we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


Direct voeren als ze nog stress hebben is niet zo aanbevolen.
De beste manier is overwennen in het donker, en daarna weinig licht geven, en pas voeren na een dag.
Gestresste dieren hebben altijd wat last met de spijsvertering (mensen ook trouwens).
 
Direct voeren als ze nog stress hebben is niet zo aanbevolen.
De beste manier is overwennen in het donker, en daarna weinig licht geven, en pas voeren na een dag.
Gestresste dieren hebben altijd wat last met de spijsvertering (mensen ook trouwens).
klopt , is ook de theorie die ik wel ken, maar in de praktijk wil praktisch iedereen die magere lege maagjes een plezier gunnen.
kheb het altijd al gedaan , nooit een probleem gehad. Meestal zegt de natuur zelf wel " we eten niet" want de stres is te groot.
in dit geval zijn de "oude" vissen zo snel dat nieuwelingen toch geen kans maken. als er echter geen "oude " vissen zijn zou ik het niet doen want als alle nieuwe vissen dan niet eten heb je al meteen vervuiling.
 
klopt , is ook de theorie die ik wel ken, maar in de praktijk wil praktisch iedereen die magere lege maagjes een plezier gunnen.
kheb het altijd al gedaan , nooit een probleem gehad. Meestal zegt de natuur zelf wel " we eten niet" want de stres is te groot.
in dit geval zijn de "oude" vissen zo snel dat nieuwelingen toch geen kans maken. als er echter geen "oude " vissen zijn zou ik het niet doen want als alle nieuwe vissen dan niet eten heb je al meteen vervuiling.
Klopt hoor, en ik kan het ook niet laten om het licht wat aan te doen om ze de bak te zien verkennen.
Maar toen ik mijn Sterbais kocht kreeg ik van de kweker toch de raad om ze in een groter bakje te zetten in het donker, geen eten te geven, en er af en toe wat aquariumwater bij te gieten gedurende 1-2 uur. Daarna zo veel mogelijk water weg doen, en in de bak zetten.
Om ze geen extra stress te bezorgen, en onwille van hun mogelijke stekels gaf die de raad om ze zeker niet met een visnetje uit de bak te halen en in het aquarium te doen.

Komt wel goed!
 
nog een filmpje met wat minder tegenlicht,
trouwens werken de filmpjes nu ?


 
Laatst bewerkt:
Trabbart
Je geeft aan dat je de vissen qua stress snel heb overgewend,maar zat er dan geen zuurstof in de transportzakken.
 
Dan zal het aan mij liggen, maar ze blijven nog steeds 'niet beschikbaar'

Edit; zoekend op de titel in youtube kan ik hem wel vinden. Ziet er goed uit!!
 
