Weerstation als thermometer.


G

Goofy82

Guest
Hallo,

Kan een weerstation ook als digitale thermometer gebruikt worden voor in het aquarium ?
Ik heb een goedkope weerstation gekocht die de binnen en buiten temperatuur meet en vochtigheid.
Nu had ik de sensor in een bakje met water gehangen met daarin ook een kwikthermometer, en het verschil was ongeveer 2 graden.
Hoe kom ik er nou achter of dit eigenlijk wel goed werkt en welke nou de juiste temperatuur aangeeft.

M.v.g Robert
 
Voor in de kamer is hij prima.
Als er een losse voeler bij zit kan je die best gebruiken.
Is zuiverder dan een losse th.metr.
En,neem geen kwikthermometer, als die kapot gaat ,heb je ellende.

Met alcohol is beter.
 
Er zit een losse sensor aan ( wel met draadje )
Dus die kan ik gewoon in de bak hangen ?
En het verschil met die andere thermometer ?
 
Als de sensor water dicht is,WEL.

Anders krijg je valse meting.
Hij is eigenlijk voor de kamer bedoelt,he.
 
Die sensor hoor je buiten te hangen zodat ie de temperatuur van buiten meet.
Dus ik mag aannemen dat ie wel water dicht is. ( zo ziet het er ook wel uit )
 
Nou,nou. Jij weet het. :thumbs:
 
Goofy82 zei:
Die sensor hoor je buiten te hangen zodat ie de temperatuur van buiten meet.
Dus ik mag aannemen dat ie wel water dicht is. ( zo ziet het er ook wel uit )

Buiten of in het water.
Is een groot verschil,hoor.

sensor is met 2 draadjes,maken die contact,doet hij niets.
 
Ja, dat is dus mijn vraag of zo'n weerstation dus wel geschikt is voor in een aquarium.
 
Probeer het gewoon een tijdje zou ik zeggen. Kijk gewoon over een langere tijd hoeveel de temperatuur afwijkt van de gewone thermometer.
 
Goofy82 zei:
Ja, dat is dus mijn vraag of zo'n weerstation dus wel geschikt is voor in een aquarium.

Vertel nu eens,welke je hebt.
ER zijn er zoveel.
 
Bertus zei:
En,neem geen kwikthermometer, als die kapot gaat ,heb je ellende.

Met alcohol is beter.

Die zijn al 20 jaar verboden om te verhandelen, of hij moet eentje hebben gehad van 20 jaar oud. Als nieuw gekocht is zal er alchol in zitten, maar meeste mensen weten dat niet en denk dat er nog steeds kwik in zit.

Als vloeistof andere kleur heeft dan zilver dan is het geen kwik.

Edit/
Hou er rekening mee dat geen enkele analoog of digitale thermometer nauwkeurig zal zijn in die prijsklasse. Maar dat is voor ons aquarianen ook echt geen probleem, graden meer of minder zal echt geen kwaad kunnen, 24 of 26 graden zal de vis niks uitmaken. Als ineens veel gaat regenen zal water in bijvoorbeeld amazone drastisch veranderen, qua temperatuur, samenstelling, stroming, etc.

Edit/2
Als die sensor helemaal waterdicht is kan je die gewoon gebruiken in het water, zit geen verschil tussen, temperatuursensor is temperstuursensor of je nu lucht meet of water dat maakt geen verschil. Enige wat probleem kan vormen is dat die niet waterdicht is.
 
Ok,
Als ik de sensor zo bekijk lijkt hij me wel waterdicht.
Ik ga het gewoon proberen,een als ie niet waterdicht is merk ik dat vanzelf.
Ik zat er alleen mee dat het bijna 2 graden scheelde met die analoge thermometer.
 
