waterwaarden


Re: !

Ik weet het ondertussen niet meer. Wel bacteri�n, geen bacterie�n, wel een vloeibaar filtermedium, geen filtermedium, wel verversen, niet verversen, ik vind het heel lastig met zoveel goede maar tegenstrijdige adviezen.


Ik houd het voor nu bij verversen en testen. En verder even niks aan toevoegingen. En dan maar even een paar dagen aankijken :)
 
Re: !

Hihi filter medium is hetzelfde als bacteri�n toevoegen maar dan met extra benefits.
Anders lees je op de verpakking wat het doet en dan kies je of je denkt dat het handig is of niet!
Ik vond het namelijk wel fijn als filter medium mij zo hielp met me aquarium!
 
Re: !

Okey ik doe lekker ook nog een duit in het zakje :p

Ik zou gaan voor 1 keer per dag ruim 50% verversen. Die bacterien hebben namelijk ook tijd nodig om te groeien. Het is de balans tussen het water met rust laten (dat zou het beste zijn) en je beestjes niet vergiftigen. (daarom moet je verversen) Bacterien toegevoegd of niet: uiteindelijk moet die nitrietpiek toch eerst verwerkt worden. Of die extra bacterien daar echt bij helpen weet ik niet, ik zou er niet een vermogen meer aan uitgeven.
 
Re: !

Volgende keer koop ik gewoon een cavia. Veel makkelijker :D
 
Re: !

Zeker niet, cavia's zijn groepsdieren die behoorlijk wat ruimte nodig hebben. Daar heb je veel meer mee te stellen hoor ;). Daarom heb ik die van mij helaas een beter thuis moeten geven toen ik met de goudvissenopvang begon.
 
Re: !

Sterrekind zei:
Volgende keer koop ik gewoon een cavia. Veel makkelijker :D

Dat dacht ik ooit ook van een konijn.. lekker makkelijk.
Nou, na een jaar of 15 konijnen te hebben gehad weet ik wel beter.. ;) Om de ��n of andere reden worden dieren die wij in huis halen ook enorm oud :)
Brengt veel werk met zich mee.. en investeringen, althans.. als je het goed wilt doen dan..
Leuke diertjes wel.. cavia's ook trouwens.. schattig als ze knorren, net mini varkentjes..

Edit: Of zijn het hamsters die knorren?
 
Re: !

Ja dat hebben wij hier ook, dat dieren het extreem goed doen. Zo kocht ik ooit een snoezig koppeltje hagedisjes voor mijn zoon. Die vervolgens nu al 10 jaar oud zijn, 150 jonkies hebben voortgebracht en nog wel een x aantal jaar mee kunnen :D
 
Re: !

Nee, cavia's knorren, ze heten niet voor niets guineepigs...
 
Re: !

Nee, maar ik had er drie dagen geleden al gel-bacteri�n in gedaan en daarvan las ik dat ik dat juist weer niet had hoeven doen, terwijl het elders weer aangeraden werd. Zodoende dat ik het spoor een beetje bijster ben geraakt.
 
Re: !

Hier zijn zulke dingen altijd prima verlopen zonder allerlei dure middeltjes, alleen water verversen.
 
Re: !

Ik hou ze in de gaten, zodra ze de bak uitspringen is het vroeg genoeg om in paniek te raken.
 
Ik hou ze in de gaten, zodra ze de bak uitspringen is het vroeg genoeg om in paniek te raken.

Zo is het. Je doet nu alles wat je kan. Ik heb die nitrietpiek ook gehad in het begin. Had na de indraaiperiode in een keer alle vissen erin gedaan :oops: Ik heb toen opstartbacteri�n rechtstreeks in het filter gegooid en toen werd het beter. Maar misschien was het zonder ook wel goed gekomen.
 
Nitriet is nog steeds veel te hoog, nitraat is mooi op 5 en nitriet te hoog op tussen 0,4 en 0,6, ondanks elke dag 50% verversen. Gelukkig doen de visjes het prima, ze eten, grondelen, doen hun vissen-ding en tonen geen tekenen van vergiftiging ( happen niet naar lucht bovenin de bak, zwemmen niet idioot hard, geen rode kieuwen. Gewoon goudvissengedrag. Ik begin zelfs langzaam te twijfelen of die test wel goed is.
 
Gebruikte je nou een druppeltest of strips? Heb ik even gemist.
Bij mij duurde het ook ongeveer 2 weken voor de nitriet echt verdwenen was, dus hou vol, het komt goed.
 
Bij mij ook 2 weken, alleen Boeddha had er volgens mij beetje last van, wat ge�rriteerde huid.
Gewoon blijven volhouden.
 
Druppeltest van JBL. Heb daarstraks voor en na verversen getest, en daar zat duidelijk verschil in, de druppels doen het dus wel gewoon normaal. We zingen het wel uit :)
 
Okey wat ik nu ga zeggen is totaal niet verantwoord maar ik zeg het toch even.

Toen ik mijn huidige bak opzetten heb ik ook niet keurig drie weken gewacht, had wel een ingedraaid filter maar dat was toch niet genoeg. Toen had ik ook inderdaad telkens meten en verversen en het wilde maar niet opknappen. Toen heb ik een weekje niets gedaan. Vissen goed in de gaten houden, niet meten, niet verversen. Ik zag in het gedrag van de vissen niets alarmerends, daar ben ik even op afgegaan. Na een week waren de waarden ineens wel in orde.
 
