Welk filtermateriaal in buitenfilter JBL?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,926
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb nu een tijdlang meer siporax gebruikt dan voorheen maar zie een duidelijke toename van een vuiler siporax. Ik zie door alle meningen, verhalen op internet en video's door het bos de bomen niet meer.

Graag jullie reactie, advies om het filter goed te vullen.
 
Vuiler siporax? Siporax veranderd gedurende het gebruik wel van kleur wat dan niet beslist betekend dat het vervuild is. Je kan het boven dien gewoon spoelen. Zelf deed ik dit zo eens per jaar. Het gaat trouwens jaren mee. Het voorfilterdeel voorzien van spons werd uiteraard vaker geschoond.
 
Smaken verschillen AndrƩ. Ik probeer zelf zoveel mogelijk mechanisch te filteren voor het biologisch materiaal (als in sponzen en/of watten, maar ik ben niet echt fan van watten omdat ze snel dicht zitten).
Er zijn zat mensen die alleen sponzen hebben, dus dat werkt ook..
 
Wil je zwaar tillen dan doe je lavakorrels en als je modern wil wezen dan doe je spons erin.
Wel weer plastic dat is waar, maar infeite pakt elk weerbarstig spulletje wel een filterfunktie aan op den duuršŸ˜€
 
Siporax zal na verloop van tijd, net als de JBL Micromec verkleuren van wit naar Geel/bruin.. niks aan de hand. Af en toe wat afspoelen en door. Wil je het echt schoon hebben, zul je het met Bleek moeten behandelen, of vervangen door nieuw. Maar na een tijdje heb je weer verkleurde Siporax. Omdat het enigszins poreus is, zal er makkelijker vuil in trekken
 
Hier een stem voor spons. ;) Kun je ofwel van JBL kopen (duur) ofwel zelf op maat snijden. Biologisch ga je geen beter materiaal vinden dan dat, ervan uitgaande dat je je filter maximaal wilt benutten. Alternatief is nylon pannensponzen (wel goed sluitend volstoppen) of volgooien met K1.
 
Ik denk dat siporax en dergelijke ook kan dichtslibben en lastiger te reinigen is. Ik heb nu een voorfilter met spons en watten met het idee dat de siporax dan schoner water aangeleverd krijgt. Nog twee maanden en dan is het filter een half jaar niet open geweest. Ben benieuwd hoe het er dan uitziet.

In het algemeen denk ik dat het hier gaat om de tegenstelling van dichtslibben en mechanisch filteren. Alles wat je uit het water haalt blijft in je filter achter. Na een tijdje zit het filter vol en kan er niets meer doorheen. Hoe makkelijker je filtermedium doorstroombaar is, hoe kleiner de kans dat het dichtloopt. Maar ook, hoe minder het tegenhoudt.

In theorie kan al dat spul dat je uitfiltert in je filter volledig verteren, maar dat heeft tijd nodig. Ik denk dat dat alleen werkt met een heul groot filter dat de rommel lang genoeg kan vasthouden zonder dichtlopen.

Ik heb in elk geval gekozen voor voorfilter en met spons en watten en elke 4 weken de boel uitsoppen. Dat geeft tot nog toe wel een mooie schone bak.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Toch even voor de duidelijkheid.

Het gaat me niet zozeer om het verkleuren van siporax maar vooral dat er echt meer vuildeeltjes in komen die anders een mandje meer gevuld met sponzen het beter vasthouden om de siporax beter zuiver te houden.
 
Naar mijn weten is het zaak ervoor te zorgen dat er voldoende mechanische filtratie plaatsvindt voor je water je biologische media bereikt, omdat het anders snel dichtslibt en de werking wegneemt. Dus voldoende spons voor de siporax.
 
Naar mijn weten is het zaak ervoor te zorgen dat er voldoende mechanische filtratie plaatsvindt voor je water je biologische media bereikt, omdat het anders snel dichtslibt en de werking wegneemt. Dus voldoende spons voor de siporax.
Thanks dit is duidelijk waar ik naar zocht, waar ik mijn twijfels had.

*edit*
Ook de reactie van @Gino88 heeft me dus goed geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Toch even voor de duidelijkheid.

