Welke algen zijn dit?


batje

Well-known member
Lid geworden
21 oktober 2008
Berichten
56
Leeftijd
53
Locatie
Nijverdal
Website
www.radiobeethoven.nl
Hoi Allen, ik zit met een hardnekkig probleem.
Ik heb al een aantal maanden last van een hardnekkige alg, ik heb geen idee welke alg dit is en hoe ik er vanaf kom. Ik heb al van alles geprobeerd, minder verlichting, vaker verversen, Co2 set aangeschaft, maar niks helpt.
Het als zit op het kienhout stenen en de achterwand, Ik zit nu te denken om weer opnieuw te beginnen met inrichten. Wie weet hoe ik deze alg van de achterwand af krijg?

Luchtsteentje heb ik net toegevoegd, omdat ik alle planten al heb verwijderd, dit is dus niet de oorzaak van de alg

20181111_150650.jpg


20181111_150655.jpg


20181111_150658.jpg
 
Oh wow. Dit is zwarte baardalg dat extreem uit de hand gelopen is.
Heb je een extra aquarium achter de hand dat je kunt gebruiken om de vissen tijdelijk in op te vangen? Dit ga je niet redden met een beetje EasyCarbo. Een hele flinke peroxide-behandeling lijkt me noodzakelijk, en dat zal denk ik langer duren dan de vissen kunnen verdragen.
 
De bak is zodanig zwaar besmet dat leeghalen is beste oplossing is: tenminste zo zou ik het doen.

Echt alles (grind, hout, achterwand) eruit en het liefts gewoon weggooien en met een schone lei beginnen. En waarom: elk restje alg wat in je bak blijft en niet dood is zal weer opnieuw gaan groeien en woekeren.
De bak schoonmaken en behandelen met easy carbo, vervolgens een aantal keer uitspoelen. Filter helemaal schoon maken en nieuw filtermateriaal erin.

Dan opnioeuw opstarten en hier om hulp vragen hoe je dat het beste kan doen.
Succes!
 
Vissen heb ik al overgeplaatst in een andere bak. Het vreemde is dat de KH waarde extreem laag is zo tussen de 1 en 2. Hierdoor wordt er ook bijna geen Co2 toegevoegd.
Opnieuw opstarten lijkt mij ook de beste oplossing, ik zit alleen nog met het probleem hoe ik deze alg van de achterwand af krijg. Zou Easy Carbo de oplossing zijn en hoeveel moet ik dan toevoegen?
 
Je zou het in een plantenspuit kunnen doen (evt. iets verdund) en dan de achterwand een paar keer goed nat spuiten. (zonder water in de bak).

Ik heb deze alg ook een keer op een stuk hout gehad, en op bovenstaande manier schoon gekregen.

Maar jeetje, waarom heb je dit zo ver laten komen?
 
Laatst bewerkt:
Dat toegevoegde luchtsteentje in combinatie met CO2 toevoeging, geen gelukkige combinatie. Ik zou dat luchtsteentje maar niet meer gebruiken. Ik zou het hout, stenen ed. uit de bak halen en met peroxide bewerken. Daarna in water goed spoelen. Je achterwand kun je met een (nagel-)borsteltje voorzichtig proberen schoon te krijgen daarna behandelen met Carbo. Een werkwijze waarmee ik zelf goede ervaringen heb. Daarna het gewoon niet zover laten komen! Hierboven is al een link gegeven voor baardalg bestrijding.
 
Je zou het in een plantenspuit kunnen doen (evt. iets verdund) en dan de achterwand een paar keer goed nat spuiten. (zonder water in de bak).

Ik heb deze alg ook een keer op een stuk hout gehad, en op bovenstaande manier schoon gekregen.

Maar jeetje, waarom heb je dit zo ver laten komen?


Tja in het begin ging het goed, ook wel een klein beetje last van alg maar niet zo extreem. Eigenlijk is het begonnen toen ik begon te expirimenteren met Co2.
Geen idee waar het fout is gegaan.
 
Dat toegevoegde luchtsteentje in combinatie met CO2 toevoeging, geen gelukkige combinatie. Ik zou dat luchtsteentje maar niet meer gebruiken. Ik zou het hout, stenen ed. uit de bak halen en met peroxide bewerken. Daarna in water goed spoelen. Je achterwand kun je met een (nagel-)borsteltje voorzichtig proberen schoon te krijgen daarna behandelen met Carbo. Een werkwijze waarmee ik zelf goede ervaringen heb. Daarna het gewoon niet zover laten komen! Hierboven is al een link gegeven voor baardalg bestrijding.

Zoals ik al zijn het luchtsteentje heb ik er net ingehangen omdat er nog een paar coridorasen in zitten die straks worden opgehaald, Ik ben nu bezig om de bak leeg te halen
 

Terug
Bovenaan