Welk filtermateriaal is dit?


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedenavond,

Omdat ik beide potfilters die ik nu heb tweedehands heb gekocht weet ik niet precies welk soort filtermateriaal erin zit. Ik ga binnenkort mijn huidige Eheim filter wisselen voor de 'nieuwe' tweedehandse JBL fiter. Ik ben van plan de JBL filter te richten volgens advies van YouTuber PondGuru. Indien ik als het nodig is een deel van het filtermateriaal zou vervangen wil ik dit in delen doen over een periode van 3-6 maanden.

Dit zit er in mijn huidige filter:

Ik denk dat dit Siporax zou kunnen zijn?
IMG20231125185123.jpg


Dit mogelijk Eheim Substrat pro of gelijkwaardig:
IMG20231125185125.jpg


In het JBL filter wat ik kocht zitten pijpjes. Zou dit ook Siporax kunnen zijn of is het een algemeen keramisch materiaal?
IMG20231125134117.jpg


Ik had dit nog (ongebruikt) liggen, ik denk dat dit sowieso keramische pijpjes zijn?
IMG20231125163237.jpg


Indien er op één van deze foto's al Siporax te zien is kan ik deze sowieso blijven gebruiken denk ik. Indien niet zou ik het willen vervangen voor Siporax of Biohome Ultimate.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat het is? En ook of het mogelijk geschikt materiaal is voor een filter?

Alvast hartelijk dank!
 
Nu je je koers nog aan het uitstippelen bent, zou ik willen zeggen: negeer die pondguru. :) Hij weet Biohome leuk aan te prijzen, maar deze man is boven alles een ordinaire verkoper. Er klopt maar weinig van wat hij beweert over filtering.

Uit testen die gedaan zijn (zie aquariumscience.org) blijkt juist dat Biohome van alle media zo'n beetje het slechtst presteert, gekeken naar biologische verwerking. Waarschijnlijk doordat het water in een filter simpelweg om de brokken heen stroomt. De binnenkant wordt helemaal niet bereikt, laat staan dat daar genoeg voedsel en ruimte is voor bacteriekolonies om te groeien. Ook het verhaal van de denitrificatie die zou plaatsvinden in die brokken heeft geen enkele basis in de wetenschap.

Het is vooral hele dure vulling van je filter. Ander keramisch materiaal (zoals siporax en die balletjes hierboven) scoort eigenlijk niet veel beter; tot wel 5 à 10 keer minder goed dan filterspons. Ze worden veel gebruikt als zijnde "biologische media", maar dat heeft helaas alles te maken met marketing en napapegaaien en nul met kennis.

Ik kan hier nog wel even over doorgaan. :p Vind het altijd zo zonde als mensen hele partijen geld stoppen in dingen die niet doen wat fabrikanten erover beloven. Uiteindelijk kan álles filtermateriaal zijn. Al zou je je filter volstoppen met oude sokken. Maar voor de capaciteit van je filter (en dus hoeveel vissen je gezond kunt houden) is het gebruikte materiaal echt van grote invloed...
 
Ik ben het eens met Gino en gebruik dan zelf merendeels sponzen met in 1 mandje de bijgeleverde balletjes van JBL.
Vroeger gebruikte iedereen sponzen en dat werkte prima.
 
@Gino88 ik heb een gedeelte gelezen uit aquariumscience maar wat mij nu duidelijk is geworden dat kristalhelder water het meeste zorgt voor gezonde vissen. 30 ppi sponzen komen met de hoogste beste cijfers uit de testen.
*Bron: aquarium sciencefiction.org

*Pff... Woordsuggestie....
aquariumscience.org

7.1.4.-filter-biomedia-efficiency-7b.jpg

Anderen zeggen weer: voorfilter spons filterdoek en biologische filtermateriaal inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ondertussen uitgevonden denk te hebben is dat het gaat over twee dingen
1: bereikbaar oppervlak
2: doordringbaarheid

Je wilt zoveel mogelijk oppervlak hebben dat ook echt bereikbaar is en blijft.

