Weet het ff niet meer


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste mede aquarium bezitters,

Het wil op dit moment niet zo erg lukken met mijn bak.
Zouden jullie je mening kunnen en willen geven over hoe mijn bak er nu bij staat.
Hij draait nu zo'n 3 jaar in het begin ging het best vrij goed, maar nu.
Maar goed oordeel zelf maar.

Mvg,

Erik
 

Bijlagen

  • tempImageWXRiZZ.jpg
    tempImageWXRiZZ.jpg
    580.5 KB · Weergaven: 118
  • tempImagezPScjm.jpg
    tempImagezPScjm.jpg
    611.3 KB · Weergaven: 117
Kun je specifieker de problemen aangeven? Ik zie wat baardalg en dat is vaak tgv een co2 probleem. Wellicht kun je de waterwaarden noemen en wat je toevoegt.
 
Ik zie planten die mooi op kleur zijn, maar wel wat sprieterig zijn, vooral aan de onderkant. Ik zou (als dat inderdaad je probleem is) ze flink terug snoeien en eens goed kijken naar bemesting (bodem en waterkolom).
Wat zijn je waterwaarden NO3 en PO4?
 
Ik bemest volgens de EI methode, elke zondag 50% water wissel en dan de macro’s erin.
op maandag gaan de micro’s er in.
ik voeg kno3, k2so4, kh2po4 toe van aquariumbemesting.nl
ik los dat op in water zoals op het zakje staat en voeg dan toe:
80 ml kno3
70 ml kh2po4
150 ml k2so4
op een bak van 200 liter.
verder geen bodem bemesting omdat altijd zo’n bende geeft als je in de bodem zit.
geen soil, gewoon grind.
voeg co2 toe dmv computer, die staat op 6,6 ph, dropcheckers zijn licht groen, eerder licht geel.(cerges reactor)
licht brand 8 uur op 30%.
met het licht vindt ik het wel moeilijk om de kleur te bepalen, je kan namelijk de 3 kleuren(blauw, groen, rood)apart instellen.
ik gebruik een eheim pro 3e met daar achter een cerges reactor en ik heb het idee dat die het niet trekt.
de bodem aan de achterkant in de bak is erg vuil vindt ik.
toch zijn de stralen uit de spraybar erg sterk, dus ja zeg het maar.
 
Ik bemest volgens de EI methode, elke zondag 50% water wissel en dan de macro’s erin.
op maandag gaan de micro’s er in.
ik voeg kno3, k2so4, kh2po4 toe van aquariumbemesting.nl
ik los dat op in water zoals op het zakje staat en voeg dan toe:
80 ml kno3
70 ml kh2po4
150 ml k2so4
op een bak van 200 liter.
verder geen bodem bemesting omdat altijd zo’n bende geeft als je in de bodem zit.
geen soil, gewoon grind.
voeg co2 toe dmv computer, die staat op 6,6 ph, dropcheckers zijn licht groen, eerder licht geel.(cerges reactor)
licht brand 8 uur op 30%.
met het licht vindt ik het wel moeilijk om de kleur te bepalen, je kan namelijk de 3 kleuren(blauw, groen, rood)apart instellen.
ik gebruik een eheim pro 3e met daar achter een cerges reactor en ik heb het idee dat die het niet trekt.
de bodem aan de achterkant in de bak is erg vuil vindt ik.
toch zijn de stralen uit de spraybar erg sterk, dus ja zeg het maar.
Vuil is Wss veel koolstof, probeer eens ipv droog voer een maand alleen diepvriesvoer te geven.

Wat trekt je cerges niet?
Staat ie constant vol co2? Dan is je reactor te klein.

Mooi doseringschema maar wat zijn je waardes?

Gezien je plantkeuze is bodembemesting denk ik ook geen vereiste.

Leds op 30% zou een verklaring kunnen zijn voor de gerekte groei van je planten.
Hoeveel en welk type lampen heb je er op liggen?
 
