Wel of Geen UVC


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Er zal vast een topic hierover zijn, kan het alleen niet vinden :D


Maar ik zit in dubio. Heb wel al de UVC filter binnen de Oase Vitronic 11. dit met de reden dat dit een van de x aantal met een 19mm dia slang kan. de eheim 800 heeft een slang dia van 16/18 mm en geen idee of dat de doorstroming aan kan van een JBL e1902 + de eheim is met de bak mee verkocht.


Maar nu twijfel ik enorm of ik de uvc wel ga gebruiken of niet ga gebruiken en terug sturen.

Zijn er mensen die mij uit de twijfels kan brengen dmv goede pros en cons?

Gebruik je het zelf ook of niet?
Helpt het echt zoals men zegt?

Kindly like to hear.
 
Je zult nu Ja en Nee antwoorden krijgen.
UVC is een leuk thema, alleen al op google vind je bibliotheken vol geschreven hierover.
Bij mijzelf, Ja ik heb een UVC maar hij staat uit omdat ik niet weet wat UVC met easy carbo doet.
Of ik de UVC nog eens aan ga zetten? denk het niet mede ook omdat ik wekelijks 100% ververs waardoor ik de bacteriële druk laag hou.
Heb je meteen antwoord waarom gekocht....verlagen van bacteriële druk.
 
Je zult nu Ja en Nee antwoorden krijgen.
UVC is een leuk thema, alleen al op google vind je bibliotheken vol geschreven hierover.
Bij mijzelf, Ja ik heb een UVC maar hij staat uit omdat ik niet weet wat UVC met easy carbo doet.
Of ik de UVC nog eens aan ga zetten? denk het niet mede ook omdat ik wekelijks 100% ververs waardoor ik de bacteriële druk laag hou.
Heb je meteen antwoord waarom gekocht....verlagen van bacteriële druk.
Thanks,

Maar bij 50% ww per week is het dan ook nodig?
 
Ik heb een UV-c lamp. Een los apparaat, ik hou niet van zaken die weer aan andere dingen gekoppeld zijn. Maar gebruik het ding nauwelijks. De mijne kan ik in de bak hangen wanneer ik wil.
IMG_20190928_114138_LI.jpg
Er zijn momenten wanneer het handig kan zijn maar 24/7 zo'n lamp aan is m.i. niet nodig.
 
Ik heb ook een losse interne om dezelfde reden als Benvo. Hij draait ook zo nu en dan. Ik gebruik hem voornamelijk na zieke vis of filtertoestanden omdat ik hem met diverse media kan vullen. Ik ververs dan ook veel en groot dus ook niet ivm bacterie druk hoewel ik dit wel als een zeer positief punt vind van UVC. Ik heb hem mede aangeschaft ivm algen ellende maar met UVC is dit ook niet zo even opgelost.

Ik zou hem ook gewoon houden nu je hem toch in huis heb en aandoen zo nu en dan of 24/7. Er zijn leden die 24/7 aan hebben met positief resultaat.
 
Je zult nu Ja en Nee antwoorden krijgen.
UVC is een leuk thema, alleen al op google vind je bibliotheken vol geschreven hierover.
Bij mijzelf, Ja ik heb een UVC maar hij staat uit omdat ik niet weet wat UVC met easy carbo doet.
Of ik de UVC nog eens aan ga zetten? denk het niet mede ook omdat ik wekelijks 100% ververs waardoor ik de bacteriële druk laag hou.
Heb je meteen antwoord waarom gekocht....verlagen van bacteriële druk.

Misschien een hele vreemde vraag. Maar wat is het gevolg van te hoge bacteriedruk. En om wat voor bacterieen gaat het dan
 
Misschien een hele vreemde vraag. Maar wat is het gevolg van te hoge bacteriedruk. En om wat voor bacterieen gaat het dan
Het gaat vooral om de bacteriën die we niet in onze bak willen zien. De ziekte verwekkers.
Die wil je de nek om draaien. Alleen gaan er natuurlijk ook de goede bacteriën die we juist wel willen behouden ook kapot als ze per ongeluk langs de lamp komen.
 
Het gaat vooral om de bacteriën die we niet in onze bak willen zien. De ziekte verwekkers.
Die wil je de nek om draaien. Alleen gaan er natuurlijk ook de goede bacteriën die we juist wel willen behouden ook kapot als ze per ongeluk langs de lamp komen.
Gebruik je een uvc!
 
Het gaat vooral om de bacteriën die we niet in onze bak willen zien. De ziekte verwekkers.
Die wil je de nek om draaien. Alleen gaan er natuurlijk ook de goede bacteriën die we juist wel willen behouden ook kapot als ze per ongeluk langs de lamp komen.
nouja die paar ( goede) die er lang komen zouden in het aquarium toch al niet veel doen.....weten veel mensen niet maar nitrificerende bacteriën houden echt niet van licht !!
Ze stoppen bij een bepaalde drempelwaarde met dat te doen wat ze moeten doen.
Nitrificerende bacteriën zitten het liefst in het donker.
 
