wegwijs externe filters


T

Triple20

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb een Jewel Rio125, matig bezet met vissen. Op dit moment zit het interne bioflow 3.0 filter er nog in, maar los van het feit dat het een lelijk ding is, hij begint ook los te komen van het aquarium.

Ik ben de opties aan het afwegen, en heb behoefte aan wat advies mbt een extern filter.

Wat heb ik daarvoor allemaal nodig (filter + pomp, externe verwarming?, kranen? filtermateriaal etc)

Welke capaciteit?

Hoe zit het met stroomverbruik (zijn daar nog slimme keuzes in te maken)?

Waarmee verwijder ik de kit van het glas?

Waarmee kit ik een nieuwe achterwand er in?

Bedankt voor de moeite alvast!
 
Ik heb ook een bak van 125 liter hier en heb de Eheim 2213 erop staan.
Eigenlijk zit alles wel bij de filter als je die koopt. behalve soms het filtermedium zoals de siporax en dergelijke.
Stroomverbruik is 8W.
Als achterwand gebruik ik van die posters die aan de buitenkant komen. Om iets erin te kitten is er aquariumkit te koop bij de lfs.
Bij de Eheim kun je 2 dubbele kranen kopen want dat werkt makkelijker. Volgens mij zijn er ook sets te koop die helemaal compleet zijn hoor.

Destijds wilde ik de interne juist uit de Rio hebben maar dat lukte me niet. En bij jou komt hij zomaar los :juggle:.
 
Over "welk" buitenfilter geschikt is voor jouw bak kun je heel veel verschillend advies krijgen. Bijna elke aquariaan zweert bij zijn/haar merk ;)
Eheim, JBL, Tetra(tec) maken goede buitenfilters. Meestal koop je ze compleet met al het benodigde materiaal. Bij Eheim dien je (soms) de slangkranen er nog bij te kopen.
Geadviseerd wordt om zo'n drie keer de inhoud van je bak per uur rond te pompen. Dit is dan door de fabrikant opgegeven bij onbelaste filters. Die capaciteit loopt dus terug in de praktijk.
Dus jij kan kijken naar een filter die ong 600 liter/ uur rondpompt.
Ik heb goede ervaringen met Eheim, Tetratec, Jebao.
Eheim en Tetra gebruiken niet zoveel stroom...de Jebao is wat minder zuinig.

Voor de andere vragen zal een ander forumlid je wel van advies dienen.
 
1. Je hebt een filter nodig, externe verwarming is niet nodig, ligt eraan welk filter je koopt wat je nodig hebt ;).

2. Voor een juwel rio 125 zou ik een capaciteit nemen van zo'n 500/700 L/ph
3. Met een zuinig filter kan je idd aardig wat geld besparen.

4. Kit kan je verwijderen met een mesje.
5. Ik zou de hele bak leeghalen en dan met kit (wel voor aquaria geschikte kit) de achterwand vastmaken


Qua filter zou ik kiezen voor een Jbl e701 , een zuinig ( 9 watt) , stil en een degelijk filter. Ikzelf vind een Eheim 2213 niet zo handig als je onderhoud wilt plegen.
 
Daarom stel ik een Eheim Ecco voor.
Is met kranen, en overslag beugel.
Makkelijk open en dicht te doen.

Eheim 2032 Ecco Pro 130 - Aquariumplantenshop.nl



www.aquariumplantenshop.nl � Techniek � Filtertechniek
 
Zou eerst naar je budget kijken, en koop de grootste filter die je budget toelaat. Filter knijpen gaat altijd, zelf bij blazen zodat die harder gaat word moeilijk.
Heb zelf alleen maar filters van Eheim, en heb alle reeksen buiten de prof2 al gebruikt, en vind dat elke reeks wel een zwakke plek heeft.
De prof1 serie is naar mijn mening nog de beste, ondanks het hogere stroomverbruik. De prof3 reeks vond ik een teleurstelling.
 
