Welk tekort?


H

Hatoka

Guest
Hallo


De laatste tijd behoorlijk wat moeite met het 'stabiel' krijgen van mijn bemestingswaarden. Mijn plantjes geven voortdurend tekorten aan.
Ik beschik over een Aquatlantis Fusion 120x60x70h die c.a. 427 liter telt. Voorzien van EasyLed lampen die op maximum staan voor 8 uur per dag. (verder geen licht!)
Momenteel doseer ik dagelijks een goede 16ml All-In-One van PlantedBox, alsook ongeveer evenveel EasyCarbo.

Waterwaarden die ik nastreef:
20 mg/l NO3
2 ppm PO4
0,2-0,4 mg/l Fe (dien extra toe via sporenbemesting)
4 KH
4 GH
CO²-bemesting via computer op 6,43 pH ingesteld

Ik merk dat mijn Mg praktisch steeds op 2-4 zit (gemeten met nieuwe JBL Mg test). Reeds meerdere malen MgSO4 toegediend, maar waarde blijft laag.
Verder merk ik ook dat ijzerverbruik stijgt naarmate ik Magnesium toedien. (meer meetwerk vereist om deze stelling 100% te onderbouwen)

Ik heb een UVC-filter die doorgaans voortdurend aan staat. (effect op chelaten?)

Verder op heden geen bodembemesting, maar kan ik wel voor zorgen.


Hieronder enkele foto's van de plantjes. Mijn eerste indruk was ijzertekort. Echter staat dit reeds dagen hoger dan 0,2 mg/l. Bijgevolg dacht ik aan Mg.
Na heel wat zoekwerk tot de vaststelling gekomen dat mijn Seachem Equilibrium (+ Alkaline Buffer) nagenoeg geen Mg bevat. Dit in tegenstelling tot Dennerle's Osmose Remineral+!
IMG_2951.jpg
IMG_2952.jpg
IMG_2953.jpg
IMG_2954.jpg




Wie goed gelezen heeft ziet reeds verschillende elementen waar ik over denk. Echter zou wat advies meer dan welkom zijn! :)



Groetjes
Bram
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op een KH van 4 hoef je geen bufferende toestanden of mineralen toe te voegen.

UVC heeft wel degelijk effect op de meetbaarheid van ijzer.
Omdat UVC de chelaten aan tast kan het zijn dat de elementen eerder neer slaan of opgenomen worden waardoor je ze niet meer meet.

doseer je ook kalium en wat is je waarde daarvan?

magnesium heb ik zelf nog nooit gemeten en niet echt toe hoeven voegen, ik zou dus ook niet weten welk effect het overal op heeft als je een bepaalde waarde gaat nastreven
 
Dag Tuinkabouter


De KH van 4 bereik ik via de Alkaline Buffer. Aangezien ik regenwater opvang, is de KH onmeetbaar en dus niet geschikt.
Naast de KH buffer voeg ik Equilibrium toe. Na wat research zie ik dat Equilibrium volgende samenstelling heeft:
Soluble Potash (K2O)23.0%
Calcium (Ca)8.06%
Magnesium (Mg)2.41%
Iron (Fe)0.11%
Manganese (Mn)0.06%


UVC heb ik zonet uitgeschakeld. Ik laat deze even uit voor de komende weken. Wellicht zal dit de werking van de plantenvoeding ten goede komen.


Kalium doseer ik niet specifiek bij. Als ik meet met de JBL-testkit dan zit ik meteen 15+. Logisch lijkt me als je de samenstelling van de Equilibrium bekijkt.

Betreffende het magnesium: is naar mijn inziens zeer beperkt aanwezig in Equilibrium. Zeker in vergelijking met Dennerle Remineral (zie hieronder):
Kationen
Calcium 45,5 %
Magnesium9,5 %
Natrium33,5 %
Kalium11,5 %
Anionen
Waterstofcarbonaat45,5 %
Sulfaat32,0 %
Chloride22,5 %
 
met procenten kan ik niet veel helaas, ben wat dat betreft niet zo’n rekenwonder.

maar ipv 2 verschillende dingen mengen met je regenwater zou je ook hier een blik op kunnen werpen:http://www.theplantedtank.co.uk/RO.htm

Zelf geen ervaring mee maar lijkt me redelijk eenvoudig om zo beter te weten wat er in je water komt en wat je nog bij moet bemesten

btw als je dus niet die Dennerle gebruikt zou het denk ik eerder calcium zijn wat ze tekort komen gezien de bleke kleur
 
Net een kh van 4 en ph 6.43 zit je richting de 50mg co2 en dat is erg veel. Merk je niets aan de vissen en heb je een dropchecker?
 