Misschien een hele vreemde vraag. Maar wat is het gevolg van te hoge bacteriedruk. En om wat voor bacterieen gaat het dan
Eigenlijk alle soorten, en niet zoals op jouw huid waar ook ontelbare bacteriën op zitten is dat in het water ook zo.....in een ongunstig of is het eerder gunstig klimaat kunnen ze zich massaal delen.
Vergelijk het een beetje met een huis waar genoeg zuurstof is maar wel vocht en potdicht.

En echte ziekteverwekkers zoals vistuberculose TBC, of flavobacteria.....die wil je echt niet.
Of je dieemet een UVC tegen houd ? dat ligt aan de UVC, contacttijd en aantal watt. De meeste gebruikte UVC in de aqauriumwereld hebben in 90% van de gevallen een te hoge doorstroming en werken niet.
 
nouja die paar ( goede) die er lang komen zouden in het aquarium toch al niet veel doen.....weten veel mensen niet maar nitrificerende bacteriën houden echt niet van licht !!
Ze stoppen bij een bepaalde drempelwaarde met dat te doen wat ze moeten doen.
Nitrificerende bacteriën zitten het liefst in het donker.
Heel veel mensen hebben een UV-c lamp in hun filter die ze 24/7 aanlaten. Normaal gesproken is het daar donker. En er is stroming. M.i. heeft een 24/7 UV-c belichting bij een overigens gezonde bak geen zin.
 
Ik heb er ooit met veel succes een algenbloei (zweefalg) mee bestreden waar ik weken last van had. Binnen drie dagen knetterhelder water. Maar na een paar weken op proef uitgezet. Bleef allemaal prima. Dus nu ligt hij in de kast, (naast de co2 reactor 🤣).
 
Hier ook een UVC, poosje 24/7 gedraaid maar het enige wat het zichtbaar deed was m’n stroomrekening opschroeven..
De kleur van de vissen werd niet noemenswaardig intenser en het water werd er zeker niet helderder van.
De aanslag op de ruiten groeide iets minder hard aan maar ook niet noemenswaardig..

Ik heb trouwens een 36W lamp van jbl waar (volgens hun advies) 800L/U langs stroomt
 
Hier ook een UVC, poosje 24/7 gedraaid maar het enige wat het zichtbaar deed was m’n stroomrekening opschroeven..
De kleur van de vissen werd niet noemenswaardig intenser en het water werd er zeker niet helderder van.
De aanslag op de ruiten groeide iets minder hard aan maar ook niet noemenswaardig..

Ik heb trouwens een 36W lamp van jbl waar (volgens hun advies) 800L/U langs stroomt
Dus echt noemenswaardig is het niet.

Maar ik vraag mij dan af. bv Bacteriebloei is dat echt te merken? is er meer ziektes in de bak bij mensen zonder uvc dan met?

of is dit meer een theorie geval?
 
Dus echt noemenswaardig is het niet.

Maar ik vraag mij dan af. bv Bacteriebloei is dat echt te merken? is er meer ziektes in de bak bij mensen zonder uvc dan met?

of is dit meer een theorie geval?
Ik denk een combi van puur theorie en wat @janjdk aanhaalde aangaande het verkeerde gebruik.

Een lid hier (kan hem niet taggen of vinden nu) heeft visTBC opgelopen van zijn aquarium ondanks dat hij een UVC gebruikte.
Post gevonden:
 
Dus echt noemenswaardig is het niet.

Maar ik vraag mij dan af. bv Bacteriebloei is dat echt te merken? is er meer ziektes in de bak bij mensen zonder uvc dan met?

of is dit meer een theorie geval?
Er is naar zulke dingen vast geen betrouwbaar onderzoek gedaan. UVC doodt bacteriën en algensporen en allerlei ander klein levend grut. Of dat nodig is in een aquarium is niet duidelijk. Ik denk dat er vele mensen hier zeer succesvol zonder uvc vissen houden. Wanneer je zorgt voor een goed onderhouden bak (50% water per week verversen, bodem en filters schoonhouden) met veel minder vissen dan zou “mogen “ die je goed afwisselend voert dan komt het vast wel goed. Jij hoeft ook niet de hele dag antibiotica te slikken om niet ziek te worden terwijl je propvol bacteriën zit.
 
Ik moet wel mijn handen stuk wassen en desinfecteren en een neus mondkapje dragen🙄
Dat gaat om een virus 🤣, daar helpen antibiotica niet tegen. En dat wassen en mondkapjes dragen is dus gelijk aan goed onderhoud en filtratie 🤣
 
Ik heb zelf wel een uvc en heb deze ook 24/7 aan staan.