Hoewel het lijkt dat bodembemesting geen vereiste is gebruiken de meest (moeras-)planten naast voeding via de waterkolom ook wel via voeding hun wortels. Het zijn namelijk grotendeels moerasplanten die je in onze bakken vindt. Zelf gebruikte ik graag de te maken kleibolletjes van auariumbemesting.nl gemixt met lateriet. Dit hoeft geen vervuiling te geven zoals Ts opmerkt wanneer je heel kleine bolletjes maakt. Zo op het eerste gezicht, eigenlijk moet Ts. nog een zo volledig mogelijk informatie beeld geven, liggen de problemen toch in de voeding. Voor de Lotus zal ik willen adviseren om de plant te "plagen" door telkens te hoog opgroeiende bladeren te verwijderen waardoor een meer compacte plant ontstaat. In ieder geval minimaal 3 bladstelen laten staan. Oh, en Lotus, naast de overige planten, houdt ook van bodemvoeding.
 
Dank,

De co2 lost juist erg goed op in de cerges, maar ik bedoel dat ik door de cerges toch wel debiet verlies.
maar misschien iets minder voer zou kunnen werken alhoewel ik maar om de dag voer.
ik heb een chihiros wrgb 2, daar komt een stamp licht vanaf.
ik heb hem toen op advies van één van jullie terug gezet.
hier nog twee foto’s na het onderhoud.
 

Bijlagen

  • 0EFAC2F5-B842-438E-8908-B111A594CDAB.jpeg
    0EFAC2F5-B842-438E-8908-B111A594CDAB.jpeg
    563.3 KB · Weergaven: 72
  • 9F8F37B1-7059-4A79-9D5D-487ACA30BCA6.jpeg
    9F8F37B1-7059-4A79-9D5D-487ACA30BCA6.jpeg
    563 KB · Weergaven: 78
Op de 2e foto zie ik juist de baardalgen bij de bodem en ik denk dat je circulatie dan niet goed op orde is en dat daar een co2 tekort zit.
 
Je moet me toch eens uitleggen john hoe een lokaal co2 tekort werkt, bij welke waarde is er sprake van een co2 tekort? 20 ppm, 10 ppm, 5 ppm, 1 ppm? Hoe kan de CO2 lokaal veel lager zijn dan in de rest van het aquarium? waar gaat die CO2 dan naartoe? en hoe zorgt dat voor het groeien van baardalgen? waarom is een alg die voor zijn fotosynthese ook CO2 nodig heeft gebaat bij een "tekort" eraan?
 
Dank,

De co2 lost juist erg goed op in de cerges, maar ik bedoel dat ik door de cerges toch wel debiet verlies.
maar misschien iets minder voer zou kunnen werken alhoewel ik maar om de dag voer.
ik heb een chihiros wrgb 2, daar komt een stamp licht vanaf.
ik heb hem toen op advies van één van jullie terug gezet.
hier nog twee foto’s na het onderhoud.
Zo te zien heb je al een spraybar over de gehele lengte van je aquarium.
Dat zou slechte co2 verdeling al uit moeten sluiten.
Debiet verlies je met iedere reactor, of je gaat voor een Atomizer met het risico op mist in je aquarium.

Ik zou je dropchecker op licht groen tegen het geel gaan houden en deze op meerdere plekken testen voor de zekerheid.

Als je dat hebt gedaan je verlichting verhogen, paar procent per week en goed bijhouden wat de resultaten zijn.

Opnieuw beginnen, daar had ik ook al aan gedacht.
Kan je doen, maar als je nu niet weet wat er mis gaat trap je weer in dezelfde fout na een herstart
 
Je kan ook bodembesting geven dmv capsules als je bang bent voor de "vervuiling" van de kleibolletjes mix/lateriet. Verder zou ik de lichtopbrengst stapsgewijs opbouwen naar 30-35 lumen per liter. In jouw geval is dit 6000-7000 lumen. Ik weet de hoogte van je aquarium niet, maar vooral bij een hoog aquarium heb je nogal wat licht nodig om voldoende licht op de bodem te later doordringen.
 
na drie jaar is een bak gewoon aan verfrissing toe, Er hoopt zich altijd vuil op in de bodem en op moeilijk bereikbare plekken. Er is geen absolute zekerheid dat dat het probleem is, maar de andere factoren zijn niet verandert sinds toen alles nog goed liep, En zijn op het eerste gezicht gewoon prima. Je kunt wel een krachtigere pomp nemen maar die zuigt echt het vuil dat al in de bodem zit niet weer weg.

een bak 3 jaar zonder grondige verbouwing laten draaien is al best lang.
 
