waterpas krijgen aquarium


A

Amber de Beer

Guest
Hoii,
ik heb vandaag mijn 100L (80cm) bak leeg gemaakt en wil deze dinsdag of woensdag weer vullen voor een geheel nieuwe start. Nu weet ik al een tijdje dat het aquarium niet waterpas staat, maar er viel niks aan te doen. Nu dat de bak leeg is, leek het me verstandig om hier toch een oplossing voor te zoeken. Ik schat dat het in totaal toch richting 1cm verschil zit. De grond is waterpas, het aquarium niet. Er ligt nu een heel dun laagje grijs schuim onder, wat er nog onderligt van toen we het kochten. (Uit verpakkingsmateriaal) Aan de achterkant is deze vrij dik (lees 5mm dus ongeveer zo dik als het spul zelf) en aan de voorkant raakt het glas de kast bijna. De voorkant is dus lager dan de achterkant.
dit komt waarschijnlijk door dat de kast iets doorgebogen is, ik kan het aquarium 5cm naar voren schuiven en dan zal het waarschijnlijk rechter staan (midden van de kast zal doorgebogen zijn) alleen dan ben ik bang voor de bodem van de bak.

Mijn vraag is nu, kan ik dit oplossen door er een plaat van piepschuim onder te leggen? Of hebben jullie nog andere tips?
 
Hallo Amber.
Ik voor mij zou er een houten plaat onder leggen.

12 of 15 mm dik multiplex.

Vul het er onder zo uit dat het strak blijft.
Dan draagt de hele bak op de plaat.
 
Nieuwe plaat op de kast en dan zou ik zou gewoon het schuim eronder weg halen, dit is op zich niet nodig. Sowieso iets aan de doorgebogen kast doen, anders rust het aquarium niet op de gehele oppervlakte. Zorg wel dat de oppervlakte waar het aquarium op komt schoon is en er geen zand korrels/steentjes of iets dergelijks liggen.
 
Ik kan via internet alleen hele grote stukken multiplex vinden, wat dan gelijk weer behoorlijk duur is. (Om te weten wat het ongeveer gaatkosten) Ik ben niet bang dat de kast het niet gaat houden, het aquarium staat er al zeker 8 jaar op. Maar het is na al die jaren een heel klein beetje doorgebogen (of het moet zo zijn dat het aquarium nooit recht heeft gestaan en de kast dus al zo was toen wij hem 2e hands kochten,kan ook) zal een laag piepschuim niet dezelfde werking hebben als een houten plaat? (Uiteraard iets minder stevig maar misschien wel stevig genoeg om dit op te lossen)
een hele nieuwe plaat op de kast zelf leggen, zal geen optie zijn, de kast is 2m lang en aan de linkerkant staat het aquarium
 
Met piepschuim kan je kleine oneffenheden oplossen maar een cm verschil gaat niet lukken.
Beste is om het meubel zelf zo te stellen dat het waterpas staat.
Als er poten onder zitten kan je die aan de voorkant iets lichten met iets van bierviltjes bv

Zorg wel dat je 100% zeker bent dat de kast nog stevig genoeg is want behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst! ;)
 
Er zitten geen poten onder, het is een geheel en de kast is behoorlijk zwaar.
 
2 meter lang? en de bak 80 cm.

Dan als hij links staat met vullingen werken, hoor.

Links 1 cm , dan 5 mm in het midden.

Is het er 1 met kunststof rand. ben je klaar.


I----i-----.
 
Mijn vader had de vorige keer gemeten, verkeerd dus. Er is niks met de kast aan de hand maar het is overduidelijk dat de kast in zijn geheel scheef staat. Dit wil dus ook zeggen dat het al die jaren al scheef heeft gestaan. Ik plaats zo fotos van het meten
 
Aquarium
224381amberdebeer_0_84_3603bgex5dn.jpg

Hoe de kast er voor een deel uitziet
267922amberdebeer_0_84_3607t4xeamv.jpg

Kast
167721amberdebeer_0_84_360h0nug8w2.jpg
 
Zit het toch in de vloer. Bij het plint hoger.
Dit gebeurt veel, door uitsmeren van de vloer.


Probeer eens een halve houten wasknijper onder de kast te steken.
linker voorhoek, lost dan al een hoop op.

onder de staander en bodem.

Eerst met wat plats ,om te beginnen,dan wat dikker(schroevendraaier) tot het waterpas goed is.
 
Als het gaat om alleen de bolling van de kast op te vangen zou ik gewoon piepschuim gepakt hebben, maar dan issie nog niet waterpas natuurlijk.

Tegenwoordig kun je voor bijna niets die yogamatjes vinden (uitverkoophoek van ETVAT en Kruithos enzo)- zijn ook ideaal onder bakken (1 of meer laagjes) de veren iets meer in dan piepschuim, maar niet met een cm of meer verloop natuurlijk.

