wel of geen voedingsbodem?


T

tim.g

Guest
goeie dag,

na het verhuizen ga ik mijn bak opnieuw opstarten en nu wil ik het wat beter doen dan vorige keer.

vorige keer had ik er een voedingsbodem in zitten maar die was wit en mn grind was zwart dus na een paar keer plantjes er uit of steen er uit kwam de voedingsbodem naar boven en dat was dus echt niet mooi.

mijn planten deden het wel echt mega goed maar lees toch veel over rottende voedingsbodems enzo dus denk dat ik het dit keer zonder voedingsbodem wil gaan doen maar met klei bolletjes of sticks.

wie heeft hier ervaring mee?
gaan de planten zo ook goed?
waar moet ik op letten met klei bolletjes?
en wie heeft er ervaring met de Easy Life 25 Root Sticks en hoe gaan de planten daar op?

verder gebruikte ik al de planten voeding van easy life en daar ben ik wel tevreden over.
en ik gebruikte easy carbo maar denk er aan om een co2 systeem aan te schaffen.

graag hoor ik jullie mening of andere voorstellen.
 
Geen ervaring met EasyLife sticks maar ik neem aan dat het grofweg hetzelfde zal zijn als bv dit.. https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
Planten die voornamelijk voeding via de wortels opnemen kun je plezieren door de bolletjes/stick bij de wortels te steken, hangt een beetje af van de grootte oa hoe vaak je er een nieuwe bij zult moeten steken.
Is een stuk makkelijker dan een voedingsbodem denk ik.
 
Zoals mark al zegt is dat veel makkelijker en dan heb je geen voedingsbodem nodig. Ik zou het in ieder geval zonder voedingsbodem gaan doen. Lid Backplay verkoopt ook goede voedingscapsules en die kun je een pb sturen.
 
hey bedankt voor de info en jullie mening.
ik denk dan indd dat ik zonder voedingsbodem ga werken.
 
Naar mijn mening is voedingsbodem de ergste troep die je kan krijgen. Probeerde ooit een plantje in te korten. Meteen bruine bak.
 
Als je zo n bodem gebruikt dan moet je met beleid een plant eruit trekken denk ik ;).
 
jessicapilon zei:
Als je zo n bodem gebruikt dan moet je met beleid een plant eruit trekken denk ik ;).

Ja, dat zeker. Maar ik haalde die plant er voorzichtig uit en hield mn vinger op het grind zodat er niet te veel uit ging. Kon ik weten dat die plant 10 centimeter aan wortels had.. :sorry: :oops: :S
 
tim.g zei:
wie heeft hier ervaring mee?
gaan de planten zo ook goed?
waar moet ik op letten met klei bolletjes?
en wie heeft er ervaring met de Easy Life 25 Root Sticks en hoe gaan de planten daar op?
Als je voeding in je bodem wil voor de plantjes kan je JBL Volcano Mineral of Volcano Powder als onderlaag gebruiken. Qua stikstof en fosfaat zal je dan wat minder hebben tegenover een klassieke voedingsbodem, maar je komt er al een heel eind mee.
Tropica heeft ook een goede onderlaag, maar dan moet je iets beter opletten als je de plantjes uit de bodem trekt.
Er zijn tegenwoordig genoeg goede producten die voor een voedingsrijke bodem zorgen en veel effici�nter en gebruiksvriendelijker zijn dan kleiballetjes.
Zou persoonlijk voor iets anders gaan dan de producten die je voorstelt.
 
ja ik had eerst een voedingsbodem maar echt na 2 a 3 maanden moet je toch een keer een plant er uit trekken en ook ik deed het mega voorzichtig maar toch kwam de voedingsbodem omhoog.
nou is dat na de eerste paar keer nog te bedekken met het gewone grind maar daarna niet meer.
en nog erger was dat de voedingsbodem wit was en mijn grind zwart dus het zag er echt niet meer uit.

@ backplay: jbl volcano mineral en of powder en die tropica ga je toch naar een voedingsbodem idee en krijg ik weer het zelfde probleem (ik ik moet bruin grind nemen en dat wil ik niet)

maar je zegt dat er genoeg goede producten zijn, wat gebruik jij dan?
 
Als ik die Volcano Mineral op de foto bekijk dan denk ik dat dit geen stof doet opwaaien in je bak zoals een echte voedingsbodem vaak wel doet.
Wel heb je dan dat je bij een onderlaag op den duur het mengen van de bodem zal krijgen en dat vindt ik zelf wel weer een nadeel. Vandaar dat ik werk met gewoon grind en de voedingscapsules die Backplay verkoopt.
 
tim.g zei:
@ backplay: jbl volcano mineral en of powder en die tropica ga je toch naar een voedingsbodem idee en krijg ik weer het zelfde probleem (ik ik moet bruin grind nemen en dat wil ik niet)

maar je zegt dat er genoeg goede producten zijn, wat gebruik jij dan?
Met die van JBL, en zeker de vulcano mineral, ga je dat probleem niet hebben. Van de Powder versie moet je niet veel gebruiken, dus dat gaat ook niet echt een probleem zijn.
ADA heeft ook Power Sand Special, wat eigenlijk nog beter is als die van JBL.
Je hoeft maar een kleine onderlaag te gebruiken waardoor je dat niet door je grind gaat zien.

Wat ik zelf gebruik hangt wat van de situatie af.
Wil je veel planten maar niet teveel met flesjes voedingsstoffen in de weer, neem je een aquasoil... Instant gratification! :D
Wil je grind of zand gebruiken met veel planten, ��n van de bovenstaande of capsules waar alle lekkers voor de planten in zit.
Wil je toch met klei in de weer kan je daar een kleine onderlaag mee maken. Lateriet en/of bentoniet zijn dan een optie, maar dat gaat een iets ander effect geven;
 

Terug
Bovenaan