Watertemperatuur dwerggoerami


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Hoi allemaal,

Graag jullie inzichten over de beste watertemperatuur voor dwerggoeramis. Ik lees nogal verschillende berichten.
Ik lees dat als het water te warm is, ze continu nestdrang hebben, wat ze dan weer uitput. Maar wat is dan te warm? En vooral, wat is te koud? Ik heb wel 22c gezien, maar ook wel 24.en dat ligt dan wel weer een dicht bij de 25 waarvan ze nestdrang zouden krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Hier een leuk onderzoekje met grafiekjes en tabelletjes: *klik* (PDF)

20 Ć  21 graden is al goed toeven voor ze. Als je de "heat" (pun intended) wilt vermijden, zou ik eerder ongeveer daarop mikken dan op 24. šŸ¤ 
 
Wow! Daar heeft iemand het echt helemaal uitgeplozen. Vanaf 21C is echt wel een heel stuk breder dan op veel plaatsen genoemd wordt.
Ben dan wel heel benieuwd of er ook iemand heeft uitgezocht bij welke temperaturen ze gaan paren.

Wikipedia zegt boven 25 graden. Maar ik hoor wel hier en daar dat ze het bij 24 graden ook al doen.
 
Binnen zo'n wijdverspreide soort zul je altijd wel iets van variatie in benodigde kweektemperatuur terugzien denk ik, tussen individuen en tussen populaties. :) Het zou me niet verbazen als sommige dwerggourami's bij 23 of 24 gr al kunnen gaan kweken en andere echt pas bij 25/26.
 
Ik ben nu aan het overwegen of ik een koppel overneem van iemand. Zij heeft ze nu 5 weken en wil ze wegdoen omdat de meneer toch wat dominant is en het haar kleine scholenvisjes wat timide maakt.
Ik heb ongeveer dezelfde bak en ben benieuwd wat er bij mij gaat gebeuren als die twee erbij komen. Zou het ook kunnen dat ze nog gewoon bezig zijn om de pikorde te bepalen? Of zou deze meneer echt een beetje te macho zijn. Zij heeft de bak ook iets onder 24 graden .
 
Na 5 weken nog steeds agressie/dominantie? Dan denk ik niet dat dat over gaat. Of in elk geval, in het huidige bestand. Het zijn territoriale vissen die niet met alle soorten even makkelijk samengaan. Speelt ook de bakgrootte een rol in. Maar misschien dat het met jouw vissen beter gaat. Wat heb je rondzwemmen? :)
 
12 x cherry barbeel
13 x kardinaal tetra
1 x dwerggoerami cobalt blauw
1 papa ancistrus en twee kleintjes
1 fundulopanchax gardneri
 
De dwerggourami is hopelijk een vrouwtje? Dan kan het lukken, in een bak die niet te krap is. Is het een mannetje dan wordt het knokken ben ik bang. ;-( De andere soorten zijn minder "aanstootgevend". Je bent verder totaal afhankelijk van hoe de karakters zijn van de gourami's, vooral het mannetje. Sometimes you win, sometimes you lose...
 
Ja, dat is inderdaad een vrouwtje.
Ik denk er nog even over na. Zou graag weer wat meer goeramis hebben, maar zit niet te wachten op geknokt. Het moet wel rustgevend blijven.
 

Terug
Bovenaan