Waterjuffer-larven..


Sara_Lucy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2022
Berichten
62
Leeftijd
35
Hoihoi!

Alles ging eigenlijk ook iets te soepel met mijn aquaria. Ik kwam van de week opeens een waterjufferlarve (1,5 a 2 cm?) tegen in mijn kleine garnalenaquarium - meteen er uit gevist - en toen zeg ik er de dag erna nóg een. Toen toch m'n hele aquarium maar ondersteboven gekeerd (ik kon er niet meer vinden, maar het water was wel troebel, dus ik ben bang dat ik wat gemist heb)..

Heb nu twee vragen:

1) Hoe groot is de kans dat het er echt maar 2 waren in jullie ervaring? (Hiervoor zat er een betta in dit bakje, dus misschien heeft die er wat opgegeten?)

2) Ik denk dat larven via planten binnen zijn gekomen.. Maar ik ben nog niet zo lang bezig en de planten zijn nogal eens van bak gewisseld. Raden jullie me aan de andere 2 bakken ook ondersteboven te keren? In beide andere bakken wonen garnalen en vissen.

Balen zeg dit! Benieuwd wat jullie denken!
 
Tja hoeveel is lastig te zeggen want je weet niet met welke plant ze kunnen zijn meegekomen en ik zou dagelijks de bak goed inspecteren.
 
hoi sara
in de toekomst is invitero prima optie om pest dieren weg van je bak te houden
de liebel larven kan tot 6 maanden in je bak zitten en ze zijn moeilijk te zien
 
Ik las dat sommige soorten zelfs jaren in larve stadium zitten, wat een griezels.

Ik blijf maar gewoon goed rondkijken en checken of mijn leuke gele vuurtjes niet verminderen.
 
Ja dat klopt inderdaad hoor. Enige wat je kan doen is goed controleren in ieder geval en hopen dat er niet meer zijn.
 
Mijn ervaring, eentje is geentje. Met andere woorden er zitten er altijd meerdere in. Ik raad je ook echt aan om enkel en alleen in vitro planten te kopen , zeker als je garnalen hebt. En voor nu zou ik geen planten meer uitwisselen tussen je bakken. Het zijn echte krengen die er niet verlegen om staan garnalen op te vreten.
 
Ik heb al 10 jr aquaria en nog nooit in vitro gekocht maar ook nooit een larve meegekregen. Kan geluk zijn maar in de praktijk gebeurt het denk ik niet zoveel.
 
Ik heb er sinds de vorige post geen meer gezien, maar ja, dat zegt natuurlijk niet zo veel. Hoop dat ik ze heb nu :)
 
Nou dat hoop ik ook voor je maar blijf het wel in de gaten houden.
 
Lekker late update maar: kleine bak geen meer gezien, wel uit m'n grote bak er nog 2 gevist.. Wat een rotbeesten :(
 
Ik had ze ook, maar ze zijn inmiddels verdwenen.
 

Terug
Bovenaan