Wel of geen plaat onder aquarium??


T

Thijssen_S

Guest
Ik ga een nieuw aquarium opstarten van Eheim 120x40x45 met aan de onderzijde een dragend frame.
Het aquarium komt op een (teak) houten kast te staan. Deze hebben we in het midden verstevigd met een extra draagpunt.

Vaak hoor je dat er een tempex/rubberen plaat onder het aquarium wordt gelegd. Meestal is dat bij volglas aquaria zonder frame.
Is het aan te raden om dat bij mijn aquarium ook te gebruiken, of evt onder de glazen bodemplaat, binnen het frame, op te vullen? Of is het ontwerp zodanig dat dit juist af te raden is?

Het kastje is redelijk vlak en staat behoorlijk waterpas, maar het blijft natuurlijk wel hout.

Ik heb evt. een soort opgeschuimd rubbermateriaal (ca.1,5 cm dik) wat redelijk stevig is maar wel flexibel. Is dat een optie? Of kan ik volstaan met bv isolatiemateriaal wat onder een laminaatvloer gebruikt wordt?

Groeten, Sandra
 
De ruimte tussen het frame en glas kan je het beste niet opvullen maar je kan idd wel iets van zachter materiaal gebruiken wat tussen heel de bak en meubel zit om eventuele oneffenheden te voorkomen.
 
Kan het kastje de bak dragen?
Redelijk vlak??
Isolatie van laminaat is goed,hoor.
Kan wat verschil opvangen.
Heb ik ook onder mijn 1 m bak.
 
Bedankt voor jullie snelle reactie!

Het kastje heeft een bouwkundige aangepast, dus ik ga er wel vanuit dat het de bak kan dragen! :)
In het midden hebben we een extra poot bevestigd die dus het gewicht in het midden extra op kan vangen.
Het is een stevig en stabiel kastje. Redelijk vlak inderdaad; hout blijft een natuurprodukt dus zal altijd wat oneffenheden hebben, maar dan heb ik het over millimeters (2-3 mm verloop?). Lastig om dat exact te kunnen meten.

Wat voor soort materiaal en welke dikte zou ik dan het beste kunnen gebruiken denk je?
Ik heb isolatiemateriaal van een laminaatvloer, dat is redelijk zacht en ca. 2-3 mm dik, evt ook in meerdere lagen te gebruiken?
Het andere materiaal is opgeschuimd rubber van 1,5 cm dik. Redelijk stug maar wel vormbaar.
Dit zijn stroken, dus die kan ik dan precies onder de randen van het frame leggen.
 
Ik zou dan wel van die groene plaat nemen en niet 1 vel van dat witte foam spul want dat heeft geen zin met zo'n gewicht,of meerdere vellen idd.
Een plaat tempex van een cm kan ook bv.
 
Op t moment dat je een frame hebt onder de bak, en neem aan dat dit zo'n rand is die er onder zit, word
aangeraden geen schuim/ foam of wat dan ook te plaatsen.
 
Heb mijn aquael van 150 cm zonder plaat/mat oid direct op mijn houten meubel geplaatst. Frame draagt. Bij jouw Eheim draagt het frame ook.
 
Het frame draagt zeker maar het glas zit strak in het frame,lijkt me dat het belangrijk is dat het frame zelf ook op een vlakke ondergrond staat toch?
 
Ja, dat gevoel heb ik dus ook John.
Zal een s kijken wat de fabrikant er zelf over zegt. Maar ja, die gaat er natuurlijk vanuit dat het op een bijpassend meubel staat.
Maar die vond ik dus echt niet mooi ;-)
 
Als je het oppervlakte van je meubel niet vertrouwd dan een vlakke plaat hout erop monteren en daar je bak opzetten.
Zou er geen foam/rubberen mat onder je frame leggen...door het gewicht van je bak krijg je toch weer die oneffenheden terug.
 
Stel dat er iets van een bolling in het oppervlak zit,verschil in hoogte kruislings of in de volledige lengte van het meubel krijg je dat ook met een extra plaat hout natuurlijk dus dat lost niks op.
Het principe van bv tempexplaat is juist dat dit het verschil opvangt door het gewicht van de bak waardoor deze 100% waterpas staat en geen oneffenheden zijn bovendien.
 
