welke alg is dit?


DutchessLovely

New member
Lid geworden
4 november 2021
Berichten
4
Leeftijd
32
Hallo ik heb een vraag.
Ik kom maar niet van deze alg af.
Ik heb ook geen idee welke alg dit is. van de ruiten haal ik het er zo af met mijn magneet lijkt het op stof maar mijn ornamenten krijg ik zeer moeilijk schoon.
het water is wel super helder. maar op mijn ruiten, ornamenten blijft deze alg terug komen.

water waardes:
0 nitraat.
0 nitriet.
14-21 GH.
10 kh.
6.8 ph.
0 chloor.
unnamed.jpg
 

Bijlagen

  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    334.5 KB · Weergaven: 97
  • unnamed (2).jpg
    unnamed (2).jpg
    198.4 KB · Weergaven: 88
Dat lijkt me groenalg en vaak een tekort aan co2 en/of fosfaat. Heb je geen echte planten in de bak?
Is dit met strips gemeten want die zijn niet erg betrouwbaar.
 
ja met de colombo 6-1 quicktest 50 heb ik de waterwaardes gemeten.
ik heb geen echte planten in deze bak, zitten 2 dwergcichliden in mijn aquarium.
bij mijn vorige zoetwater bak had ik dit ook. en die zat vol met planten. snap er niets van.
ook komt er een waterval naar beneden die geeft ook bubbels dus genoeg co2 lijkt mij.
en heb van juwel bioplus grof sponsfilter. mischien dat ik wat toe moet voegen kwa filtermateriaal is die spons alleen niet voldoende?
 
Heb je een totaaltje van de bak en wat info over de verlichting.
 
Dit is mijn aquariumbak zoals u ziet alleen op de ornamenten de alg. En hier mijn pomp en verlichting. heb al geprobeerd de verlichting uit te houden. hielp niets. heb nu de verlichting 8 uur aan op een dag.

unnamed (3).jpg
unnamed (4).jpg


er zitten 2 dwergcichliden in, en 1 algeneter. (zijn al jaren oud) de ornamenten heb ik nu 4 weken. daarvoor een ander ornament weggedaan omdat ik deze alg er niet meer vanaf kreeg.
ik ververs een kwart water elke 2 weken. Ook minder gaan voeren heeft ook niet geholpen.
 
Volgens mij zit er behoorlijk wat licht boven dus dan heb je al snel last van algen door co2 tekort. Ik zou beginnen met echte planten in de bak en voldoende voeding en hoeveel liter is de bak?
 
Deze bak is 46Liter.
Ik wil geen echte planten in deze bak vanwege de cichliden, ook vanwege me andere bak die zat vol met planten en hout met guppen die had dezelfde algen als dit alleen zat het toen op de bladeren en glas. ik kan niet even snel een foto vinden van die bak.

Maar zou het niet kunnen komen door mijn filter? die zat standaard bij de bak en heb alleen blauwe grofspons filterspons. (was voldoende volgens de vis speciaalzaak) ipv kool en dan grof en dan watten. Zo had ik het vroeger altijd.
dus hij filtert alleen grof.

Liever begin ik niet aan middeltjes tegen algen vanwee welzijn van mijn vissen.
 
Ik denk dat je niet aan deze alg ontkomt. Ik denk dat het dezelfde alg is die normaal gesproken ook op de ruiten zit. Ik zou zelf ook niet voor plastic gaan, maar je bent er duidelijk over. En voor de rest zou ik gewoon de ornamenten er af en toe uithalen en een borsteltje erover halen. Net zoals je de ruiten schoonmaakt, moet dit waarschijnlijk ook af en toe even schoongemaakt worden.
 
Ornamenten even 15 min in water leggen met een flinke scheut natuurazijn en het is zo weer schoon.
 

Terug
Bovenaan