Waterwaarden zijn niet goed


Johann1466

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 juni 2023
Berichten
15
Leeftijd
57
Hallo allemaal,

Hieronder heb ik een foto geplaatst van de uitslag van een waterbestendig. Deze waarden zijn absoluut niet goed.

Is hier nog wat aan te doen of kan ik beter een nieuwe bak opstarten?

Groet,

Johann
 

Bijlagen

  • IMG_0206.jpeg
    IMG_0206.jpeg
    211.7 KB · Weergaven: 81
Sorry, verkeerde foto
 

Bijlagen

  • IMG_0208.jpeg
    IMG_0208.jpeg
    262.8 KB · Weergaven: 88
Zitten er vissen in? Sowieso veel verversen als dat zo is. Als de bak leeg staat, hoelang draait de bak al?
 
Er zitten inderdaad al een paar jaar vissen in. De Waterwaarden zijn altijd goed geweest.
 
Heb je de waterwaarden getest met teststrips of druppels?
Wat is het doel met je aquarium? Ga je voor een plantenbak (met of zonder CO2), alleen vissen zonder planten, planten met garnalen enz.
 
Wat is de bakmaat? Visbestand? Recente veranderingen?
Dode appelslak oid?

Voor nu 50% verversen sowieso
 
Het is een malawibak van 140x 50x 63. Er zitten geen planten in de bak. Er is getest met proscenia van Jbl.
 
Verversen kan ooit kwaad, maar zie je ook afwijkend gedrag van de vissen?

Test anders eens met een druppelset.
Imo kan het niet zo zijn dat een "goed" onderhouden aquarium na jaren zulke waardes geeft.

- Hoe vaak meet je je waardes, of is dit voor het eerst in langere periode?
- hoeveel vissen zitten er in de bak, en hoeveel voer je?
- wat is je verversingsbeleid?
- heb je recent iets aan het aquarium en of filter gedaan?
- wat zijn de waardes bij jou uit de kraan?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat je nu nitriet meet is niet zo raar want die scan is niet betrouwbaar en veel leden gebruiken die al niet meer. Laat het als het kan eens met druppels meten.
 
Op een gegeven moment kreeg ik kalklagen. Toen ben ik dewaterwaarden gaan meten. Daarvoor deed ik het niet zo vaak.

Er zwemmen ongeveer 15 mbuna’s in mijn aquarium zwemmen.

Ik ververs iedere week 150 liter water.

Resentelijk heb ik niets aan mijn aquarium veranderd.

Momenteel ben ik niet thuis dus ik kan heet kraanwater niet testen.
 
Kraanwater testen lijkt me minder belangrijk en ik zou liever het water van de bak met druppels laten testen.
Volgens mij zie je de rode kalkalgen ook veel in zeewater en heeft dit iets te maken met magnesium.
 
Op een gegeven moment kreeg ik kalklagen. Toen ben ik dewaterwaarden gaan meten. Daarvoor deed ik het niet zo vaak.

Er zwemmen ongeveer 15 mbuna’s in mijn aquarium zwemmen.

Ik ververs iedere week 150 liter water.

Resentelijk heb ik niets aan mijn aquarium veranderd.

Momenteel ben ik niet thuis dus ik kan heet kraanwater niet testen.
Je kan de waterwaarden op de website van je leverancier inzien. Deze testresultaten zijn zeer betrouwbaar.
 
Is het verstandig om de bak leeg te halen en opnieuw op te starten? Of kunnen de waarden weer goed worden door veel waterwissels?
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of je waterwaarden passen bij de vissen die je hebt.
Je kan beter eerst je water (laten) testen met een druppel set voordat je verkeerde conclusies trekt.
Mocht je echt nitriet meten, dan zou ik zeker een waterwissel doen. Nitriet is giftig voor je vissen.
 
Dat is de reden dat ik vraag naar de waardes uit die uit de kraan komen.

Welke regio woon je?
Je moet eerst even zeker weten of de chloor meting klopt, en of er daadwerkelijk nitriet meetbaar is.

Als beide het geval is, zou je op zeker verschil in gedrag van de vissen moeten zien, en als dit al een aantal dagen is waarschijnlijk doden.
 
Hoe oud is je test? Er zit een houdbaarheidsdatum op, als je al een paar jaar dezelfde test gebruikt, is de kans groot dat die verlopen is.
 
Jbl pro scan of staafjes of andere meuk zijn al verlopen in de fabriek.

Enige relevante manier om te testen is met een druppeltest
 
Bedankt voor de informatie. Ik ga druppeltests kopen.
 
Jbl pro scan of staafjes of andere meuk zijn al verlopen in de fabriek.

Enige relevante manier om te testen is met een druppeltest

Wat is er zo anders aan een teststripje voor het aquarium, en de teststrips die oa huisartsen gebruiken voor verschillende dingen, oa blaasontsteking?

Ik gebruikte hier soms stripjes voor oa nitriet, en die uitslagen klopten eigenlijk altijd.

Dat jbl proscan heel vreemde waarden kan geven dat weet ik, dat heb ik hier zelf uitgebreid meegemaakt. Dat het stripje uit het ene potje onder dezelfde omstandigheden een heel andere uitslag geeft dan een stripje uit een ander potje. Je kan het waarschijnlijk al zien aan de waarde van het chloor, tenzij je reden hebt om te denken dat het klopt dat je nu chloor in je water hebt.
 
