Welke alg is dit en hoe te bestrijden?


Gerrets

New member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
3
Leeftijd
35
Goedemiddag,

Sinds een jaar ben ik druk bezig met mijn aquarium en lees ik veel op deze forums. Mijn vriendin kreeg twee goudvissen cadeau in een 40L bakje. Veel te klein dus, gezien de vereisten van 1 goudvis. Al snel hebben we een groter aquarium opgestart en uitgebreid: een Aquatlantis (180 L) met een meegeleverde Biobox 2 filter (is dat ok?).

Of het stabiel was durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik doe mijn best met de verzorging en het leek goed te gaan, totdat we verhuisd zijn. (Veel water moeten vervangen en natuurlijk een andere locatie, vrijwel geen direct zonlicht).

Nu hebben we te maken met een rare algvormging (nooit eerder gezien in ons klimaatje). Op de foto’s is deze duidelijk te zien op ons spiderwood, planten, stenen en zelfs op onze slakken. Ik denk zelf aan een soort baardalg, maar weet het niet zeker. Kan iemand mij vertellen welke alg dit is en advies geven hoe ik deze alg het beste kan bestrijden?

Hieronder aanvullende gegevens:
  • Inwoners:
    • 4 goudvissen (grootste is nu max 8 - 10cm)
    • 2 Afrikaanse waaierhandgarnalen
    • 4 appelslakken
    • 2 mossels
  • Temperatuur: niet verwarmd, kamertemperatuur. 22-23 graden.
  • Diverse echte planten
  • Spiderwood en stenen
  • Sinds enkele weken een CO2-pomp
  • Regelmatige waterverversing 10% - 20% en bodemreiniging mbv een soort stofzuiger.
Ik hoor graag jullie adviezen.

Groetjes,

Ricardo
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    273.7 KB · Weergaven: 123
  • image.jpg
    image.jpg
    296.5 KB · Weergaven: 126
  • image.jpg
    image.jpg
    271.7 KB · Weergaven: 126
Je al het moeten zoeken in de verhouding/CO2. Je lichtintensiteit zal op de vraag van je planten afgestemd moeten worden. Je moet ook rekening houden met de te kiezen plek voor je planten in je bak. Zo zie ik Anubias, een langzaam groeier, in het volle licht staan. Deze plant wil het liefst een beschaduwde plek. Alternanthera is wel een hoge lichtintensiteit nodig en wil daarnaast ook wel CO2. Javavaren is niet echt veel licht nodig maar kan er wel redelijk goed tegen. Echinodorus kan ook met een gemiddelde lichtsterkte toe. (Deze plant wil ook beslist bodemvoeding.) Meer licht betekend een snellere groei en daardoor is er een verhoogde bemestinsvraag, waaronder CO2. Je zou dus moeten kiezen aanpassing van je belichting en misschien daardoor ook aan je plantenkeuze. Of toevoegen van CO2 en mogelijk overige plantenvoeding. Kijk daarbij ook naar de plaats waar je planten staan. De alg is overigens, ik kijk nu wel op mijn telefoon, draadalg.
 
Aanvullend op @benvo.. een optie is ook om drijfplanten toe te voegen. Deze kunnen ervoor zorgen dat je huidige planten minder licht (behalve voor de drijfplant zelf uiteraard) ontvang en en de vraag naar voedingsstoffen zal daarmee ook verminderen. Dan kom je met wat plantenvoeding al een heel eind en hoef je niet per se aan de CO2. Weet alleen niet of dat gaat in combinatie met deze vissen. Geen ervaring mee.
 
Hierbij is het wel zaak, alvorens te roepen om iets aan het licht te doen, om eerst te kijken naar de planten die Ts heeft. Hij heeft Alternanthera, deze plant is beslist intensieve belichting nodig. Voor de overige planten, Javavaren, Echinodorus en Anubias geldt dit uiteraard niet. Ik meen dat het altijd belangrijk is om dit te benadrukken, het is belangrijk dat men beseft dat je plantenkeuze in belangrijke mate bepaald wordt door je lichtmogelijkheden. Mogelijk kan dit zelfs betekenen dat je plantenbestand achteraf gewijzigd zou moeten worden.
Het is juist daarom dat ik denk dat je altijd je verlichting moet aanpassen aan je plantenkeuze. Dit wordt dan een vast gegeven waar je plantenvoeding altijd een afgeleide van is. En dan heeft @jessicapilon helemaal gelijk wanneer hij spreekt over tekorten.
 
Je al het moeten zoeken in de verhouding/CO2. Je lichtintensiteit zal op de vraag van je planten afgestemd moeten worden. Je moet ook rekening houden met de te kiezen plek voor je planten in je bak. Zo zie ik Anubias, een langzaam groeier, in het volle licht staan. Deze plant wil het liefst een beschaduwde plek. Alternanthera is wel een hoge lichtintensiteit nodig en wil daarnaast ook wel CO2. Javavaren is niet echt veel licht nodig maar kan er wel redelijk goed tegen. Echinodorus kan ook met een gemiddelde lichtsterkte toe. (Deze plant wil ook beslist bodemvoeding.) Meer licht betekend een snellere groei en daardoor is er een verhoogde bemestinsvraag, waaronder CO2. Je zou dus moeten kiezen aanpassing van je belichting en misschien daardoor ook aan je plantenkeuze. Of toevoegen van CO2 en mogelijk overige plantenvoeding. Kijk daarbij ook naar de plaats waar je planten staan. De alg is overigens, ik kijk nu wel op mijn telefoon, draadalg.
Bedankt! Ik moet inderdaad eerlijk bekennen dat ik als leek inderdaad zomaar wat planten heb uitgezocht in de veronderstelling dat het allemaal wel te combineren is…

Hoewel er veel te lezen is over CO2, voeding en dergelijken, vind ik de balans bepalen erg moeilijk. Hoe logisch ook, heb ik nooit eerder stilgestaand bij de keuze van beplanting. Ik zal hier eens goed over nadenken.

De tip van @Hobbeldino over drijfplantjes kan denk ik ook geen kwaad. En het ziet er nog leuk uit ook. Thanks.
 

Terug
Bovenaan