Welk visbestand 2 m aquarium


Ronnie

Well-known member
Lid geworden
10 april 2018
Berichten
73
Leeftijd
60
Locatie
Den Haag
Beste allemaal,
Hopelijk worden jullie niet moe van mij!
Graag wil ik aquarium opstarten van 2meter maar twijvel over visbestand en 50of60cm diep ivm ruimte!
Op dit moment lijkt visbestand uit Amazone/Zuid Amerika mijn keus, lieffst met Kardinaal Tetra's en Appistogramma Cacotoides vind ik mannetje mooi en gemakkelijkste dwergciclide las ik!
Combinatie Maanvissen Kardinalen veel over gezegd, wisselende ervaringen: kan goed en fout gaan!
Is/zijn er ervaren hobbyisten die kunnen en willen adviseren over:

- Discusvissen of Maanvissen
- Kardinalen of Maanvissen
- Welke (grote soort)bij Kardinalen,
kunnen er wel grote vissen bij
- Welke gaan bij Cacatoides cicliden,
kunnen Corryorassen bij deze
- Zandbodem voor de Corydoras
waar Kardinalen weer minder door
kleuren of toch donkeregrind
- Gezelschaps of Amazonebak
- Hoeveel soorten scholen in 2meter
- Alleen kleine Tetra en zalmscholen
kan dat ook mooi zijn in 2meter bak
- Welke beste keus voor oppervlakte
of kan zonder oppervlakte vissen
met Discussen of Maanvissen ook


Graag verneem ik de adviezen om in de overweging mee te nemen!

Groet,
Ronald(Ronnie)
 
maanvissen, cory's, kardinalen, koppel cacatoides klinkt als een goed bestand naar mijn mening.
Zandbodem is een aanrader. Mijn moeder heeft kardinalen en een zandbodem, ze zijn even mooi van kleur als in bakken met een andere bodem.
Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je lamp, waardes en voedsel.
 
zorg indien je de combinatie Corydoras/Apistogramma maakt voor dat veel zichtlijnen doorbroken worden. een 2m bak is groot, dus het zal waarschijnlijk wel goed gaan. Maanvissen met kardinalen verschillen inderdaad de meningen over, bij mij ging het goed.
voorbeeldbestandje kan dan zijn:
schooltje Pterophyllum scalare
school Paracheirodon axelrodi
schooltje tropische Corydoras soort
1 of 2 harems Apistogramma cacatuoides.

al naar gelang de diepte, en hoogte van de bak kunnen hier nog Loricariidae bij, of bijvoorbeeld Gasteropelecus voor bovenin.
 
een grote bak met verschillende scholen tetra's en zalmpjes kan ook heel leuk zijn, zoals je voorsteld. dan kun je ook meer vissen erin steken (ze blijven immers kleiner).
 
Vriendelijk dank voor jullie adviezen!
Zandbodem voor de Cory''s is beter dan maar iets minder voor de Kardinalen! Licht moet wel getemperd zijn voor de tetra''s maar voor de Cory''s weer net niet dacht ik; nou ja je moet wat! Ik dacht aan 5of6 maanvissen,
20-24Kardinalen,8Corydoras, 6kleine algeneters en Cactoides 1 man en 2 vrouwen of zelfs 2 man,4vrouwtjes(te veel?) Ps momenteel denk ik aan kleine scholen want wil geen overbevolking en liever onder de Max. ook voor als je jong krijgt! En voor oppervlakte liever geen bijlzalmen ivm springgevaar stuk of 8-10 potloodvisjes / nanustomus soort? Die lathijnse namen zegt me nog niks maar zal effe opzoeken!
 
Opgezocht,dat zijn die Harnasmeervallen zijn ook leuke aanwinst,alleen zijn dat niet van zuigers aan de maanvissen en van die verjagers en wordt soorten visbestand dan niet te groot? Kun je daar dan niet beter nog een paar Cory''s of Cacatoides voor nemen of die harnasmeerval ipv algeters? andere zijn bijlzalmen wordt door velen geadviseerd maar is niet mijn smaak eigelijkan maar wil niet zeggen ze niet te nemen
 
Opgezocht,dat zijn die Harnasmeervallen zijn ook leuke aanwinst,alleen zijn dat niet van zuigers aan de maanvissen en van die verjagers en wordt soorten visbestand dan niet te groot? Kun je daar dan niet beter nog een paar Cory''s of Cacatoides voor nemen of die harnasmeerval ipv algeters? andere zijn bijlzalmen wordt door velen geadviseerd maar is niet mijn smaak eigelijkan maar wil niet zeggen ze niet te nemen
wat bedoel je precies met harnasmeerval? een lnummer ancitrus gibbeps ?
 
