waterval met kleine ondiepe vijver gemaakt


Mark77

Member
Lid geworden
2 juli 2022
Berichten
6
Leeftijd
46
hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, heb me aangemeld omdat ik in de nieuwe tuin een waterval met uitloop in een kleine 5 tot 10 cm diepe vijver gemaakt heb.
IK begin me echter af te vragen of ik dingen over het hoofd zie.
Ik zal een uitleg geven wat ik gedaan heb.
Ik heb een waterval gemaakt met 3 trapjes, de bodem bestaat uit epdm. De waterval gaat onder een vlonder door en komt uit in een kleine ronde vijver van 5 tot 10 cm diep.
Ik heb een plastic regenton van zo 80 cm diep ingegraven bovenop het epdm in het laagste gedeelte. Op die manier leek het me dat er altijd water in de pomp blijft staan. De pomp is een aquaforte DM 3500. Ik heb de ton afgedekt met een grote flagstone.
Ik heb in het vijvergedeelte de bodem bedekt met kleine kiezels om de epdm af te dekken.
Nu na een paar weken begint er echter op de kiezels algen te ontstaan. Het water zelf is helder tot nu toe. Het zit wel vol met muggenlarven.
Moet ik dingen anders doen? Hoe zorg ik bv dat de algen weg blijven? moet ik nog andere planten toevoegen?
Ik heb wat foto's van de situatie bijgevoegd.
Alvast bedankt! Mark
IMG-20220702-WA0004.jpg
IMG-20220702-WA0005.jpg
IMG-20220702-WA0006.jpg
IMG-20220702-WA0007.jpg
 
Zorgen voor voldoende beweging het water en zonlicht is ook funest. Dus meer schaduw lijkt me wenselijk.
Waar ik ook bang voor ben is de temperatuur van het water, omdat het zo ondiep is warmt het wel heel snel op.
 
De vijver is eerder een plasje, en kan dus moeilijk een balans vinden. Staat in de volle zon, dus algen schieten de pan uit, en zo ondiep kan er weinig op het gebied van dieren in de je vijvertje vrij van algen houdt. Er kan namelijk niet van de zon geschuild worden.
 
Ok bedankt voor jullie snelle reactie. De waterval zorgt dus wel voor beweging van het water. Dat is dus wel ok? Jullie hebben gelijk dat het vol in de zon staat en door het ondiepe snel opwarmt in de zomer.
Ik heb puur gekeken met maken naar hoe het eruit ziet. Niet aan de rest gedacht. Misschien wat naïef van mij.
Zou ik met algenmiddel wat kunnen? De plek kan ik niet meer veranderen voor meer schaduw bijvoorbeeld. Kan ik met bepaalde planten wat doen?
 
Is het te laat de vijver een dagje droog te leggen en een halve meter te verdiepen?
Om zon tegen te gaan kan je wat grove planten om de vijver poten.

Waterlelie houdt ook licht uit het water.

Algen middel werkt, maar daar los je op lang termijn het probleem niet mee op.
 
Het lijkt me goed om diepte en mogelijke vergroting in je vijver te brengen, dat zal diepere waterlagen koeler houden. Je kan dan ook denken aan bewoners in je vijver. Die je trouwens ook kunnen helpen een muggenplaag te verhelpen want die kijken met genoegen naar deze huidige broedplek denk ik zo. Ziet er wel al mooi uit!
 
Ik zou het kunnen uitdiepen inderdaad. Zal mijn vrouw niet zo leuk vinden ben ik bang. Ben met de tuin al erg druk geweest zeg maar....;-) ze is erg blij met het huidige resultaat. Misschien een dagje doen dat ze werkt...ssstt.
Dan zal het epdm vergroot moeten worden. Dit zal dan immers zakken naar de bodem waardoor bovenaan te weinig is om waterdicht te houden. Dit zal dan rondom aan elkaar gelijmd moeten worden als dit kan? Op zich hoeven er niet perse vissen in. Vinden de katten wel erg leuk denk ik haha. Ik merk al wel dat er steeds meer insecten langskomen om op de stenen te zitten en wat te drinken. Erg leuk om te zien.
 
Ik zou het kunnen uitdiepen inderdaad. Zal mijn vrouw niet zo leuk vinden ben ik bang. Ben met de tuin al erg druk geweest zeg maar....;-) ze is erg blij met het huidige resultaat. Misschien een dagje doen dat ze werkt...ssstt.
Dan zal het epdm vergroot moeten worden. Dit zal dan immers zakken naar de bodem waardoor bovenaan te weinig is om waterdicht te houden. Dit zal dan rondom aan elkaar gelijmd moeten worden als dit kan? Op zich hoeven er niet perse vissen in. Vinden de katten wel erg leuk denk ik haha. Ik merk al wel dat er steeds meer insecten langskomen om op de stenen te zitten en wat te drinken. Erg leuk om te zien.
Insecten kunnen best leuk zijn maar muggen, zeker als het er veel zijn en bovendien vrouwelijk, hebben een paar eigenschappen die mij in ieder geval veel minder bevallen.... Naar je vrouw toe kan je natuurlijk vertellen dat het resultaat wat haar zo bevalt nog zeker verbeterd kan worden! Je kan dit doen door alle negatieve argumenten die ze naar voren brengt om te zetten naar positief! Ik heb dat ook al dikwijls gedaan! Je zal zien, ook dat helpt waarschijnlijk niets... :):);)
 
Haha nee klopt! Ze heeft echter 1 goed argument....jongste van 4 kan nog niet zwemmen dus uitdiepen is no go nu nog;) Ben bang even wachten tot dat klaar is. En heeft ze ook wel gelijk in natuurlijk.
 
Er zijn wel visjes die hierin aldaniet tijdelijk kunnen leven, minimaal de muggenlarven aanpakken, chinese danios bv.
 
Ok bedankt. Zal daar eens naar kijken. Zal morgen eens eerst temperatuur meten van het water in de zon. Lees dat ze tot zo'n 24 graden kunnen. Wordt vast warmer denk ik aangezien het maar zo'n kleine 10 cm diep is nu.
 
Ok bedankt. Zal daar eens naar kijken. Zal morgen eens eerst temperatuur meten van het water in de zon. Lees dat ze tot zo'n 24 graden kunnen. Wordt vast warmer denk ik aangezien het maar zo'n kleine 10 cm diep is nu.
En waar laat je ze dan in de winter? want die vijver vriest dicht, eerst nadenken voordat je er wat levends ingooit
 
Ook zielig , dat die , levende muggenlarven,swinters doodvriezen.
Als ik daar over ga nadenken😎😘🤗
 
Haha zeker ook aan gedacht hoor;). Niet gelijk in de aanval he....:p Dan zouden ze naar binnen kunnen bijvoorbeeld zoals meer mensen doen wat ik lees op meerdere fora.
 
Beterrr, de visjes in de tuin op vakantie en s, winters lekker om de kerstboom.
Doet ermaar voor nu iets best aantrekkelijks in zoals bv wagtailplatys die kunnen best met lagere temperaturen, dankun je misschien voor me kaar krijgen dat in de woonkamer en de slaapkamer wat bakjes erbij kunnen worden gezet.
 

Terug
Bovenaan