Ik heb hier stuk of 5 analoog thermometers, van verschillende merken, ze verschillen allemaal iets van elkaar, tussen sommige zit ook iets van 2 graden verschil. Heeft de weerstation geen specs in de handleiding staan over de temperatuursensor? Want dat is namelijk wel vrij gebruikelijk om specificaties van de sensoren erbij te geven. Bijvoorbeeld de DS18b20 digitale temperatuursensors die ik gebruik zijn 0.5 graden nauwkeurig, en vanaf de fabriek gekalibreerd.
 
Weet ik niet,ik zal er eens naar kijken.
 
Originally Posted By: Bertus


En,neem geen kwikthermometer, als die kapot gaat ,heb je ellende.

Met alcohol is beter.


Die zijn al 20 jaar verboden om te verhandelen, of hij moet eentje hebben gehad van 20 jaar oud. Als nieuw gekocht is zal er alchol in zitten, maar meeste mensen weten dat niet en denk dat er nog steeds kwik in zit.

Als vloeistof andere kleur heeft dan zilver dan is het geen kwik.

Edit/
Hou er rekening mee dat geen enkele analoog of digitale thermometer nauwkeurig zal zijn in die prijsklasse. Maar dat is voor ons aquarianen ook echt geen probleem, graden meer of minder zal echt geen kwaad kunnen, 24 of 26 graden zal de vis niks uitmaken. Als ineens veel gaat regenen zal water in bijvoorbeeld amazone drastisch veranderen, qua temperatuur, samenstelling, stroming, etc.

Edit/2
Als die sensor helemaal waterdicht is kan je die gewoon gebruiken in het water, zit geen verschil tussen, temperatuursensor is temperstuursensor of je nu lucht meet of water dat maakt geen verschil. Enige wat probleem kan vormen is dat die niet waterdicht is.


Wat zei ik dan? Als hij onder water gaat,en de draadjes maken contact....heb je geen meting.

Is hij goed verpakt,kan het.

Zou toch willen weten Welke het is!
 
Ik heb een linkje neergezet : Alternate.
 
Ik heb gekeken maar kon niks spesifieks vinden over de sensor.
Alleen dat het een buiten sensor is,maarja dat wisten we al.
 
Hmmm waarom een vraag stellen, en dan als je advies krijgt net het tegenovergestelde doen
 
Wat bedoel je precies ?
 
Je vraagt toch of het geschikt is voor aquarium? Dat is hij niet maar je gaat het wel gebruiken. Ik bedoel het niet negatief maar dan had je het niet hoeven vragen :p over de thermometer, ik heb het geprobeerd met de mijne en waterdicht was hij niet. Er zit verschil tussen spat waterdicht en echt waterdicht. Mijne was dus spat waterdicht
 
Goofy82 zei:
Ik heb gekeken maar kon niks spesifieks vinden over de sensor.
Alleen dat het een buiten sensor is,maarja dat wisten we al.

Ik had ook nog gezocht maar kon ook niks vinden wat betreft specs.

Buitensensor kan waterdicht zijn maar hoeft niet perse onderwater ook waterdicht te zijn, dat is enige wat roet in eten kan gooien. Voor rest is er geen enkel bezwaar, elke waterdichte sensor kan je zowel bovenwater als onderwater de temperatuur meten. Maakt sensor niks uit waar de warmte vandaan komt, gaat toch via geleiding van de behuizing.

Is dus op eigen risico of je test wilt doen, is die waterdicht is er niks aan de hand, is die dat niet is kans groot dat die stuk gaat. Als die raar gaat doen, gelijk eruit halen batterijen eruit en paar dagen laten drogen, is de kans groter dat die het nog doet.

Maar wellicht is handiger dat je eentje haalt die 100% waterdicht is en er speciaal voor gemaakt is. Kan je weerstation gewoon gebruiken waarvoor die bedoeld is.

