Welk systeem zal ik kiezen?


R

Rutger

Guest
Hallo,

Voor mijn 60L aquarium wil ik graag een CO2-systeem aanschaffen. Ik doseer namelijk volgens de EI-methode, alleen tot nu toe heb ik gebruik gemaakt van EasyCarbo. Hier ben ik niet zo kapot van dus nu wordt het echt tijd voor een CO2-systeem.

Ik wil, als echte Nederlander, er niet teveel voor kwijt zijn. Bio-CO2 is geen optie voor mij omdat het op een relatief koude (zolder)kamer komt te staan waar het 's winters 15 graden kan worden.

Ik heb de volgende twee sets op het oog:
De eerste heeft:

1. Een CO2 drukcilinder gevuld met 500 ML CO2.
2. Een reduceerventiel met fijnafstelling en 2 manometers.
3. Een magneetventiel.
4. Speciale CO2 slang en terugslagventiel.
5. VT CO2 Diffusor standaard

De tweede heeft:

1. 500 g wegwerpfles
2. Drukregelaar
3. Mini-Flipper
4. Slang Softflex
5. CO2 Speciaal-terugslagventiel
6. Lange termijn-test Correct
7. Speciaal-indicator
8. PerfectPlant System-Set

Ik twijfel hiertussen omdat ik bij de eerst toch nog een continutest voor de CO2 erbij moet kopen en dus duurder uit ben. De tweede daarentegen heeft een wegwerpfles en dat zal op den duur meer kosten en heeft een CO2-ladder/flipper waarvan ik op websites lees dat die veel CO2 verspillen. Maar het gaat om een 60L-bakje dus ik weet niet hoe relevant dat is.

Dit zijn mijn aannames dus hoor ik graag wat jullie ervan vinden! Tips over bijv. andere goede sets zijn ook welkom. Bedankt alvast!
 
De eerste optie zou ik kiezen. Op 60 l is de VT diffusor een beetje overdone en duur; als je in de eerste optie nog wat geld wil besparen maak je voor twee, drie tientjes een zelfbouw inline diffusor van PVC in plaats van de VT voor � 75,-. Dan zijn beide opties even duur, heb je een goede inline reactor, en bespaar je op termijn op de wegwerpflessen !
Ik heb laatst zelf zo'n DIY reactor gebouwd voor mijn Rio 125, en ik denk dat die ook voldoende gaat zijn voor mijn 450 liter ! Je kan in mijn Fotoalbum zien hoe ik dat heb gedaan.

934EBC76-043E-4C8A-9A1A-2C2C4CDECA24_zpsu5unqxwt.jpg


edit: Ik zie net dat er bij de eerste set een andere diffusor zat als ik dacht, dus mijn rekensommetje is misschien minder gunstig ... Ik dacht dat je deze bedoelde:
 
Hoi Crash Cowboy, bedankt voor je antwoord. Een inline diffuser is toch voor een externe filterpomp? Ik heb namelijk een interne pomp. Leuk aquarium heb je trouwens!

Edit: Klopt, het is een andere, en geloof ook kleinere, diffuser.
 
Rutger zei:
Hoi Crash Cowboy, bedankt voor je antwoord. Een inline diffuser is toch voor een externe filterpomp? Ik heb namelijk een interne pomp.
Ja, inline is voor extern ... In 60 liter doet zo'n kekke amano diffusor (goedkoop en namaak te krijgen) het ook heel goed hoor, en staat veel mooier !
 
Via Ebay kom je inderdaad genoeg namaak tegen haha! Ik ga er nog eens een nachtje overslapen. In ieder geval bedankt voor jullie meedenken!
 

Terug
Bovenaan