Welk wattage verwarming?


F

Fishy303

Guest
Momenteel draait mijn Juwel Rio 240 ( T5 ) nog op een Superfish verwarming van 100 watt.
Volgens mij is deze net wat te zwak.

Ik gebruik het liefste die van Superfish, omdat daar gelijk een beschermhoes bij zit geleverd.

Welk wattage van Superfish kan ik het beste nemen?

Op internet lees ik verschillende meningen/verhalen.

Op de verpakking zelf staat natuurlijk ook wel advies, maar misschien moet ik wel een hoger wattage nemen dan dat geadviseerd wordt, of juist lager.

Daarom vraag ik het hier maar even voor alle zekerheid.

- Welk wattage kan ik het beste kiezen?

- Is het beter om een te hoog wattage te hebben, of juist lager?


Het gaat mij erom dat de verwarming niet constant aan-en uit gaat.
Dus niet dat hij de bak met moeite moet verwarmen en dus bij wijze van om de minuut even aan gaat.
Dat gebeurd in sommige gevallen regelmatig, maar was dat nu bij een verwarming met een lager wattage dan geadviseerd wordt, of was dat juist bij een verwarming met een hoger wattage dan geadviseerd wordt?
 
Met 100 watt zou je de bak zo'n 5-6�C warmer moeten krijgen dan de omgeving.
Dat lijkt me idd maar net genoeg.


Met 200 watt zal je de bak zo'n 11-12�C warmer krijgen dan de omgeving.
Natuurlijk hou ik geen rekening met de warmte van de lampen. :)

Koop zeker geen overkill! een kapotte thermostaat kan de bak uitkoken. Helaas zijn er hier al een tal voorbeelden voorbij gekomen de afgelopen jaren.
Ga ook niet besparen op een verwarming. Superfish en juwel zelf zijn mijn inziens not done.
Betaal een beetje meer en koop een betrouwbare verwarming zoals je er hebt van JBL, Eheim, Sera, Newatt, Eden,...
 
Ik heb nagenoeg alleen maar heaters van Superfish en juwel, tot nog toe geen problemen mee gehad en ben er zeer tevreden over. Denk dat dat vrij persoonlijk is waar iemand ervaring mee heeft.
 
Ik ga voor de JBL ProTemp S 150 ( met beschermkorf).
Deze is volgens een website geschikt voor 90 tot 200 liter.

Is dit een goede keus, of kan ik beter de JBL ProTemp S 200 kiezen?
Deze gaat tot 300 liter.

Ik heb een Juwel Rio 240.


Waar staat trouwens die "S" voor bij JBL ProTemp S?

Wat is het verschil met de gewone JBL ProTemp?
 
Is de JBL ProTemp S150 een goede keuze voor de Juwel Rio 240?


Waar kan ik de verwarming het beste plaatsen voor een zo goed mogelijk reseultaat?


Ik heb even een tekening in Paint gemaakt hoe mij aquarium is ingedeeld.

De aanzuig zit links en de uitstroom zit rechts.
De uitstroom zit op de achterwand van het aquarium over de lengte.
Dus aan de lange zijde.



544824_0_82_vb6.jpg
 
Persoonlijk zou ik toch voor de S 200 gaan. Die heeft zeker de capaciteit die je nodig hebt, de 150 zit in je bak echt aan zijn maximum. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe warm je de bak wil houden. Wil je de bak op 25� houden of is het een subtropisch aquarium waar de verwarming enkel dient om in de koudste periodes wat bij te verwarmen.

Als de stroming in je bak goed zit maakt het niet zo veel uit waar je de verwarming plaatst. Het best plaats je hem horizontaal, 5 a 10 cm boven de bodem. Dan verwarmd hij gelijkmatig en is hij goed weg te stoppen. Om praktische redenen wordt hij ook wel eens verticaal in een hoek geplaatst.

Ik ben het trouwens met Jurgen eens dat je op een verwarmingselement niet wil besparen, als je een elektrisch apparaat onder water steekt wil je enkel het beste van het beste. Ondermaatse kwaliteit van superfish zou ik dan ook zeker niet aanschaffen.
 
maar vertel dan is wat er ondermaats is aan de kwaliteit van de superfish heaters?

heb er 2 draaien en draaien allebei perfect.
 
Neem eens een Eheim verwarming vast en je zal het zelf meteen zien en voelen. :)
Bovendien gebruikt Superfish en consorten goedkopere thermostaten die veel gevoeliger zijn voor het blijven hangen.
Duurdere verwarmingen hebben elektrische thermostaten waardoor ze nauwkeuriger werken en niet kunnen hangen.