Trabbart
Je geeft aan dat je de vissen qua stress snel heb overgewend,maar zat er dan geen zuurstof in de transportzakken.
ze zaten in een doos , daarin een piepschui box vol kranten en dan in een dubbele zak met drie liter water en lucht en twee heatpacks. eentje ongebruikt dat ik moest activeren bij pick-up. de vissen werden opgestuurd tot aachen met go-express overnight. in het pickup point kan je je zending opwachten , ze waren ingepakt om 13uur en bijna 24 uur later kon ik ze overplaatsen,
de vissen waren kleurloos en duidelijk moe, aangezien ik ze om 9uur smorgens kon oppikken was ik net voorbij de ochtendspits over brussel en heb geen fille gehad , dus toch gelukkiglijk veel minder geklots (optrekken remmen etc) toch is zo een verre trip vermoeiend voor die vissen.
ik heb al heel veel gelezen en gezien dat de druppelmethode eigenlijk niets uitmaakt en meer stress geeft , die vissen wou ik zo snel mogelijk uit die zak en in vers water. dus ik heb de ph gemeten en de kh dan er ineens een liter water van het mijne bijgedaan vooral om de ph een half graadje te laten stijgen en zeker de temperatuur, deze laatste was wel voelbaar laag geworden ondanks de supper verpakking,,, en 10 minuten later heb ik de vissen verlost. quasi onmiddellijk lieten ze hun kleuren terugkomen. quarantaine kon ik ze ook niet aandoen, ze komen uit een kweekbak, geen wildvang , ze zijn een paar weken oud, de kans dat ze ziek zijn is quasi onbestaande , bij de beroepskweker van waar ik ze vandaan heb hebben ze de beste zorgen.
was ik gemerkt heb de laatste tijd , en dat geldt voor alle vissen l-nummers en tetras, jonge vissen zijn veel minder gestresst of zelfs onmerkbaar weinig eenzs ze in een voldoende ruime bak geplaatst worden. . grotere halfwassen of volwassen doen er langer over , soms dagen om zich te tonen in een nieuwe omgeving , soms meerdere dagen tot weken om hun kleuren te tonen. ik heb bvb drie l-nummers 128 een heel kleintje van 4cm die er twee weken in zit , die na drie dagen op de ruit kleeft overal zichtbaar ronddwarrelt en soms eens verstopt zit. ik heb er ene op volwassen afmeting die er een maand en half inzit deze was drie weken onzichtbaar, kwam nooit in daglicht naar buiten , en nu nog toont hij zen streskleuren . enkel als er voer komt zie je hem, nooit op de ruit en altijd bloksemsnel in en uit schuilhoeken.
ik heb het ook met de puntias d gehad, grote exemplaren deden een paar dagen raar en schuw, kleintjes zwommen vrijwel dezelfde dag zorgeloos rond.
de druppelmethode gaat daar niets aan veranderen, de druppelmethode is ook nog altijd een veel te snelle overschakeling, of denk je dat een vis zich aanpast aan zuurder of minder zuur water op een uur? op een dag? heel zijn lichaam bestaat voor pakweg 70% uit water . je zou die druppeltijd moeten rekken over meerdere dagen of weken, dan geloof ik erin, maar dat is gewoon onmogelijk. dus zorg voor bijna dezelfde waterwaardes en hop derin .
 
Helemaal duidelijk trabbart,die vissen ophalen heeft jou veel energie gekost,die inspanning is te waarderen.
 
Hoi mooi project ,ik heb zelf een grote school Puntius Denisonii / Torpedo barbeel in mijn 2 meter bak ,zijn hele rustige vissen die mooi bij elkaar blijven .
 
Wat ik toch nog even wil delen , de altums zijn TOTAAL niet schuw of schrikkerig, of de bak nu verlicht is en ik in het donker sta of de bak in het donker en ik in het licht ze zijn totaal niet bevreesd en schrikken nooit weg. dit had ik anders verwacht, Ik dacht dat ze schrikkiger gingen zijn, ze zijn dit dus helemaal niet. een goed teken , geen stress.

Tot nu is het enige minpuntje dat ze geen makkelijke eters zijn, pellets of vlokken nemen ze wel eens omdat de andere vissen dit doen , ze lijken er eens op te sabbelen maar spuwen ze onmiddellijk of iets later weer uit. diepvries in de bak en ze worden wild en eten goed. Alleen zijn de andere vissen ze nog te snel af en zal ik goed moeten opletten dat ze voldoende eten binnen krijgen zonder dat de bak vervuild. wat op de bodem valt interessert hen (nog) niet. hopelijk eten ze binnen enkele dagen of weken ook pellets zonder ze uit te hongeren . ik heb hier bijna alle smaken van bassleer, sera , tetra, flakes , zinkende en drijvende korrels, Diepvries is eigenlijk geen probleem, prijs voor een grote plak valt wel mee, maar toch omslachtiger .
ik denk wel dat de tijd komt dat ze de korrels zullen eten, ik kan ze eens weken in een sapje van rode muggenlarf,
ze de eerste week laten vasten ga ik niet doen omdat ze mager staan, tips of ervaring dat ik me geen zorgen moet maken altijd welkom, of tips om ze te wennen eventueel.
 