Knijpen kan zeker, maar bij de Eheim hier met offici�le kranen ging de kraan druppen bij het knijpen van 1 kraan. Hier op het forum bleek dat ik niet het enige lid was die dit probleem had.
Dus ik zou niet knijpen met 1 kraan/hendel maar dan beide wat afknijpen bij de dubbele kraan.
 
Hij heeft de keuze uit 3 maten.
Dit zijn de makkelijkste filters, voor bij zijn bak.
En is knijpen helemaal niet nodig.
 
Als je uitgaat van 3x de inhoud van de bak dan zit je bij de Rio125 op zo n 375 liter en dan zou een 2213 voldoende moeten zijn. Mij bevalt hij ook prima en ik heb er een goede stroming mee door de gehele bak.
 
Heb de Ecco pro 300 op een 54L aquarium, ervoor een 2213.
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen de theoretische l/h en praktische op de Ecco en prof3 reeks, vooral als je er nog iets tussen plaatst. Het mandjes systeem is bij de Ecco wel ok.
Voor een plantenbak ga ik meestal voor 8-10 X de inhoud, al maakt een goede plaatsing ook een verschil.

Maar ja, over filters kan je blijven discuteren...
 
Ja, ik heb ze hier ook in alle maten.
Dus kan ook kiezen,welke ik neem.
 
Persoonlijk heb ik zowel goede ervaring met JBL als Tetra, een Tetratec ex600 zal bijvoorbeeld prima voldoen voor jouw aquarium. Dit filter is ook nog eens erg stil.
 
Met je eens Ludger. Zou prima filter zijn voor zijn bak!
 
backplay zei:
Heb de Ecco pro 300 op een 54L aquarium, ervoor een 2213.
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen de theoretische l/h en praktische op de Ecco en prof3 reeks, vooral als je er nog iets tussen plaatst. Het mandjes systeem is bij de Ecco wel ok.
Voor een plantenbak ga ik meestal voor 8-10 X de inhoud, al maakt een goede plaatsing ook een verschil.

Maar ja, over filters kan je blijven discuteren...

Waarom ga je dan voor 8 a 10x de inhoud dan??
 
jessicapilon zei:
backplay zei:
Heb de Ecco pro 300 op een 54L aquarium, ervoor een 2213.
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen de theoretische l/h en praktische op de Ecco en prof3 reeks, vooral als je er nog iets tussen plaatst. Het mandjes systeem is bij de Ecco wel ok.
Voor een plantenbak ga ik meestal voor 8-10 X de inhoud, al maakt een goede plaatsing ook een verschil.

Maar ja, over filters kan je blijven discuteren...

Waarom ga je dan voor 8 a 10x de inhoud dan??

Om overal genoeg stroming te krijgen, en vooral om de CO2 goed te mengen in het water. Zo zorg je ervoor dat er overal genoeg is.

Heb bv. in een meter aquarium (netto 140L) een filter van 950l/h en een stromingspomp van 1600l/h. Voordeel van een goede stromingspomp is dat je een gelijkmatigere stroming krijgt als de standaard uitstromer van een filter. Beetje vergelijkbaar met een lily pipe.
Zonder de stromingspomp gaat het ook wel, maar ik merk dat het resultaat met stromingspomp veel beter is. Crypto's en planten die wat meer CO2 willen zie je dan echt opleven. En je kan dan met minder CO2 hetzelfde resultaat halen.
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
backplay zei:
Heb de Ecco pro 300 op een 54L aquarium, ervoor een 2213.
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen de theoretische l/h en praktische op de Ecco en prof3 reeks, vooral als je er nog iets tussen plaatst. Het mandjes systeem is bij de Ecco wel ok.
Voor een plantenbak ga ik meestal voor 8-10 X de inhoud, al maakt een goede plaatsing ook een verschil.

Maar ja, over filters kan je blijven discuteren...

Waarom ga je dan voor 8 a 10x de inhoud dan??