Sponzen hebben nogal de neiging om dit te slibben. Hoe grover de spons, hoe kleiner die kans en hoe kleiner het oppervlak.

Die buisjes hebben grote gaten, waardoor het water er altijd tussendoor kan. Bij die balletjes blijft er ook ruimte tussen vrij. Daardoor blijft het doorstroombaar.

Wel hebben al die dingen een vrij fijne structuur waarvan het ter discussie staat of die altijd open en bereikbaar blijft. Ook die kan dicht slibben. Het water kan dan nog wel langs het medium, maar niet noodzakelijkerwijs nog het hele oppervlak bereiken.

Daarnaast heb je nog zoiets nodig als mechanische filtering. Dus het afvangen van allerhande zweefdeeltjes. Het is mijn ervaring dat je daar toch iets van spons of vlies of watten voor nodig hebt.
Bij mij werd het pas echt helder toen ik er extra spons en watten aan toevoegde.
Ja, en dat zijn dan toch weer dingen die uiteindelijk dichtslibben of in elk geval vuil gaan doorlaten als ze vol zitten.

Dus totaal onderhoudsvrij... Ik heb het nog niet gezien.

Het zou wel moeten kunnen denk ik, maar dan moet je filter waarschijnlijk zwaar overbemeten zijn. Dan kunnen de opgevangen zweefdeeltjes verteren voordat ze echt de oorstroom gaan belemmeren..
 
Een grote inhoudt van je filter is inderdaad een pre en ja je moet wellicht sponzen wat vaker uitspoelen maar zie bieden heel veel oppervlak voor de bacteriecolonie.
Dit blijkt ook uit het overzicht van Andre.
 
Die hondenbrokken van pondguru heb je zeker niet nodig.

Zelf maak ik al jaren gebruik van de klasieke Eheim opbouw.

Een grof voorfilter van blauwe spons. Dan een bak met klei buisjes (mech, biopur). Dan komen de bakken met biologisch materiaal.
Dat is bij mij veschillend. Maar meestal eerst een bak siporax. Daarna een bak met of (matrix, eheim substrate, of nogmaals siporax)
Eheim substrate pro (die balletjes) vind ik minder prettig. Het slijt snel en geeft stof af, als je het schoonmaakt.
Als laatste heb ik altijd een wit filter fleece.

Dat wit filter fleece gaat max 2 maanden mee. Maar de rest hoef je weinig aan te doen.

Dan de heke discussie over spons vs poreus materiaal.

Ze werken allebij even goed voor bacterien.
Alleen een spons heeft door zijn goede mechanische filtering snel de neiging om verstopt te gaan zitten.
En dat zorgt er weer voor dat een filter minder doorstroom heeft.
En dan zul je dus een spons schoon moeten maken. En ik kan je zeggen. Een spons schoonmaken is niet even onderdompelen in aquarium water.
Maar daar heb je echt kracht voor nodig.
En dan raak je dus weer een hoop bacterien kwijt.

Bij harde poreuze materialen blijft het water er langdurig langs stromen. Het verstopt minder snel.
Het heeft dan ook nagenoeg geen mechanische filtering.
Daarom dus ook met een bak klei buisjes beginnen. Hier blijft vuil in de kleine holtes achter.Klei buisjes zijn kleiner.
En als je het eens in de zoveel tijd een keer wilt uitspoelen. Want op den duur verazamelt ook hierin vuil.
Dan hoef je de bak met materiaal alleen even een paar flink krachtig op en neer te halen in een emmer aquarium water.
Vuil vliegt eruit. En de bacterien blijven lekker plakken.

Dus gemak en standtijd winnen het van de spons.
 
Intussen heb ik nog wat verder gezocht om extra zekerheid te hebben.
Bij sponzen wordt gesproken over grofte.
30 - 15 - 10.
Grof - medium - fijn.

Dat klopt inderdaad. En volgens mij staat dat voor het aantal poriën per inch. Een inch is 25.4mm, dus 10 geeft poriën van rond 2mm. Bij 30 liggen ze rond 0.7mm.