Hey Bart, luc hier !
Zeer mooi aquarium man en top visjes !
Een heel project zo te zien.
Zie dat je ook een fx6 hebt draaien, heb er zelf ook aangeschaft vorige week, voorlopig topfilter. Gewoon stekker erin, en draaien maar. T.o v. Eheim, jbl, groot verschil !
Blijf je volgen man, succes
 
de truc om rode muggenlarven te pletten en daarin korrels een half uurtje laten weken werkt. Eigenlijk van de eerste poging ! Ik ontdooi 1 dotje bloedworm, week in het papje ervan de basleer korrel maat large gedurende een half uur. Het overtollige bloed giet ik af, De altums gaan driester op de korrels af want ze zien een lichte bloedwolk en ruiken ze. de korrel is ook licht gezwollen en doortrokken van hun voer dat ze wel nemen Ze nemen nu korrels , spuwen ze herhaalde keren uit en vangen ze weer op dit doen ze soms drie keer met 1 korrel, en af en toe / meestal slikken ze ze dan effectief door. Dit is een heel snelle acceptering , ik ga hier nog even mee door en verwacht dat ze zeer snel gewoon droogvoer zullen nemen, Dit zonder ze uit te hongeren,

en vandaag de eerste waterwissel sinds de nieuwe altums erin zitten,
Dan merk je dat ze zeer snel gestresst kunnen zijn, tijdens de waterwissel worden ze lijkbleek , vooral het water laten zakken lijken ze niet leuk te vinden. en het onderhoud zoals snoeien en scheppen van rommel , alle kleur zetten ze uit. eens het water weer bijgevuld zijn ze weer in happy modus . dus niet schrikkerig , of angstig , wel stressige dieren. tenminste als die kleuruitzetting stress betekend, want aan ander gedrag zie je niets, ze kuieren gewoon zoals anders rond , alleen kleurloos.
 
Laatst bewerkt:
Trabbart,
Mooi om te lezen dat het goed gaat,maar waarom zo'n moeite om de vissen aan die basleerkorrels te wennen,het is goed voer hoor,ik heb ook 4 verschillende potje's maar met diepvriesvoer kom je volgens mij sneller op gang dan de korrel's waar jij het accent op legt.De diepvries artemia daarmee gaan ze volgens gelezen berichten,echt de groei oppakken.

Ik weet niet of het momenteel nog verkrijgbaar is,maar waarom koop je geen levende rode muggelarven,deze kun je als ze bij jou afgeleverd zijn vermengen met een visvitamine en levend invriezen,volgens mij is na het invriezen de kwaliteit van de rode muggelarven gewoon enorm veel beter dan de diepvries rode muggelarven na ontdooien te mengen met een droog of korrelvoer.

Er blijft na ontdooien en weer spoelen weinig over van de rode muggelarven.
Waar ik ondermeer ook voor ga in de aanbeveling, zijn de "grote" spirulina " vlokken,maar of ze daar trek in hebben moeten we even afwachten.
 
de hoofdreden is dat het diepvries voer me veel te vervuilend lijkt, en te verslavend, ontdooi eens rode larven in een potje, puur waterig bloed en rode wormpjes , en velletjes , een wolk van afval , ook als je het vervrozen geeft komt dit in de bak. en als ik wat pech had een vlok tussen de planten gedaald die ze niet vinden, als ik drie keer voer per dag heb ik gegarandeerd nitriet na drie dagen .
de tweede reden, er zitten niet alleen altums in, de bijvissen zijn feller en sneller en dus moet ik erg veel diepvries voeren zodat alle vissen dan eten hebben, , das alweer extra vervuilend, en de snelste worden vet.
derde , eens je vissen goed aan de diepvries zitten willen ze niets anders meer,
dus voor een dikke 60 vissen 3 keer per dag diepvries in je bak gooien is een probleem, daarbovenop moet ik toch nog extra korrels bijvoeren voor de l nummers die enkel diepvries vinden als de bak echt vol hangt.

