Waterpest in warm water


T

Thijs1998

Guest
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum. Ik vind waterpest een hele mooie nuttige plant voor in mijn aquarium, heb al er wat in zitten maar vanochtend bij de tuincentrum werd mij vertelt dat de waterpest helemaal niet tegen warm water kan, terwijl de aquariumwinkel zei van wel....dat is de reden dat ik er al veel in heb zitten, wie moet ik geloven? Mijn water varieerd een vertje tussen de 26-27 graden
 
ja is idd beetje warm voor waterpest. Die zal wel een hele nieuwe manier van groeien moeten vinden. Veel snoeien in het begin. Alle oude pest zal wel heel vol en glazig worden maar als ie nieuwe scheuten geeft kan je daarmee verder en heb je hitte proof waterpest. Alleen als je er ook nog carbo bij gaat doen dan lukt het echt niet meer.
 
Ik gebruik verder geen voeding, ik heb gewoon die standaart potjes waterpest
 
Waterpest doet het prima in een discus bak van 30 graden. Ik heb het hier weggehaald omdat het al mijn nitraat weg trok en compleet overwoekerde.
 
Oke dat is goed om te horen
 
Het is toch juist goed dat ie alle nitraat, nitriet en ammoniak weg trekt?
 
Nee het is de enige soort
 
Hier ook 26-27 graden al een paar weken en de waterpest groeit prima.
 

elodeacanadensis.jpg
Waterpest zijn in verschillende soorten te verkrijgen. Twee veel voorkomende soorten zijn de Fijne Waterpest (Elodea canadensis) en de Gekrulde Waterpest.

De Elodea canadensis ofwel de Fijne Waterpest komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. Hij lijkt op de ‘gewone’ variant maar groeit minder snel en minder goed dan zijn sterke broer. De fijne Waterpest gedijt een stuk beter in de vijver dan in het aquarium. In het aquarium zal hij op den duur steeds dunner worden en ziet er dan eigenlijk niet meer zo mooi uit.

De Lagarosiphon major, ofwel de Gekrulde Waterpest is lastiger op de markt te vinden. Deze waterplant komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika. Ook dit is een snelgroeiende Waterplant en groeit hij minder goed in aquaria. Met zijn gekrulde bladeren is het wel een mooie variant. Goede verlichting en koel tot normaal water zijn belangrijke eisen bij deze waterplant.

Beide soorten doen het slecht met te weinig licht en te hoge temperaturen, het beste resultaat is in Danio biotopen met max temp 23graden en veel licht en matig hard water met rijk aan calsium en magnesium+ijzer.
Zoek je een plant die verglijkbaar is die goed gedeid op warmer water dan moet je naar Cabomba soorten gaan kijken die ook heel nuttig zijn en veel nitraat en fosfaat verbruiken.

Waterpest doet het hier alleen in de rio 180 met 23graden zeer mooi en goed maar in de andere Aquariums vanaf 25graden en hoger gaat hij vernotteren en sterft af, althans dat gebeurt bij mij.
 
Er zijn inderdaad ook koudwatersoorten en ik heb die ook gehad en die worden erg snel bruin en kwijnen dan weg.
 
Oke, even afwachten dus.... ben benieuwd
 
Hopelijk heb je wel de loodstrips/watjes verwijderd? lood is zwaar giftig namelijk
 
Oow, sirieus?? Nog niet gedaan. Ga ik nu gelijk even doen dan
 
Ik hoor daar graag meer over, waarom waarschuwen de verkopers daar dan niet voor?
 
Ik hoor daar graag meer over, waarom waarschuwen de verkopers daar dan niet voor?
Omdat die dat vaak zelf niet weten.

Er komt overigens steeds in meer toepassingsgebieden een verbod op loodgebruik juist omdat het zo giftig is, de hengelsport is daar een mooi voorbeeld van, die lopen voorop met loodvervangers
 
Dus eigenlijk is waterpest een drijfplant? Want als je dat weg haalt drijft het?
 
Ja het drijft inderdaad maar wortelt ook in de bodem (maakt vanzelf wortels aan)
 
Oke, maar ik heb wel sterke stroming op m’n oppervlakte staan; uitstroom en stromingspomp
 
Dan gaan ze de hele bak door?is dat niet erg?
 
De onderste laag blaadjes weghalen, paar centimeter, onderkant heel scherp afknippen. Bosje in een biofilterpijpje steken, eventueel nog touwtje eromheen een je kan overal planten. Zo heb ik het hier geleerd.? maar drijven kan ook, het vind altijd wel een evenwicht, en ik prop snoei afval overal achter . Heerlijk materiaal.
 
Oke bedankt voor de reacties
 

Bekijk bijlage 303797Waterpest zijn in verschillende soorten te verkrijgen. Twee veel voorkomende soorten zijn de Fijne Waterpest (Elodea canadensis) en de Gekrulde Waterpest.

De Elodea canadensis ofwel de Fijne Waterpest komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. Hij lijkt op de ‘gewone’ variant maar groeit minder snel en minder goed dan zijn sterke broer. De fijne Waterpest gedijt een stuk beter in de vijver dan in het aquarium. In het aquarium zal hij op den duur steeds dunner worden en ziet er dan eigenlijk niet meer zo mooi uit.

De Lagarosiphon major, ofwel de Gekrulde Waterpest is lastiger op de markt te vinden. Deze waterplant komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika. Ook dit is een snelgroeiende Waterplant en groeit hij minder goed in aquaria. Met zijn gekrulde bladeren is het wel een mooie variant. Goede verlichting en koel tot normaal water zijn belangrijke eisen bij deze waterplant.

Beide soorten doen het slecht met te weinig licht en te hoge temperaturen, het beste resultaat is in Danio biotopen met max temp 23graden en veel licht en matig hard water met rijk aan calsium en magnesium+ijzer.
Zoek je een plant die verglijkbaar is die goed gedeid op warmer water dan moet je naar Cabomba soorten gaan kijken die ook heel nuttig zijn en veel nitraat en fosfaat verbruiken.

Waterpest doet het hier alleen in de rio 180 met 23graden zeer mooi en goed maar in de andere Aquariums vanaf 25graden en hoger gaat hij vernotteren en sterft af, althans dat gebeurt bij mij.
Hoewel het nog steeds hier en daar te koop is mag Cabomba eigenlijk niet meer aangeboden worden. Het is een invasieve plant geworden ook door slordigheden vanuit de aquariumwereld.
Beter is dan het gebruik van een Limnophila heterophylla met wat bodemvoeding en wel veel licht.


 
Het volgende probleem; SLAKKEN?wat kan ik hier aan doen?
 
Het volgende probleem; SLAKKEN?wat kan ik hier aan doen?
In het kort, minder voeren, dan hebben ze minder eten en zullen ze verminderen, mogelijke bestrijding, uitvangen met de hand of een slangetje, inzetten van Anatome Helena , of een netje met wat komkommer erin en deze elke paar uur eruit vissen.
 
Oke, dit is wel in de bak met mijn roggenpups, dus ik weet niet of de helena met roggen kan?
 
Zou geen helena's met bodembewoners combineren maar dat is puur mijn mening (gebasseerd op het feit dat de helenaslakken alle bodembewoners elimineerden, corydorasjes, garnalen, baby-algeneters) en met jonkies in je bak ontkom je niet aan veel voeren, wat dan het beste werkt is als ze allemaal bijelkaar zitten die slakken ze af te hevelen met een slang
 

Terug
Bovenaan