Waterontharder probleem of niet?


WillemAF

Member
Lid geworden
24 januari 2018
Berichten
14
Locatie
Brussel
Hallo allemaal,,

De afgelopen jaren geen problemen met het leidingwater te gebruiken, zelfs zonder waterverbeteraar.
Zelfs testen op PH, No3, nitraat ben ik al lang mee gestopt,

Nu zou het kunnen , het is nog niet zover, dat op de gemeenschappelijke koudwaterleiding
een waterverzachter geplaatsts worden.

Stel dat er geen alternatief is,, is dit echt een probleem?
1. Geen Ca en Mg meer, maar daar zijn producten voor, mineralen cocktails.
2. KH en GH zullen zo goed als O zijn , maar daar is bv SERA KHPHGH plus dat daar aan zou kunnen verhelpen.
3. Extra natrium in het water, het zal rond de 200 mg/ liter zijn, maar extreem is dat niet.

Mijn visbestand zijn guppen, platies schuberti's en corydoras paleatus.
Enkel voor die laatste zou dergelijke hoeveelheid NA nadelig kunnen zijn, maar daar is tegenstrijdige info over.
Sommigen stellen dat dat onzin is , dat die daar gerust tegen kunnen. Zelfs 200mg NA /l, wat voor leidingwater heel veel is,
is niet noodzakelijk te veel voor zoet water aquarium. Het is bijlange nog geen brak water, laat staan zout water.

Best mogelijk dat ik dan wel veelvuldig zal moeten gaan testen op PH, KH en GH. althans de eerste maanden.

Indien dat onthard leidingwater moet gebruikt worden, wordt de hobby weer minstens 100 (?) euro duurder per jaar.
Ik heb per week 120 liter water te vervangen, drie aquariums. Als iemand op basis daarvan al kan inschatten hoeveel
dit per jaar extra kan gaan kosten? En dan moet ik ook nog bijdragen in aankoop en onderhoud van die ontharder.

Hoe betrouwbaar die installaties zijn om de waterwaardes constant te houden,'tis maar de vraag.
Best mogelijk dat die het laat afweten/slechter begint te werken zonder dat iemand er lange tijd iets van merkt, en dus
op korte termijn terug meer Ca in dat water.

Dus zelfs indien theoretisch geen probleem (?) , in de praktijk wordt het er alvast alleen maar lastiger
(en duurder) op zou ik denken.
 
Wij hebben een waterontharder in huis. T was niet mijn idee, maar we hadden veel kalk. In het begin heb ik de ontharder steeds uitgezet, maar tja… natuurlijk vergat ik dat een keer.

In het begin was ik erg panisch en ging ik dan een grote 80% waterwissel doen. Maar toen ik een keer er pas na dagen achterkwam en alle visjes nog gewoon lekker zwommen, ben ik overgegaan op onthard water. En voegde ik wat mineralen toe. En dat doe ik nog steeds.

Ik heb geen problemen bij mn vissen. Het gekke is, zelfs slakken doen het goed in dit water. Die zijn meegekomen met planten en die groeien gewoon prima zonder enige vervorming in hun huisje. Wat ik dan weer raar vind, want waar halen ze dan genoeg kalk vandaan?
 
Ik heb een waterontharder thuis maar in de LFS zeiden ze me dat ik dat niet mocht gebruiken omdat ik met zouttabletten onthard. Ik heb een leiding in de garage (oorspronkelijk voor de tuin en om de auto te wassen mocht de regenput leeg zijn) en die gebruik ik eigenlijk om mijn aquaria te vullen.

Het zou natuurlijk handiger zijn als ik toch het ontharde water mocht gebruiken aangezien ik dan geen slang door heel het huis moet leggen.

Maar persoonlijk zou ik dus kijken om in het circuit voor de ontharding ergens een aftapleiding te plaatsen. Of is dat praktisch niet haalbaar?
 