de snelle bijvissen hebben geleerd dat de korrels al snel op de bodem liggen en eens ze zich daar bezig houden hebben de altums bovenin wat tijd om te eten. waarschijnlijk zullen ze ook nog op de bodem leren eten,
bedoeling is dat ze droogvoer eten , veel minder afval want alles word opgegeten tot de laatste korrel door de bodemploeg . en af en toe , 1 keer per dag of zelfs om de twee dagen wil ik wel vriesvoer geven . je kan met korrels ook gerichter voeren en langzaam
zeker als mijn altums groot en volwassen gaan zijn zal ik een voordeel hebben als ze netjes korrels eten, . ik gebruik het bassleer voer nu sinds deze bak en de vissen groeien als kool.

rode muggenlarven levend zijn dacht ik niet meer te vinden, en als je levend voert kans op ziektekiemen heb ik ergens gelezen ,
dan heb ik nog een vierde reden, ik moet mijn filters niet uitschakelen bij droogvoer, , diepvries dwarrelt door heel de bak en gaat zelfs de filter in. elke keer de stekkers er uit met als gevolg dat ik ze al eens was vergeten weer in te steken. een uur later viel mijn nikkel, gelukkig geen probleem erna gehad .

ik heb zonet voor de derde keer gevoerd vandaag en dit keer pure droge korrels, er zijn nu al altums die ze droog eten, nog niet allemaal, en het gaat nog traag , maar ik verwacht dat ze tegen dit weekend sneller en feller gaan reageren op korrels , ze leren verassend snel.
ik vind alleen maar voordelen met korrels,
 
ik heb wat verhoogd nitriet gekregen na de introductie en het voeren vd altums met diepvries. ik moest zoals gezegd te veel voeren, natuurlijk ook de vissen zelf die er bijgezet waren brengen extra belasting die het filter nog niet aankan, zolang je vissen bijvoegd ben je aan het indraaien , het vraagt maaaaanden eer je een stabiele bak hebt die eens een stevige opstoot kan verdragen, Op dit moment is mijn bak nog vrij gevoelig aan nitriet heb ik de indruk, Onlangs had ik er de tweede filter opgezet en de andere gereinigd, kreeg toen ook snel een reactie , .een lichte zweem van bruinalg , die vanzelf weer wegtrok net zoals heel in het begin. de bacterieen zijn aanwezig maar uiteindelijk is de bak pas opgestart in november met een herneming in december door een te kleine potfilter weg te nemen en te vervangen, de bacteriestam is zeker nog aan het groeien.
 
Zeker als je jonge altums hebt is het goed om veel te verversen dus dat komt goed uit voor je fosfaat en nitriet dat verdun je dan regelmatig stevig en is er niets aan de hand.
 
ik heb zonet voor de derde keer gevoerd vandaag en dit keer pure droge korrels, er zijn nu al altums die ze droog eten, nog niet allemaal, en het gaat nog traag , maar ik verwacht dat ze tegen dit weekend sneller en feller gaan reageren op korrels , ze leren verassend snel.
ik vind alleen maar voordelen met korrels,

Tja, hier laten de Manen granulaat en droogvoer voor wat het is en eten alleen diepvries en levendvoer.
 
Lijkt mij toch niet helemaal goed om de altums alleen maar droogvoer te geven omdat de nitriet waarde in de bak omhoog schiet bij diepvriesvoer, inderdaad gaat de nitriet waarde misschien omhoog na het plaatsen van nieuwe vissen maar de nitriet moet je verwijderen door waterverversen,en niet omwege van nitriet het voer aanpassen.

Probeer alle diepvriesvoeders,je vissen moeten gaan eten en in mijn idee gaat dit makkelijker met diepvriesvoer dan met droogvoer.

Je bent nu "sorry" te veel bezig met de waterwaarde's en de vissen komen zo op de tweede plaats,veel voeren en veel verversen lijkt mij de beste aanpak.

Trabbart,heb je ook nog voedingsadviezen verkregen of gevraagd aan de kweker van de vissen of trek je je eigen plan.