Ik heb drie dropcheckers in de bak hangen, op iedere kant 1, behalve op de achterwand.
die schuif ik omhoog en omlaag, maar zijn overal dezelfde kleur.
Het licht, de app die erbij zit is vindt ik althans niet zo duidelijk.
zal eens kijken of ik daar meer mee kan.
 
na drie jaar is een bak gewoon aan verfrissing toe, Er hoopt zich altijd vuil op in de bodem en op moeilijk bereikbare plekken. Er is geen absolute zekerheid dat dat het probleem is, maar de andere factoren zijn niet verandert sinds toen alles nog goed liep, En zijn op het eerste gezicht gewoon prima. Je kunt wel een krachtigere pomp nemen maar die zuigt echt het vuil dat al in de bodem zit niet weer weg.

een bak 3 jaar zonder grondige verbouwing laten draaien is al best lang.
Dat ben ik met Tonio eens en ik denk dat ik 2x per jaar licht de bodem stofzuig. Niet in 1x maar vaak even in 2-3 delen.
 
Ja, soms is het misschien beter opnieuw te beginnen (ik heb dat nu ook gedaan bij mijn 2 bakken) maar Is het licht misschien niet te zwak ingestelt? Of doe je het al van in het begin al zo?
 
Ik denk dat je verlichtingsintensiteit niet matched met je bemestingsschema (CO2 en andere meststoffen). Je mist overigens ook nog bodembemesting, wat veel planten zeker waarderen. Ga je omhoog met je verlichting naar bv 60%, dan is het probleem niet automatisch opgelost. Je planten gaan welliswaar beter groeien, maar in mijn ogen heb je tevens tekort planten in je bak staan om de strijd te winnen tov de algen die je hebt. Een goede gezonde plantmassa wint het altijd van algen. Maar je bak 100% algvrij krijgen is een utopie.

Opnieuw beginnen kan, maar zorg er wel voor dat je basis goed staat en kan gaan draaien.

Gr. Es
 
Laatst bewerkt:
Een goede gezonde plantmassa wint het altijd van algen
Daar denk ik anders over want ik heb een vrij vol beplante bak maar als ik te weinig co2 zou toedienen dan krijg je echt wel baardalg.
Wat wel zo is dat is dat de planten stikstof opnemen en dan dus ook de nh3/4 . Nh3/4 is een boost voor algen dus als je die nh3/4 met planten niet meetbaar en laag hebt dan zullen algen die door tekorten ontstaan geen voeding daaruit kunnen halen. Het een heeft dus wel te maken met het ander maar veel planten betekent niet altijd dat je geen algen kunt krijgen.
Maar goed dat is mijn kijk erop;)
 
Hij zegt dan ook: een goede  gezonde plantmassa. En om die plantmassa gezond te houden moet je natuurlijk weer voldoend aan de behoeften van de planten. Zo hebben jullie beiden gelijk.
 
Daar denk ik anders over want ik heb een vrij vol beplante bak maar als ik te weinig co2 zou toedienen dan krijg je echt wel baardalg.
Wat wel zo is dat is dat de planten stikstof opnemen en dan dus ook de nh3/4 . Nh3/4 is een boost voor algen dus als je die nh3/4 met planten niet meetbaar en laag hebt dan zullen algen die door tekorten ontstaan geen voeding daaruit kunnen halen. Het een heeft dus wel te maken met het ander maar veel planten betekent niet altijd dat je geen algen kunt krijgen.
Maar goed dat is mijn kijk erop;)
Een goede gezonde plantmassa verkrijg je door een juiste plant bemesting. Daar hoort CO2 ook bij en juiste verlichting intensiteit en duur. Maar ook zonder extra CO2 toevoeging is mogelijk, mits je nog steeds voldoet aan de juiste verlichting intensiteit/duur en aangepaste plantbemesting. Alles moet in verhouding zijn met wat je wilt bereiken met je bak. Als je dat voor ogen hebt werk je naar dat doel toe. Als eigen voorbeeld wil ik mijn 80 cm en 60 cm geven. De 80 cm draait met CO2 en meer plantbemesting en meer lichtintensiteit voor 8h lang. De 60 cm draait zonder C02, minder lichtintensiteit en kortere lichtperiode ivm invallend daglicht in deze bak. Hier heb ik ook de plantbemesting weer op aangepast. Beide bakken zijn lekker groen/rood zonder noemenswaardige alg. Beide is goed mogelijk maar vraagt een goed plan en voorbereiding 😉.
 
