ik stuur zo snel mogelijk een foto van het resultaat!
 

Terug
Bovenaan