Wel of geen Voedingsbodem onder aquariumzand?


Jerome

Active member
Lid geworden
9 januari 2024
Berichten
39
Leeftijd
53
Hallo Allemaal,

Voor mijn discusbak (180x60x70, zie ook mijn fotoalbum) in voorbereiding ben ik aan onderzoeken wat voor voedingsbodem nodig is. De bak wordt een gezelschaps aquarium met planten, maar wel afgestemd op omstandigheden voor discus vissen. Veel planten wil ik vastmaken aan wortelhout (Anubias, cryptos enzo), maar ook wat planten in de bodem (Lotus, Ludwiga enzo).

Ik wil Aquarium zand van de Hornbach gaan gebruiken en ik ben bang dat als ik een voedingsbodem ga gebruiken dat dit uiteindelijk vermengd zal worden met het zand. Om e.e.a uit te proberen heb ik een 45 liter bakje gevuld met een voedingsbodem die ik gestopt heb in filterzakjes. Maar de voedingsbodem komt toch ook deels door de filterzakjes heen. Ik zou het liefst een voedingsbodem willen gebruiken zodat daar ook goede bacteriën aan kunnen hechten.

Wat is jullie advies, toch een voedingsbodem/substraat gebruiken en zo ja, welke of met kleibolletjes o.i.d. aan de slag gaan?


Alvast bedankt!

Greetz, Jeroen.
 
Ik heb weleens Nutribase van Colombo zien gebruiken maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je aquarium er straks uit komt te zien. Succes!
 
Ik heb een zandbodem met diverse medium planten. Gaat prima, alleen wel inderdaad af en toe wat kleibolletjes erbij in doen en natuurlijk waterkolom voeding.
Ik denk dat je vrees dat de voedingsbodem en het zand gaan mengen terecht is, de bodem en het zand hebben niet hetzelfde soortelijk gewicht, uiteindelijk komt de zwaarste van de 2 onderop te liggen.
Wat betreft de hechting van bacteriën: waarom zouden er meer bacteriën aan voedingsbodem hechten dan aan zand?
 
Hallo Allemaal,

Voor mijn discusbak (180x60x70, zie ook mijn fotoalbum) in voorbereiding ben ik aan onderzoeken wat voor voedingsbodem nodig is. De bak wordt een gezelschaps aquarium met planten, maar wel afgestemd op omstandigheden voor discus vissen. Veel planten wil ik vastmaken aan wortelhout (Anubias, cryptos enzo), maar ook wat planten in de bodem (Lotus, Ludwiga enzo).

Ik wil Aquarium zand van de Hornbach gaan gebruiken en ik ben bang dat als ik een voedingsbodem ga gebruiken dat dit uiteindelijk vermengd zal worden met het zand. Om e.e.a uit te proberen heb ik een 45 liter bakje gevuld met een voedingsbodem die ik gestopt heb in filterzakjes. Maar de voedingsbodem komt toch ook deels door de filterzakjes heen. Ik zou het liefst een voedingsbodem willen gebruiken zodat daar ook goede bacteriën aan kunnen hechten.

Wat is jullie advies, toch een voedingsbodem/substraat gebruiken en zo ja, welke of met kleibolletjes o.i.d. aan de slag gaan?


Alvast bedankt!

Greetz, Jeroen.
Zelf heb ik altijd het volgende gedaan. Bij aquariumbemesting.nl kocht een kleibolletjes poeder en lateriet. Dat mengde ik een op een. Dat mengsel werd op de kale bodem in een heel dunne laag gestrooid. En daar bovenop kwam dan mijn zand en/of grindbodem. Dit is zeker voor het eerste begin voor je planten ruim voldoende. Later kan je altijd bij de planten die erom vragen in dezelfde mix kleibolletjes/lateriet inderdaad als zeer kleine bolletjes toevoegen. Je planten zijn dit voedsel dan ook gewoon en er zijn dus later geen aanpassingen nodig. In het geval van later toegevoegde bolletjes; maak ze zo klein als je kan zodat mocht je willen verplanten er geen leemkluiten mee naar boven komen. In mijn bak bleek dit uitstekend een uitstekend principe!
 
Hoi, allemaal dank voor de antwoorden. ok, duidelijk. Ik ga mee met jullie advies en ga voor de aanpak met de kleibolletjes en Lateriet. @Lysia: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bacteriën beter hechten aan substraat, vandaar.

Als ik toch bezig ben, nog tips voor Vloeibare bemesting? Ik lees hier op het forum goede ervaringen van de All in one van PlantedBox. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen met (vloeibare of droge) bemesting van Aquariumbemesting.nl? In mijn oude bak gebruikte ik bemesting van HS (geloof ik) die ik dagelijks doseerde met een Eheim voedings automaat. Ik denk dat ik deze keer een Chirros dosing pump ga aanschaffen.

Greetz, Jeroen.
 
Ik gebruik de poeders van aquariumbemesting, die ik dan als stockoplossing doseer: een oplossing met KNO3 en K2So4, een oplossing met H2Po4 en de mineralen/sporenoplossing.
 
Thanks. Maak je dan gebruik van de Estimative index om de verhoudingen te berekenen? Ik lees ook 50% waterwissel elke week? Of doe je dat op een andere manier? Ik lees op de site ook over de Redfield Ratio, toen ging bij mij een belletje rinkelen, ik kan mij herinneren dat ik ooit daar ook een presentatie van heb gezien maar toen niets mee gedaan.

Greetz, Jeroen.
 
Ik ben momenteel een beetje zoekende, na de verhuizing een half jaar geleden was mijn bak behoorlijk ontregeld.
Ik had een systeem van voeding toedienen op testresultaten, en een ww eens in de 4 weken. Ik doe dat nu eens per 2 weken en heb dus nog niet de ideale modus voor mijn bak gevonden. Ik test dus voorlopig mijn water op NO3, PO4 en Fe en pas daar mijn toediening op aan.
 
Hoi Lysia, dank voor de info.

Ik denk dat ik jouw strategie ga volgen, het zal de eerste tijd wel wat aandacht vergen om de juiste verhoudingen te vinden, maar dat maakt het ook leuk. Ik heb de uitgebreide testkit van JBL (Aquatest Lab) aangeschaft dus ik kan wat dat betreft goed bepalen wat er moet worden aangepast.

Thanks, Jeroen.
 

Terug
Bovenaan