Welk filter is nu ECHT stil?


C

Canon

Guest
Dag filterhouders,

Na wat dingen gelezen te hebben en wat prettige en minder prettige ervaringen te hebben gehad met filters wil ik wel eens weten wat jullie vinden.

Ik heb op mijn slaapkamer een 170x70x60 aquarium en nu ook een Rio 300 staan. Ik heb echt al veel soorten filters gehad. o.a.

JBL e901
Eheim 2080
Eheim 2075
Eheim 2224

Het belangrijkste voor mij is dat zo'n filter ook echt stil is, want als ik wil slapen wil ik geen gezoem horen. Nu heb ik het dus alleen over wanneer ik in bed lig en het dus verder niets hoor:

De Eheim 2080 was verschrikkelijk. Die heb ik 2 weken gehad en verkocht, want die was niet stil te krijgen. Heb serieus wel eens de stekker er om 3:00 er uit getrokken omdat ik er klaar mee was.

De Eheim 2075 die nu draait, is goed te houden. als ik de deurtjes los doe hoor ik hem ietsje, maar niet meer dan dat.

Nu heb ik bij mijn 2e hands Rio 300 een JBL e901 gekregen. Deze valt me best tegen, voor wat hij presteert. Deze staat dan ook 1 meter naast mijn bed. Deze zal ik om die reden ook verplaatsen in de kast van de 170x70x60. Ik denk dat dit prima te doen is. Vergelijkbaar met de Eheim 2075.

Ik heb ook 3x een Eheim 2224 op mijn kamer staan, en die hoor ik gewoon niet.

Dit is alleen mijn ervaring. Ik heb dus liever 3x een Eheim 2224 staan dan 1 keer wat anders.

Terwijl 1 zo'n filter toch zo'n 700 liter per uur filtert. niet heel erg veel minder dan de JBL e901 met 900 liter.

Wat is jullie ervaring qua stilheid van een filter? Als je er 1 koopt staat overal bij dat hij stil is, maar daar zit wat mij betreft nog wel verschil in.
 
De filters met laagste wattage zijn meestal stilst.

Heb een Jbl e401 hoor ik totaal niet, heb een e701 hoor ik klein beetje en heb een e1501 zoemt enorm.
 
Ik heb de JBL 1500 (oude versie van JBL e1501) op mijn slaapkamer en deze hoor je wel lichtjes maar niet storend. Je hoort wel een klein beetje gebrom, maar ik denk dat je dat toch houd.

Ik heb ook nog een Tetratex ex600 en deze is heel stil, maar dit filter is ook niet heel groot. Ik weet niet of grotere Tetra filters ook zo stil is.
 
Volgens mij hoor je ieder filter wel iets. Als je op een halve meter ervan afstaat dan denk ik dat je ze wel wat kan horen. Maar als ze gewoon in een aquariumkast staan dan zul je vaak niks meer horen. Ik heb hier zowel de Eheim 2211,2213 en de 2215 en de JBL 901. Maar er is niet 1 die je helemaal niet hoort.
 
Soms moet je ook wel eens wat geluk hebben met filters en vaak worden ze na verloop van tijd (soms weken) ook stiller.
 
Ik heb 3 filters onder mijn 2 meterbak van Eheim. Bij mij werkt het heel goed om 4 sponzen van de Action onder het filter te doen, die houden bijna alle trillingen tegen.

Resonantie is vaak het grootste probleem, niet zozeer het geluid van de pomp zelf.

Wat je misschien ook zou kunnen doen, maar dat moet iemand anders maar even bevestigen of ik gelijk heb, een filterpot aansluiten zoals die van een 2080 en de rotor er uithalen en op de drukzijde een opvoerpomp plaatsen die je vervolgens goed isoleert.

Let op dat je de pomp nooit op de aanzuigzijde plaatst, daarmee zet je de pot onder druk wat een grotere kans geeft op lekkage.
 
filters met lage wattage, hoor je eigenlijk niet. maar als je daarmee gaat werken moet je wel erg veel van die dingentjes (tetratec 600, jbl e401) onder je 170 zetten om goed te kunnen filteren.

zelf heb ik een tetratec 800+ op me slaapkamer staan (2 meter tot me kussen), hoor hem niet tot amper. maar ik stoor me er ook niet aan.
 
De Eheim E reeks is ook zeer stil als je ze trager zet.
Bv op 100% overdag en 20% 's nachts(slaapkamer)
 
JurgenD zei:
De Eheim E reeks is ook zeer stil als je ze trager zet.
Bv op 100% overdag en 20% 's nachts(slaapkamer)

Dat klopt. Heeft daar zelfs een ingebouwde programma voor.
12 uurs bioritme. 12 uur hoog, 12 uur laag.
 