Daar ga ik geen uitspraak over doen.
Afgelopen jaren wel meerdere (negatieve) ervaringen gehad met teststrips uit de medische wereld
 
testen die artsen zelf doen zitten meestal per stuk verpakt en zijn heel vaak ja/nee testen
moeilijke testen gaan naar het lab
ja/nee testen is heel iets anders is als een test om een hoeveelheid te bepalen.

je kan altijd de bak weer op orde krijgen maar soms is opnieuw starten wel degelijk een goede optie
 
Wat is er zo anders aan een teststripje voor het aquarium, en de teststrips die oa huisartsen gebruiken voor verschillende dingen, oa blaasontsteking?

Ik gebruikte hier soms stripjes voor oa nitriet, en die uitslagen klopten eigenlijk altijd.

Dat jbl proscan heel vreemde waarden kan geven dat weet ik, dat heb ik hier zelf uitgebreid meegemaakt. Dat het stripje uit het ene potje onder dezelfde omstandigheden een heel andere uitslag geeft dan een stripje uit een ander potje. Je kan het waarschijnlijk al zien aan de waarde van het chloor, tenzij je reden hebt om te denken dat het klopt dat je nu chloor in je water hebt.
Als er op zn stripje bij de dokter iets uit komt dan doen ze vaak verder bloed onderzoek. Dit zelfde kan je ook beschouwen met een aquarium. Druppeltesten tot het stabiel is, daarna strips tot er iets opmerkelijks gebeurt. Dan kan je altijd nog druppeltesten. Beter een striptest bij twijfel dan geen test. Maar betrouwbaar is het niet helemaal. Dat lees ik ook uit verschillende onderzoeken terug.

De houdbaarheid, de verpakkings wijze, en het merk zijn hele belangrijke eigenschappen voor een betrouwbare test. Ook kan bijvoorbeeld chloor problemen geven. De fabrikant geeft bij nitraat aan 30 seconden het meest betrouwbaar te zijn maar blijkbaar is de waarde van nitraat na 60 seconden meer kloppend volgens onafhankelijk onderzoek.
 
Als er op zn stripje bij de dokter iets uit komt dan doen ze vaak verder bloed onderzoek. Dit zelfde kan je ook beschouwen met een aquarium. Druppeltesten tot het stabiel is, daarna strips tot er iets opmerkelijks gebeurt. Dan kan je altijd nog druppeltesten. Beter een striptest bij twijfel dan geen test. Maar betrouwbaar is het niet helemaal. Dat lees ik ook uit verschillende onderzoeken terug.

De houdbaarheid, de verpakkings wijze, en het merk zijn hele belangrijke eigenschappen voor een betrouwbare test. Ook kan bijvoorbeeld chloor problemen geven. De fabrikant geeft bij nitraat aan 30 seconden het meest betrouwbaar te zijn maar blijkbaar is de waarde van nitraat na 60 seconden meer kloppend volgens onafhankelijk onderzoek.
Uiteraard weet ik niet hoe alle huisartsen het doen. Maar ik heb verschillende huisartsen meegemaakt die voor urinecontrole bij verdenking van blaasontsteking, een stripje uit een kokertje gebruiken, en op basis van die uitslag bepalen wel of geen antibiotica voor te schrijven.

Ik denk dat geen enkele strip 100% betrouwbaar is, maar soms hebben ze hun nut.

Druppeltests zijn ook niet altijd betrouwbaar. Dat merk je meestal pas wanneer je met verschillende merken hetzelfde water gaat testen. En ik meen me te herinneren dat vooral kh en gh geregeld een verkeerde uitslag geven omdat het gebruikte materiaal snel verouderd.

Het enige dat ik met mijn aanvankelijke opmerking wilde zeggen was, naar mijn mening is het allemaal wat minder zwart/wit dan in de post waar ik op reageerde werd gesteld.

Aangezien dit inhoudelijk gezien niets meer bijdraagt voor de topic-opener laat ik het hier verder bij in dit topic.
 
Misschien dat de huisartsen dan anders werken maar Jessica heeft ook regelmatig met blaasontstekiung te maken gehad en onze HA geeft pas antibiotica als uit een kweek blijkt hoeveel bacterien erin zitten en die moeten dan boven een bepaalde hoeveelheid liggen.
Maar goed dit ook nog even offtopic.

In het algemeen denk ik dat strips en ook druppels een indicatie geven voor ons en ook niet meer dan dat want voor een nauwkeuriger bepaling heb je toch andere testmethoden nodig.
 
Misschien dat de huisartsen dan anders werken maar Jessica heeft ook regelmatig met blaasontstekiung te maken gehad en onze HA geeft pas antibiotica als uit een kweek blijkt hoeveel bacterien erin zitten en die moeten dan boven een bepaalde hoeveelheid liggen.
Maar goed dit ook nog even offtopic.

In het algemeen denk ik dat strips en ook druppels een indicatie geven voor ons en ook niet meer dan dat want voor een nauwkeuriger bepaling heb je toch andere testmethoden nodig.
 
Een urinetestje is gebaseerd op de aanwezigheid van grote hoeveelheden eiwit in de urine, bloed & witte bloedcellen. Dat hoort er niet of hoogstens minimaal in te zitten, dus dat is een test die dus in feite een ja/ nee antwoord geeft. Jessica heeft last van meer problemen en ik kan me dus goed voorstellen dat de HA niet een standaard ABkuur geeft, maar zeker wil weten dat het de juiste is.
 
Het vreemde is dat je aan het gedrag van de vissen niks merkt. Ik ben begonnen met testen toen ik kalkalg kreeg.
 

Terug
Bovenaan