Ok, tot nog toe 3op3voor zand!
Op de vraag waarom zou zand minder geschikt zijn voor Kardinalen:
Omdat ze schrijven:met een donkere grind bodem komen de kleuren van de Kardinaaltjes beter tot hun recht!
 
Flip schreef Loricariidae, zei me niets dus opgezocht en kwam ik bij een gespikkelde Harnasmeerval uit! Volgens mij kunnen ze wel 30cm worden had ik gelezen
 
Flip schreef Loricariidae, zei me niets dus opgezocht en kwam ik bij een gespikkelde Harnasmeerval uit! Volgens mij kunnen ze wel 30cm worden had ik gelezen
Loricariidae Is de pansermeerval familie, je hebt vele ondersoorten. Sommige zijn klein andere worden heel groot

Heb je eigenlijk al een bak?
 
Nee ik heb nog geen bak! Ben van plan na vakantie te beslissen en wil eerst zoveel mogelijk info het is wel een stap en de plek waar die komt is definitief voor10jaar! Ben er ook nog niet uit wat beste plek is in de keuken moet ie op maat50diep en in eetkamer kan ie uiterlijk 60 diep maar dat gaat daar behoorlijk ten koste van ruimte! Maar wel slechts tot12uur zon wat misschien voordeeleel is! Alg kan behoorlijke plaag zijn!
.
Voor 2m standaard bak kom ik uit op de Fusion200 maar meubel vind ik niet mooi en ook met binnenfilter wat weer ten koste van inhoud gaat! Daarom overweeg ik aquariumbouwer met meubel opmaat! Ben van plan naar Lommel België te gaan, klantvriendelijk en goed gevoel, goedkoper dan wat ik in NL gezien heb dacht ik!

Wanneer er betere suggesties zijn hoor het graag!

Ik denk dat ik voor een buitenfilter ga, kost wel weer over de 500 extra, een heel gedoe en risico voor het aansluiten
 
de loricariidae bedoelde ik inderdaad de gehele familie mee, een mooie Ancistrus soort kan een leuke toevoeging zijn. als je wat dieper in de buidel wil tasten kunnen dieren uit de geslachten Peckoltia, Panaqolus, Hypancistrus, Leporacantthicus, Baryancistrus etc... ook nog. dit zijn de zogeheten L-nummers, die vaak helaas erg schuw kunnen zijn. naar mijn ervaring zijn voornamerlijk Ancistrus, en Panaqolus soorten nog redelijk overdag te zien.

Vriendelijk dank voor jullie adviezen!
Zandbodem voor de Cory''s is beter dan maar iets minder voor de Kardinalen! Licht moet wel getemperd zijn voor de tetra''s maar voor de Cory''s weer net niet dacht ik; nou ja je moet wat! Ik dacht aan 5of6 maanvissen,
20-24Kardinalen,8Corydoras, 6kleine algeneters en Cactoides 1 man en 2 vrouwen of zelfs 2 man,4vrouwtjes(te veel?) Ps momenteel denk ik aan kleine scholen want wil geen overbevolking en liever onder de Max. ook voor als je jong krijgt! En voor oppervlakte liever geen bijlzalmen ivm springgevaar stuk of 8-10 potloodvisjes / nanustomus soort? Die lathijnse namen zegt me nog niks maar zal effe opzoeken!

zowel de Corydoras, als kardinalen, als algeneters (Loricariidae) voelen zich meer op het gemak met wat gedempt licht. voor de Apistogramma's en maanvissen kan iets lichter ook prima, maar die voelen zich ook goed met gedempt licht. dus met de dieren die tot noch toe langsgekomen zijn lijkt een wat gedempte verlichting mij ideaal (meeste aquariumvissen vinden gedempte verlichting wel fijner).
 
Ok dank je wel!
die Lnummers zal ik nog even opzoeken!
Op zich vind ik het ook wel iets hebben dat je er 1 of een paar af en toe ziet! Overdag toch vaak werken.

Wat ook tegenstrijdig is hoe lang verlichting aanmoet,de ene zegte 12, de ander 10 en sommige dat 8 uur al genog is,maar dan moeten ze erbij vermelden hoe hoog de bak is voor de plantengroei belangrijk! Gister las ik ergens maanvissen14uur! Dan gaat zeker de alg opsteken! De mijne kan alleen maar naast' een raam!
 
Warmer licht gebruiken, word de kleur van het zand ook warmer en komen ze beter op uit.
voor een Zuid-Amerika bak is warmer licht sowieso vaak mooier.

Hornbach heeft ook zwart zand, maar vind filterzand icm een warme kleur verlichting het mooist bij dit soort vissen.

om een voorbeeld te geven, in mijn Malawi bak ligt ook filterzand maar dan wel met 12000k verlichting erboven. als je dit even gaat vergelijken met de nieuwe bak van @Dirk Bazuin bijvoorbeeld zie je het verschil wat kleur in de verlichting doet.
 
