Wel of niet behandelen?


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Sinds vandaag heeft mijn maingano man een wondje boven zijn oog (roze plekje). Het lijkt nog niet echt schimmel of iets, maar ik vraag mij nu af of ik het beter zo kan laten of dat ik hem (prefentief) met medicijnen/zout water moet behandelen.

Deze vis gaat regelmatig achter het vrouwtje aan en zit al ruim een jaar in deze bak. Ik denk dat hij zich aan de stenen heeft opengehaald nu. De medebewoners hebben verder geen wondjes o.i.d. en heb al zeker een jaar geen uitval in mijn bak gehad.

Hij zit in een vision 180 en mijn waterwaarden zijn nog goed en onveranderd. Gedrag is ook nog normaal en hij heeft zojuist gewoon gegeten. Het is dus puur dit plekje, wat er gisteren nog niet zat.

Iemand tips?
 

Bijlagen

  • 20220618_105034.jpg
    20220618_105034.jpg
    308.8 KB · Weergaven: 51
Easylife voogle gebruiken, ondersteunt het herstellend vermogen van de vis en versterkt de weerstand en heeft geen invloed op je bacteriecultuur/waterwaardes
 
Easylife voogle gebruiken, ondersteunt het herstellend vermogen van de vis en versterkt de weerstand en heeft geen invloed op je bacteriecultuur/waterwaardes
Voogle heb ik inderdaad al toegevoegd, dat was ik vergeten te melden :rolleyess:. Was dus meer op zoek naar tips over ontsmetten of toch behandelen met anti-schimmel/bacterie spullen als bactopur
 
Voogle heb ik inderdaad al toegevoegd, dat was ik vergeten te melden :rolleyess:. Was dus meer op zoek naar tips over ontsmetten of toch behandelen met anti-schimmel/bacterie spullen als bactopur
Oke, ja ikzelf zou dan verder niks doen, met medicatie richt je meer schade aan dan je lief is (recistente bacterien is een steeds groter wereldwijd probleem aan het worden)
 
Ik zou ook even nog niets doen. Je water wat vaker en/of grotere delen verversen, de Voogle en gewoon even aanzien. Gezonde vis en schoon water zou hij een wondje zelf moeten kunnen genezen.

Goed monitoren dat wondje niet groter word of andere lichamelijke symptomen laat zien dan is ws nog vroeg genoeg om hem een handje te helpen met genezing. De bactopur direct bij voorkeur in quarantaine gebruiken mocht het toch nodig zijn.
 

Terug
Bovenaan