Mijn inbreng is geef ze alle ontdooide en uitgespoelde verkrijgbare en verschillende diepvriesvoeders en zet het droogvoer op de laatste plaats,komt later wel.

In een vorige reactie had ik het over levende rode muggelarven,die je invriest met vitamine's,niet in de zeg maar levende vorm,ik ben een tegenstander van levend voer,en heb mijn vissen even geleden wel regelmatig levende artemia gegeven,of dit bij maanvissen "mag"daar moet ik nog eens later naar informeren.
Gr. bert
 
Lijkt mij toch niet helemaal goed om de altums alleen maar droogvoer te geven omdat de nitriet waarde in de bak omhoog schiet bij diepvriesvoer, inderdaad gaat de nitriet waarde misschien omhoog na het plaatsen van nieuwe vissen maar de nitriet moet je verwijderen door waterverversen,en niet omwege van nitriet het voer aanpassen.

Probeer alle diepvriesvoeders,je vissen moeten gaan eten en in mijn idee gaat dit makkelijker met diepvriesvoer dan met droogvoer.

Je bent nu "sorry" te veel bezig met de waterwaarde's en de vissen komen zo op de tweede plaats,veel voeren en veel verversen lijkt mij de beste aanpak.

Trabbart,heb je ook nog voedingsadviezen verkregen of gevraagd aan de kweker van de vissen of trek je je eigen plan.

Mijn inbreng is geef ze alle ontdooide en uitgespoelde verkrijgbare en verschillende diepvriesvoeders en zet het droogvoer op de laatste plaats,komt later wel.

In een vorige reactie had ik het over levende rode muggelarven,die je invriest met vitamine's,niet in de zeg maar levende vorm,ik ben een tegenstander van levend voer,en heb mijn vissen even geleden wel regelmatig levende artemia gegeven,of dit bij maanvissen "mag"daar moet ik nog eens later naar informeren.
Gr. bert
ze krijgen dagelijks 1 keer diepvries en twee keer droog, tenminste dat is de goal. ik wil ook vooral vermijden dat ze binnen dit en een paar maand gewoon niets anders willen eten dan diepvries, ik lees dit over heel het internet in alle talen, je moet vissen van jongs af aan alles leren eten of ze leren het nooit meer. en als ze een kwalitatief droogvoer krijgen hoef je niet met vitamines te werken die er toch afspoelen,
de kweker geeft witte en rode muggenlarven , maar , en dat is het grote verschil , die werkt in een bak waar ten eerste enkel altums in zitten en dan nog van dezelfde leeftijd en ten tweede die bakken zijn kaal, zelfs geen bodem, die zuigt elke dag de bodems af. 3e bakinhoud is veel kleiner, dus even water wisselen is ook veel minder werk en minder verloren (kostelijk) water .
je kan een gemengde bak vol planten niet elke dag gaan volgooien met visvoer dat overal tussen dwarrelt, er zitten ruwgeteld 65 vissen in mijn bak , die eten hier een potje bassleer leeg in drie weken.
als ik zie hoe goed mijn peru altums groeien zonder diepvries , dan kunnen altums dit ook. ik ben waarschijnlijk geen voorstander van diepvriesvoer, ik vertouw meer op een goed degelijk droogvoer.
wat ik nu wel ga doen is het diepvries voer laten ontdooien en spoelen, dat zal wel veel verschil uitmaken qua vervuiling denk ik. en verder houd ik de buikjes van de altums goed in het oog,
 
Mijn Rio Nanay eten vanaf de eerste dag dat ik ze aanschafte van alles, nu happen ze in diepvriesvoer net zo hard als in granulaat of vlokvoer.
 
Tja,ik wil met alle begrip nog wel een keer reageren,maar dit gaat zo niet goedkomen.Er is helemaal niets mis met de afhangkelijkheid van diepvriesvoer,waarschijnlijk voor sommige chichliden de meest haalbare en juiste voeding.
Nogmaals in een later stadium met droogvoeders experimenteren,helemaal goed,,,,maar later,,.en volgens mij zit er in de buikje's van de altums verkeerd voer.