Het gaat me niet zozeer om het verkleuren van siporax maar vooral dat er echt meer vuildeeltjes in komen die anders een mandje meer gevuld met sponzen het beter vasthouden om de siporax beter zuiver te houden.
In dat geval, maar volgens mij heb ik dat al eens verteld?, zou ik zorgen voor filterdoek in het eind maar vooral in het voorfilterdeel. Dat filterdoek bestaat er in verschillede graduaties. Je kan in het voorfilter onder je grovere spons wat grover filterdoek gebruiken en in het eind filter fijn filterdoek onder je fijne spons. Je voorfilter op die manier gevuld zorgt er voor dat er geen vuil in je Sipoarx deel komt. Wat bij mij opleverde dat eens per jaar een algehele schoonmaak van mijn filter volstond en zorgdroeg voor glashelder water.
 
In dat geval, maar volgens mij heb ik dat al eens verteld?,
Dat klopt Ben maar ik ben in de veronderstelling dat het water eerst de groffe spons (voorfilter) passeert en dan naar onderen gaat langs de mandjes en dan weer verder gaat via het onderste mandje omhoog naar het fijne filterwatten gedeelte.
zou ik zorgen voor filterdoek in het eind maar vooral in het voorfilterdeel. Dat filterdoek bestaat er in verschillede graduaties. Je kan in het voorfilter onder je grovere spons wat grover filterdoek gebruiken en in het eind filter fijn filterdoek onder je fijne spons. Je voorfilter op die manier gevuld zorgt er voor dat er geen vuil in je Sipoarx deel komt. Wat bij mij opleverde dat eens per jaar een algehele schoonmaak van mijn filter volstond en zorgdroeg voor glashelder water.
Nu is het me duidelijk! Je gebruikt op meerdere plaatsen (groffe spons en ook fijne spons) die doek. Dan zou die gele microvezel doek van de Action/Aldi ook kunnen op 2 plaatsen. Onder de groffe spons de doek geeft dan betere bescherming aan Siporax.

Heel erg super bedankt voor de duidelijke uitleg.!! Ik ga je manier uitproberen.!!
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt Ben maar ik ben in de veronderstelling dat het water eerst de groffe spons (voorfilter) passeert en dan naar onderen gaat langs de mandjes en dan weer verder gaat via het onderste mandje omhoog naar het fijne filterwatten gedeelte.

Nu is het me duidelijk! Je gebruikt op meerdere plaatsen (groffe spons en ook fijne spons) die doek. Dan zou die gele microvezel doek van de Action/Aldi ook kunnen op 2 plaatsen. Onder de groffe spons de doek geeft dan betere bescherming aan Siporax.

Heel erg super bedankt voor de duidelijke uitleg.!! Ik ga je manier uitproberen.!!
Misschien is dit nog beter voor je? Filterdoek in verschillende "mesh" (fijnheids-)waardes. Er staat een beschrijving bij over die waardes:

 
Misschien is dit nog beter voor je? Filterdoek in verschillende "mesh" (fijnheids-)waardes. Er staat een beschrijving bij over die waardes:

Nu ik erover nadenk is dit het principe wat voor @biljoenblik ook de voorkeur geniet. Meer biologische, harde filtermaterialen.
 
Ik heb nu microvezel doek in huis van de Action om onder groffe en fijne spons te leggen. Gele doek verpulverde. Gele doek was duidelijk geen microvezel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu microvezel doek in huis van de Action om onder groffe en fijne spons te leggen. Gele doek verpulverde. Gele doek was duidelijk geen microvezel.
Ik heb nu microvezel doek in huis van de Action om onder groffe en fijne spons te leggen. Gele doek verpulverde. Gele doek was duidelijk geen microvezel.
Microvezel is ook geen filterdoek. Het haalt je filterwerking te sterk terug wat dan weer voor nieuwe problemen zorgdraagt. Want het is dichtgeweven en water absorberend. Het zijn tenslotte schoonmaakdoekjes. Neem de moeite en bestel van dat spul bijvoorbeeld bij tante Ali. Kijk naar de verschillende mesh waardes voor voor- en einde filtering en je hebt wat goeds en voor jaren voldoende. Het is namelijk herhaald te gebruiken!
 

Terug
Bovenaan