Bouwmarkten verkopen ook kleine stukken multiplex etc. hoor.
Een dunner plaatje doormidden (laten) zagen en stapelen en je hebt ook makkelijk 15 mm aan dikte.
(De meeste vestigingen zagen alles op maat, dus dat moet geen probleem zijn.)

=
whoops de laatste post waren er sneller dan ik kan typen.
Dus als ik nu onzin praat- sorry!
 
Je mag er van uitgaan dat het water is je bak waterpas is zelfs als de kast dat niet is ;(

Als het water hoger komt dan de kader van je bak, en je ziet niet langs buiten dat het niet recht is, dan is er geen probleem.
Laat gewoon alles staan zoals het nu is.

als ik de waterpas bekijk dan zou het midden hoger staan dan de linkerkant klop dat?
Of is het lans de korte kant dat hij doorhangt?
 
christa zei:
Als het gaat om alleen de bolling van de kast op te vangen zou ik gewoon piepschuim gepakt hebben, maar dan issie nog niet waterpas natuurlijk.

Tegenwoordig kun je voor bijna niets die yogamatjes vinden (uitverkoophoek van ETVAT en Kruithos enzo)- zijn ook ideaal onder bakken (1 of meer laagjes) de veren iets meer in dan piepschuim, maar niet met een cm of meer verloop natuurlijk.

Bouwmarkten verkopen ook kleine stukken multiplex etc. hoor.
Een dunner plaatje doormidden (laten) zagen en stapelen en je hebt ook makkelijk 15 mm aan dikte.
(De meeste vestigingen zagen alles op maat, dus dat moet geen probleem zijn.)

=
whoops de laatste post waren er sneller dan ik kan typen.
als ik nu onzin praat- sorry!


Dat is wat ik zei. Vul het wat op.
Beste is de hele kast recht te zetten.
Door links wat op te vullen, tot waterpas.

Of een plaatje onder de kast, wat uitgevuld word.
 
Het vlak van de kast blijkt gewoon recht. De voorkant van het aquarium staat lager dan de achterkant waardoor het water meer druk uit gaat oefenen of de voorruit. Blijkbaar is het wel sterk genoeg, anders was het tijdens als die jaren al een gebarsten. De korte zijdes zijn dus niet waterpas. Linkerkant staat wel waterpas met de rechterkant.
 
De vloer is uit waterpas, dan gaat de kast mee.
Zoals je zegt, hij is nog heel.
 
Het is alleen de bedoeling dat hij ook heel blijft de komende jaren. Mijn ouders zien er geen probleem in aangezien het al jaren zo staat. Maken zich er niet druk over.
 
Okee, dan toch.
Dan toch geen probleem. :thumbs:
 
Ik lees hier al vaak mensen die stressen over een aqaurium wat 2mm scheef staat. Dat het bij mij al jaren goed is gegaan, wil niet zeggen dat het aqaurium het de komende jaren ook nog steeds blijft houden, dat lijken mijn ouders niet te begrijpen. Als er een makkelijke oplossing voor is kan ik het beter nu veranderen.
 
Met relatief kleine bakken mag dat allemaal geen probleem zijn. Als je je eraan stoort kun je het oplossen.
 
Oh en ik dacht dat de mijne niet goed genoeg waterpas stond toen het belletje net et streepje raakte, oeps
 
het water meer druk uit gaat oefenen of de voorruit.
De waterdruk is afhankelijk van de hoogte van de water kolom
Dit is basis fysica!
een waterkolom van 10 meter geeft een druk van 1Bar.
Als je aquarium bv 2 cm schuin staat komt er op de voorruit 0.0005 bar druk meer dan op de achterruit.

Dus daarvoor moet je het niet doen.
Zie je als je bak dicht is dat het water niet horizontaal staat, dan kan je de bak beter zetten.
Zit echter de helling achter de bovenrand, dan moet je niets doen
 
De bak is weer gevuld
 
Nee, de kast recht krijgen lukte gewoon weg niet door het gewicht van de kast dus hij is gewoon weer scheef gevuld.
 
Bij de bouwmarkt hebben ze plaatjes van bepaald aantal mm als je die onder de kast legt misschien een oplossing? zijn massief en een vrij groot oppervlak een paar naast elkaar iets dieper dan de kast rand en je ziet er niks van.
 
Hebben we geprobeert, die liggen namelijk hier in de schuur. Maar krijgen het niet onder de kast in.
 
De kast iets van de muur halen en aan de bovenkant duwen om hem te kantelen. dan kun je ze dr wel onder krijgen denk ik
 
Het aquarium van de muur af halen was al niet mogelijk. Met 2 mensen geprobeert te verschuiven maar was geen beweging in te krijgen. Hoe dan ook, het aquarium staan nu weer op de last, opnieuw in te draaien.
 
Oke, Succes en hoop op het beste voor je silicone.
 
Ik bedoelde de kast van de muur halen in mijn vorige post
ik hoop dat het goed blijft gaann
 

Terug
Bovenaan