Maar goed laten we wachten hoe het op de langere termijn zich gaat ontwikkelen.

Ik heb niet het idee dat de altums op de eerste plaats staan,als ik lees over de overige vissen,ook weet ik niet op het moment van typen wat jou overige bestand is in de bak,maar het lijkt een beetje op een gezelschapsbak waar op een gegeven moment altums aan zijn toegevoegd.

Ik heb weinig vertrouwen in jou aanpak,dat mag toch,,daar is een forum voor,wat jij denk,,wat ik denk.
 
de altums staan op de eerste plaats, daarom is ook de bak een meter diep een meter breed en meer dan twee meter lang . de "bijvissen" zijn door mij opgezocht welke aangeraden worden of een bewezen combinatie.
wat zit erbij? bloedvlektetra, en puntius denisonii , , deze leven in dezelfde waterlaag en eronder, geen problemen mee, de tetras zijn redelijk heftig tijdens het voeren maar doen geen kwaad, de andere vissen raken gewend aan hun manier van opduiken naar het voer boven hen, de altums nu ook. de puntius zijn zeer zachtaardig en eigenlijk rustige eters, ze blijven op de achtergrond en pikken voer op dat "verdwaald" , , een regenboogvis bvb is veel heftiger tijdens het voeren dan deze twee soorten samen.
de rest zijn bodembewoners, enkele l nummers en corydora , die komen zelfs niet eens in de buurt,
en 2 koppels ramirez, waarvan ik 1 koppel heb uitgevangen nog voor de altums omdat ik ze te heftig vond .

ik heb zonet weer eens diepvries gevoerd, deze keer gespoeld in een vergietje en dat maakt wel veel verschil , dat is een goeie tip. het is veel veel minder een wolk van bloed of fijne stukjes en sap. ik ben een begonnen met het er bevroren in te doen zoals ik en vele anderen doen, maar in deze hoeveelheid en drie keer per dag was dat te vervuilend, daarna gewoon ontdooid maar dat gaf een plas/wolk bloed in de bak. gespoeld is veel veel beter.

je moet in google eens "feeding altums dry food" intypen, je zal veel problemen lezen over vissen die niets anders meer willen eten dan diepgevroren, de meeste geven diepvries om die reden, of ook omdat het wildvang was die zelfs dat voer moeilijk aanvaarde. nakweek is geheel iets anders, het beste voer is droogvoer daar zitten alle vitamines in en geen ziektekiemen het is altijd vers van datum , , alle vissen in gevangenschap van goudvis over de duurste koi tot guppy eten pellet voer . waarom zou een nakweek altum die ook een vis is enkel diepvries moeten krijgen? gewoon een korrel met hoog eiwitgehalte, het zijn tenslotte omnivoren met een voorkeur voor vlees. Als ze droogvoer kennen dan is er nog meer voordelig, ik kan nog op reis gaan , een automaat of een kennis die er geen verstand van heeft kan je zo inschakelen voor een week of 2. x-aantal soeplepels korrels per dag , dat kan iedereen. korrels kan je ook weken in geneesmiddellen, mocht het ooit nodig zijn.

mijn regenbogenbak 400 liter staat hier nu al drie jaar , die vissen zijn mooi volgroeid zonder diepvries,
er word veel verteld over altums dat ze zo moeilijk zijn en dit en dat, dat geld voor wildvang .
bel eens naar simon forkel, , hij beweerde me dat nakweek helemaal niet moeilijk te houden is, en voor iedere aquariaan met wat ervaring zeker goed gaat . niet moeilijker dan een maanvis bvb . wildvang is een heel ander verhaal en daar mee kweken al helemaal. dat is niet voor iedereen weggelegd. hoedje af voor wat die man heeft kunnen bekomen, hij is nu full time altum kweker, zijn vissen zitten tot in australie , italie, zelfs amerikanen kennen hem.
 

Terug
Bovenaan