wel of niet doen?


J

Joooke

Guest
Binnen een jaar of 2-3 plaats ik hier een groter aquarium.
Ik moet tot dan wachten wegens verbouwingen en het uitbreken van de vloer.
Nu ga ik het komend half jaar heel wat vrije tijd hebben en ik vraag me af of het slim is die tijd te gebruiken om al de achterwand van mijn bak te fabriceren? :juggle:
Ik heb dit nog nooit gedaan, vrees dat hier wat tijd zal in kruipen voor ik tevreden ben van het resultaat, en kwam zo op het idee dit nu te doen, terwijl ik er de tijd voor heb.

Probleem: al wat ik maak kan nog niet definitief in een gevuld aquarium geplaatst worden en zal ik moeten stockeren in een garage waar geen verwarming is (winter-zomer).
Kan dit kwaad, is er kans dat de achterwand gaat vervormen?

De bak zou 250 lang, 55 diep, 50 hoog worden.
Ik wil hem maken van hout met een glasplaat voor en ��n zijkant ook deels uit glas.

Moet ik de volledig bak maken en de achterwand daar in laten staan?
Mag ik de bak enkel uit hout fabriceren en daar de achterwant in plaatsen? (dus nog geen glasplaten vastkitten)
Zou het ook lukken met enkel bodem, achterste plaat en de twee zijplaten? (geen voorkant) Dit om het geheel zo licht mogelijk te houden omdat we het mogelijks nog een paar keer zullen moeten verplaatsen.
Hoe compleet moet de bak dus zijn om de achterwand heel te houden (vervorming of andere aftakeling voorkomen)?
 
Als het nog 2/3 jaar duurt kan je misschien wel een schets maken hoe en wat maar zou er nog niet aan beginnen denk ik.

verder zou ik dan ook gelijk rekening houden met filters/biotoop af-aanzuig.
 
'k heb al verschillende zelfbouwprojecten gelezen en van daar al enige idee�n opgedaan
Een schets heb ik idd nog niet, enkel een "ruw idee" in mijn hoofd.

Ik vrees dat als ik ooit aan het project start, het heel lang zal duren voor ik het af krijg! Ik ga immers uit werken, doe het volledige huishouden en heb 3 kinderen (met 4e op komst). 'k heb dus weinig tijd en niet veel energie over.
Door mijn zwangerschap ga ik nu en poos thuis zitten, dus ik dacht; "da's voor de hobby handig meegenomen"

Waarom raad je me af er nu al aan te werken?
Kans dat de bak of achterwand stuk gaat in die tijd?
 
Voor een achterwand heb je geen bak nodig.
Wel een plaat waar je hem op kunt maken.
Een lat op de plaat,waar de wand op rust.
Met wat ribben eronder in de lengte blijft deze strak.

Is hij klaar schroef je wat latten voor,dat hij er niet af valt.

Voor 2 jaar zou ik hem nog niet maken.
 
Ideetje: probeer het eerst eens op kleinere schaal?
D.w.z. maak er eentje voor bijvoorbeeld een 40, 60 of 80cm aquarium. Kun je daar nog een tijdje wat leuke diertjes inhouden en meteen 'oefenen'

~ Ivo
 
Ik heb momenteel een 130cm-bak, dus ruimte genoeg om leuke diertjes te houden.
Het oefenen van techniek met een kleiner stuk lijkt me een goed idee, maar ik heb geen volledige wand nodig. Ga deze dus niet in een andere bak plaatsen. Ik kan dit wel eens maken om alles uit te proberen.

Mijn motivatie om het nu te doen: nu ga ik de tijd hebben, 'k weet niet wanneer die kans nog eens komt.
Later terug werken, nog een extra kindje erbij om voor te zorgen en de verbouwingen die dan gaan beginnen (met het nodige extra stof en kuiswerk dus)
'k was dus mega-happy over het idee dat ik de wand nu op mijn gemak zou kunnen proberen te maken , maar ik weet niet of het echt mogelijk is hem zo lang te bewaren.
Vandaar dit topic.
Als iedereen het me afraad laat ik het daarbij.
Maar eerst wil ik grondig navragen en opzoeken wat de mogelijkheden zijn ... ( ben soms een heel klein beetje koppig :sorry: )
 
Bertus:
hoe zou je het aanpakken met een achterwand die ook een zijkant bedekt?
dus: volledige achterwand (250) + linker zijkant (50)
Maak ik dit in 2 verschillende stukken met een rechte naad, die ik dan later met kit aan elkaar bevestig?
 
Dat is al gelijk de achterwand.
Met een lat onderop(haal je later weg,om tegen de bodem te schroeven.)
Dan heb je vrije ruimte om te lijmen,en te kitten.

Bodem en achterwand zijn 250.

Zij wanden gaan daar tegenaan.

Zou wel betonplex nemen 18 mm. Platen zijn al 2.20-2.50 m.
dacht ik.
 
Kan in 2 ,maar ook in 1 geheel.
Wil je in 2 zet een strookje triplex in het midden, als een T... kan je links en rechts een gedeelte maken.
 
Proficiat :D
Het kan wel maar het is een lange tijd 2/3 jaar. Ik hoop dat je genoeg plek hebt om hem dan ergens te stallen. verder kan het inderdaad wel.
 
project uitgesteld...
vorige week misval gehad, geen baby dus...
Toch bedankt voor de tips, want ooit komt het er wel van!
 

Terug
Bovenaan