Waterwaardes: hardheid


M

MarliesDW

Guest
Help!
Mijn aquarium 'draait' nu ruim 3 weken. Ik heb nu een aantal x zo'n Tetra 6in1 test gedaan (teststrips) en steeds zijn de waarden mbt de hardheid niet goed maar de rest wel.

De totale hardheid (GH) is steeds te laag (0 tot 4) en de carbonaathardheid (KH) te hoog (11 tot 16).
Hoe kan dit en wat moet ik hier aan doen?

De totale hardheid van gewoon kraanwater hier is 0 en de carbonaathardheid 10. Als ik hieraan aquasafe toevoeg veranderen de waardes nauwelijks.
 
Met stripjes kan je geen betrouwbare meting doen dus op basis van deze gegevens heeft het geen zin om actie te ondernemen.
Beste is om een druppeltest aan te schaffen en van daaruit te handelen mocht dat nodig zijn.
 
Dus het kraanwater heeft een kh van 0 volgens de strips?? Hoe kan het in je bak dan 11-16 zijn??
Ik denk dat je beter druppeltesten kan gebruiken want ze zijn niet erg betrouwbaar zoals John al zegt die strips.
 
Ik geloof inderdaad niet dat die test heel betrouwbaar is. Ik heb nu een paar keer de test achter elkaar gedaan (in hetzelfde water) en de waarden verschillen steeds van elkaar....

Bedankt voor de tips!
 
Hier thuis hebben we ook een waterontharder staan. Als ik het water meet dat hier doorgegaan is heb ik ook een Gh van 0 en een Kh van 8 terwijl het gewone leidingwater een Gh van 16 en een Kh van 8 heeft.

Als je een ontharder gevonden hebt wat me zeer aannemelijk lijkt check dan ook eens of er geen kraantje tussen de watermeter en de ontkalker staat. Als je er ��n hebt gevonden, tap daar dan eens water van en meet dat es.
 
Ik heb geen waterontharder...
 
Ik zou trouwens ook geen aquasafe toevoegen hoor,kraanwater is veilig genoeg en met dat spul heb je meer kans dat de boel troebel wordt.
 
Oh dat wist ik niet, zo'n aquariumwinkel kan me alles aansmeren (moet zelf nog wat ervaring opdoen) ;)
Goed om te weten, scheelt nog best wat want is niet goedkoop (m'n aquarium is 1,5m).
 
Normaal gezien leveren de waterleveranciers water af waarbij de Gh = 2 x Kh en de Ph tussen de 7 en 7,5 zit. Zo gaat dat hier in Vlaanderen toch.

Als jouw Gh tussen 0 en 4 schommelt en de Kh tussen 11 en 16 dan klopt er iets niet. Ofwel zit je met een waterontharder of ...

Zou het kunnen dat je met een waterput zit of dat je grondwater bovenhaalt ?

Kan je eens bij een buur een staaltje water halen (een die ZEKER geen waterontharder heeft) en daar de Gh van meten ?
 
Komt door de stripjes Herbstnebel,onnauwkeurige uitslag dus onbetrouwbaar.
 
Seabait zei:
Komt door de stripjes Herbstnebel,onnauwkeurige uitslag dus onbetrouwbaar.

Ja dat denk ik ook.

Het schijnt wel zo te zijn dat we hier heel zacht water hebben en dat vitens bij een dorp verderop (ik woon in buitengebied) soms kalkrijk water toevoegt / mengt heb ik gehoord. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de wat nauwkeurigere testen.
 
Dan kun je dus beter druppeltesten aanschaffen of aan de lfs vragen of die het met druppels kan testen voor je.
Maar het is altijd handig om ze zelf wel in huis te hebben.
 

Terug
Bovenaan