Vrijdag is de volgende waterverversing aan de beurt. Ik probeer even de Dennerle Remineral dan. Kan inderdaad zowel Magnesium als Calcium zijn...

@jessicapilon De visjes doen het prima hoor. Mijn drop-checker van Gilles is op weg en kan wellicht deze week nog in het aquarium. Echter heb ik omwille van draadalg de CO² moeten opkrikken. Nu staat hij misschien net iets te hoog, maar de visjes laten het alleszins niet blijken.
 
Begrijp ik goed dat je vloeibare co2 toevoegt én easycarbo? Je UV filter hoeft bij mijn weten niet 24/7 aan te staan als je geen algenbloei in je bak hebt, gedurende je lichturen (om en nabij) zou dan afdoende moeten zijn.
Ik denk dat je teveel van vanalles toevoegt nu waardoor je onbalans hebt gekregen, ook te oordelen aan de diverse algen die ik op je foto's zie. Ik denk dat je gebaat bent bij een enorme waterwissel, grote onderhoudsbeurt om alle alg handmatig te verwijderen en dan weer back to basics en je bemestingsregime herzien.
 
Is de circulatie wel op orde?
 
@LalaLaraSophie Ik voeg CO²-gas toe alsook EasyCarbo. Verder heb ik UV inderdaad uitgeschakeld. Binnen enkele dagen zal effect daarvan wel zichtbaar zijn. Ik denk niet dat zomaar grote waterwissels doen aan de orde is. De oorzaak moet in mijn ogen eerst achterhaald worden. Een grondige reiniging van de algen lijkt me inderdaad wel aan de orde. Het bemestingsregime zit volgens mij goed...

@jessicapilon Goede vraag. Vind dat een zeer moeilijk gegeven. Als de regel is: 'alle plantjes dienen licht te bewegen', dan is mijn circulatie ok. Echter moeilijk meetbaar... Er staat sinds kort wel een stromingspompje bij.
 
@LalaLaraSophie Ik voeg CO²-gas toe alsook EasyCarbo. Verder heb ik UV inderdaad uitgeschakeld. Binnen enkele dagen zal effect daarvan wel zichtbaar zijn. Ik denk niet dat zomaar grote waterwissels doen aan de orde is. De oorzaak moet in mijn ogen eerst achterhaald worden. Een grondige reiniging van de algen lijkt me inderdaad wel aan de orde. Het bemestingsregime zit volgens mij goed...

@jessicapilon Goede vraag. Vind dat een zeer moeilijk gegeven. Als de regel is: 'alle plantjes dienen licht te bewegen', dan is mijn circulatie ok. Echter moeilijk meetbaar... Er staat sinds kort wel een stromingspompje bij.
Easycarbo links laten liggen, tenzij je het gebruikt voor spot treatment van algen. Reguliere co2 is afdoende.
Juist wel een enorme waterwissel doen. Algen zijn altijd het gevolg van onbalans, een grote waterwissel is een reset voor je bak. Na waterwissel meet je je waterwaarden en op basis daarvan stel je je regime bij. Eerste 2 weken veel meten zodat je weet wat het verbruik is en je dus een langetermijn regime kunt opstellen.
 
Net een kh van 4 en ph 6.43 zit je richting de 50mg co2 en dat is erg veel. Merk je niets aan de vissen en heb je een dropchecker?

Met deze adviezen zetten we mensen wel op het verkeerde been. kh+ph zegt in veel gevallen vrij weinig over het CO2 gehalte in een aquarium.
Ik zit momenteel op pH van 6.1 en een KH van 8. Oftewel bijna 200 mg/L als ik de ph-kh-co2 tabel zou moeten geloven. Maar die is gelukkig niet van toepassing op aquariumwater. :)

Beter is om te kijken naar de planten, de vissen en de dropchecker.
 