Veel poriën is veel oppervlak. Weinig poriën geeft dan weer veel ruimte voor water om er doorheen te stromen
 
Goedenavond,

Omdat ik beide potfilters die ik nu heb tweedehands heb gekocht weet ik niet precies welk soort filtermateriaal erin zit. Ik ga binnenkort mijn huidige Eheim filter wisselen voor de 'nieuwe' tweedehandse JBL fiter. Ik ben van plan de JBL filter te richten volgens advies van YouTuber PondGuru. Indien ik als het nodig is een deel van het filtermateriaal zou vervangen wil ik dit in delen doen over een periode van 3-6 maanden.

Dit zit er in mijn huidige filter:

Ik denk dat dit Siporax zou kunnen zijn?
Bekijk bijlage 368870

Dit mogelijk Eheim Substrat pro of gelijkwaardig:
Bekijk bijlage 368871

In het JBL filter wat ik kocht zitten pijpjes. Zou dit ook Siporax kunnen zijn of is het een algemeen keramisch materiaal?
Bekijk bijlage 368872

Ik had dit nog (ongebruikt) liggen, ik denk dat dit sowieso keramische pijpjes zijn?
Bekijk bijlage 368873

Indien er op één van deze foto's al Siporax te zien is kan ik deze sowieso blijven gebruiken denk ik. Indien niet zou ik het willen vervangen voor Siporax of Biohome Ultimate.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat het is? En ook of het mogelijk geschikt materiaal is voor een filter?

Alvast hartelijk dank!
Die Pound Guru zou ik altijd laten voor wat hij is; een promotor voor bepaalde producten. Siporax is op zich prima spul.
 
Leuk om te zien dat dit topic zo veel aandacht krijgt! Ik denk dat we allemaal ons filter zo goed mogelijk willen benutten 😁

De algemene consensus lijkt dat ik in ieder geval Biohome links kan laten liggen en de adviezen van PondGuru met een flink korreltje zout kan nemen 🙃

Als ik de website van Aquariumscience.org zo lees is 30 ppi schuim veruit het beste door het grote oppervlakte.

https://aquariumscience.org/index.php/7-2-2-foam-media/

Indien ik het filter vol zou steken met sponzen lijkt het mij persoonlijk logisch om de ppi op te bouwen. In het onderste mandje bijv. 20 ppi, daarboven 30 ppi en de bovenste ook 30 of zelfs 40/45 ppi. Echter zegt Aquariumscience.org dan weer dat dat niet nuttig is onder alleen de 45 ppi goed mechanisch filtert.. soms raak ik het spoor nogal bijster 😅

@Gino88 , wat gebruik jij in je filter?
@Gino88 Ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk😃 gebruik je schuim en/of Siporax?
 
Laatst bewerkt:
Haha ja ik zal het zout bewaren voor andere doeleinden dan mijn aquarium 😂😂
 
@Ronald_J Hartelijk dank trouwens voor de identificeren van het filtermateriaal!
 
Zolang je dat zout dan uit je filter houdt. Ja, tenzij je een zeewater bak hebt natuurlijk. 😉😉
Zout is helemaal niet slecht, als ik hier een vis "vreemd" gedrag zie vertonen voeg ik (bijna) direct 1-3gr/l zout toe (afhankelijk wat ik verwacht wat er aan de hand is)
Op deze manier kun je heel veel ziektes in een heel vroeg stadium voorkomen/verhelpen.

On-topic:
Bioloogfilter is hier gevuld met 2 vakken filterschuim, middel en grove (fijn slipt te snel dicht in een cichliden/l-nummer bak)
En 2 vakken met siporax (vijvervariant)
1e vak met fijn filterdoek
Onderhoudsinterval 1x per 2 maanden filterdoek vervangen, en 2x per jaar spons/schuim uitspoelen (om en om)
 
Lang verhaal dit.

