Welk materiaal?


Rgs018

Well-known member
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
137
Locatie
A'dam
Ik ben bijna klaar met het bouwen van mijn eigen aquariumfilter en ik wil deze binnenkort gaan gebruiken. Nou zit ik nog te twijfelen over het filtermateriaal. Actieve kool is wellicht heel populair, maar het filtert natuurlijk ook de plantenvoeding voor je planten. Ik weet dit omdat ik tot op heden altijd een mix van actieve kool en zeoliet gebruikte.

Advies is welkom. Schoon, kristalhelder water staat bij mij op prioriteit nr #1.
 
Kool & zeoliet zijn dingen die ik niet standaard in mijn filter zou hebben zitten, nergens voor nodig.

Weet niet hoe je zelfgemaakte filter eruit ziet / hoe die is opgebouwd?

UVC unit eraan koppelen kan ik wel aanraden.
 
Nee, ik zit daarom ook al een tijdje te kijken naar Seachem Purigen. Lees daar een boel goede dingen over.
 
Wat hielp bij bij jou niet? Actieve kool of Purigen?
 
Mijn bak is kraakhelder zonder die toevoegingen, heb alleen een Uvc unit draaien.

Maar kool en zeoliet zijn echt onzinnig in een gezonde bak, purigen is niet noodzakelijk maar kan wel helpen met de helderheid
 
Ik zal Purigen alleen aanraden als je water verkleurd. Bv. Dmv een stuk hout wat tijdelijk bruin water geeft.
Voor kraakhelder water zal ik, poreuze pijpjes, grove mat, fijne mat en wat filterwatten gebruiken.

Ik heb geen Uv-c of andere units, Puringen heb ik wel gehad, was ik licht positief over, maar als ik 'met' en 'zonder' Puringen vergelijk scheelt het niet zo gek veel kwa helderheid.
 
Klopt het werkt prima om kleur uit het water te halen en is verder zinloos.
En die kleur ach ik vind het mooi een andere wil het liefst geheel kleurloos water smaken verschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ik had bij de Action 3 plastic bakken gehaald en deze met elkaar verbonden. Gaten gemaakt, in-line pomp op aangesloten. Nu heb ik als volgt;

Bak 1: daar komt als eerst het water in; grove filterspons
Bak 2: fijne filterspons
Bak 3: keramische filterbuisjes

maar ik was nog van plan om in bak 2, onder het spons, wat active carbon of ander filtermateriaal te doen.

Meningen zijn oprecht welkom.
 
Laatst bewerkt:
Zat te denken om in bak 3 juist een mix van biologische materialen te doen. Zoiets als dit:
s-l500.jpg
 
Het beste kun je de keramische( poreuze) buisjes als eerste in je filter doen. Dan een grove spons en daarna je fijne spons of watten.
Dan heb je.. A) een betere doorstroming van je filter en B) je water komt als eerste bij je buisjes waardoor er meer bacterieen in je buisjes hechten en niet in je sponzen gaan zitten waar er veel minder aanhechting voor bacterieen is.
Een mix is in mijn ogen zinloos.
Keramische buisjes hebben het grootste hechtingoppervlak als je dat gebruikt is dat meer dan voldoende
 
Duidelijk. Dan wissel ik bak 2 en 3 even om.

Daarnaast heb ik nog een Eden 511 filter voor mijn 120L bak, maar aangezien ik nu bijna klaar ben met deze filter (deze is groter en verwerkt 800L ipv 600L per uur) wilde ik die eden 511 filter voor een 60L bak gebruiken. Is dat te doen of is die filter daar te 'krachtig' voor?
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ik had bij de Action 3 plastic bakken gehaald en deze met elkaar verbonden. Gaten gemaakt, in-line pomp op aangesloten. Nu heb ik als volgt;

Bak 1: daar komt als eerst het water in; grove filterspons
Bak 2: fijne filterspons
Bak 3: keramische filterbuisjes

maar ik was nog van plan om in bak 2, onder het spons, wat active carbon of ander filtermateriaal te doen.

Meningen zijn oprecht welkom.
Ik heb zoiets al eens gezien op youtube van iemand die dit perfect had gemaakten werkte uitstekend.
 

Terug
Bovenaan