Superfish draait om zo goedkoop mogelijk zonder winst te verliezen.
De kwaliteitsmerken zijn ook bezig met hun reputatie en de kwaliteit. Al komt natuurlijk ook bij hen de winst op de eerste plaats. :)
 
Alles van superfish is van mindere kwaliteit. Dat is toch mijn mening. Ik heb nog niets van dat merk in handen gehad waarvan ik dacht: "Dat is nu eens degelijk gemaakt". Maar goed dat is mijn eigen mening. De filters zijn al helemaal een lachertje. De heaters voelen gewoon niet stevig genoeg aan. Als je goedkoop wil verkopen moet je ook goedkoop produceren natuurlijk.
 
Ik heb de JBL ProTemp s150 al besteld,... toch maar ruilen dan voor een wat sterkere,.. de S200?

Mijn bak zou rond de 23 graden moeten zijn,.. dat haalt hij zonder verwarming net niet.

Vooral in de nacht niet als de T5 verlichting uit is.


Kamertemperatuur is rond de 22 graden momenteel.
In de winter meestal ook ongeveer als de CV aan is.
Maar ik heb niet altijd de CV aan, dus soms is het hier ook wel 18 graden in de winter in huis.

Ik ben bij het bestellen o.a. afgegaan op wat er op de doos stond.

Deze die ik nu besteld heb, de JBL ProTemp s150, is voor 90 tot 200 liter.

De JBL ProTemp s200 is voor 100 tot 300 liter.


Wat is verstandiger,.. toch ruilen voor een hoger wattage of heb ik aan de s150 genoeg?
 
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van de webshop waar ik de JBL ProTemp besteld heb.

De bestelling heb ik gewijzigd en heb nu de JBL ProTemp s200 besteld.
Deze wordt ook volgens de verpakking geadviseerd, dus ik hoop dat ik met deze goed zit zo :)
 
Met 200watt zal je geen problemen meer hebben om uw water te verwarmen. :)
 
JurgenD zei:
Met 200watt zal je geen problemen meer hebben om uw water te verwarmen. :)

Ok, bedankt :)

Maar is hij dan ook wel veilig voor het geval hij stuk zou gaan en op hol slaat?

Die ik nu gekozen heb is dus wel een goede keus geweest, ook qua wattage?


Ik heb het interne filter er destijds uit laten halen en daar zat ook een 200 Watt bij van Juwel zelf.
Heb de gehele filter-set bij de LFS laten liggen toen en heb daarvoor wat korting gekregen.


Dus ik hoop dat ik met 200 Watt van JBL goed zit.
 
Ja hoor. 200watt zal het water zo'n 11-12�C warmer maken dan de omgeving. Maar die laatste graden gebeuren heel traag. Dus zou je het echt wel tijdig moeten kunnen opmerken.

Bovendien zijn de JBL verwarmingen degelijk gebouwd en zitten er veiligheden ingebouwd zoals een droogloop beveiliging. Al wil dit niet zeggen dat de staaf niet eerst gloeiend heet zal worden voor hij uit gaat!

Met zo'n verwarming zou ik me niet al te veel zorgen maken.
 
JurgenD zei:
Ja hoor. 200watt zal het water zo'n 11-12�C warmer maken dan de omgeving. Maar die laatste graden gebeuren heel traag. Dus zou je het echt wel tijdig moeten kunnen opmerken.

Bovendien zijn de JBL verwarmingen degelijk gebouwd en zitten er veiligheden ingebouwd zoals een droogloop beveiliging. Al wil dit niet zeggen dat de staaf niet eerst gloeiend heet zal worden voor hij uit gaat!

Met zo'n verwarming zou ik me niet al te veel zorgen maken.


Ok, bedankt :)

Ik haal sowiezo de stekker eruit bij het verversen,.. ik laat hem er niet in zitten.

Ik controleer minstens 1x per dag de temperatuur.
Heb er zo'n thermometertje in hangen ( van glas).

Ook wil ik de verwarming zo gaan plaatsen dat ik het lampje kan zien als hij in werking is.

En ik wil hem zo gaan plaatsen dat ik hem er makkelijk uit kan halen als ik hem wil controleren o.i.d.


Nu kan ik hem waarschijnlijk alleen verticaal plaatsen, anders staat hij erg in het zicht.
Hij komt dan deels achter de Javavaren te hangen,.. er staat dus wel gedeeltelijk een grote plant voor.
Of is het beter hem toch horizontaal te plaatsen?

Als ik hem verticaal in de hoek plaats, dan valt hij het minste op en kan ik er het makkelijkste bij.

Is het verstandig om hem in een hoek te plaatsen of is het beter hem ergens in het midden langs de achterwand te plaatsen?

Als ik het interne filter nog had gehad, dan had hij ook in een hoekje gezeten, dus ik denk dat als ik hem nu in een hoekje doe het niet zo erg is.

Of is het toch beter hem ergens anders te plaatsen?
 
Een verwarming zal het beste presteren op een plaats waar er een zichtbare stroming is.
Kan hij trouwens niet in uw interne juwel filter?
 
Als je nou ff terug leest...kan je zien dat het filter eruit is gehaald.

Gewoon achterin een hoek bij de uitstroom of instroom waar het water beweegt, warmte stijgt op en zal dan verdeeld worden door het aquarium.
 
kijk de steker er uit halen bij het onderhoud begrijp ik.
maar ik wil hem er uit halen tja is maar wat je wilt.
zou zeggen even goed af stellen in een emmer water qwa temp
in de bak zetten en vergeten niets meer aan doen.
en dat gezever over te veel wattage man man wat een gedoe.
element schakelt zich gewoon uit als de ingestelde temp is bereikt
dus wat is het probleem dan.


groet

jaap
 
Beetje overkill is helemaal niet erg. Ik heb zelfs de Protemp S300 op mn meterbak, 200ltr bruto.
Beter wat extra als tekort. Slaat ie tenminste niet geregeld aan om de temperatuur vast te houden.
 
Fozzy zei:
Als je nou ff terug leest...kan je zien dat het filter eruit is gehaald.

Gewoon achterin een hoek bij de uitstroom of instroom waar het water beweegt, warmte stijgt op en zal dan verdeeld worden door het aquarium.

Dan moet het wel goed komen :)
Bedankt :)
 
flipper34 zei:
kijk de steker er uit halen bij het onderhoud begrijp ik.
maar ik wil hem er uit halen tja is maar wat je wilt.
zou zeggen even goed af stellen in een emmer water qwa temp
in de bak zetten en vergeten niets meer aan doen.
en dat gezever over te veel wattage man man wat een gedoe.
element schakelt zich gewoon uit als de ingestelde temp is bereikt
dus wat is het probleem dan.


groet

jaap

Ik heb begrepen dat als de thermostaat kapot gaat dat hij dan de gehele bak te warm kan maken, zo warm dat het echt te warm is.

En bij een te laag wattage dat de thermostaat dan vaker aan gaat om de gehele bak te kunnen verwarmen.

Maar degene die ik nu gekozen heb voldoet dacht ik prima :)
Ik krijg hem als het goed is morgen thuis.
 
voor het eerste daarom is het van belang om er een temperatuur meter in te hangen
en daar of en toe blik op te werpen :engel: :D
daarnaast heb al een hele tijd bakken (35 jaar)
en nog nooit mee gemaakt dat er 1 kapot gaat

nummer 2 of het nu zoveel uitmaakt 150 watt of 200 watt
de 1 zal mischien wat langer doen over het verwarmen dan de ander
maar gebruikt wat meer stroom
zolang de bak geen grote temperatuur schommeling krijgt binnen de ruimte waar hij staat valt het allemaal wel mee
daarnaast ook in de natuur zal de temperatuur nooit constant zijn

groet

jaap
 
flipper34 zei:
voor het eerste daarom is het van belang om er een temperatuur meter in te hangen
en daar of en toe blik op te werpen :engel: :D
daarnaast heb al een hele tijd bakken (35 jaar)
en nog nooit mee gemaakt dat er 1 kapot gaat

nummer 2 of het nu zoveel uitmaakt 150 watt of 200 watt
de 1 zal mischien wat langer doen over het verwarmen dan de ander
maar gebruikt wat meer stroom
zolang de bak geen grote temperatuur schommeling krijgt binnen de ruimte waar hij staat valt het allemaal wel mee
daarnaast ook in de natuur zal de temperatuur nooit constant zijn

groet

jaap


Ok, bedankt :)
 
Fozzy zei:
Beetje overkill is helemaal niet erg. Ik heb zelfs de Protemp S300 op mn meterbak, 200ltr bruto.
Beter wat extra als tekort. Slaat ie tenminste niet geregeld aan om de temperatuur vast te houden.

Tot het verkeerd loopt.
De afgelopen zijn er hier toch al enkele bakken geweest met een kapotte thermostaat.
Met een vissenkerkhof tot gevolg...

Als je overkill wil hou je beter twee kleine staven van bv 2x 150watt.
Als er eentje stuk gaat zal hij het op zijn eentje niet zo warm krijgen en zal de andere gewoon niet aan gaan.
Als ze beide stuk gaan heb je natuurlijk weer een probleem. Maar ik denk dat we mogen zeggen dat die kans v��l kleiner is. :)
 
Aquamuis zei:
Ik pak eigenlijk altijd een heater die , give or take, 1 Watt/ltr doet.