Waarmee meet je de waterwaarden? Ik zie namelijk een paar rare dingen: Groene alg, de harde variant en draadalg. Op zich kan dit op een CO2 en Fosfaat tekort wijzen. Maar gezien de hoeveelheid CO2 die je schijnt toe te voegen kan dit weer niet kloppen. Tenzij je herhaald met veel wijzigingen tegelijk bezig bent!!! Dat is namelijk vragen om problemen. Er is dan zeker niet meer na te gaan welke actie welke reactie oplevert. Kijk ik naar je rode plantje welke al bijna groen is wijst dit weer op een licht tekort. Kortom ik zie te veel tegenstellingen en vermoed dus zomaar dat je de zaken te ingewikkeld maakt en teveel tegelijk wilt doen. Je zou m.i. moeten beginnen bij het begin. Welke planten heb ik en hoeveel licht zijn ze nodig. Wanneer dit precies is ingesteld gaat er een bemestingsvraag ontstaan. Zorg eerst voor een bij het licht passende CO2 toevoeging en vul daarna de overige bemestingsvraag in, micro's en macro's dus. We hebben te maken met moerasplanten want inhoudt dat je bodemvoeding moet geven. Vergeet dit niet! Al deze stappen schrijf nu in volgorde achter elkaar op met je zou ze stap voor stap moeten uitvoeren. Telkens dus eerst moeten bezien welk gevolg de desbetreffende stap heeft. Pas wanneer een stap juist vast ligt komt de volgende. Dit vraagt tijd en heel veel geduld. Planten reageren veel langzamer dan algen. Tussentijds zou je moeten gaan reinigen. Dus alg verwijderen waar dit kan.
 
Met deze adviezen zetten we mensen wel op het verkeerde been. kh+ph zegt in veel gevallen vrij weinig over het CO2 gehalte in een aquarium.
Ik zit momenteel op pH van 6.1 en een KH van 8. Oftewel bijna 200 mg/L als ik de ph-kh-co2 tabel zou moeten geloven. Maar die is gelukkig niet van toepassing op aquariumwater. :)

Beter is om te kijken naar de planten, de vissen en de dropchecker.

Inderdaad is de bedoelde tabel een grove indicatie en is een continutest betrouwbaarder omdat deze alleen koolzuurgas meet. Heb je veel hout bijvoorbeeld dan kan de tabel niet goed werken omdat de kh meting met druppels ook wordt beinvloed door andere zuren. Maar voor de gemiddelde bak die wij hebben is de tabel denk ik vaak een aardige indicatie. Het is denk ik niet voor niets dat een site als Aquainfo ook deze tabel toont ;)
 
Hello there!


Vermoeden werd gisteren bevestigd toen de snelgroeiers duidelijke symptomen van magnesium/calciumtekort toonden. Ik beschuldig de Seachem Equilibrium. In mijn ogen niet geschikt als complete toediening voor RO water, zelfs niet in combinatie met hun Alkaline Buffer (zoals ze beweren).
IMG_2965.jpg



Gisteravond dan ook waterverversing gedaan met Dennerle Remineral+... en ja hoor... nog maar 3 uurtjes licht en de plantjes assimileren al!
Hier nog een fotootje van 'stunted growth':
IMG_2966.jpg



Ten slotte vandaag de Planted-Box CO² Drop checker in de bus gehad. Meteen geïnstalleerd zodat ik CO² optimaal kan afregelen.
Staat er nog maar pas in, dus heeft nog wat tijd nodig. :)
IMG_2967.jpg




Misschien nog een vraagje: hoe krijg ik de stroming in een dergelijke bak optimaal gezien de inhoud en de afmetingen. Liefst met de Eheim 1200XLT die ik heb, en een eventueel stromingspompje....


Groetjes
Bram
 
en ja hoor... nog maar 3 uurtjes licht en de plantjes assimileren al
Ze laten idd zuurstof ontsnappen, maar wel op de verkeerde manier...
Een bellenstroom, ipv dat er bellen aan het blad blijven plakken, is meestal een signaal dat er teveel licht boven hangt. Zou daarmee een goede verklaring kunnen zijn voor de alg.
Goed dat je een dropchecker binnen hebt, kan je het wellicht beter gaan finetunen :thumbs:
 
@Cornelius Dank voor de info. Mag ik jou vragen waarom je de conclusie trekt dat er te veel licht is? Ik dacht dat, indien alle voedingsstoffen aanwezig zijn, veel licht geen probleem is?