Nog een optie is andere sensor eraan maken, maar dat is wellicht wat te lastig voor je. Moet multimeter hebben en oude sensor eraf halen en ohm stand meten of het weerstandsgevoelige sensor is, wat vaak het geval is bij weerstations in deze prijsklasse. Dan moet je opzoek gaan naar waterdichte sensor(thermistor, NTC meestal) met dezelfde waarde. Als je die niet kan vinden maar wel normale NTC weerstand dan kan je die ook gebruiken maar moet je zelf de weerstand in behuizing maken en inpotten. Maar verwacht dat het veel te ingewikkeld zal worden als je af ga op je eerder posten en je kennis van elektronica probeer in te schatten.

@bergje
Je snapt het geloof ik niet helemaal, wij zijn juist aan bepalen of die geschikt is of niet, zover zijn we nog niet. ;)

Als die waterdicht is, is die prima geschikt voor aquaria, dat is het enige obstakel, en buitensensoren zijn in principe waterdicht, maar dat kan ook spatwaterdicht zijn en niet waterdicht voor onderwater. Dat is de vraag die hij eigenlijk stelde, en daar kan tot nu toe niemand antwoord op geven. Laatste optie is gewoon testen, met risico dat die stuk gaat.

Edit/
nog optie, mod die huidig sensor zodat de wel 100% waterdicht is.

Edit/2
Bertus zei:
Wat zei ik dan? Als hij onder water gaat,en de draadjes maken contact....heb je geen meting.

Is hij goed verpakt,kan het.

Die edit's waren niet specifiek voor jou bedoeld, maar gewoon als bijdragen aan de topic discussie. Als jij al zoiets had gezegd zie het dan maar als een bevestiging. ;)
 
Oke.
Had al bij Conrad naar thermistors ,NTC, PTC gekeken.

Moeten met aangesoldeerd de draadjes aan gesloten worden(3 pootjes) en dan verzegelen.
Dan is dat waterdicht.
 
Bergje, volgens mij kreeg ik 2x een reactie dat het wel zou kunnen mits hij zaterdicht zou zijn. En wat Peter al zei dat dat juist mijn vraag was.
Dus de enige manier is idd testen.
Of er een andere sensor op maken.

Peter,ik heb een beetje kennis van electronica.
En vooral gewoon dingen eerst goed uitzoeken en proberen.
Maar voor die 12 euro ga ik niet lopen emmeren om er een andere sensor op te monteren.

In ieder geval bedankt voor de uitleg.
 
Ik zou ook niet gaan klote, tijd die je er aan kwijt bent weegt niet op tegen kosten van waterdichte digitale temperatuurmeter die speciaal daarvoor zijn gemaakt. of je moet het zoals mij als hobby zien, maar als je kosten wilt besparen dan moet je het niet doen, kan je beter uurtje overwerken en nieuwe kant en klare waterdichte temperatuurmeter kopen.


Voor paar euro heb je digitale waterproof temperatuurmeter op ebay.
http://www.ebay.com/itm/New-Digital-Sen ... 2ecf2b071b
 
Die is wel mooi,kan je mooi ergens inbouwen. En absoluut niet duur !!
Ik heb alleen geen paypal.
 
Waar woon je? Wil het best voor je bestellen.
 
In Hoofddorp.
Dat is aardig van je.
 
Dat is beetje te ver weg om even langs te brengen of te komen op halen, ik woon in Nijmegen.
 
Ja dat is een beetje te ver ja.
Misschien kan je mijn adres opgeven als verzend adres ?
 
Ik weet niet of dat gaat, zal eens kijken, maar geloof dat gewoon gaat via profiel adres en er geen optie is om ander afleveradres op te geven.

Maar kost verder niks om paypall aan te maken, kan er 5 euro naartoe storten met bankoverschrijving, hoeft dus niet te koppelen aan je bankrekening, kan dus ook niet iets fout gaan op deze manier, mocht je daar bang voor zijn.
 
Ok.zal eens kijken
 
Een ander adres opgeven kan wel (Heb ik ook eens voor iemand gedaan). Als jullie er niet uit komen wil ik het ook best voor je bestellen, geen probleem. Stuur dan maar een PB.
 

Terug
Bovenaan