Om overal genoeg stroming te krijgen, en vooral om de CO2 goed te mengen in het water. Zo zorg je ervoor dat er overal genoeg is.

Heb bv. in een meter aquarium (netto 140L) een filter van 950l/h en een stromingspomp van 1600l/h. Voordeel van een goede stromingspomp is dat je een gelijkmatigere stroming krijgt als de standaard uitstromer van een filter. Beetje vergelijkbaar met een lily pipe.
Zonder de stromingspomp gaat het ook wel, maar ik merk dat het resultaat met stromingspomp veel beter is. Crypto's en planten die wat meer CO2 willen zie je dan echt opleven. En je kan dan met minder CO2 hetzelfde resultaat halen.

Wij hebben 2-3 keer als standaard, in het buitenland werken ze meer met 10X.
 
Ik heb de Ecco Pro 200 op een 120 liter bak en kan hem iedereen aanraden. Perfect werkend filter en stroming zat.
 
backplay zei:
Om overal genoeg stroming te krijgen, en vooral om de CO2 goed te mengen in het water. Zo zorg je ervoor dat er overal genoeg is.

Heb bv. in een meter aquarium (netto 140L) een filter van 950l/h en een stromingspomp van 1600l/h.

Ik heb dat ook in mijn meterbak en dat is een hillstream aquarium. Ik heb er dan nog 1 pomp van 450 l/ph bij maar de vissen worden echt weggespoeld hier hoor :D
 
Ben benieuwd of de TS nu een beslissing qua filter heeft kunnen nemen ;)
 
backplay zei:
backplay zei:
jessicapilon zei:
backplay zei:
Heb de Ecco pro 300 op een 54L aquarium, ervoor een 2213.
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen de theoretische l/h en praktische op de Ecco en prof3 reeks, vooral als je er nog iets tussen plaatst. Het mandjes systeem is bij de Ecco wel ok.
Voor een plantenbak ga ik meestal voor 8-10 X de inhoud, al maakt een goede plaatsing ook een verschil.

Maar ja, over filters kan je blijven discuteren...

Waarom ga je dan voor 8 a 10x de inhoud dan??

Om overal genoeg stroming te krijgen, en vooral om de CO2 goed te mengen in het water. Zo zorg je ervoor dat er overal genoeg is.

Heb bv. in een meter aquarium (netto 140L) een filter van 950l/h en een stromingspomp van 1600l/h. Voordeel van een goede stromingspomp is dat je een gelijkmatigere stroming krijgt als de standaard uitstromer van een filter. Beetje vergelijkbaar met een lily pipe.
Zonder de stromingspomp gaat het ook wel, maar ik merk dat het resultaat met stromingspomp veel beter is. Crypto's en planten die wat meer CO2 willen zie je dan echt opleven. En je kan dan met minder CO2 hetzelfde resultaat halen.

Wij hebben 2-3 keer als standaard, in het buitenland werken ze meer met 10X.

Ok, dat snap ik. Maar ik heb de Eheim2213 op de 80cm en dan bewegen de planten door de hele bak al behoorlijk en de Espei s erin hebben al moeite met het tegen de stroming in zwemmen.
Wat jij zegt zou dus wel kunnen maar dan moet het een echte plantenbak zijn zonder vissen, want die blaas je anders weg denk ik. De 2213 is 440 liter maximaal op 125 liter bruto. Dus dik 3x zeg maar. Meer moet het ook niet zijn dus gelet op de vissen.
aangezien de TS een zelfde bak heeft denk ik ook dat de 2213 ruim voldoende zal zijn voor hem.
 
peterdenhaag53 zei:
Ben benieuwd of de TS nu een beslissing qua filter heeft kunnen nemen ;)

Ha, dat nog niet. De eccoplus 130 of 200 klinkt goed. Maar dan moet ik nog even sparen... Ik ben er wel van overtuigd inmiddels dat een extern filter beter werk levert dan het interne, dus ik vind het niet eens zo erg dat het binnenfilter loslaat.

