Welke alg zou dit zijn en hoe kom ik het kwijt?


Draadwier
Algen

OverzichtVideo'sSoorten
Draadwieren of draadalgen zijn algen die lichtgroene draden vormen. Taxonomisch gezien vormen ze geen aparte groep. Zo kunnen draadwieren behoren tot de geslachten Cladophora, Spirogyra en Vaucheria. Ook het Echt darmwier wordt tot de draadwieren gerekend
 
Is het erg om van die alg te hebben? Ik heb het iedee dat die alg mn aquarium bij elkaar houd. Zonder die alg zouden al mn planten een eigen wil krijgen 😂
Tja het is natuurlijk maar zelf zie ik liever geen alg en een ander is daar weer makkelijker in. Wel tonen algen vaak een voedingstekort aan en dat heeft dan ook vaak weer zijn weerslag op de planten.
Het is ook maar net welke alg je hebt of wil en waar die zit en of dat in sommige gevallen zelfs gunstig kan zijn.
 
Wij hebben dat soort alg ook gehad, samen met veel andere soorten helaas. Het enige dat we niet hadden is blauw alg.

Wij hadden voldoende filtratie en beweging in het water, waren wat laks met voeding en rommelden met de co2 op dat moment.

Stabiele co2 gaf wat verbetering maar niet veel. Wat bij ons vooral hielp was geleidelijk terugbrengen van de hoeveelheid licht.

We geven hier wel nieuwe maatregelen een paar weken de tijd om te kijken wat het effect is.

Minder licht zorgt er bij ons voor dat onze rode plantjes wat minder rood zijn, maar ik vind dat ze voldoende kleur in de bak geven. Dat hel rode tegen hel groen vind ik zelf niet mooi, dus op een verkeerde manier past dit ook beter bij ons :)

Maar serieus, het wordt vaak een stuk makkelijker met minder licht. Je remt van de driehoek licht, co2 en voeding de aanjagende factor. Het maakt de bak misschien wat minder spectaculair, maar prettiger en makkelijker in onderhoud. Veel planten doen het uitstekend bij wat minder licht, zolang ze tijd krijgen om te wennen.

Je planten zijn trouwens niet van slechte kwaliteit, ze zijn wat minder happy op dit moment en dat veroorzaakt inderdaad vaak een serie van algen.

Richt je niet primair op het terugdringen van de alg, maar op het verbeteren van de situatie voor je planten.

Planten doen het beter in een schone ongeving. Als je het nog niet doet zou ik nu zeker (tijdelijk) een binnenfilter met filterwatten bij plaatsen om fijn vuil uit het water af te vangen. Deze watten wekelijks bij de waterwissel goed uitspoelen.
Ook handig om vooral nu elke 4 tot 6 weken de siporax (of wat je ook gebruikt) even licht uit te spoelen in het water van je waterwissel, en daarna de sponzen van je externe filter ook (licht knijpen in de sponzen, en natuurlijk even de drab onderuit je filter uitgieten.

Maak een foto van de kleur van je checker een uur voor de co2 aan gaat, een uur voor het licht aan gaat, in het midden van de lichtperiode en aan het einde van de lichtperiode en vergelijk deze met elkaar. Ik zie bij jou steeds weer andere kleuren in je checker en tenzij je doorlopend aan de knop van de fles draait kan het niet anders dan een slechte instelling zijn.

Kijk goed naar de dosering van je nieuwe bemesting, als je onderdaad planted box hebt zou ik direct na de wekelijkse waterwissel van 50%, 20ml aio toevoegen en 10ml profito, en dan na 3 dagen herhalen. Verder geen andere zaken los toevoegen behalve de extra voeding in de bodem bij planten die dat nodig hebben, maar ik ga er vanuit dat je dat al hebt. Je planten hebben niet zoveel nodig, dat is zelden het probleem, vooral nu ze het minder goed doen.

Verwijder groene alg op je ruit (in elk geval tijdelijk) niet. Het is als je thermometer bij koorts. Groene alg op je ruiten reageert sneller op veranderingen dan de meeste andere algen en zal je dus sneller kunnen vertellen of het beter gaat of slechter. Wij hoeven nooit groene alg op de ruit te verwijderen omdat het er onder de juiste omstandigheden eigenlijk niet zichtbaar is.

En verminder je licht. Verminder het qua instelling of hang die ringen weer over je lichtbalk of hoe je het ook wil doen. Maar in kleine stappen. Verminder het zo'n 10%, en wacht een paar weken. De alg zal niet weg zijn, wat telt is of het meer is geworden, minder, of gelijk gebleven.

En verder nu eigenlijk niets doen behalve afwachten.

Het probleem zit niet bij een zandbodem. Ik lees hier op het aquaforum op z'n minst net zoveel problemen bij mensen met een voedingsbodem als bij een zandbodem. Een voedingsbodem kan handig zijn voor topaquaria met super top hoge eisen etc, maar voor gewone eenvoudige planten als jij en ik hebben werkt een zandbodem prima, mits wat voeding bijgeplaatst voor planten die dat nodig hebben.