Ach..we hebben het bovenblad niet gezien, dus blijft gissen ;)
 
Thijssen_S zei:
Bedankt voor jullie snelle reactie!

Het kastje heeft een bouwkundige aangepast, dus ik ga er wel vanuit dat het de bak kan dragen! :)
In het midden hebben we een extra poot bevestigd die dus het gewicht in het midden extra op kan vangen.
Het is een stevig en stabiel kastje. Redelijk vlak inderdaad; hout blijft een natuurprodukt dus zal altijd wat oneffenheden hebben, maar dan heb ik het over millimeters (2-3 mm verloop?). Lastig om dat exact te kunnen meten.

Wat voor soort materiaal en welke dikte zou ik dan het beste kunnen gebruiken denk je?
Ik heb isolatiemateriaal van een laminaatvloer, dat is redelijk zacht en ca. 2-3 mm dik, evt ook in meerdere lagen te gebruiken?
Het andere materiaal is opgeschuimd rubber van 1,5 cm dik. Redelijk stug maar wel vormbaar.
Dit zijn stroken, dus die kan ik dan precies onder de randen van het frame leggen.
Heb je een foto van het kastje?

Ik had mijn 1.m bak ook op een kastje staan.
Achter zat er geen plint onder.
Gevolg,dat dat de bodem achter weg zakte.
En begon te druppelen.
 
Kan zo een teak houten kast wel tegen druppels water ?
Lijkt me dat je dan kringen gaat krijgen met de tijd ?
 
Teak kan inderdaad kringen van water krijgen. Het kastje staat in de olie, en evt kringen kun je daar ook prima mee weg krijgen. Ik heb een tafel van teak voor de kinderen, regelmatig limonade overheengegaan, op geverfd, schoongemaakt. Geen problemen.

Bertus, wat bedoel je met een plint achter?
Dit kastje heeft is aan de achterzijde ook dicht en verstevigd, niet van dat dunne spaanplaatspul.
In het midden hebben we een extra poot geplaatst die direct van het bovenblad naar de grond loopt.

Ik denk dat ik bovenop een mooie vlakke multiplexplaat leg, en die dan goed in de jachtlak zet.

Foto... Ja, hoe plaats ik die ook alweer?? Zoek ik ff op, komt eraan!
 
Vlakke afgewerkte (watervaste) multiplexplaat zal echt volstaan. Succes.
 
Misschien nog interessant om te vermelden, ik heb nl een reactie van Eheim ontvangen:

Zij adviseren om g��n plaat (rubber/tempex oid) onder het aquarium te plaatsen.
Het frame kan evt kleine oneffenheden goed opvangen. Ze geven zelfs aan dat als je een zachte ondergrond onder het frame plaatst dit de bovenplaat van je meubel kan beinvloeden.
Uiteraard zal de ondergrond nooit te veel oneffenheden mogen hebben!

Hieronder de mail en antwoord:

------------

Hello,

I have a Eheim (MP) tank 120x40x45 and I want to place this on a teak wooden cabinet. The Original cabinet has got some waterdamage and doesnt really fit in our interior, so thats why we chose something else.
The tank has got a frame on the bottom. Do I need to put an underground under the frame to compensate for(small) irregulations?
And if yes, what material is best and how thick does it need to be?

I've got some insulationmaterial what we also used to put under a wooden floor, this is 3 mm thick. Can be used in multiple layers.
I also have got some foamed rubber, 1,5 cm thick, which is stiffer but still flexible.
What can you advice?

Thanking you in advance for your effort!

Kind regards, Sandra Thijssen

-------------------

Hello,

Thanks for your request.
Please do not use an additional pad. If you have only very small irregulations it is not necessary to use a pad.
If using pad and bottom frame at same time, it is possible, that the plate of your furniture will bend.

For further questions feel free to contact us again.

Best regards

i.A. Denis Stucky-Schwehm
 
Duidelijk verhaal,leuk dat je dat hier plaatst! :thumbs:
 
Yep..helder antwoord. Was ook wat ik al dacht/meende te weten ;)
Goed dat jij nu zekerheid hebt.
Fijn dat je dit plaatst hier, zodat anderen hier ook wat aan hebben!
 

Terug
Bovenaan