Ja een goede verhouding en op elkaar afgestemd is inderdaad van belang voor een goede groei en dan zul je ook niet snel algen krijgen.
Maar goed alleen veel planten, zonder voldoende voeding, weerhoudt algen niet om te ontstaan. Het is inderdaad dan ook een samenspel .
 
Macro voeding wordt er kennelijk gegeven door Ts. maar ik lees over mikro voeding die er op maandag ingaat? Welke micro voeding is dit dan? Want ik hou het voorlopig toch maar even op voedingstekorten.
 
Je moet me toch eens uitleggen john hoe een lokaal co2 tekort werkt, bij welke waarde is er sprake van een co2 tekort? 20 ppm, 10 ppm, 5 ppm, 1 ppm? Hoe kan de CO2 lokaal veel lager zijn dan in de rest van het aquarium? waar gaat die CO2 dan naartoe? en hoe zorgt dat voor het groeien van baardalgen? waarom is een alg die voor zijn fotosynthese ook CO2 nodig heeft gebaat bij een "tekort" eraan?
Ja daar stel je een vraag waar ik alleen maar iets op kan zeggen van het lezen van andere meningen. Zover ik heb begrepen kun je met een slechte distributie plaatselijk dus niet voldoende co2 hebben. Hoeveel dat is weet ik niet en er is sprake van een tekort als een plant niet voldoende co2 ter beschikking heeft. Wanneer er een tekort is dat zal dus per plant verschillen want de een vraagt meer co2 dan de andere plant. Ook is de co2 behoefte afhankelijk van hoeveel licht je aanbiedt.
Zelf dacht ik ook altijd dat door diffusie co2 ondanks een mindere circulatie wel overal komt maar misschien heb ik altijd de plank mis geslagen met deze gedachte.
 
De bodem vervangen lijkt mij overbodig, niet? Het grootste aquarium van Christel Kasselmann draait al meer dan 20jaar, en zo zijn er nog veel meer. Volgens mij, als je af en toe eens met de vuilklok erdoor gaat staat hier geen limiet op, toch?
 
Goedemorgen Ben,

micro’s die ik toevoeg zijn sporen elementen die destijds van Tuinkabouter heb over genomen.
die los ik op in water en voeg deze apart van de macro’s toe.(EI Methode)
de naam weet if niet meer, komt uit het buitenland volgens mij.
 
Bij de lamp die ik gebruik kun je de kleuren apart instellen.
is er nog voorkeur voor een bep. Kleur.
je hebt ook vooringestelde programma’s:
vis = rood achtig
plant = groen achtig
buce = normaal
shrimp= lichter
 
de programma's zijn om de kleuren mooier te laten ogen, gooi je meer groen licht in de bak dan ogen je planten groener. Meer rood maakt de rode tinten in vissen(en rode planten) beter zichtbaar etc.
 
Ja daar stel je een vraag waar ik alleen maar iets op kan zeggen van het lezen van andere meningen. Zover ik heb begrepen kun je met een slechte distributie plaatselijk dus niet voldoende co2 hebben. Hoeveel dat is weet ik niet en er is sprake van een tekort als een plant niet voldoende co2 ter beschikking heeft. Wanneer er een tekort is dat zal dus per plant verschillen want de een vraagt meer co2 dan de andere plant. Ook is de co2 behoefte afhankelijk van hoeveel licht je aanbiedt.
Zelf dacht ik ook altijd dat door diffusie co2 ondanks een mindere circulatie wel overal komt maar misschien heb ik altijd de plank mis geslagen met deze gedachte.
Bij een slechte waterdistributie is er niet zozeer een lokaal tekort maar er is sprake van een sterk wisselend Co2 level. En dat kan inderdaad tot gevolg hebben dat er alg problemen ontstaan.
 
Bij een slechte waterdistributie is er niet zozeer een lokaal tekort maar er is sprake van een sterk wisselend Co2 level. En dat kan inderdaad tot gevolg hebben dat er alg problemen ontstaan.
Kun je iets duidelijker uitleggen hoe er dan wisselende co2 waarden kunnen optreden door een slechte circulatie?
 