Sterkte en plezier met je bak Friesian. (Veel) algen in je bak is niet fijn, maar het beter krijgen kan ook een leuke uitdaging zijn.
Ik heb het nog een keer gelezen, evenals de andere reacties. Ik heb/had de moed al opgegeven maar wil het nog proberen. De lamp ook op advies van een LFS gesprek niet op. 100% gezet maar 2 standen lager. Ze dacht ook aan andere plantenvoeding en voeding in de bodem gaf ze me gelijk in bij met name de cryptocoryne. Normaliter een sterke plant.

Bedankt allemaal!!
 
Succes Andre en geef het de tijd en dan komt het vast wel goed. Een echte boer is een boer die doorzet zeg ik altijd;)
 
Ik heb het nog een keer gelezen, evenals de andere reacties. Ik heb/had de moed al opgegeven maar wil het nog proberen. De lamp ook op advies van een LFS gesprek niet op. 100% gezet maar 2 standen lager. Ze dacht ook aan andere plantenvoeding en voeding in de bodem gaf ze me gelijk in bij met name de cryptocoryne. Normaliter een sterke plant.

Bedankt allemaal!!

Succes Friesian!
 
Even een update.
Het gaat niet echt lekker met wat een leuke hobby zou moeten zijn. Inmiddels ben ik te weten gekomen wat er bij mij aan de hand was via extra hulp. Een combinatie van de voedingsstoffen in de bodem maar ook een fout van mij in de dosering van de AIO, een teveel. Heb nu een waterwissel gedaan als reset en geef de pl de tijd om te herstellen. Ook de Braziliaanse klimop eruit ge, nam te veel licht weg.

Andere feit is. Ik had de CO2 fles laten vullen maar zag dat de regelaar vochtig was. Volgende ochtend was de fles leeg terwijl de regelaar wel goed was bevestigd.

Hebben jullie iets soortgelijks ook vaker meegemaakt met CO2 want dit gebeurt nu opnieuw? Het is alsof de rubberen afdichting niet goed genoeg werkt.
 
Hè balen van de co2 fles! Ik werk zelf niet met co2 dus geen idee hoe dat komt maar snap dat dat niet leuk is om te merken!

Wat bedoel je precies met teveel voeding trouwens? Ik las vooral steeds terug dat je nitraat erg laag was.
 
Ik had een veel te hoge dosis AIO als ik kijk naar het advies op de fles wat is verdeeld in 3 groepen.
 
Houd er wel rekening mee dat het verwijderen van de Braziliaanse waterklimop extra licht geeft op de overige planten. Dat kan weer leiden tot een hogere behoefte aan voedingsstoffen. Je hebt nu net de voeding verminderd. Dat kan dus een tekort gaan geven .
Misschien kun je de komende tijd beter wat vaker de waterwaarden meten.

Edit: het kan zijn dat de waterklimop al veel opnam en je nu inderdaad minder nodig hebt.
 
Ik heb het een keer met een nieuwe regelaar gehad akls ik het goed heb en de fles was snel leeg en een kletsnatte regelaar. Deze heb ik omgeruild en zover ik me herinner is dat toen opgelost. Dan moet ergens de co2 ontsnappen.
 
Ik kan me goed voorstellen dat het aan het rubbertje ligt ja dat is balen zeg... Dat van je planten daar houd ik goeie hoop op! Je kan pas winnen als je een paar keer gefaald hebt, zonder falen is er geen overwinning.

Feit dat je nu het iedee hebt het probleem gevonden te hebben is wéér een stap vooruit. Net zoals alle stappen die je gezet hebt allemaal uiteindelijk naar de vooruitgang zullen leiden die je vast snel zal gaan opmerken 😄

Hoop dat je plantjes snel hun balans kunnen vinden.
Over het algemeen passen planten zich erg snel aan en is het vooral het hele aquarium wat altijd blijft schommelen. Planten groeien beste met een leandose in het water en richdose in de bodem. Dus als je ooit twijfelt tussen een ww of geen ww dan zou ik kiezen voor iets minder in het waterkolom dan iets meer. Ei of geen ei zolang de bodem maar voeding bevat 😄
 
Even een update.
Het gaat niet echt lekker met wat een leuke hobby zou moeten zijn. Inmiddels ben ik te weten gekomen wat er bij mij aan de hand was via extra hulp. Een combinatie van de voedingsstoffen in de bodem maar ook een fout van mij in de dosering van de AIO, een teveel. Heb nu een waterwissel gedaan als reset en geef de pl de tijd om te herstellen. Ook de Braziliaanse klimop eruit ge, nam te veel licht weg.

Andere feit is. Ik had de CO2 fles laten vullen maar zag dat de regelaar vochtig was. Volgende ochtend was de fles leeg terwijl de regelaar wel goed was bevestigd.

