Weer zo'n fraaie siergupstam...


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Halfmoon red dumbo dragon guppy...
IMG_0688.jpg
IMG_0680.jpg
IMG_0677.jpg
IMG_0690.jpg
IMG_0681.jpg
 
Erg mooi om naar te kijken.
Maar wat ik me een beetje afvraag is 9f het nog wel leuk is om zo'n gup te zijn.
Kost het niet heel veel energie om met zoveel bij en staart rond te zwemmen?
(Niet als commentaar bedoeld, maar als serieuze vraag.)
 
Erg mooi om naar te kijken.
Maar wat ik me een beetje afvraag is 9f het nog wel leuk is om zo'n gup te zijn.
Kost het niet heel veel energie om met zoveel bij en staart rond te zwemmen?
(Niet als commentaar bedoeld, maar als serieuze vraag.)
Hou groter de staart des te meer moeite ze moeten doen om te zwemmen. Dit valt eigenlijk nog wel mee. er zijn absoluut exemplaren met veel grotere staarten en rugvinnen. Dat gaat me dan te ver. Waar men ook rekenschap mee moet houden als men voor zo grootvinnig mogelijk gaat dat de romp stevig van bouw is zoals dezen.
Helaas is er een vrij grote groep aan guppenliefhebbers bijzonder gecharmeerd door een ranke romp met een overdreven grote staart en bij voorkeur ook een vrij grote rugvin. Dat doet zeer zekers geen goed aan de vis zelf. Maar er is nu eenmaal een markt die om de verkeerder vormen vraagt. En zolang er animo is voor dergelijke extra grootvinnige guppen, zullen er altijd kwekers zijn die daar op inspelen. Zo werkt de markt nu eenmaal. Zelf ben ik geen liefhebber van te grootvinnigen. Het merendeel aan sierguppen bij mij zijn kort-danwel lierstaartig (kunnen ook zwaarden zijn). Kortvinnige hebben bij mij thuis de grootste focus.
Ze leven gewoon korter met zo,n staart.
Maar veel mensen willen dat kopen.
Dat hangt van de romp af. Als de romp stevig gebouwd is dan heeft dat geen invloed. maar kijk eens naar vele commerciƫle delta-of triangelguppen, daar is de romp veelal magertjes te noemen in verhouding tot de staartgrootte. En dan kunnen ze op een gegeven moment gaan kromtrekken. Maar wat ik al hierboven vermelde, er is helaas nu eenmaal een markt ervoor.
Zie hieronder wat voorbeelden van een te ranke romp t.o.v. de staartgrootte:
1703710099302.png

1703710176254.png

1703710245565.png

Met dit
1703710417408.png

Met staartgroottes als dezen, zou een bredere romp gunstiger zijn. Het is hier niet in verhouding.
 
Prachtig als het mag zijn, want dat is het zeker, die kleuren zijn ook op kleinere vinnen en staarten te krijgen waarbij de vis niet zo belast wordt.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zielig voor het visje.

Maar hiermee kaap ik het topic een beetje en stuur ik het een zijpad op.
Dat is ook weer niet de bedoeling.

Het is prachtig om te zien.
Dat is een ding dat zeker is .
 
Prachtig als het mag zijn, want dat is het zeker, die kleuren zijn ook op kleinere vinnen en staarten te krijgen waarbij de vis niet zo belast wordt.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zielig voor het visje.

Maar hiermee kaap ik het topic een beetje en stuur ik het een zijpad op.
Dat is ook weer niet de bedoeling.

Het is prachtig om te zien.
Dat is een ding dat zeker is .
Nou ja, ik ben absoluut meegaand met wat je hier zegt. Maar wat ik reeds stelde, er is domweg een markt voor.
Nu ben ik in het algemeen voorstander van de kortstaartige sierguppen.
Als iemand het bijv. over een moscow black heeft dan krijg je iets als dit:
341110127_3167599133538321_2386856669065026300_n.jpg

En dan kweek ik ze als rondstaart:
239941700_1506577049693382_7073752391593566813_n.jpg
 
Zo kan ik het ook als je twee vissen op uiterlijk wilt vergelijken moet je wel van beide een goede foto plaatsen.
Maar die onderste vind ik wel heel apart het lijkt bijna of die een vacht heeft op sommige plekken
 
Zo kan ik het ook als je twee vissen op uiterlijk wilt vergelijken moet je wel van beide een goede foto plaatsen.
Maar die onderste vind ik wel heel apart het lijkt bijna of die een vacht heeft op sommige plekken
Die onderste vind ik mooier omdat bij de bovenste het dierenwelzijn niet in acht wordt genomen. Die gup zal als ie wat ouder is krom trekken. Ik hou daar niet van. De onderste zal het hele leven een gezonde gup kunnen blijven. Daar heb ik geen andere fotoā€™s voor nodig.
 
Die onderste vind ik mooier omdat bij de bovenste het dierenwelzijn niet in acht wordt genomen. Die gup zal als ie wat ouder is krom trekken. Ik hou daar niet van. De onderste zal het hele leven een gezonde gup kunnen blijven. Daar heb ik geen andere fotoā€™s voor nodig.
Volgens mij zitten beide in een klein bakje speciaal voor de foto
en zijn het waarschijnlijk foto's die normaal gesproken uitsluitend voor intern gebruik van de kweker zijn.

Jouw reactie is dus pressies wat ik bedoel diezelfde vis in een begroeide schone omgeving zoals de eerdere foto's geeft een heel ander beeld
 
Die onderste vind ik mooier omdat bij de bovenste het dierenwelzijn niet in acht wordt genomen.
Dit is puur om het verschil aan te geven als je af wilt afwijken van de standaard weergave van een bepaalde stam, dat men ook dezelfde kan gaan kweken waarbij de vis dus geen hinder ondervind van gemanipuleerde vinnen.
Volgens mij zitten beide in een klein bakje speciaal voor de foto
Klopt. Dan zijn ze vaak wat gemakkelijker op de kiek te zetten.
 

Terug
Bovenaan