@jessicapilon Thx! Verklaart inderdaad veel. Ik merk ook op dat de plantjes die ik snoeide ook op de snijplaatsen hetzelfde fenomeen vertonen.
 
Mag ik jou vragen waarom je de conclusie trekt dat er te veel licht is? Ik dacht dat, indien alle voedingsstoffen aanwezig zijn, veel licht geen probleem is?
Die conclusie trek ik omdat je planten momenteel suikers lekken.
De plant is tijdens de fotosynthese bezig om glucose te maken. Een produkt wat hierbij vrijkomt is zuurstof. En tijdens deze fotosynthese ontsnapt de zuurstof uit de plant.
Maar als de lichtintensiteit hoger is dan de fotosynthetische capaciteit van de plant, betekent dit dat de plant op ten duur schade gaat oplopen
want dan gaat de fotosynthese te snel. Daardoor kan de plant de zuurstof niet snel genoeg kwijtraken waardoor er letterlijk en figuurlijk celwanden knappen. De plant raakt hierdoor beschadigd
waardoor er o.a. glucose lipiden en andere organische stoffen kunnen vrijkomen.
Dit zie je vaak bij langzaam groeiende planten die in teveel licht staan. Dan zie een bellenstroom ipv dat zuurstofbellen aan de plant blijven plakken.
 
Inderdaad is de bedoelde tabel een grove indicatie en is een continutest betrouwbaarder omdat deze alleen koolzuurgas meet. Heb je veel hout bijvoorbeeld dan kan de tabel niet goed werken omdat de kh meting met druppels ook wordt beinvloed door andere zuren. Maar voor de gemiddelde bak die wij hebben is de tabel denk ik vaak een aardige indicatie. Het is denk ik niet voor niets dat een site als Aquainfo ook deze tabel toont ;)

Het probleem zit hem niet zozeer in de tabel, het probleem zit hem in de manier van testen. We testen namelijk iets anders dan wat men denkt. Wat de test bevat is namelijk een test op zuurbindend vermogen en dat is meer dan alleen de KH. En wanneer gaat dat afwijken....bij het gebruik van een waterontharder of door het toevoegen van stoffen. En dan zijn we weer bij een probleem wat wel vaker optreedt. Er worden teveel stoffen toegevoegd zonder dat men het effect weet of goed meet.

Lees dit artikel maar door over welke stoffen de KH test meet en welke stoffen de KH en GH beïnvloeden.

 
Wat denken jullie van CO²-permanent test? Ziet er goed uit, niet?

IMG_2973.jpg
IMG_2974.jpg
 
Het probleem zit hem niet zozeer in de tabel, het probleem zit hem in de manier van testen. We testen namelijk iets anders dan wat men denkt. Wat de test bevat is namelijk een test op zuurbindend vermogen en dat is meer dan alleen de KH. En wanneer gaat dat afwijken....bij het gebruik van een waterontharder of door het toevoegen van stoffen. En dan zijn we weer bij een probleem wat wel vaker optreedt. Er worden teveel stoffen toegevoegd zonder dat men het effect weet of goed meet.

Lees dit artikel maar door over welke stoffen de KH test meet en welke stoffen de KH en GH beïnvloeden.


Dit zijn prachtige uiteenzettingen maar voor de gemiddelde aquariaan niet zo zinvol denk ik. Men gaat dan toch bezig met wat de Engelsen zo treffend "cherry picking" noemen. Eruit halen wat je past en de rest laten zitten Wat, zo denk ik, dan juist weer allerlei onverwachtheden op kan en vaak ook zal leveren. Dus wat dat betreft vind ik de bijdrage van @jessicapilon zo raar nog niet. De voornoemde relatie KH/CO2 tabel. Eenvoudig in gebruik en over het algemeen wel juist te interpreteren.
 
Ik denk ook dat we best met onze testsetjes en de tabel uit de voeten kunnen op enkele uitzonderingen misschien na. Of we nu 15 of 18 mg co2 hebben maakt vaak niet zoveel uit en al die testen zijn zoals bekend ook een indicatie en geen exacte cijfers. Vandaar dat ik altijd zeg kijk naar de planten en naar een dropchecker.
 
