Waterwaardes


D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,

Ik ben druk bezig met het indraaien van mijn bak en dacht: misschien is een tussenstand wel ff handig. Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen of de volgende waardes normaal zijn voor deze periode?
(Ik gebruik overigens de EI met csm+b, kaliumfosfaat, en kaliumnitraat, heb dit 5 dagen geleden voor het laatst toegevoegd)

Ph 7,2
Kh tussen 3 en 6
Gh tussen 10 en 16
No2 tussen 5 en 10
No3 tussen 100 en 250

Ik maak me dus het meest zorgen over de No2 en No3. Komt lijkt mij ook door de extra voeding, maar gaat het zo goed? De rest lijkt me redelijk goed...
 
Is dit gemeten met een teststrip?

waardes zijn namelijk niet echt accuraat :) GH van 10 gaat nog voor de meeste vissen maar 16 is bijvoorbeeld veel te veel.

Voor een paar tientjes heb je een testkoffertje (druppeltesten) met de belangrijkste testen erin, daar haal je veel meer betrouwbare informatie uit.
 
Dit waren inderdaad teststrips... vond ze ookal erg onnauwkeurig.
Zal eens wat beters opzoeken.
Maar verder, is er iets wat ik zou moeten verbeteren? En zo ja, hoe? :engel:
 
Je nitriet is nog erg hoog en je nitraat ook. Hoelang draait je bak nu? Ik zou eens bij de lfs vragen of ze met druppels willen meten.
 
Hij draait nu 2 weken, maar heeft dat ook niks te maken met het toevoegen van de kaliumnitraat?
 
Deels klopt dat maar theoretisch zou je met de EI niet boven de 40mg kunnen uitkomen. Het kan hoger worden als de bak zelf produceert en er heel weinig verbruik is maar aangezien je bak aan het indraaien is denk ik dat het zo hoog is tgv omzetting van nitriet in nitraat.
Ik zou eerst de bak lekker laten indraaien en darna kijken wat de waarden zijn en deze dan met druppels testen (laten).
 
Ik heb inmiddels gemerkt, dat de nitriet omlaag aan het gaan is, alleen mijn nitraat blijft extreem hoog. Gaat dit als het goed is ook nog gewoon omlaag? of is er iets wat ik kan doen?
 
Nitraat is een eindproduct, de enige effectieve manier om dit weg te krijgen zijn waterverversingen :)

Dus net als het eindproduct dat wij produceren het riool ingaat zegmaar, maar dan anders :deal:
 
Je nitraat zal nu nog stijgen omdat dit merendeels voorkomt uit de nitriet. Testen met druppels is veel nauwkeuriger mar zolang er geen vissen inzitten zou ik de indraaiperiode rustig zn gang laten gaan. Of die hoge no3 waarde klopt betwijfel ik met strips.
 
Ah oke, ik wacht nog even af en dan zal ik het eens een keer laten testen bij de lfs of zelf een druppel test aanschaffen :engel:
 
Anders zit je zeg maar op zo n 4 tientjes. Maar goed, je kan dan normaal erg lang vooruit met zo n koffer.
 

Terug
Bovenaan