Watersensor


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo,

Aangezien er binnenkort een nieuw, groter, aquarium bij komt en ik in een huurwoning met "huur" tapijt erin woon, wil ik gaan kijken naar wat de mogelijkheden zijn om een watersensor aan te schaffen. Dit voornamelijk ivm lekkende externe filters etc.

Optie 1: misschien voor in de bak waar ik de externe filters in zet, als er daar water in komt dat er dan een alarmpje afgaat op mijn mobiel
Optie 2: sensor in het aquarium zelf, die gaat piepen op mijn mobiel wanneer het waterniveau onder een bepaald level is. Die moet niet super zichtbaar zijn in het aquarium.

Natuurlijk, als er echt een grote lekkage is, ben je waarschijnlijk altijd te laat. Maar kleine lekkages die `s avonds beginnen bijvoorbeeld en `s ochtends best wel veel impact hebben, kun je misschien zo wel voorkomen.

Wat zijn jullie ervaringen ermee? Hebben jullie tips en tricks?

Groetjes,
Anke
 
Ik heb bij de grote bakken zo n losse watermelder in de kastjes staan die gelijk afgaan als de filter zou gaan lekken. Kosten bij de Hornbach iets van 7 euro.
 
Ik weet niet hoe handig je bent met programmeren etc. Maar je kan ook kijken naar sensoren die je aansluit op een Raspberry PI of Arduino en dan zelf een stukje code schrijft (of van het internet haalt)
 

Ik heb het Elro connect met K1 melder aangekocht. Daar kan je oa. ook watermelders op aansluiten.
Bij vocht gaat niet enkel die ene melder in alarm maar alle toestellen die er op aangesloten zijn.
Ook krijg ik er melding van op m'n gsm.
Aanschafprijs vond ik goed meevallen.
 
Ik heb maar een tip, en die is zo van kijk naar je inboedelverzekering, en hoe de dekking is.
 
Al eerder over gehad, dus nog even kort. In December vorig jaar een lekkage bij mij thuis ( lekkende pomp) verzekering ingeschakeld,,, daar niet voor verzekerd,? verzekeringsvoorwaarden waren eerder Jaren geleden eenzijdig aangepast en daar moest ik van op de hoogte zijn?.

Na 2 weken weer eens kontakt opgenomen met de tussenpersoon,,, wat blijkt ik kon een nieuwe verzekering afsluiten die waterschade vanuit een aquarium dekt en die was ook nog eens 10 euro per maand goedkoper.:mad:
 
Al eerder over gehad, dus nog even kort. In December vorig jaar een lekkage bij mij thuis ( lekkende pomp) verzekering ingeschakeld,,, daar niet voor verzekerd,? verzekeringsvoorwaarden waren eerder Jaren geleden eenzijdig aangepast en daar moest ik van op de hoogte zijn?.

Na 2 weken weer eens kontakt opgenomen met de tussenpersoon,,, wat blijkt ik kon een nieuwe verzekering afsluiten die waterschade vanuit een aquarium dekt en die was ook nog eens 10 euro per maand goedkoper.:mad:
Ik heb de verzekering gelukkig al gecheckt voordat ik mijn eerste aquarium ging aanschaffen. Maar goed om het nog even te vermelden inderdaad!
 
Goed idee wel eigenlijk; knikker ik er ook gelijk eentje in 't washok / in 't gootsteenkastje / meterkast / etc!
 
Ik heb er ook al een keer naar zitten zoeken. Uiteindelijk nog niet besteld. Maar als je het dan wil gaan doen moet het volgens mij wel een betrouwbaar merk zijn waar je van uit kan gaan dat het werkt (geen zelfbouw).
Honeywell heeft een mooie lekdetector waarvan de detectiekabel ook te verlengen is.
Hier een linkje naar een willekeurige webshop.
 
Of het zo duur moet zijn weet ik niet want die losse van de Hornbach voor een euro of 7 hebben hier al enkele malen met het aanmaken van osmose hun dienst bewezen en die reageren echt wel vlot.
 
Klik hier

ik heb het Nedis smartlife systeem voor rookmelder, deurbel en wand schakelaars en ook een water alarm.

Plak je onder je kast van je bak op de vloer of in de emmer waar je pomp in staat. Krijg je een melding als deze water detecteert.

Aangeschaft nadat het water van de Lido 120 in de kamer stond.

(Lido was van MP voor 100 euri of zo en heb het bedrag van een nieuwe terug gekregen van de verzekering en daar weer een Rio 180 van gekocht)

De app is gratis en geen abonnementen.
1x koppelen aan je WiFi en klaar.

Ideaal.
 
De action (in Belgiƫ) heeft ook zo'n gewone watermeldertjes (van flamingo) , kosten 2x niets
 
@jessicapilon @Daniel 82 @Vis&versa

Tijd voor een onnozele vraag. Maken die watermelders van jullie nou ook veel lawaai als ze afgaan? Bijvoorbeeld net zo hard als brandmelders?

Het is natuurlijk de bedoeling van zo'n ding om je aandacht te trekken. Maar ik heb liever wat minder herrie en dan gewoon die melding op mn telefoon..? :p Zo zal het wel weer niet werken....

#brandmeldertrauma's
 
Ik meende iets van 85 decibel. Als hij boven afgaat horen we het zeker in de woonkamer. Of ze er ook zijn die geen geluid maken kan ik je niet zeggen :juggle:
 
@jessicapilon @Daniel 82 @Vis&versa

Tijd voor een onnozele vraag. Maken die watermelders van jullie nou ook veel lawaai als ze afgaan? Bijvoorbeeld net zo hard als brandmelders?

Het is natuurlijk de bedoeling van zo'n ding om je aandacht te trekken. Maar ik heb liever wat minder herrie en dan gewoon die melding op mn telefoon..? :p Zo zal het wel weer niet werken....

#brandmeldertrauma's
Van die van mij kan je het geluid via de app aanpassen van de melder.

Voor 3 tientjes een koopje vond ik.
 
@jessicapilon @Daniel 82 @Vis&versa

Tijd voor een onnozele vraag. Maken die watermelders van jullie nou ook veel lawaai als ze afgaan? Bijvoorbeeld net zo hard als brandmelders?

Het is natuurlijk de bedoeling van zo'n ding om je aandacht te trekken. Maar ik heb liever wat minder herrie en dan gewoon die melding op mn telefoon..? :p Zo zal het wel weer niet werken....

#brandmeldertrauma's
Als bij mij een watermelder afgaat, gaat alles in het hele huis af. Zijnde 2 watermelders, een co melder, 6 rookmelders en 1 centrale. Dan vergaat hemel en hel šŸ¤£
 

Terug
Bovenaan