Eiegnlijk om bacteriedruk te verlagen. Heb ooit eens een aantal vissen verloren aan een onbekende ziekte.
En sinds de uvc geen ziektes meer gehad.

Dus ik laat hem lekker aan. Een goed gevoel is ook een paar kWh waard.
 
voor een vijver is het best een nuttig ding omdat het voorkomt dat water groen wordt etc. zeker in vijvers waar planten weinig kans maken (koi) is zoiets onvermijdelijk.
kwa ziekte preventie zie ik er veel minder licht in.

vissen dragen altijd ziekteverwekkers/parasieten bij zich. en normaal houdt het imuumsysteem van de vis die voldoende onder de duim zodat geen probleem is. Maar bij een verzwakte afweer door stress, slechte waterkwaliteit, verkeerd voer etc. krijgt de ziekteverwekker dan kans omzich uit te breiden en de vis ziek te maken.

wat doet een uv-lamp daaraan? niet zoveel, alleen ziekteverwekkers die uitgescheiden worden door een vis zullen voor een deel gedood worden door het uv-filter. dan kunnen ze iig geen andere vis besmetten. de kans op besmetting van de ene naar de andere vis wordt dus kleiner, maar nooit 0.

het is mijn inziens altijd zinvoller om te investeren in de weerstand van de vis: voldoende waterverversen, juiste waterwaarde, juiste visbestand, juiste voeding etc.
 
wat doet een uv-lamp daaraan? niet zoveel, alleen ziekteverwekkers die uitgescheiden worden door een vis zullen voor een deel gedood worden door het uv-filter. dan kunnen ze iig geen andere vis besmetten. de kans op besmetting van de ene naar de andere vis wordt dus kleiner, maar nooit 0.

het is mijn inziens altijd zinvoller om te investeren in de weerstand van de vis: voldoende waterverversen, juiste waterwaarde, juiste visbestand, juiste voeding etc.

dat laatste ben ik het helemaal met je eens, maar ......google eens op germicidal en UVC.
Wist je trouwens dat heel veel drinkwater leveranciers hun water behandelen met UVC, als ze dat niet deden werden wij strontziek ondanks goede gezondheid en weerstand.
Dat bijna iedere operatiekamer behandeld wordt met UVC......
 
nu vraag ik mij af wat is de in en wat is de uit :D

1610107437101.png
 
ja hoe is dat het beste Verticaal of horizontaal?
 
dat laatste ben ik het helemaal met je eens, maar ......google eens op germicidal en UVC.
Wist je trouwens dat heel veel drinkwater leveranciers hun water behandelen met UVC, als ze dat niet deden werden wij strontziek ondanks goede gezondheid en weerstand.
Dat bijna iedere operatiekamer behandeld wordt met UVC......
Het helpt ook wel om de bacteriedruk in het water te verlagen, of laag te houden. zoals ik zei, het helpt voorkomen dat vissen bij ziekte elkaar besmetten. Maar je voorkomt er niet mee dat een vis ziek kan worden, En als men minder gaat verversen omdat er een uvc aan de bak hangt, kan het effect per saldo 0 of negatief zijn. een groot deel van ziekte gevallen worden veroorzaakt door verkeerd visbestand, verkeerde waterwaardes, verkeerde voeding gebrekkig onderhoud. Dat lost een uvfilter niet op. Het staat niet zo hoog op mijn lijstje van goede investeringen voor een gezond aquarium.
 
Ff een Btje een topic kapen hoor :p
Maar gezien ik werk met demi water wat een week of langer opgeslagen staat
En de filters en ionenwisselaar die dus ook een week of langer vol staan met stilstaand water.
Reist bij mij een beetje de vraag hoe zinvol een dompel UVC zou zijn in het opslag vat?
In 2 weken tijd zou er een hoop (slechte) bacteriën kunnen groeien..
Met een weekje is er al een biofilm te voelen in een emmertje water, dus dan zou dat ook in het vat kunnen gebeuren natuurlijk.

Vat is trouwens voorzien van een wavemaker die op 8000L/U draait om het water in beweging te houden zodat ik m’n mineralen kan mengen.
Meestal zit het water minstens 24 uur in het vat voordat het m’n aquarium in gaat om de mineralen te mengen en op kamer temperatuur te komen
 
De opslagtanks voor demiwater op het werk, zijn voorzien van uvc.
Deze worden een paar keer per dag aangestuurd.

Het UHQ apparaat (zeer zuiver water <0,05 uS) heeft ook uvc ingebouwd.

Ik neem aan dat die fabrikanten wel weten wat ze doen.
 

Terug
Bovenaan