Wij hebben een waterontharder in huis. T was niet mijn idee, maar we hadden veel kalk. In het begin heb ik de ontharder steeds uitgezet, maar tja… natuurlijk vergat ik dat een keer.

In het begin was ik erg panisch en ging ik dan een grote 80% waterwissel doen. Maar toen ik een keer er pas na dagen achterkwam en alle visjes nog gewoon lekker zwommen, ben ik overgegaan op onthard water. En voegde ik wat mineralen toe. En dat doe ik nog steeds.

Ik heb geen problemen bij mn vissen. Het gekke is, zelfs slakken doen het goed in dit water. Die zijn meegekomen met planten en die groeien gewoon prima zonder enige vervorming in hun huisje. Wat ik dan weer raar vind, want waar halen ze dan genoeg kalk vandaan?
Hallo Nathalie, Het gaat dus ook over een ontharder met zout, en totaal geen calcium meer mag ik aannemen.

Ik heb deze info op https://fritskuiper.nl/aquarium-waterontharder/ gevonden, het zou dus inderdaad mogelijk zijn, ook op basis van jouw ervaring
Alleen weet ik niet wat te denken van de info daar "dat het zoutgehalte steeds wat oploopt als je verdampt water steeds maar aanvult"
Wordt dat dan niet gecompenseerd door de waterwissels met minder zout ?

Staat foutje in mijn bericht denk ik, de GH zal inderdaad O zijn, , maar de KH niet
Er zal dan een product nodig - denk ik toch - dat enkel de GH verhoogt.


En dan is er nog TLS
Ik heb een waterontharder thuis maar in de LFS zeiden ze me dat ik dat niet mocht gebruiken omdat ik met zouttabletten onthard.
Volgens mijn berekeningen dus "slechts" 200mgNa/l. (hoewel de wettelijk toegelaten maximale hoeveelheid in drinkwater, in sommige landen is het zelfs "maar" 150mg)
 
Alleen weet ik niet wat te denken van de info daar "dat het zoutgehalte steeds wat oploopt als je verdampt water steeds maar aanvult"
Ik heb een zeewaterbak waar 2 liter per dag in verdampt en dat vul je dan aan met gewone osmose waar dus niets inzit.
 
Ik heb een zeewaterbak waar 2 liter per dag in verdampt en dat vul je dan aan met gewone osmose waar dus niets inzit.

Dan blijft het zout uiteraard aanwezig. Maar er is een verschil tussen verdampen en een echte waterwissel (waar je toch ook zout meeneemt)…?
 
Alleen weet ik niet wat te denken van de info daar "dat het zoutgehalte steeds wat oploopt als je verdampt water steeds maar aanvult"
Klopt TLS en ik reageerde meer op deze post. Nu zal er in osmose ook vaak wel iets nog zitten want zonder DI filter is de geleidbaarheid geen 0.
 
Maar persoonlijk zou ik dus kijken om in het circuit voor de ontharding ergens een aftapleiding te plaatsen. Of is dat praktisch niet haalbaar?
De vraag is inderdaad als dat niet haalbaar is of er een probleem is. Sommige waterontharders hebben een soort regelbaar "versnijventiel"
dat niet alle water onthard, waardoor er een resthardheid blijft in het water van bv 10¨F° (momenteel zowat 40F°)
De aankoop en plaatsing moet goedgekeurd worden door 4/5
van de mede eigenaars. (hoewel ik denk dat alle eigenaars hun toestemming moeten geven, maar dat is een andere zaak)
Syndicus heeft opdracht gekregen offertes aan te vragen, het leek mij beter eerst zeker te zijn dat
het water absoluut ongeschikt zal zijn of worden alvorens eisen te gaan stellen over wat en hoe van die installatie.
Indien probleem, dan zal ik zeker snel laten weten dat er gezocht moet worden naar een toestel met dat ventiel op,
en of men bereid is dat te gebruiken, en/of het enkel aangesloten kan worden op de koudwaterleiding , waar zelfs zonder
aquariums goede redenen voor zijn .etc..