Dan is de vraag dus eigenlijk: wat is erger voor de vissen? een korte nitrietpiek en daarna goede waarden of gedurende langere tijd enige nitriet in het water. Weet iemand hier het antwoord op?
 
Nitriet is giftig voor je vissen door de waterverversing verminder je de hoeveelheid die aanwezig is, niet de groei van de bacteri�n die het gaan omzetten in nitraat,
Dus je maakt het voor ze vis meer dragelijker, je kan wel niet verversen..
Maar dan is je gif hoger en lijkt het mij langer duren voor die piek weg is dan wanneer je de piek verlaagd.

Ik zou zelf het risico niet nemen, het richt ook schade aan voor later.. Voor de groei enzo..
Tis maar wat je belangrijk vind.. Ik wil er alles aan hebben gedaan om mijn vissen niet te beschadigen.

Het wordt al omgezet in nitraat, dus zal hoogstens nog 1 week duren.
 
Misuzu zei:
Nitriet is giftig voor je vissen door de waterverversing verminder je de hoeveelheid die aanwezig is, niet de groei van de bacteri�n die het gaan omzetten in nitraat,

Het is dus niet zo dat de bacteri�n zich sneller vermenigvuldigen wanneer er een hoger nitrietgehalte in het water is?
 
Niet per se. Er moet no2 zijn, maar of die nu 0,5 is of 2 zal volgens mij weinig uit maken voor de aankweek.
 
Ok�, dan lijkt het me duidelijk. Dagelijks water blijven verversen is dan toch het beste in deze situatie, denk ik.
 
Kijk er blijven bacteri�n bijkomen tot ze de nitrietpiek op kunnen vangen, dus als deze onder controle is,
en je ververst niet meer, groeien ze dat laatste stukje ook weer mee zodat alles weg is.

Krijg je nieuwe vissen, dan gaan ze weer opnieuw groeien, omdat er weer meer ammoniak komt, nitriet wordt en dus omgezet moet worden in nitraat!

Maar de groei van de bacterien gaat niet sneller door de hoeveelheid die ze moeten opvangen.
Groei staat vast en kan je niet be�nvloeden.
Volgens mij verdubbelen ze eens in een week ofzo?
als ik het goed heb.
en die groei staat vast, ongeacht de hoeveelheid die ze moeten omzetten.
 
Naja er werd toen tegen mij gezegd: als je het even met rust laat, krijgt het systeem de kans om te stabiliseren. Maar je kunt het ook nog een week aankijken, met verversen, dat is beter natuurlijk. Ik kreeg het laatste restje op een gegeven moment niet weg, de slechte waarden waren stabiel zeg maar, en dat veranderde gewoon niet meer. Dan kan even met rust laten helpen. En dan denk ik dat heel even slecht en daarna goed beter is voor de vissen dan heel lang slecht. Maar dat ligt ook aan of je vissen er veel last van hebben. Als ze ook al veel stress hebben van het verversen elke keer...
 
Re: !

HALELUJA!!!! We hebben het overleefd! De nitriet is in 2 dagen vrijwel volledig verdwenen. Na dagenlang donkerroze testen heb ik nu een bijna onmeetbare hoeveelheid nitriet!!!

Of dit te maken heeft met de s�chting oxydator die ik eergisteren in de bak heb gezet ( en gisteren ineens was het nitriet een stuk lager,vandaag vrijwel weg) weet ik niet, maar jeetje wat ben ik blij dat dit nu goed is!

Visjes doen het allemaal heel goed, geen problemen of gekke dingen, geen huidproblemen gelukkig!
 
Laan zei:
Ok�, dan lijkt het me duidelijk. Dagelijks water blijven verversen is dan toch het beste in deze situatie, denk ik.

Heb ik ook gedaan, al was het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust. Ik vond het zo'n rotidee dat die beestjes in de giftige troep rondzwommen dat ik dagelijks 50% ververst heb, op 2 dagen zelfs 2 x 50% omdat het nitriet echt donkerrood uitsloeg.
 
Ik moet zeggen dat ik geen stress bemerkt heb bij het verversen. Sterker nog, ze zijn zo nieuwsgierig dat ik ze echt soms even moest "wegduwen" om er bij te kunnen. Ze knagen gewoon aan mijn handen, en zijn reuze nieuwsgierig naar de afzuiger.
 
Hey, helemaal goed!!!
Of het door de oxydator, zou ik je niet kunnen zeggen. Geen idee hoe zoiets werkt. Ik zou hem er voorlopig inlaten, in ieder geval tot je filter goed is ingedraaid, want het heeft blijkbaar wel wat goeds gedaan in je bak.
 
Ik laat hem er idd gewoon in, je vult hem met waterstofperoxide (6% voor de grootste versie). In het reservoir zitten twee keramische staafjes ( geen idee welk materiaal)
Vervolgens zet je het apparaat in het aquarium en door de scheikundige reactie tussen de staafjes en de waterstofperoxide levert de oxydator een x aantal weken pure zuurstof zonder stroom/geluid , en bij warmer weer gaat hij meer zuurstof leveren, bij kouder weer minder ( hangt af van de watertemperatuur)

Hoe het exact in elkaar steekt begrijp ik ook niet, ik vind het alleen wel enorm frappant dat de nitriet binnen 48 uur na het plaatsen van het ding volledig verdwenen is.
 

Terug
Bovenaan