Waterval van vijver naar vijver (zelf maken)


R

Ronald V

Guest
Nu het voorjaar eindelijk is begonnen en de tuin, i.v.m. mijn pasgeboren zoontje, toch wat aanpassingen vraagt, ga ik ook maar eens de vijver onderhanden nemen. Ik heb een voorgevormde 1000liter vijver ingegraven en daar wil ik een kleinere voorgevormde vijver bovenop zetten. Vanuit de kleinere wil ik een overloop maken en als waterval in de grotere laten lopen. Nu was ik op zoek naar hulpstukken om dit te maken en schrok nogal van de prijzen die ze daarvoor vragen. Mijn vraag aan jullie, kan ik dit ook op een andere manier verwezenlijken of iemand een goedkoop adresje waar ik deze kan laten maken of aanschaffen.


Indien mogelijk, van wege gebrek aan inzicht, duidelijke omschrijving en eventueel aangevuld met foto's of tekeningetje...AUB
 
Ronald,

Ik heb ook lang zitten zoeken naar een voorgevormde beekloop. Inderdaad behoorlijk prijzig, en zelf metselen is ook een behoorlijke klus en heb je ruimte nodig om een verval te maken.

Ik heb een voorgevormde bak naast mn vijver liggen waar het water in komt vanaf het filter, en dan met de overloop terugstroomt in de vijverbak.

FJOuKU9gBjh-DVjnOPro1Q6L8kJ-Elr2.jpeg
 
Vergelijkbaar met mijn situatie, alleen wil ik de 2de vijver hoger leggen en heb dus een langere overloop nodig...denk ik.
Thx voor het delen.
 
Heb nog zitten brainstormen...een stuk dakgoot is zo 'strak' en recht, misschien wat aanleggen met een strook vijverfolie en dat wegwerken met stenen. Of een verval met stukken leisteen.
 
misschien iets van hout maken en dat bekleden met vijver folie
of mal maken en in de weer gaan met polyester en epoxi

groet

jaap
 
Of je koopt een paar kleine zwarte speciekuipen bij de hornbach(super goedkoop) en haalt er een hap uit voor de waterstroming :) . Dan maak je van de ondergrond een trappetje zodat je een mooi hoogteverschil krijgt
 
Het begin is gemaakt, misschien nog wel een zwaarder pompje plaatsen. Is nu eentje van 400 liter per uur.

GwLjX57WxKym_Wk3KuKA6kSS4vvoJRea.jpegIMG_4237 by ervee71, on Flickr
 
400 liter is wel erg weinig, belangrijk is de opvoerhoogte wat de pomp hebben kan.
Denk dat je wel een pompje moet hebben die 2�3000 liter per uur aan kan.
 
Het water is nog niet geheel zuiver, maar dat komt ook omdat ik er net een nieuwe zak substraat in heb geleegd en in de beneden vijver heb ik wat liggen rommelen. Schoonmaken staat voor volgende week op de planning.

@Albert,
Dat is wat ik ook al dacht ;)
 
Ik spoel altijd alles af voordat het de vijver in gaat, komt enorm vies water van. Scheeld je een hoop ergenis
 
Ziet er leuk uit, maar ik denk dat je nu wel kans hebt dat de bovenste vijver kan gaan vervormen omdat die zoals ik het op de foto zie niet helemaal ondersteunt is.
 
Ondertussen wel, maar bedankt voor je oplettendheid en reactie.
 

Terug
Bovenaan