Weer terug na een verhuizing.


Stevywonderchild

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
217
Afgelopen jaar is mijn oude aquarium helemaal leeg gemaakt in verband met een verhuizing. Nu is hij helemaal opnieuw ingericht en ben ik van plan om een dagboek bij te houden om te laten zien hoe ik met de problemen om ga.

Ik ben begonnen met een darkstart. Dit wilt zeggen dat het aquarium ingericht is zonder planten het filter aangesloten is en hij in het donker gedurende 6 weken ingedraaid is.

Hierna heb ik de planten besteld het water eruit gehaald en het aquarium beplant en wederom gevuld.

Op dit moment draait de bak nu ongeveer 2 weken (beplant op 20 januari). Nu merk ik dat ik groene puntalg krijg dus mijn soil zuigt de PO4 op waardoor er een tekort ontstaat. Dit ga ik tegen door vanaf nu extra kalium toe te voegen in de vorm van kaliumcarbonaat. (Op voorhand was beter geweest).

Voor de inrichting heb ik de volgende spullen gebruikt:

- Ada 60P
- co2 + co2 art pro
- jbl e902
- online co2 art diffusor
- chihiros wrgb 2
- lighscreen van the lightground 60x36

HARDSCAPE:
- unzan stone
- tropica soil
- ADA power sand

PLANTEN:
- monte carlo
- HC
- gratiola viscidula
- hygrophila pinnatifida
- micranthemum micranthoideus
- staurogyne repens
- hairgrass

PLANTENVOEDING:
- apt 3, 2 ml p/d
- elke waterwissel doe ik met osmosewater icm GH+.

E834E9DB-20B7-40BC-A923-33C4FC470605.jpeg
 

Bijlagen

  • 071572DE-F952-4C08-AA73-6A16C542A0CC.jpeg
    071572DE-F952-4C08-AA73-6A16C542A0CC.jpeg
    463.5 KB · Weergaven: 82
  • 5CFFE6F6-CB5C-4BEC-8514-14FB9E94823D.jpeg
    5CFFE6F6-CB5C-4BEC-8514-14FB9E94823D.jpeg
    576.2 KB · Weergaven: 83
Nu merk ik dat ik groene puntalg krijg dus mijn soil zuigt de PO4 op waardoor er een tekort ontstaat. Dit ga ik tegen door vanaf nu extra kalium toe te voegen in de vorm van kaliumcarbonaat. (Op voorhand was beter geweest).
Ik denk dat je fosfaat gaat binden met ijzer in de bodem maar wat heeft kaliumcarbonaat daar da voor invloed op?
Overigens weer schitterend gedaan Stevy.
 
Kalium gaat volgens mij binden met de bodem zodat de PO4 beschikbaar blijft.
 
kaliumcarbonaat drijft je pH en KH op. eigenlijk is het niet zo geschikt omdat je er flinke pH schommelingen mee krijgt bij het toevoegen. Kaliumbicarbonaat is beter in dat opzicht.
kalium wordt deels gebonden omdat het een kation is, fosfaat vanwege de reactie met ijzer. twee verschillende processen

planten kunnen fosfaat prima opnemen via hun wortels, dat je het niet meet in het water wil niet zeggen dat het voor planten onbeschikbaar is.
 
kaliumcarbonaat drijft je pH en KH op. eigenlijk is het niet zo geschikt omdat je er flinke pH schommelingen mee krijgt bij het toevoegen. Kaliumbicarbonaat is beter in dat opzicht.
kalium wordt deels gebonden omdat het een kation is, fosfaat vanwege de reactie met ijzer. twee verschillende processen

planten kunnen fosfaat prima opnemen via hun wortels, dat je het niet meet in het water wil niet zeggen dat het voor planten onbeschikbaar is.
Ahhh okee, als het goed is heb ik ook bicarbonaat. Duidelijke uitleg! Het voegt dus niks toe om meer PO4 beschikbaar te krijgen? Ik dacht dat het hielp bij het binden en ervoor zorgde dat de PO4 sneller beschikbaar zou komen.
 
Ahhh okee, als het goed is heb ik ook bicarbonaat. Duidelijke uitleg! Het voegt dus niks toe om meer PO4 beschikbaar te krijgen? Ik dacht dat het hielp bij het binden en ervoor zorgde dat de PO4 sneller beschikbaar zou komen.

nee, je krijgt meer kalium beschikbaar. kaliumfosfaat zou het fosfaat wel verhogen, maar zolang je planten geen tekorten vertonen zou ik me daar niet heel druk om maken. je ADA bodem zou voeding genoeg moeten bevatten voor de eerste maanden en bij ADA hebben ze zelfs geen enkele vloeibare meststof met fosfaat. Meetbare fosfaat waardes nastreven icm sol is niet perse verstandig en zeker niet nodig.
 
Het is een tropica soil icm ADA powder sand. Voor zover ik wist wees green spot algae op een PO4 te kort. Maar wellicht heb ik het bij het verkeerde einde.
 

Terug
Bovenaan