Welk dier het beste tegen baardalg


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Hallo,

Ik heb beetje last van baardalg. Er zitten op dit moment 4 ottosinclus vitatus in mijn bak (1m) maar die zitten vooral stil. Welk vis of garnaal is het beste tegen baardalg. Ik vind citroen garnalen erg leuk maar wil graag eerst jullie advies voor ik iets aanschaf
 
Ik zou zeggen zorg dat je het tekort oplost waardoor dit komt want anders blijf je dweilen met de kraan open.
 
Er zijn geen vissen of garnalen die baardalg helemaal verhelpen, want anders had niemand meer baardalg. Het enige dat helpt is de oorzaak zoeken.
 
AF2B19B0-5AB8-4AE3-8D80-D398333F59D8.jpeg
DFC5B8C9-A0AD-476C-A82E-21F923D71F41.jpeg
DC0BC91F-ABF5-45BA-8362-C6C03198CDB8.jpeg
sinds vandaag kleurt de dropchecker groen. En niet richting het blauwe. Heb parongeluk alleen co2 aangezet. Zet altijd 1 uur later licht aan. Maar kwam 7 uur later thuis en was lamp uit. Oeps… maar gelukkig geen doode. De kh is 6/7 ph is 6,8/7 gh is 11
 
Een dropchecker mag best lichtgroen zijn hoor. Of die Sluier een goede combi met de andere vissen is dat weet ik zo niet maar dat terzijde.
 
Ik weet dat het eigenlijk niet kan. Was eerst alleen sluierstaarten maar die gingen mij te vaak dood aan doorgekweekte kwaaltjes. Dit is natuurlijk niet leuk. Gelukkig heb ik daar met tropische geen last van
 
Door ervoor te zorgen dat je planten optimaal groeien voorkom je op langere duur dat je last hebt van baardalg.
Planten gaan optimaal groeien door er voor te zorgen dat er geen tekorten zijn.
D.w.z. passende verlichting voor je plantenkeuze, voldoende voedingsstoffen in je waterkolom en bodem, voldoende CO2, voldoende circulatie enz.
 
Wat zijn je NO3 en Po4 waarden? En wat is je water verversingbeleid (hoe vaan en hoeveel ververs je). Hoeveel filtratie heb je en welke voedingsstoffen voeg je wekelijks toe?
 
No3 en po4 geen idee. Elke week 40%. Als filtratie: juwel intern filter van boven naar beneden: filterwatten, fijne spons, turf, cirax of amorax, daarna in de onderste helft Phorax, cirax of amorax (in ieder geval een andere als in bovenste deel, en dan nog eerns turf. Nog een jbl 701 met standaard indeling: grof filter aan zeikant, water loopt via zeikant omlaag en gaat door biologische materialen. Dan terug omhoog door sponze. Na voeg op zondag mest van plantedbox toe (hele dozering) en als ik door de week water wissel halve dosering.
 
Voordat we het zoeken in tekorten en poeders toevoegen en dergelijke. Misschien eerst eens kijken wat er teveel is. De topicstarter heeft ook Phorax in zijn filter. Volgens mij is dat zo'n Juwel filterbakje om fosfaat te verwijderen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat iemand dat gebruikte. Mijn ervaring is dat (baard)alg vooral groeit op anubias en cryptocoryne die in het volle licht staan. Terwijl de plantjes in de schaduw meestal schoon blijven. Hoelang is uw licht aan? Hoe ziet de baardalg eruit? Als een gewei van een hert of als penseeltjes? Deze worden wel eens door elkaar gehaald.

Hier staat een 80cm bak waarbij de dropchecker gewoon op blauw staat met 8 uur licht van de led lampen. Toch is mijn bak niet vergeven van alg. Wel heb ik mijn bak Anamo garnalen en doseer ik wekelijks 2 ml easycarbo op een rio 125liter.
 
Misschien eerst eens kijken wat er teveel is.
Algen krijg je door tekorten en niet door een overschot. Carbo is binnen 24 uur eigenlijk weg dus dat moet je dagelijks toevoegen.
Ik denk dat de TS bij de lfs moet vragen of die alle waterwaarden eens kunnen meten.
 
Voordat we het zoeken in tekorten en poeders toevoegen en dergelijke. Misschien eerst eens kijken wat er teveel is. De topicstarter heeft ook Phorax in zijn filter. Volgens mij is dat zo'n Juwel filterbakje om fosfaat te verwijderen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat iemand dat gebruikte. Mijn ervaring is dat (baard)alg vooral groeit op anubias en cryptocoryne die in het volle licht staan. Terwijl de plantjes in de schaduw meestal schoon blijven. Hoelang is uw licht aan? Hoe ziet de baardalg eruit? Als een gewei van een hert of als penseeltjes? Deze worden wel eens door elkaar gehaald.

