wel groei maar slechte bladeren


hemmel.mol

Member
Lid geworden
25 juli 2019
Berichten
17
Leeftijd
53
hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn planten blijven klein en ik weet niet waardoor.
Ik heb al 7 jaar een 60l Juwel aquarium met bijgehouden Juwel filters en een extra carbon filtertje. Ik ververs elke maandag 25l water en voeg mest toe. Dennerle plantagold7, dat N, K2O, en P2O5 bevat. Daarnaast voeg ik elke dag 1 ml Dennerle Carbo toe.
Mijn waterwaarden zijn pH 7, GH 8, kH 3, NO2 O, NO3 10 De meting is met een multistick van Tetra. Ik twijfel aan de kwaliteit want hij zegt bovendien dat er 1,5 Cl2 in zit.
Ik hou het super eenvoudig met 4 guppies en 2 garnalen, waterpest, cabomba en andere goedkope plantjes.

Wat moet ik doen voor meer bladeren en groenere bladeren?
de onderste bladeren zijn altijd doorzichtig en met een bruingele tint. De planten cabomba en waterpest groeien wel met mooie blaadjes aan de toppen, maar daaronder gaan de blaadjes dood. Andere planten zijn in een jaar nog niet gegroeid.
 

Bijlagen

  • 20221219_081201.jpg
    20221219_081201.jpg
    220.7 KB · Weergaven: 103
Om te beginnen zou ik niet testen met strips maar met druppels want die druppels zijn veel betrouwbaarder. Soms kan d elfs dat ook gratis voor je doen en anders kun je al een koffer kopen voor rond de 25 euro. Ik zou de carbon eruit halen want kool is niet nodig tenzij je medicatie hebt gebruikt en kool kan cheleten samen met de voeding uit je bak trekken.
 
Heb je wel voldoende stroming in je bak? (zie vooraan een groenige waas, lijkt rechts ook heel lichtjes over het zand te gaan, hopelijk geen blauwalg)
 
Je hebt getest met daarbij 10 mg/l nitraat (NO3) maar wat nog mist is de PO4. Een richtlijn is een verhouding van 20 : 2. Verder weet ik niet wat voor planten je nog meer hebt en zou je bijvoorbeeld ook voeding voor bij de wortels mogelijk kunnen gebruiken.

Met poeders van aquariumbemesting.nl zou je via een stockoplossing nog wat extra kunnen bijsturen tegen geringe kosten.
 
Ok. Ik heb de koolfilter verwijderd.

Dat met die alg op het zand heb je goed gezien. Ik hevel elke keer die alg met wat zand eruit. Het propellortje is 3 jaar geleden vernieuwd, maar misschien moet het kienhout anders worden neergezet.

Als eerste heb ik dus een paar druppeltests nodig en met name de PO4 meten.
Misschien lukt het deze week nog om eens bij de aquariumzaak water te laten testen.

Bedankt. Ik verwachtte eigenlijk tips met producten, in de trant van: 'als mest moet je de Tetra Super Grow 5 kopen'.
 
Bedankt. Ik verwachtte eigenlijk tips met producten, in de trant van: 'als mest moet je de Tetra Super Grow 5 kopen'.
Goed onderhoud en voldoende voeding is belangrijk en het is in de regel niet nodig om verder er maar van alles in te mikken tenzij je de lfs wil steunen;)
 
Belangrijk is dat de boel in balans is. Als je een product van een goed merk toevoegt terwijl je planten iets anders nodig hebben dan schiet je er nog weinig mee op.
 
Je hebt getest met daarbij 10 mg/l nitraat (NO3) maar wat nog mist is de PO4. Een richtlijn is een verhouding van 20 : 2. Verder weet ik niet wat voor planten je nog meer hebt en zou je bijvoorbeeld ook voeding voor bij de wortels mogelijk kunnen gebruiken.

Met poeders van aquariumbemesting.nl zou je via een stockoplossing nog wat extra kunnen bijsturen tegen geringe kosten.
Hai Friesian,

Ja er is een lange tijd overheen gegaan. Ik verander steeds een kleinigheid en wacht een paar maanden.
Grote opsteker was de aquariumwinkelmeneer die zei dat ik de verlichting eens per dag langer dan 8 uur aan moest laten. Toen veranderde de bruine alg in groene alg. Mijn planten groeien beter.

Ik ben deze maand de strijd aangegaan met de blauwalg en heb eindelijk een druppelset in huis gehaald.
Jij zei fosfaat:nitraat moet 2:20 zijn (ik neem aan dat het om de 10% gaat en niet exact de 2 en de 20 die jij noemde) . Bij mij is het 0,3 fosfaat en 5 nitraat.
Nu is fosfaat voor mij een nieuw aandachtspunt. Moet die nu circa 0,2 omhoog? Of de nitraat omlaag?
 

Terug
Bovenaan