Wattage LED-verlichting


Erik1404

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
162
Leeftijd
26
Locatie
Zwolle
Hallo mede-aquarioten(?)

Ik even een vraagje over het wattage van dimbare Led-verlichting.
Ik heb twee LED-buizen boven mijn Rekord 800 hangen met een totaal vermogen van 23 Watt. Deze lampen zijn dimbaar. Nu is mijn vraag: Als ik die lampen dim, verandert dan het Wattage of alleen de golflengte?
Het gaat om dit soort buizen: https://www.sera.de/nl/product/sera-led-x-change-tube-daylight-sunrise/.

Erik
 
LED's werken via constant current (amps) of constant voltage.
Bij CC LED's ga je dus de stroom (amps) verlagen, bij CV LED's ga je het voltage verlagen.
Je zult dus op een wat lager vermogen uitkomen, golflengte van het licht is bepaald door de kleurtemperatuur (K getal, voor graden Kelvin).
 
Maar de golf lengte kan niet veranderen als je dimt...

Leds dim je over het algemeen op basis van PWM waarmee je de stroom in brokjes knipt.
Hoe minder brokjes hoe minder fel je lamp gaat branden.
Een 12v lamp blijft een 12v lamp.
Alleen als je dimt naar 50% heb je de helft van de tijd 12v en de andere helft 0v
Met een normale meter lijkt het dan 6v maar is het niet
 
Als je enige basiskennis elektronica hebt is het helemaal niet zo ingewikkeld. In de meeste gevallen koop je LED, een controller, een adapter, je stelt het in en klaar.
 
Als ik deze lampen "dim", lijkt het licht in het aquarium roder te worden.
Dus vraag ik mij af, hoeveel ik dan moet "dimmen".
 
Als je enige basiskennis elektronica hebt is het helemaal niet zo ingewikkeld.

Nou, ik weet dat ik de stekker in het stopcontact moet steken en dat er dan in de regel iets gaat branden maar verder heb ik weinig met electronica tot mn spijt.
Ik ben een oude kantoorklerk om het maar zo te zeggen en electronica werd niet geleerd op de MEAO;).
 
Bij gewone gloeilampen met eenvoudige dimmers die werken op een weerstand principe zal het wattage verbruik niet echt minder zijn. Veel energie wordt door de weerstand omgezet in warmte. Bij een led ligt dit toch wat anders.

Misschien moet, voor een duidelijker begrip, iets toegevoegd worden aan bovenstaande. Een led gaat door dimmen niet minder branden. Een led is aan of uit. Wanneer een led dimt wordt hij, sneller dan ons oog kan volgen, aan en uit gezet. Wanneer je verder dimt vergroot je de "uit" toestand t.o.v. de "aan" toestand. Anders gezegd tijdens die "knippersituatie" is hij langer uit dan aan. Wanneer het dimmen richting voluit branden gaat is de situatie andersom. Wanneer de led vol uitbrand is er dus geen "uit" toestand meer.
Een gedimde led verbruikt dus inderdaad minder, immers hij staat een deel van de tijd uit. Maar dit zijn geen hoeveelheden waar ik wakker van zou liggen.
 
Nou, ik weet dat ik de stekker in het stopcontact moet steken en dat er dan in de regel iets gaat branden maar verder heb ik weinig met electronica tot mn spijt.
Ik ben een oude kantoorklerk om het maar zo te zeggen en electronica werd niet geleerd op de MEAO;).
Mijn richting was alpha, hoewel ik wel wat beta heb toegevoegd. Van de gamma kant kun je zelfs hier ook veel leren, zo merk ik.... ;) Als Marketingmanager doe je ook niet veel in techniek. Maar door interesses kan het dus interessant zijn om dingetjes bij te leren. Nog elke dag doe ik dat, óók hier!
 
LED's werken via constant current (amps) of constant voltage.
Bij CC LED's ga je dus de stroom (amps) verlagen, bij CV LED's ga je het voltage verlagen.
Je zult dus op een wat lager vermogen uitkomen, golflengte van het licht is bepaald door de kleurtemperatuur (K getal, voor graden Kelvin).
Hmmm, net andersom toch? De naam zegt het al: CC led is een Constant Current, dus constante stroom (A) de voltage wordt daar gevarieerd. CV leds is het omgekeerde het geval. De spanning (V) is constant je varieert hier met de stroom.
 
Hmmm, net andersom toch? De naam zegt het al: CC led is een Constant Current, dus constante stroom (A) de voltage wordt daar gevarieerd. CV leds is het omgekeerde het geval. De spanning (V) is constant je varieert hier met de stroom.
Hoe wou je een (CC) ledje met een Vf van 3,2v dimmen door te variëren met het voltage?
 
Hoe wou je een (CC) ledje met een Vf van 3,2v dimmen door te variëren met het voltage?
Dat bedoelde ik eigenlijk ook niet. CC staat voor constante stroom. Zoals CV staat voor constante spanning. In het eerste geval is dus een constante stroom nodig i.p.v. een constante spanning. Je gebruikt daar dus een driver voor met een aansluiting waar de spanninginput variabel kan zijn. 230 V maar in ons geval is dat vaak 24 of 12 V. Je dimt dus niet met voltage. Ik had, nu ik het teruglees ook wat slecht omschreven zonder te bedenken dat ik daar bij een Tuinkabouter niet mee wegkom...;)
 

Terug
Bovenaan