Welk algenmiddel bij goudvissen


M

marline

Guest
Hallo,

Na lange tijd niet op het forum gezeten te hebbem dacht ik.. moet er toch maar weer eens op, Ik heb heel erg last van alg in de bak,
Groene en bruine algen, ik word er helemaal vierkant van,
dus nou is mijn vraag, welk algenmiddel bij de dierenwinkels kun je ook bij goudvissen ingooien zonder dat het ze kwaad doet, want ik weet dat goudvissen best wel zwakke visjes zijn met middeltjes enzo.

Maar alleen poetsen lijkt niet echt te helpen, en een middeltje gekregen van Dino helpt ook niks, dus ik ben eerlijk gezegt nu best wel een beetje van, oke ik koop wel een echt algen middel :p
Maar dan moet het alsnog wel kunnen bij goudvissen..

Iemand some ideas.. ???!??!?!?!?!
groetjes Me and myself
 
Je kan beter naar de oorzaak van de alg kijken Marline.
Misschien een kwestie van te lang licht bv of andere omstandigheden waardoor alg het goed doet.
Als je dat aanpakt hoef je geen chemische middeltjes te gebruiken en is veel beter!
 
Bruine algen komen vaak als de bacteriecultuur niet goed is of er sprake is van overbelasting.
Is je filtering in orde??
Groene algen zie je onder anderen ook wel bij lang of veel licht. Is dat misschien de oorzaak??
Je kunt beter de oorzaak bestrijden dan die middeltjes te kopen want dan komt de alg denk ik toch weer terug.
 
Het licht staat idd te lang aan maar, daarvoor was het al heel veel alg, entoen kreeg ik op een ander forum juist advies om de lamp langer aan te doen, wat eerst ook wel hielp, en verder heb ik ook echt geen idee wat de oorzaak dan kan zijn
 
marline zei:
Het licht staat idd te lang aan maar, daarvoor was het al heel veel alg, entoen kreeg ik op een ander forum juist advies om de lamp langer aan te doen, wat eerst ook wel hielp, en verder heb ik ook echt geen idee wat de oorzaak dan kan zijn

Ja fraaie adviezen krijgt men soms...

Als je leest over algen zie je juist dat oa teveel licht 1 van de boosdoeners is bv maar verder ook de dingen die andere John aanhaalt.
 
jessicapilon zei:
Bruine algen komen vaak als de bacteriecultuur niet goed is of er sprake is van overbelasting.
Is je filtering in orde??
Groene algen zie je onder anderen ook wel bij lang of veel licht. Is dat misschien de oorzaak??
Je kunt beter de oorzaak bestrijden dan die middeltjes te kopen want dan komt de alg denk ik toch weer terug.

Ik heb 2 grote filters en het is super schoon in de bak, alleen door het alg lijkt het viezig, ik heb 6 goudvissen, en die poepen natuurlijk wel wat.. verder zou ik het niet weten eigenlijk.. ik zou eerst kunnen kijken wat enkel het licht wat korter aan doen doet, het is overigens led verlichting en niet een speciale lamp ofzo, maar hoe dan ook wat ik al van plan dat ding minder lang aan te doen..
 
Seabait zei:
marline zei:
Het licht staat idd te lang aan maar, daarvoor was het al heel veel alg, entoen kreeg ik op een ander forum juist advies om de lamp langer aan te doen, wat eerst ook wel hielp, en verder heb ik ook echt geen idee wat de oorzaak dan kan zijn

Ja fraaie adviezen krijgt men soms...

Als je leest over algen zie je juist dat oa teveel licht 1 van de boosdoeners is bv maar verder ook de dingen die andere John aanhaalt.

ja klopt hoor ;)
 
Kan geen kwaad om je wat meer te verdiepen in de theorie achter dingen zoals welke verlichting het precies is,inhoud van de bak en de capaciteit van je filters bv.
Is handig om een oplossing voor het algenprobleem te vinden maar ook als je vissen een keer ziek zijn.
 
jessicapilon zei:
Bruine algen komen vaak als de bacteriecultuur niet goed is of er sprake is van overbelasting.
Is je filtering in orde??

Bruin algen komen eigenlijk altijd voor in een aquarium met sluierstaarten omdat je wekelijks minimaal 50% water moet verversen. Er is geen middeltje die dat probleem gaat oplossen, hoort nou eenmaal bij de sluierstaart hobby.
 
Ik kan daar niet over oordelen aangezien ik geen sluiers heb.
Middeltjes lossen dit dan zeker niet op, alleen heel veel verversen en onderhoud plegen misschien.
 
marline zei:
Het licht staat idd te lang aan maar, daarvoor was het al heel veel alg, entoen kreeg ik op een ander forum juist advies om de lamp langer aan te doen, wat eerst ook wel hielp, en verder heb ik ook echt geen idee wat de oorzaak dan kan zijn

Zou me bijna gaan afvragen of dit wel op een aqua forum is geweest dan ;).
 
jessicapilon zei:
Ik kan daar niet over oordelen aangezien ik geen sluiers heb.
Middeltjes lossen dit dan zeker niet op, alleen heel veel verversen en onderhoud plegen misschien.
Wat Laura omschrijft ben ik inderdaad veel vaker tegengekomen, bij sluierstaartaquaria.
Helaas gaat dat vele verversen hier niet helpen, want op de een of andere manier is het juist de oorzaak van het probleem.

~ Ivo
 
Ivo,
Ik denk dat je erop doelt dat je met verversen silicaten in de bak brengt??
Ik heb altijd gedacht dat silicaten de oorzaak van deze bruinalg zijn (opstartalg), maar dat blijkt dus niet de oorzaak te zijn.
 
Ik doel niet op de silicaten. Maar het is duidelijk dat er 'iets' met dat waterverversen is als je de verhalen zo leest, wat precies heb ik geen idee over.

~ Ivo
 
Ok, dat dacht ik dus ;) .
Ik zie anders het verband zo niet 1,2,3.
Maar het is ook geen materie waar ik me zo mee bezig hou.
 
Mascha&Ivo zei:
Ik doel niet op de silicaten. Maar het is duidelijk dat er 'iets' met dat waterverversen is als je de verhalen zo leest, wat precies heb ik geen idee over.

~ Ivo

Zou dat dan niet net ook zo moeten zijn in een discusbak die net zo vaak, zo niet vaker ververst wordt?
 
Ik snap de vraag wel, maar als je niet precies weet wat er dan is kun je ook niet zeggen of het ook voor discusbakken moet gelden, geen idee dus ;)
 
Beetje druk gehad, maar de filters die ik heb zijn Eheim professioneel 2. Type 2128. en Eheim professioneel. Type 2224
En die houden verder de bak super schoon
 

Terug
Bovenaan