Nadeel is wel weer dat de 3d achterwand die er nu inzit vervangen moet worden. En waar laat ik dan de vissen als dat een dag moet drogen? Logistiek is het nogal een operatie
 
Je kan ipv de huidige achterwand dus de poster achter de bak doen die ik ook gebruik. Die kun je zo kopen en erachter plakken. Krijg je ook geen algen op de achterwand of verontreiniging er tussen.
Ik heb nooit een achterwand in de bak zitten.

Als de de genoemde wil nemen moet je wellicht even doorsparen, maar als je toch de 2213 zou nemen dan zijn die op MP voor een paar tientjes te koop. Ik heb ze hier ook vandaan gehaald namelijk.
Of de iets zwaardere broer, de 2215.
 
jessicapilon zei:
Ik heb ook een bak van 125 liter hier en heb de Eheim 2213 erop staan.

Hoe zit het met het onderhoud waar Bertus het over heeft? Wat is lastig aan het onderhoud van de Eheim? (en bedenk daarbij dat ik het interne filter van Jewel gewend ben :))
 
Ik zou het niet weten hoor :D . Je hebt er een binnenpot in zeg maar en die til je er makkelijk even uit en je doet je onderhoud en dan plaats je de pot weer terug.
Ik ben echt giga ontechnisch maar heb er geen problemen mee hoor. Als je er ook nog kranen opneemt dan koppel je de boel kinderlijk eenvoudig af ook nog eens.

Voorheen had ik Tetra filters maar nu heb ik alle 4 vervangen door de Eheim.
 
Juist die dubbelle kranen nekt de boel.
Zijn ook niet goedkoop, per paar.

Enne , YouTube staat vol met verschillende filters.
Hoe ze werken.
 
jessicapilon zei:
Ok, dat snap ik. Maar ik heb de Eheim2213 op de 80cm en dan bewegen de planten door de hele bak al behoorlijk en de Espei s erin hebben al moeite met het tegen de stroming in zwemmen.
Wat jij zegt zou dus wel kunnen maar dan moet het een echte plantenbak zijn zonder vissen, want die blaas je anders weg denk ik. De 2213 is 440 liter maximaal op 125 liter bruto. Dus dik 3x zeg maar. Meer moet het ook niet zijn dus gelet op de vissen.
aangezien de TS een zelfde bak heeft denk ik ook dat de 2213 ruim voldoende zal zijn voor hem.
Theoretisch lijkt dit veel, maar in de praktijk valt dit heel goed mee.
Het voordeel van een goede stromingspomp (hydor) is dat ze een gelijkmatige stroming geven, is niet hetzelfde als een uitstroom buis van een filter. Plus dat er bij de oer wouden die ik heb veel stroming word tegengehouden door de planten. Moest de bak leeg zijn, zou het wel een draaikolk zijn.
Vissen worden alles behalve weggeblazen, dat kan je duidelijk zien op mijn filmpjes. Er zijn er zelfs die regelmatig voor de pomp "spelen". Bijkomend voordeel voor de vissen is dat ze met minder CO2 te maken krijgen, want daar krijgen ze wel last van. Moesten er geen vissen inzitten, had ik een andere opstelling gedaan die nog beter was voor de planten, maar de vissen gaan voor natuurlijk.
 
Ze zijn prijzig maar er is ook een set dacht ik die helemaal compleet is.

@Berts
Wat bedoel je met nekken?? Ik dacht juist dat die kranen zo makkelijk en goed zijn als ik het zo overal beluister.

Je kan ook prima zonde de kranen werken alleen moet je dan bij het onderhoud de in en uitstroom ook uit je bak mee moeten nemen naar de keuken of tuin.
 
Okee Triple20, nog even doorsparen voor de ecco dan of op marktplaats kijken.