Hebben jullie iets soortgelijks ook vaker meegemaakt met CO2 want dit gebeurt nu opnieuw? Het is alsof de rubberen afdichting niet goed genoeg werkt.
Over de zin, "Het gaat niet echt lekker met wat een leuke hobby zou moeten zijn." Ik speel gitaar, ook als hobby. Nu is gitaarspelen een een hobby waar je zeer snel "een" resultaat kan zien. Immers met drie akkoordjes is er al ets te doen. Er wordt dan ook vaak gezegd: Het gitaarspel is eenvoudig om mee te beginnen maar het is het echt moeilijkste instrument om mee op te houden. Ik speel elke dag maar je hebt soms een dag dat er niets wil. En daar nu moet je juist daarheen. Ik heb dan het idee; wat nou, het lukt niet maar even iets langer oefenen, dat rot stukje krijg ik erin! Met elke hobby gaat dit zo, denk ik. Ook met jou bak. Wanneer er iets mis gaat moet je ook vechten en nooit de moed opgeven. Wanneer je dan een oplossing hebt gevonden heb je weer iets geleerd, je bent een ervaring rijker! En dat nu maakt elke hobby m.i. juist wel leuk! Ik wens je veel succes!!
 
Waarom ik het vraag van de CO2 regelaar is het volgende. Bij de regelaar zit in de binnenkant van de wartelmoer een rubberen afdichting en daar weer voor als je met een imbuss-sleutel de binnenste stift met een dus wat grotere afdichting zit er daarna weer een heel kleine afdichting zit, een rubberen ring opnieuw.

Hoe is dat bij andere regelaars?

JBL M001.
 
Ik heb bij de aansluiting op de fles altijd 1 rubber of teflonring. Ik heb van diverse merken drukregelaars (gehad) maar meerdere heb ik nog nooit gezien.
 
Ik weet niet waar die ring zit, maar ik moet zeggen dat ik met iets als een co2-fles, en vooral de afdichting (?) niet zelf zou gaan prutsen. Kan je er niet mee naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt of heb laten vullen?

Niet goed is niet goed, en co2 onder druk is geen kinderspel.
 
Ik weet niet waar die ring zit, maar ik moet zeggen dat ik met iets als een co2-fles, en vooral de afdichting (?) niet zelf zou gaan prutsen. Kan je er niet mee naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt of heb laten vullen?

Niet goed is niet goed, en co2 onder druk is geen kinderspel.
Zeker, vorige keer ook gedaan.
 
Ik heb laatst perongeluk mj fietspomp met druk meter los gemaakt, daar zaten ook 2 rubberen ringen op dus het zou me niet verbazen als dat bij co2 flessen ook zo werkt. Het is logisch zelfs 😄 hoop dat je het een beetje goed op kan lossen. Als je de fles nog geen jaar hebt hoor je je geld terug te krijgen in iedergeval (tenzei je er zelf aan knoeid)
 
Hier viel de rubberring er ook weleens uit want die is er gemakkelijk uit te nemen en sindsdien let ik er goed op dat hij er inzit als ik de drukmeter op de fles schroef.
 
Waarom ik het vraag van de CO2 regelaar is het volgende. Bij de regelaar zit in de binnenkant van de wartelmoer een rubberen afdichting en daar weer voor als je met een imbuss-sleutel de binnenste stift met een dus wat grotere afdichting zit er daarna weer een heel kleine afdichting zit, een rubberen ring opnieuw.

Hoe is dat bij andere regelaars?

JBL M001.
Ik heb bij de aansluiting op de fles altijd 1 rubber of teflonring. Ik heb van diverse merken drukregelaars (gehad) maar meerdere heb ik nog nooit gezien.
Het is echt een heeeeel klein ringetje wat er nog meer inzit.
Ik weet niet waar die ring zit, maar ik moet zeggen dat ik met iets als een co2-fles, en vooral de afdichting (?) niet zelf zou gaan prutsen. Kan je er niet mee naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt of heb laten vullen?

Niet goed is niet goed, en co2 onder druk is geen kinderspel.
Google is (soms) je vriend:
 
Ik heb laatst perongeluk mj fietspomp met druk meter los gemaakt, daar zaten ook 2 rubberen ringen op dus het zou me niet verbazen als dat bij co2 flessen ook zo werkt. Het is logisch zelfs 😄 hoop dat je het een beetje goed op kan lossen. Als je de fles nog geen jaar hebt hoor je je geld terug te krijgen in iedergeval (tenzei je er zelf aan knoeid)

Hangt er een beetje vanaf waar die ringen zitten. Een fietspomp moet weerstand bieden aan een druk van ongeveer 5 bar. Een CO2 fles zal rond de 200 zitten. Dan heb je toch iets harders nodig dan rubber.

Als het na de drukregelaar zit dan kan het natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan