Welk wattage heater?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb een Juwel Rio 300.
120x66x51cm

Wat voor wattage heater moet daarbij?
Er zit er nu uiteraard ook één in, maar weet niet meer welk wattage deze heater heeft.
Om het even snel na te kijken lukt niet echt, het is nogal een werkje om deze heater eruit te krijgen.
Het is een wat ouder type al, en ik wil graag een nieuwe heater.

Welk wattage raden jullie aan?
Ik meende dat 300 watt er standaard bij zit.
Dus dan denk ik dat die wel goed zal zijn?
 
300 watt is zeker genoeg. Bij mij zit er een 300 watt in de rio450 en die voldoet prima.
 
Dat ligt aan de temperatuur van het water en de temperatuur in huis. Als het huis 15 graden omdat je overdag niet thuis bent bijvoorbeeld, dan heb je meer nodig dan wanneer het vaak 20 graden is. In mijn ervaring ligt het ook aan het merk van de heater.

In mijn bruto 260l aquarium had ik van super fish een 500 watt nodig, terwijl een Juwel van 300 watt en een Eheim van 200 watt het ook aan kon.

In mijn rio350 heb ik nu een oase 400 watt zitten (zat hij het filter in). In de winter is het vaak 16 graden in huis.
 
300 watt is wat de heren al zeggen voldoende, maar hangt natuurlijk wel van af hoe warm je bak is vanwege je bestand, uiteraard is de plaatsing van de bak ook een factor, tegen een koude noordooosten buitenmuur aan zal jeiets meer vermogen willen om te grote schommelingen te voorkomen
 
Ik ben vanplan een Jbl protemp S300 te kopen.
Mijn aquarium is 25 graden, soms 24,5.
Kachel staat (nog) niet aan.
Overdag is het 18 tot 19 graden in huis.
Dus in de nacht zal het wat frisser zijn.

Dan zou de Jbl Protemp S300 het wel moeten kunnen redden denk ik?
 
Hier is het ook in de nacht 18 graden en ik heb genoeg aan 200W op 300 liter maar goed als je een wat zwaardere koopt dan maakt dat niet uit want die slaat dan weer eerder uit dus dan zou ik liever wat extra vermogen nemen. Maar opzich zou de 300W dat moeten kunnen doen.
 
Ik heb een Juwel Rio 300.
120x66x51cm

Wat voor wattage heater moet daarbij?
Er zit er nu uiteraard ook één in, maar weet niet meer welk wattage deze heater heeft.
Om het even snel na te kijken lukt niet echt, het is nogal een werkje om deze heater eruit te krijgen.
Het is een wat ouder type al, en ik wil graag een nieuwe heater.

Welk wattage raden jullie aan?
Ik meende dat 300 watt er standaard bij zit.
Dus dan denk ik dat die wel goed zal zijn?
Waarom is het een werk om je heater uit je bak te krijgen? Dat ding zit, als hij nog op z'n originele plek is, gewoon los in het binnen filter en kan je dus gewoon ophalen.
 
Stond recent geleden voor eenzelfde soort vraagstuk:

Ik denk dat je het met die 300W wel moet kunnen redden.

als je een wat zwaardere koopt dan maakt dat niet uit want die slaat dan weer eerder uit dus dan zou ik liever wat extra vermogen nemen.
Hier was een discussie over. Dat ging erover dat een heater met een hoger wattage sneller aan en af slaat, waardoor je sneller slijtage krijgt, ten opzichte van een heater met een wattage dat precies genoeg is. Dus vanuit dat oogpunt wil je er liever niet een met meer vermogen. Dit ging over heaters met bimetaal dacht ik.

Ik meende dat 300 watt er standaard bij zit.
Heb even voor je gekeken op de juwel website, de 240L van nu heeft er 200W bij, en de 350L 300W.
Heb zelf 300W op de 450L, en vergelijkbare kamertemperatuur, en bij mij is het vorige winter met 300W goed gegaan.

Wat je ook kan doen is de klantenservice even mailen met de vraag welke heater er bij een rio 300 geleverd werd, ze zullen het je ongetwijfeld wel kunnen vertellen.
 
Gewoon die JBL doen, is een prima verwarming, die ook niet ineens in één keer de temp even gaat opstoken. Dat doet die in kleine stapjes
Is het in bizarre of extreme condities voor even te weinig kun je er altijd nog een klein ding van 100 watt bijhangen (voor een paar euro is er altijd wel iets te vinden op marktplaats)
 
om je een idee te geven
1633875487109.jpg
300 watt op een rio 240 voldoet prima temperatuur blijft mooi constant.
maar 500 wat gaat ook prima die verhaaltjes over vaker aanslaan en slijtage :juggle:
Schermafdruk op 2021-10-10 16-22-33.png

Het aan en afslaan van ieder heater hangt af van de afkoeling van de bak als mede de ruimte waar ie staat.
 

Terug
Bovenaan