Wat John zegt over de achterwandposter is een goede optie hoor.
Heb hem ook op mijn 150 cm zitten. Spaart ruimte, goedkoop, ziet er goed uit, algen makkelijk gewoon van het glas te halen.
 
Nekt qua prijs, wat er bij komt.

Is hij compleet,zeg ik niets.
 
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je budget is, de Ecco Pro 200 kost je momenteel net geen 100 euri bij Veldhuis en daar zit alles (ook dubbele kranen) bij. Wat ook een aanrader is (heb ik hier ook draaien en bevalt ook erg goed) is de Fluval 206, die je voor 74,50 bij Veldhuis hebt. Dat is qua onderhoud ook een heel makkelijk filter en er zit een flinke bak stroming in.
 
okee, omdat mijn interne filter nu helemaal loskomt, toch wat meer spoed gezet achter mijn zoektocht en een 2e hands eheim 2213 aangeschaft. Van het weekend zal ik eens een poging doen. Er zit een uitstroombuisje bij. Waar hang ik dat op? aan de lange achterwand, of juist aan een zijkant (zodat het water in de breedte van de bak stroomt). Ik moet nog meer dingen uitzoeken (opbouw in het filter bv) dus ik vermaak me wel.

Ik heb gelezen dat het externe filter beter een tijdje naast het oude filter kan meedraaien ivm opbouw bacteriecultuur. Is iedereen het daarmee eens of zijn hierover ook verschillende meningen?
 
Ik heb nu de eheim draaien. Lawaaierig als je het mij vraagt. Ik zie veel topics daarover, dus daar ga ik nog mee aan de gang. Ik moet zeggen dat de teleurstelling wat dat betreft de overhand heeft op dit moment.

Waar ik nu nog een vraag over heb is de filtermedia en sponsen. Ik heb onderin keramische pijpjes, en dan van grof beneden naar fijn bovenin. Maar...de stroming is van boven naar beneden, dus eerst keramische pijpjes, dan grove spons en als laatste de filterwatten. Zo raken de pijpjes toch vervuild met allerlei zooi?

In het interne filter zit het precies andersom Dan gaat het water eerst door de fijne watten, en als laatste de grove spons. Hierbij heb ik me altijd afgevraagd wat de functie is van de grove sponsen, omdat grof vuil altijd al in de fijne watten bovenin blijft hangen.

Maar goed. In de Eheim dus precies omgekeerde volgorde. Klopt dat?
 
Wat voor geluid maakt je Eheim dan??
ik heb er 4 en 1 ervan bromt een beetje zeg maar. Geen ratelend geluid of zo dus.Het is een constant geluid zeg maar. Misschien moet ik die kop even schoonmaken. Maar hij staat gewoon open in de woonkamer en e hoort het alleen als het muisstil is in de kamer. Verder hoor ik de Eheim filters niet hier.
 
Ik heb nu de eheim draaien. Lawaaierig als je het mij vraagt. Ik zie veel topics daarover, dus daar ga ik nog mee aan de gang. Ik moet zeggen dat de teleurstelling wat dat betreft de overhand heeft op dit moment.

Waar ik nu nog een vraag over heb is de filtermedia en sponsen. Ik heb onderin keramische pijpjes, en dan van grof beneden naar fijn bovenin. Maar...de stroming is van boven naar beneden, dus eerst keramische pijpjes, dan grove spons en als laatste de filterwatten. Zo raken de pijpjes toch vervuild met allerlei zooi?????


Teleurstelling? Eigenlijk meer onkunde.
Als jij nou naar YouTube gaat, staan 100 den filmpjes over eheim filters.
Lees...
Maar...de stroming is van boven naar beneden,?????????

Stroming is van onder naar Boven.!!!!

Daarom zit grof onderin. En ,JA. die pijpjes raken dan vervuilt. Dat heet bacterie.
Die zo broodnodig zijn. Of wilde jij die schoon houden?


Juwel moet je nu vergeten, die werkt anders.
 

Terug
Bovenaan