Kun je iets duidelijker uitleggen hoe er dan wisselende co2 waarden kunnen optreden door een slechte circulatie?
Het water heeft de neiging de CO2 op te nemen maar ook om het af te vlakken met de bovenlaag. Is de waterdistributie nu onvoldoende en komt er op bepaalde plek soms minder of minder snel CO2 dan zal daar al of niet tijdelijk minder CO2 opgenomen kunnen worden als op een andere plek waar de CO2 in volle omvang ontvangen en al of niet deels opgenomen wordt. Wanneer je zou zeggen er zit dus lokaal minder CO2 dan is dat juist maar alleen voor dat moment. Maar er kan ook een moment zijn waarbij de verdeling weer wat meer is rechtgetrokken want bij een slechte verdeling is dus het CO2 verlies met de bovenlaag mogelijk groter daar waar de CO2 ingebracht wordt. Daardoor ontstaan dan ook m.i. die wisselende CO2 levels. Maar goed dit is slechts mijn gedachte want wanneer je spreekt over een lokaal tekort dan zou je eigenlijk zeggen dat er op die plek altijd minder CO2 zit als in de rest van de bak. En dat lijkt me niet waar. Het water krijgt dus, zo is mijn gedachte, wisselende samenstellingen en dus op variabele plaatsen een wisselend CO2 level. Vaak zie je ook op die plekken waar de CO2 het meest wisselt juist dat daar de algen nestelen.
 
Maar goed dit is slechts mijn gedachte want wanneer je spreekt over een lokaal tekort dan zou je eigenlijk zeggen dat er op die plek altijd minder CO2 zit als in de rest van de bak. En dat lijkt me niet waar. Het water krijgt dus, zo is mijn gedachte, wisselende samenstellingen en dus een plaatselijk wisselend CO2 level. Vaak zie je ook op die plekken waar de CO2 het meest wisselt juist dat daar de algen nestelen.
Ja ik snap je redenering en zelf dacht ik dat door diffusie en minder circulatie de co2 toch wel door de hele bak komt (door de diffusie) en dan toch vrij gelijk is qua hoeveelheid.
Maar goed mijn kennis is daarin ook heel beperkt.
 
Zou het niet kunnen dat op de plekken met minder stroming minder van alles wordt aangevoerd? Als de planten het op die plekken consumeren dan wordt het dus niet meer zo snel aangevuld. Lijkt mij een logische verklaring?
 
Ja ik snap je redenering en zelf dacht ik dat door diffusie en minder circulatie de co2 toch wel door de hele bak komt (door de diffusie) en dan toch vrij gelijk is qua hoeveelheid.
Maar goed mijn kennis is daarin ook heel beperkt.
Je kan dit principe waar ik doel altijd mooi zien door het inbrengen van Easy Life filter medium. Breng het eens in het water bijvoorbeeld in op de plaats waar je CO2 normaal binnenkomt. De witte wolk verspreidt zich wel maar niet overal evenveel. De inbreng plek zal het meest bevatten op het moment van inbrengen. Maar ook de plekken waar er op dat ene moment minder komt kan later toch weer wat anders zijn omdat het water daar nog wat op kan nemen terwijl het water op de inbrengplek meer verzadigd zal zijn. Maar je zal denk ik ook zien dat de plekken waar de waterdistributie het slechts is ook de meeste kans op tekorten hebben. Dit maakt misschien ook duidelijk dat ik er altijd een voorstander van ben geweest om met een spraybar de voedselvoorziening en dus ook de CO2 inbreng zoveel mogelijk te spreiden over meer punten. Wat m.i. er ook voor zorgt dat de opname mogelijkheid per plek aanzienlijk beter wordt. Iets wat met een diffuser minder is doordat die in brengt op één plek waardoor de waterdistrubutie veel gevoeliger wordt.
 
Ja ik volg je Ben en in een aquarium heb je natuurlijk altijd beweging door vissen/filter en zal het eea wel zich verspreiden. In hoeverre de door mij genoemde diffusie van co2 van toepassing is durf ik ook niet te zeggen. Als het door diffusie makkelijk zou verspreiden dan zouden we inderdaad geen circulatie nodig hebben en dat moet dus wel.
 

Terug
Bovenaan