@Gino88 ik heb een gedeelte gelezen uit aquariumscience maar wat mij nu duidelijk is geworden dat kristalhelder water het meeste zorgt voor gezonde vissen. 30 ppi sponzen komen met de hoogste beste cijfers uit de testen.
(...) Bij sponzen wordt gesproken over grofte.
30 - 15 - 10.
Grof - medium - fijn.
Ja klopt, van dat heldere water en gezonde vissen. Die info komt niet echt voor in de "opleiding" tot aquariumhouder. ;) Het is wat meer complexe materie, die een beetje voorbijgaat aan het hobby-idee van veel mensen. Maar leuk om je in te verdiepen als je het interessant vindt. :)

De grofheid van de sponzen verschilt best wel per fabrikant. Je hebt ze ook die 20 of 25 leveren, of nog andere tussenmaten. Ik heb het idee dat overal maar 30 ppi ingooien niet per se altijd handig is. 10-25 blijft beter doorstromen. Hangt verder ook af van de omstandigheden in een bak hoor, waar je mee wegkomt.

Wat ik ondertussen uitgevonden denk te hebben is dat het gaat over twee dingen
1: bereikbaar oppervlak
2: doordringbaarheid
(...) Veel poriën is veel oppervlak. Weinig poriën geeft dan weer veel ruimte voor water om er doorheen te stromen
Mooi samengevat. ^^ Je hebt inderdaad ergens een optimum liggen tussen oppervlak en doorstroming. De structuur van een filtermedium bepaalt wat daarin mogelijk is. Ik denk dat het veelzeggend is dat de media die efficiënter zouden zijn volgens die science man (zie plaatje) allemaal holle media zijn met dunne wanden. De holtes moeten groot genoeg zijn voor een goede waterstroming en voor bacteriën om te "bouwen", maar ook weer niet zo groot (ahum, siporax) dat het ten koste gaat van het benutbaar oppervlak. En microscopische poriën (in diverse keramische media) lijken niet bijzonder nuttig, omdat dat a.h.w. krappe, doodlopende straatjes zijn. Voor vrachtverkeer heb je snelwegen nodig.

bio.jpg
Daarnaast heb je nog zoiets nodig als mechanische filtering. Dus het afvangen van allerhande zweefdeeltjes. Het is mijn ervaring dat je daar toch iets van spons of vlies of watten voor nodig hebt.
Bij mij werd het pas echt helder toen ik er extra spons en watten aan toevoegde.
Goed punt. Ik denk dat het hierbij ook uitmaakt wat het niveau is van "mechanische vervuiling" in een bak. De ene persoon gebruikt probleemloos geen mechanische filtering terwijl de andere elke week de bladeren en slakkenhuisjes etc uit z'n voorfilter loopt te scheppen... It all depends.

Ik geloof dat die gast van aquariumscience bijvoorbeeld niet aan voorfiltering doet.

Dan de heke discussie over spons vs poreus materiaal.

Ze werken allebij even goed voor bacterien.
Alleen een spons heeft door zijn goede mechanische filtering snel de neiging om verstopt te gaan zitten.
En dat zorgt er weer voor dat een filter minder doorstroom heeft.
En dan zul je dus een spons schoon moeten maken. En ik kan je zeggen. Een spons schoonmaken is niet even onderdompelen in aquarium water.
Maar daar heb je echt kracht voor nodig.
En dan raak je dus weer een hoop bacterien kwijt.

Bij harde poreuze materialen blijft het water er langdurig langs stromen. Het verstopt minder snel.
Het heeft dan ook nagenoeg geen mechanische filtering.
Daarom dus ook met een bak klei buisjes beginnen. Hier blijft vuil in de kleine holtes achter.Klei buisjes zijn kleiner.
En als je het eens in de zoveel tijd een keer wilt uitspoelen. Want op den duur verazamelt ook hierin vuil.
Dan hoef je de bak met materiaal alleen even een paar flink krachtig op en neer te halen in een emmer aquarium water.
Vuil vliegt eruit. En de bacterien blijven lekker plakken.

Dus gemak en standtijd winnen het van de spons.
Ik ben het met je eens dat media die minder "mechanisch" werken een betere doorstroming van het filter garanderen. Tegelijk, ik vind het ook wel wat makkelijk dat je aan het begin van je verhaal filterspons en poreus materiaal aan elkaar gelijkstelt. Dan hoef je eigenlijk nog maar één tegendoelpunt te maken om filterspons te kunnen afschrijven. ;) Terwijl volgens mij niet vastgesteld is dat die twee media even goed bacteriën huisvesten. (D.w.z. evenveel per filtervolume X.)