Voor kleine bakjes ja, voor grotere no way!
Op mijn 150cm bak zou ik dan een 550watt aan verwarming moeten hebben terwijl ik eigenlijk maar 200watt nodig heb. En zelfs dat is al ruim gerekend gezien ik maximaal slechts 7�C hoef te verwarmen.
 
Fishy303 zei:
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van de webshop waar ik de JBL ProTemp besteld heb.

De bestelling heb ik gewijzigd en heb nu de JBL ProTemp s200 besteld.
Deze wordt ook volgens de verpakking geadviseerd, dus ik hoop dat ik met deze goed zit zo :)

Een goede wijziging! Hier krijg je geen spijt van.

Groet,
Ben.
 
Bij het water verversen van het aquarium moet je de verwarming uitschakelen om te voorkomen dat hij knapt. Bij verwarmingen van Eheim/ Jaeger is dit niet nodig. Die knappen niet en zijn zeer betrouwbaar. Ik gebruik, indien nodig , alleen maar verwarmingen van dat merk en geen andere. Vroeger gebruikte ik wel eens andere merken maar die bleken lang niet zo goed.

In een van de reacties werd gesproken over twee verwarmingen van 150 watt plaatsen inplaats van een van 300 watt. Dat systeem pas ik ook al jaren toe.
Ik heb namelijk ook te vaak gehoord dat bakken veel te heet werden doordat een thermostaat bleef hangen.

In mijn huiskameraquarium van 900 liter zit een verwarming van 300 watt van Eheim en die doet het prima. De bak is constant op 25 graden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ze knappen niet idd. Maar voor de overhittings beveiliging zal aan slaan zullen eerst uw zuignappen smelten. Ik spreek uit ervaring. :stom:

Mijn verwarming ligt gewoon achterin plat op de bodem met wat planten er voor. Je ziet ze dus niet liggen. Bovendien zal ze ook niet gauw droog komen te liggen op die manier. :)
 
Niet alle thermostaat/ verwarmingen mogen permanent onder water. Ik heb types waarop aangegeven tot hoever ze maximaal onder water mogen. Als je dergelijke verwarmingen toch onderwater legt krijg je vaak lekkage. Ik had vroeger losse thermostaten en verwarmingen. Na enige tijd zat het grind vast op de verwarmingsstaven die op de bodem lagen. Gelukkig is de apparatuur nu beter en betrouwbaarder.

Hobbygroet.
Jos Hut
 
Zou me verbazen mochten er nog waterverwarmingen verkocht worden in de EU op 220V die niet IP68 zijn.
 
Het zou mij niet verbazen als de goedkopere verwarmings elementen niet allemaal waterdicht zijn na enige tijd gebruik. Niet iedereen gebruikt splinternieuwe verwarmingen in zijn aquarium. De oudjes zijn echt niet allemaal waterdicht. Is goed te zien aan condens wat dan aan de binnenkant van het glas komt te zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
En dan spreken we nog niet over de namaak die op de markt is, sommige zijn ronduit gevaarlijk.
Het probleem is dat je als leek het onderscheid moet kunnen maken en dat is niet evident.
 
Ik mis jammer genoeg in dit hele verhaal een bijdrage of opmerking over de mogelijkheid en wenselijkheid van bodemverwarming en ik moet zeggen dat ik dat erg jammer vind.

Bodemverwarming d.m.v. kabel en een externe voeler IN het water is m.i. de beste en duurzaamste manier om een bak op temperatuur te houden. De voordelen zijn zo evident, dat ik mij erover verbaas, dat er �berhaupt nog staafverwarmingen worden gepromoot en verkocht.

Staafverwarmingen zijn net zo achterhaald dan de bunsenbrander van voor de 2de wereldoorlog.

Er zijn hoegenaamd geen nadelen aan bodemverwarming verbonden, behalve dan dat je geen bodem bedekking mag gebruiken met een kleinere doorsnee dan 2 mm.
De voordelen zijn zo groot dat dit absoluut geen bezwaar mag zijn.

Heb de afgelopen 50 jaar meer dan genoeg tijd gehad om allerlei verwarmingssystemen uit en te na te testen en ben zo, al heel lang geleden, tot de conclusie gekomen dat de staafverwarming eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft.

Als je om welke reden dan ook geen bodemverwarming wilt of kunt toepassen, is er altijd nog de mogelijkheid om een extern filter met verwarming toe te passen.

Denk eens na, vergelijk de (on)mogelijkheden en doe de staafverwarming gewoon in de ban.
Ondingen en niet meer van deze tijd.
 
hehe ik heb een staaf verwarmer in me bioloog :p

maar ik snap wat je bedoeld en er is degelijk een voordeel aan bodemverwarming.
en staaf verwarmers zijn ook niet super en laten te wensen over inderdaad.
 

Terug
Bovenaan