Easycarbo links laten liggen, tenzij je het gebruikt voor spot treatment van algen.
Ik zou je graag hetzelfde advies geven. Het langdurig dagelijks doseren van Easycarbo is zeker geen aanrader. Ik neem aan dat je niet dagelijks middels de spot-on methode easycarbo op de aangetaste plekken spuit?
 
Leuke van een forum; tegenstrijdige adviezen.
Ik zou doorgaan met 'Easycarbo' om je algen te lijf te gaan, mits je nooit gaat overdoseren.
Maar ik zou wel een betere kwaliteit nemen; Seachem Flourish Excel.
Easycarbo is na een uur of 6 uitgewerkt, en dat is dus altijd korter dan je lichtperiode.
Als het is ontbonden staat wellicht je belichting nog voluit te knetteren. Dan heeft algen bestrijden met EasyCarbo niet zo veel zin natuurlijk.

De gepolymeriseerd glutaaraldehyde van Excel ontbindt niet zoals easyCarbo en is daarom veel effectiever in algbestrijding, mits je nooit gaat overdoseren.
 
Leuke van een forum; tegenstrijdige adviezen.
Ik zou doorgaan met 'Easycarbo' om je algen te lijf te gaan, mits je nooit gaat overdoseren.
Maar ik zou wel een betere kwaliteit nemen; Seachem Flourish Excel.
Easycarbo is na een uur of 6 uitgewerkt, en dat is dus altijd korter dan je lichtperiode.
Als het is ontbonden staat wellicht je belichting nog voluit te knetteren. Dan heeft algen bestrijden met EasyCarbo niet zo veel zin natuurlijk.

De gepolymeriseerd glutaaraldehyde van Excel ontbindt niet zoals easyCarbo en is daarom veel effectiever in algbestrijding, mits je nooit gaat overdoseren.
Dat verschil wist ik nog niet..
Wet je ook toevallig hoe het zit met andere merken zoals Colombo bijvoorbeeld?
 
Dat verschil wist ik nog niet..
Wet je ook toevallig hoe het zit met andere merken zoals Colombo bijvoorbeeld?
Nee, dat zou ik niet weten.
Ik weet wel dat Excel het 'orginele' produkt is en de rest zijn synthestische aftreksels.
 
Interessante info! Ik doseer via computer 2x daags. Een uurtje voor de belichting aangaat 50% van m’n dagelijkse plantenvoeding, alsook de helft van mn Easycarbo. Om 12 uur volgt de tweede dosering.
Eens de EasyCarbo uit is start ik met Seachem excel. Had nog niet gehoord dat dit effectiever zou zijn.
 
O jee, dat was dus een domme vis en ik heb dat nog nooit zelf meegemaakt. Wel jammer.
 
Neenee, 2 vissen! :eek:
 
De gepolymeriseerd glutaaraldehyde van Excel ontbindt niet zoals easyCarbo en is daarom veel effectiever in algbestrijding, mits je nooit gaat overdoseren.

Je schrijft dit ontbindt niet maar stel dat men dit gebruikt voor een stootkuur. Heb je dan niet veel sneller risico op een te hoge dosis dan met de andere carbo van bv Easylife? Ik dacht dat alle carbo producten zouden ontbinden.
 
e schrijft dit ontbindt niet maar stel dat men dit gebruikt voor een stootkuur. Heb je dan niet veel sneller risico op een te hoge dosis dan met de andere carbo van bv Easylife? Ik dacht dat alle carbo producten zouden ontbinden.
Daar is op buitenlandse forum veel discussies en onenigheid over. En ook mijn chemische kennis schiet daarin ver tekort.
Dat het 'gebruikelijk' is is in onze hobby om 5x de max hoeveelheid te gebruiken is wellicht wel logisch omdat het surrogaatmiddel wat wij gebruiken snel afbreekt. Maar dat hoef je met het origineel niet te proberen...
En als je dan met het origineel de dosering even 5x gaat verhogen om je alg te bestrijden kan je wel eens tot onverwachte resultaten komen. Er staat niet voor niets een waarschuwing op de verpakking.

Maar naar het schijnt ontbindt het niet in de snelheid zoals EasyCarbo dat doet. Het origineel blijft minimaal 3x zo lang werkzaam.
 

Terug
Bovenaan