Hier staat een 80cm bak waarbij de dropchecker gewoon op blauw staat met 8 uur licht van de led lampen. Toch is mijn bak niet vergeven van alg. Wel heb ik mijn bak Anamo garnalen en doseer ik wekelijks 2 ml easycarbo op een rio 125liter.
De phorax moet ik er dus uithalen?, het licht staat ongeveer 12 uur aan
 
Het beste is om geen fosfaatverwijderaar te gebruiken tenzij de po4 erg hoog is. Maar hoelang heb je dit erin want als dit verzadigd is dan zal het als gewoon substraat gaan werken.
 
Ik. Zie dat je een day (9000k) en nature (6500k) lamp hebt. Die nature zit wel redelijk in het juiste spectrum qua licht. De day is (veel) te hoog voor je planten. Zeker met 12 uur licht. Ik heb de day voor een juwel color geruild en geef 9 uur licht. Algen worden minder :). (Rio 240).
 
De phorax moet ik er dus uithalen?, het licht staat ongeveer 12 uur aan
Als de phorax zijn werk doet, dan meet je waarschijnlijk een te laag fosfaat gehalte om goede plantengroei te hebben.
Fosfaat is een meststof die planten tot op bepaalde hoogte nodig hebben om goed te groeien.
Voordat je fosfaat gaat verwijderen moet je eerst weten wat je fosfaat gehalte is.!
 
Als je zelf een koffertje wil kopen dan is die van Colombo denk ik voor zo n 35 euro wel het voordeligste en heel veel gebruikt door diverse leden.
 
En de co2 had er ook met baardalg te maken? Hoeveel minuten van te voren moet die aan vóór het licht aan of uit gaat
 
Mochten de gegeven adviezen hierzo nog niet voldoende effect hebben, dan zijn er wel garnalen en vissen die verzot zijn op baardalg. Japonica garnalen zijn een uitkomst. Doch moet je er wel meer inzetten en niet maar een paar stuks. Levendbarende tandkarpers eten ook wel baardalg (alle soorten algen eigenlijk), waarvan molly's het meest bekend erom staan. Maar goed, ook daarvan zul je dan een groepje van moeten hebben om het effectief te laten zijn. Goodeïden (m.u.v. de enkel carnivore varianten) zijn zonder meer verzot op alle soorten alg (dus ook baardalg). Alleen worden goodeïden niet overal verkocht. Goodeïden vallen onder de echte levendbarende tandkarpers in tegenstelling tot de eierlevendbarende tandkarpers. Maar ook blokvissen (Jordanella floridae) zijn verzot op algen. Die van mij houden de algengroei goed bij in het gezelschapsbak. Er valt bij ons nl. genoeg daglicht in het aquarium wat natuurlijk algengroei nogal kan bevorderen.
 
En de co2 had er ook met baardalg te maken? Hoeveel minuten van te voren moet die aan vóór het licht aan of uit gaat
Ja baardalg is in de regel co2 gerelateerd en de dropchecker moet op de goede kleur zijn als het licht aangaat. Vaak laat men dit 1-1,5 voor het licht aangaat starten en een uur voor het licht uitgaat weer stoppen.
 
Algen, zoals hierboven ook al aangegeven, onstaan door tekorten. Misschien is het beter te zeggen; tekorten ten opzichte van. Het is namelijk zo dat je plantenkeuze bepaald welke lichtsterkte, die je gedurende 8 uur excl.dimtijden, geeft. Wanneer je lichtsterkte dus juist ingesteld is worden alle bemestingsvormen, waaronder ook CO2, afgeleiden van je lichtinstellingen. Zodra er nu algen verschijnen is dat het gevolg van een tekort t.o.v. van je dan juist ingestelde verlichting. In het geval van Baardalg is dit dus veelal een tekort van CO2. Maar alles begint dus bij een juiste lichtinstelling die wanneer eenmaal goed ingesteld je vaste punt blijft waarvan alles afgeleidt wordt. Zie hieronder de gouden driehoek waarop dit duidelijk zichtbaar is.
Gouden driehoek.png
 
Dus ik moet zorgen dat mijn dropchecker licht groen blijft (vaak sta ik met kh ph tabel dan net in het rood) max 12 uur licht? En de voeding van plantedbox toe voeg. Dat dan de alg dan langzaam weg trekt en er geen nieuwe alg meer onstaat
 
Je dropchecker moet licht groen zijn, en je verlichting moet ongeveer 8 uur op de sterkte staan die bij jouw planten past.
De 8 uur verlichting is zonder de eventuele dimtijden.
 

Terug
Bovenaan