Mijn bak brand geen 14 uur hoor. 14uur tot 22 uur ongeveer. Gedempt licht prima en anders drijvers erin. Vinden manen ook fijn.

Zoals al eerder aangegeven zou 60 cm diepte beter zijn voor de manen.
 
Bedankt voor de tips en Ervaringen! Ik weet t 60diep voor de manen beter maar50min. zeggen ze! Een klein Iemand op forum zei ook 60 diep wel lastig naar de bodem schoonmaken / hevelen! Voor de Scalare zeggen ze ook 70 hoog maar hoe gaan de planten dan? Iklik hou van een mooie plantenbak! zand is wel onnatuurlijk voor de Corry''s heh?
 
Zand onnatuurlijk voor cory's? de meeste leven op het zand (of blubber/slib, maar dat is in je aquarium niet aan te raden :)
 
Ik bedoelde ZWART zand onnatuurlijk voor de Corry''! Gramatica ging weer de mist in!
 
zoh de pockolthia inderderdaad mooie harnasmeerval voor de bodem zeg!
 
Ooit bij de rifwachter een rond aquarium gezien met in het midden planten en een enorme school tetra's. Er zullen vast bij vissen in hebben gezeten maar de ca 100 tetra's waren prachtig. Zo'n geweldige school die door je bak gaat daar hoeft eigenlijk niet echt iets bij.
 
Ja men zegt hie meer hoe mooier maar maar ook niet te veek visa Je moet ergens grens trekken! wanneer het in de Fusion200 van 672 liter en dan nog pak m beet 100 l van decoratie gaat aftrekken haal je weinig over!

Met100Tetra,1cm vis per liter, 100x5cm is al 500 liter,maanvissen hebben al 50 l nodig per vis en ook min 5ex. en dan ook nog schooltje Grondbwoners oppervlakte school wat afgeters en dwergciclides meerval!

Eerst wilde ik zoveel mogelijk kleine schooltjes in de middenlaag maar op ' Forum zegt men je kunt beter 1 grote school hebben dan dan ZOVEEL vissoorten! dus dat heb al bijgesteld!

Persoonlijk maar kwestie van smaak, vind ik een niet al te grote school mooi maar wel voldoende! Heb liever iets minder vis dan overbezetting,hoe meer vis hoe meer bacteriën! maar bedankt voor wat waar je onder indruk van bent door te geven!
Mogeliik dat ik door de reacties mijn plan nog wat bijstel!
 
Ja men zegt hie meer hoe mooier maar maar ook niet te veek visa Je moet ergens grens trekken! wanneer het in de Fusion200 van 672 liter en dan nog pak m beet 100 l van decoratie gaat aftrekken haal je weinig over!

Met100Tetra,1cm vis per liter, 100x5cm is al 500 liter,maanvissen hebben al 50 l nodig per vis en ook min 5ex. en dan ook nog schooltje Grondbwoners oppervlakte school wat afgeters en dwergciclides meerval!

Eerst wilde ik zoveel mogelijk kleine schooltjes in de middenlaag maar op ' Forum zegt men je kunt beter 1 grote school hebben dan dan ZOVEEL vissoorten! dus dat heb al bijgesteld!

Persoonlijk maar kwestie van smaak, vind ik een niet al te grote school mooi maar wel voldoende! Heb liever iets minder vis dan overbezetting,hoe meer vis hoe meer bacteriën! maar bedankt voor wat waar je onder indruk van bent door te geven!
Mogeliik dat ik door de reacties mijn plan nog wat bijstel!

Je hoeft er natuurlijk geen 100 te nemen..maar het school effect is pas echt mooi in een grotere groep. Met 5 tetra's krijg je echt iets te zien dan met 20.

Ik heb in mijn 60 liter bakje een wat minder in het oog springende tetra dan de neon of kardinaal, (vind ik wat te standaard). Eerst had ik er 5 wat de minimale school grote is. Inmiddels heb ik er 3 bijgekocht en dat maakt het al veel leuker.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt voor 60liter is 8 mooi aantal! Wanneer ik dat verveelvoudigd zou voor600liter 80 zije! Vanwege ook andere vissen als toevoeging Denk ik aan slechts 24 of ik moet andere soorten gaan schrappen! Welke tetra heb jij?
 
Ja klopt voor 60liter is 8 mooi aantal! Wanneer ik dat verveelvoudigd zou voor600liter 80 zije! Vanwege ook andere vissen als toevoeging Denk ik aan slechts 24 of ik moet andere soorten gaan schrappen! Welke tetra heb jij?

Ik heb geen idee hoe die heet. Ik kan het even niet meer vinden. Maar het is niet een visje met heel veel kleur. Als je de kardinaal mooi vind zou ik daarvoor gaan.
 

Terug
Bovenaan