Ik heb zelf o.a. een FX4 draaien die 100% met spons gevuld is. Middelgrof. Die sponzen heb ik vorige maand voor het eerst in 1,5 jaar eens uitgeknepen omdat de stroming terugliep. Een kwartiertje werk, niet meer aan gedaan dan nodig.

Als ik dan op die website de berekeningen zie van de diverse filtermedia (spons 5x meer benutbaar oppervlak dan keramisch) en daarbij ook de berekening van wat de waterstroming van een filter uitmaakt voor de filtercapaciteit (uit mijn hoofd: een verdubbeling van de stroming geeft slechts 10% extra filtering! En iedereen maar op het debiet letten i.p.v. de media.).... Dan geloof ik geen moment dat ik met zoiets als siporax ook maar enigszins in de buurt zou komen van de bezetting die de FX4 nu aankan.

@Gino88 , wat gebruik jij in je filter?
@Gino88 Ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk😃 gebruik je schuim en/of Siporax?
Persoonlijk... kijk, ik word natuurlijk keihard gesponsord door die aquarium science website (😜) en heb daarom in de binnenfilters/potfilters bijna alleen maar spons zitten. In eentje heb ik K1-achtig spul, dus van die holle plastic gevalletjes. Heb ik nog een bioloog, en daarin draait het (letterlijk) om bewegende K1 micro. Als je dat goed weet in te zetten --is een work in progress nog bij mij-- is dat zo'n beetje het beste wat er is. :) Volgens de onderzoekjes.

Indien ik het filter vol zou steken met sponzen lijkt het mij persoonlijk logisch om de ppi op te bouwen. In het onderste mandje bijv. 20 ppi, daarboven 30 ppi en de bovenste ook 30 of zelfs 40/45 ppi. Echter zegt Aquariumscience.org dan weer dat dat niet nuttig is onder alleen de 45 ppi goed mechanisch filtert.. soms raak ik het spoor nogal bijster 😅
Wat je evt zou kunnen proberen, is kijken hoe ver je komt met alleen een voorfilter (bijv die van Eheim)? Of wat ik doe: gewoon een netje om de intakes vastbinden en klaar. Kun je je filter inrichten op puur biologisch. Als je kunt voorkomen dat je telkens de filterpot open hoeft te halen, is dat meegenomen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, van dat heldere water en gezonde vissen. Die info komt niet echt voor in de "opleiding" tot aquariumhouder. ;)
Nope, ook niet de controle die o zo belangrijk is. Zoals controle van waar de slangadapter op past. ;)
Controle van de aan- en terugvoer punten met een lampje.
Sluiten de mandjes goed op elkaar aan?

Ik heb voor mezelf een extra controle gedaan. Er lagen een paar keramische buisjes tussen de siporax. Duidelijk is op het oog te zien dat de opname, absorbtie van poreus siporax vele malen beter is. Ziektekiemen zie je niet op het oog in kristalhelder water. :):thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Wat je evt zou kunnen proberen, is kijken hoe ver je komt met alleen een voorfilter (bijv die van Eheim)? Of wat ik doe: gewoon een netje om de intakes vastbinden en klaar. Kun je je filter inrichten op puur biologisch. Als je kunt voorkomen dat je telkens de filterpot open hoeft te halen, is dat meegenomen
Ik heb nu sowieso tule zitten rond de aanzuiginlaat i.v.m. de garnalen. Eigenlijk ik heb nog nooit bladeren/slakken etc. in het filter gevonden dus misschien heb ik daar wel gewoon genoeg aan.

Bij deze Duitse webshop hebben ze 3 maten en diktes filtermatten voor een naar mijn inzichten betaalbare prijs. Er staat helaas niet bij van wat voor materiaal de matten gemaakt zijn...
 

Terug
Bovenaan