Welk filter moet ik er bij


Matthijsxr

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2015
Berichten
123
Leeftijd
23
Locatie
drachten
Hallo ik heb een aquarium van 450 liter en twee jbl cristalprofi 1501 filters er op zitten alleen blijft het water best troebel vooral na het voeren. Nu vroeg ik me af wat ik het best kan doen een binnen of buiten filter er bij (er zit al een binnen filter bak in alleen geen inhoud).

Hoor graag wat jullie denken

Mvg matthijs
 
Matthijs, filter je al over witte watten? In de JBL's kun je die onder de bovenste blauwe (geribbelde) mat steken.
 
+1 op mijn voorganger

2x JBL e1501 zou (ruim) voldoende moeten zijn om de bak schoon te houden.

hoelang draait de bak eigenlijk? en wat is je bestand?
 
De bak braait nu ongeveer een half jaar maar 1 van de filters heb ik al langer die draait 4 jaar. Het bestand is voornamelijk clownbotias maanvissen. Het filter is ingericht zo als het uit de doos komt maar heb in het onderste mandje nog filter schuim zitten.
 
Is handiger om wat meer info te geven Matthijs want zo blijft het een stroom van vragen natuurlijk.

Je noemt botias en maanvissen,hoeveel dan en wat en hoe vaak voer je precies?
Ik en vast ook andere hebben geen idee welk filtermateriaal standaard er in de oudere jbl filters zitten bv.

Allemaal belangrijke informatie om je goed advies te kunnen geven.
 
Ik en vast ook andere hebben geen idee welk filtermateriaal standaard er in de oudere jbl filters zitten bv
Meuk, ik had ook een e1500 (voorganger van 1501) maar was geen hoogstaande kwaliteit materialen..
Maar in het bovenste mandje kan je onder de 2 sponsen die aan de zijkant zitten Filterwatten doen.
Ook in de onderste mand op je spons een laagje watten en klaar is kees
 
of een skimmer er in zetten je verbaast je hoe veel vuil deze opneemt
vuil wat anders maar door de bak blijft heen malen
 
Meuk, ik had ook een e1500 (voorganger van 1501) maar was geen hoogstaande kwaliteit materialen..
Maar in het bovenste mandje kan je onder de 2 sponsen die aan de zijkant zitten Filterwatten doen.
Ook in de onderste mand op je spons een laagje watten en klaar is kees
Bedankt voor de tip heb de watten nu gehaald en er in gezet nu maar wachten
 
De bak braait nu ongeveer een half jaar maar 1 van de filters heb ik al langer die draait 4 jaar. Het bestand is voornamelijk clownbotias maanvissen. Het filter is ingericht zo als het uit de doos komt maar heb in het onderste mandje nog filter schuim zitten.
Hmmmm, je hebt in het ONDERSTE mandje filterschuim zitten? De JBL filters zuigen via de zijkanten aan waarna het water van onder op naar boven door de filtermaterialen gaat. Via het midden wordt het water naar buiten gebracht. Het schuim zou dus in het BOVENSTE mandje moeten zitten, volgens mij. Dit is althans de werking van een e901 die ik heb. Overigens wordt dit ook door JBL geadviseerd.
 

Terug
Bovenaan