Waterwaardes Vijver


K

Khoppie

Guest
Beste allemaal,

Ik heb van de week de waterwaardes van de vijver gemeten en deze kwamen op het volgende uit:

PH: 8
GH:12
KH:5

Ik von de KH aan de lage kant en ben deze aan het verhogen geweest met colombo KH+ alleen nu heb ik een verkeerde berekening gemaakt en is de kalk ineens wel veel gestegen.

Een dag later gemeten.
Waterwaardes na toevoeging colombo KH+

PH:8
GH: 12
KH: 12

Ik weet niet of deze kalkwaarde heel schadelijk is?? De bedoeling was dat hij rond de 8 uit zou komen maar kan er nu vrij weinig meer aan doen denk ik want voor verversen is het water nog te koud.

Hoor het wel.

Gr. Kevin
 
kH van 12 in een vijver maakt niet zoveel uit , je zuurstofplanten zullen dit waarderen .
Echter de moerasplanten iets minder , hier heb ik het idee van dat ze zachter water prefereren .
Dit zal ook meer een gevolg zijn dat bij zachter water de pH iets lager is en de moerasplanten beter groeien .
Overigens met een kH van 5 is niks mis , ik had het zo gelaten , en enkel wat zuivere maerl gestrooid voor wat extra boost .
 
Die moet ik nog toevoegen de goudvissen vinden ze namelijk ook heel lekker :p
Maar ga binnenkort weer grote bossen waterpest en gewone zuurstofplanten toevoegen.

Die groeien opzich al niet heel slecht hoor we vinden zelfs te snel maarja haha :p
Mij was verteld de KH niet onder de 6 te laten zakken en het liefst zo rond de 8 te houden voor een stabielere PH of is dit weer klinklare onzin van de LFS :p
Ik heb ook plantenvoeding toegevoegd van colombo voor de vijver. Maerl is bij de LFS niet meer te krijgen mogen ze schijnbaar niet meer verkopen :S
 
Khoppie zei:
Die moet ik nog toevoegen de goudvissen vinden ze namelijk ook heel lekker :p
Maar ga binnenkort weer grote bossen waterpest en gewone zuurstofplanten toevoegen.

Mij was verteld de KH niet onder de 6 te laten zakken en het liefst zo rond de 8 te houden voor een stabielere PH of is dit weer klinklare onzin van de LFS :p
Ik heb ook plantenvoeding toegevoegd van colombo voor de vijver. Maerl is bij de LFS niet meer te krijgen mogen ze schijnbaar niet meer verkopen :S


1 . zijn ook zuurstofplanten waar ze vanaf blijven , denk aan hoornblad , krabbescheer (in het begingroei)

2. met een kH van 6 is je pH stabiel genoeg , ik heb een vijver met een kH van 1 ofzo , geen problemen mee .

3. Dat ze maerl niet meer mogen verkopen is raar .
Dat zal hij wel vertellen omdat je dan niet rap terugkomt en niks meer aan je verdient :D
Ik heb een zak van 25 kg voor 7 euro gekocht bij de aveve , daar heb je tien jaar vijverplezier van (als je het enkel in de vijver zou toepassen)
 
Dankjewel voor de planten zal eens kijken of ik ze kan vinden :p
Dan doe ik de eerste tijd (lange tijd) maar niks meer aan de KH dan omdat hij nu 12 is haha. Kan hij er wel weer een jaar tegenaan als het niet teveel regent want dan verzuurd het vanzelf weer :p

Dat is wat ze vertelden bij de LFS. Ze hadden wel een soortgelijk product van colombo dus alleen dan in een klein potje van ongeveer 1.5 kilo dus denk dat ze dat inderdaad gedaan hebben om meer te kunnen verdienen :p
Zal eens kijken of ik ook ergens hier in de buurt zo'n zak kan vinden.
Is het dan aan te bevelen dit elke maand een beetje toe te voegen of niet want dit staat wel op de verpakking van colombo. Die raden aan elke maand een bepaalde hoeveelheid te vermeningen met lauw water in een gieter of emmer en dan te verspreiden over de vijver onder het mom van maandelijks onderhoud :S
Wij hebben nu namelijk wel last van draadalg door de zachte winter en omdat de vijver nog niet stabiel is (draait nu voor het 2de jaar) maar lees dat meerdere mensen hier last van hebben ook al draait de vijver al jaren. Is dit op te lossen met die voeding voor het aquarium of verergerd dit het probleem alleen maar? Ik verwijder de alg wekelijks en in het filter zit een nieuwe UV-lamp. Kan ik meer doen dan alleen verwijderen en zuurstofplanten toevoegen?

Hoor het wel en in ieder geval al bedankt voor de reacties :)

Gr. Kevin
 
Lange draadalg is in mijn ogen het gevolg van je uv en filter .
Hier is de groene alg max. een paar cm (gevolg van fosfaat in putwater)

Maerl toevoegen doe je best in januari/februari en nog eens een keer in juni ofzo .
Ik schat dat ik op mijn vijver van in totaal 32 kuub een 1 a 2 kilo gebruik per jaar .
Hou er wel rekening mee dat als je maerl toevoegt de kans groot is dat je algen ook meegroeien als je te weinig planten hebt .
Je voegt in elk geval redelijk wat elementen toe die ook opgesnoept moeten worden .
En zorgen voor voldoende beluchting zonder dat de pH te hoog wordt (>8,0)
 
Ow okeej ik dacht dat een uv noujuist algen tegengaat.

Ow okeej dus ik ben een beetje aan de late kant geweest met toedienen van die voedingsstoffen?
Dan ga ik van de week maar eens snel kijken of ik hoornblad kan bemachtigen en deze in de vijver planten anders bestaat inderdaad de kans wel eens dat de alg verergerd ipv minder worden.
Het water wat uit het filter komt valt van ongeveer 5 a 10cm hoogte het water in dus ik denk dat dit wel voldoende zuurswtof toevoegd aan het water toch of moet ik nog extra bij beluchten met een beluchtingspomp want die heb ik eigenlijk goed en wel 2 weken geleden opgeruimd en toen de pomp weer opgestart :p
 
Toedienen van de maerl zo vroeg is om dat het eerst door bacterien wordt gegeten en zo de stoffen vrij komen .
Dat is een langzaam proces en best voor dat de planten uit de startblokken schieten , anders valt er op dat moment niks te rapen voor hun . Nadosis is dan weer om het opgebruikte weer aan te vullen . Ik doe het zo , maar dat is geen garantie voor een ander he !

Wat betreft je vallend water is echt een fabeltje , de zuurstofverrijking is zowaar niks .
Het water moet wel contact kunnen maken met de lucht .
Een watergordijn is wat anders , dat heeft wel nut omdat dit een dunne laag is die goed met de lucht contact maakt .
Vallend water klopt enkel wat eiwit op .
Je kan dan beter de uitstroom gelijk zetten met het oppervlak zodat het water gaat golven .

Uv bestrijdt bacterien/virussen en waterbloei , aan draadalg maar weinig denk ik (misschien wat sporen die erdoor passeren , maar niet degene die in de vijver groeien). Je creeert er wel een goed habitat voor de draaalg mee => helder water .
Als je hem eens groen zou laten uitslagen verdwijnen je draadalgen ...
 

Terug
Bovenaan