Over dat osmose water weet ik nog niet veel
Wat gegoogled , maar niets gevonden over commerciële natrium testen in water, of zijn testen op natriumchloride dan ook goed?
 
@WillemAF , ik laat nooit over langere tijd water verdampen en dan alleen aanvullen. Ik ververs met regelmaat, zo eens in de twee weken 60 a 70 procent. Ik hou van een schone bak.

Ik heb inderdaad zouttabletten.

Mijn ervaring is al gedurende een jaar of zes hiermee. In die tijd heb ik in mijn aquarium 3 x een verschillende inrichting en vissen gehad.
 
@WillemAF , ik laat nooit over langere tijd water verdampen en dan alleen aanvullen. Ik ververs met regelmaat, zo eens in de twee weken 60 a 70 procent. Ik hou van een schone bak.

Ik heb inderdaad zouttabletten.

Mijn ervaring is al gedurende een jaar of zes hiermee. In die tijd heb ik in mijn aquarium 3 x een verschillende inrichting en vissen gehad.

Dus je ververst al 6 jaar met het water dat onthard is met de zouttabletten?
 
Wat bedoel je concreet met verrijkt met mineralen, wat voeg je dan toe?
 
Lijkt mij een goed plan om de EC eens te meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,,

De afgelopen jaren geen problemen met het leidingwater te gebruiken, zelfs zonder waterverbeteraar.
Zelfs testen op PH, No3, nitraat ben ik al lang mee gestopt,

Nu zou het kunnen , het is nog niet zover, dat op de gemeenschappelijke koudwaterleiding
een waterverzachter geplaatsts worden.

Stel dat er geen alternatief is,, is dit echt een probleem?
1. Geen Ca en Mg meer, maar daar zijn producten voor, mineralen cocktails.
2. KH en GH zullen zo goed als O zijn , maar daar is bv SERA KHPHGH plus dat daar aan zou kunnen verhelpen.
3. Extra natrium in het water, het zal rond de 200 mg/ liter zijn, maar extreem is dat niet.

Mijn visbestand zijn guppen, platies schuberti's en corydoras paleatus.
Enkel voor die laatste zou dergelijke hoeveelheid NA nadelig kunnen zijn, maar daar is tegenstrijdige info over.
Sommigen stellen dat dat onzin is , dat die daar gerust tegen kunnen. Zelfs 200mg NA /l, wat voor leidingwater heel veel is,
is niet noodzakelijk te veel voor zoet water aquarium. Het is bijlange nog geen brak water, laat staan zout water.

Best mogelijk dat ik dan wel veelvuldig zal moeten gaan testen op PH, KH en GH. althans de eerste maanden.

Indien dat onthard leidingwater moet gebruikt worden, wordt de hobby weer minstens 100 (?) euro duurder per jaar.
Ik heb per week 120 liter water te vervangen, drie aquariums. Als iemand op basis daarvan al kan inschatten hoeveel
dit per jaar extra kan gaan kosten? En dan moet ik ook nog bijdragen in aankoop en onderhoud van die ontharder.

Hoe betrouwbaar die installaties zijn om de waterwaardes constant te houden,'tis maar de vraag.
Best mogelijk dat die het laat afweten/slechter begint te werken zonder dat iemand er lange tijd iets van merkt, en dus
op korte termijn terug meer Ca in dat water.

Dus zelfs indien theoretisch geen probleem (?) , in de praktijk wordt het er alvast alleen maar lastiger
(en duurder) op zou ik denken.
Slecht plan, ik had echt een gigantische EC/TDS nadat ik m'n ontharder had geplaatst (Ca en Mg vulde ik aan met poeders).
Resultaat was een aquarium vol met penseel algen...
Planten groeien heel slecht in hogere natrium concentraties.

Ik werk inmiddels met een osmose apparaat en remineraliseer dat water zelf met poeders en dar werkt uitermate goed.
 

Terug
Bovenaan