Maar goed, dan heb je het over het duurdere type dus. De meeste mensen zullen de goedkopere uitvoeringen hebben denk ik ;)
 
E reeks is een optie maar wel duur. Lager wattage ben ik het niet mee eens, om dezelfde capaciteit te bereiken heb je weer meer filters nodig en heb je bij dezelfde capaciteit alsnog net zoveel lawaai zo niet misschien wel meer.
 
In plaats van op zoek te gaan naar een geruisloos filter een idee de kast goed te isoleren?
 
Goeie tip inderdaad..
Je hebt tegenwoordig allerlei soorten schuim/matten die je daarbij kunt inzetten, geluidswerend, trillingdempend etc..
Zou ik zeker even wat onderzoek naar doen.
Geen enkele pomp is volkomen stil, de 1 hoort niets maar de ander wordt gillend gek van het kabaal ;)
 
Zo, nog aardig wat reactie's :).

Eigenlijk wat ik dus al wel een beetje dacht. Kleinere zijn eigenlijk altijd stiller. Gebrom isoleren is een vak apart. Lage trillingen zijn niet echt te isoleren kan ik uit ervaring vertellen. (Eheim 2080). Misschien iets verminderen, maar de brom blijft.

Die e901 geeft wel duidelijk meer geluid dan die 2224. Die 2224 staat nu 1 meter naast mijn kussen, en die hoor ik niet. 2,5 meter naast het kussen staat die e901, en die duidelijk wel. Die ga ik zeer binnenkort verplaatsen naar het meubel van de 170x70x60.
 
Raar want ik heb de Profi e901 en die hoor ik amper moet ik zeggen hoor. Op 1 meter moet ik goed luisteren en dan hoor ik de motor heel licht maar bij een grotere afstand niet meer.
Kan ook zijn dat dit aan mn oren ligt ;)
 
Haha. Ik ben ook wel een aparte volgens mij hoor :). Ik kan zo in mijn bed me gaan liggen irriteren aan zo'n geluid als ik het ietsje hoor. En dat is nogal snel als het muisstil is en die filters staan vrij dicht bij je.

Maar als het dan echt stil is, kan je wel echt horen welk filter nu wel stil is, en welke minder.
 
Moet trouwens wel zeggen, zoals ik eerder zei heb de e1501, die bromt en zoemt enorm voor een of andere reden.

En in het begin werd ik bijna gek, maar na een tijdje went het wel.
 
Dat dacht ik ook. Ik had 6 jaar geleden ofzo nog de oude JBL 900, volgens mij. Die maakte echt veel geluid.

Ik wilde eerst een topic maken met Eheim vs JBL qua geluid. Ik denk dat Eheim over het algemeen stillere filters heeft. Ik zou zelf iig niet snel weer een JBL kopen voor op een slaapkamer.
 
Maar weet niet of dit al vermeld is maar je moet ook goed opletten voor deze dingen:

Slangen die kast raken, bij sommige pompen zelfs de draad van de stekker die iets raakt etc etc.

Had ook eens filter met de slangen die kast raakten en voor een of andere reden trilden die slangen enorm, en daardoor...

En qua geluidsisolatie als je die piste wil uitproberen, zou ik toch wel zo'n trilmat onder leggen zoals ze verkopen voor wasmachines.
+Wat ik merk, aquariumkast, kast waar filter instaat is open achteraan, als je die isoleert zou je eigenlijk een gesloten omgeving moeten hebben.(Als dat zo is bij jou tenminste)
 
jessicapilon zei:
Raar want ik heb de Profi e901 en die hoor ik amper moet ik zeggen hoor. Op 1 meter moet ik goed luisteren en dan hoor ik de motor heel licht maar bij een grotere afstand niet meer.
Kan ook zijn dat dit aan mn oren ligt ;)

Ook wij hebben de JBL Profi E 901 greenline. Het filter hoor ik niet of ik moet echt met m'n hoofd in de kast gaan liggen. Iets anders is wanneer er een slang ergens de kast raakt dan hoor je een zekere resonantie. In ons geval is dat probleem opgelost door daar waar er een raakvlak is noppenschuim tussen de slang en kast te steken.


Groet,
Ben.
 
Ik heb ze in afwasteiltje staan, ook goed bij lekken.
En, als de slangen trillen ,is de rotor in onbalans.
Trillen ze ook.
 

Terug
Bovenaan